Olisin itsekin riemuissani jos Haagasta pääsisi ratikalla keskustaan, mutta jos sen on kuljettava Pikku-Huopalahden kujia kiemurrellen, niin tuskin siitä mikään hitti tulisi.Alunperin kirjoittanut late-
On totta että ennenkuin duoliikenteestä tulee mitään on VR:n monopoli jollain tavalla murrettava tai saatava VR:n ja kaupunkiliikenneoperaattoreiden "kulttuurit" lähemmäs toisiaan.Alunperin kirjoittanut late-
Heitän tässä pari ehdotusta, joka voisi hyödyntää duotekniikkaa ja valmista rataa:
Nämä kaksi kehärataa kohtaisisivat Leppävaarassa, ja joko risteäisisivät kohtisuoraan tai haarautuisivat uudelleen, toinen haara rantaradan osana Espoon keskukseen päin ja oinen Tapiolaan, jossa se risteäisi metron kanssa.
- Sisempi kehä Tapiolasta Leppävaaran, Haagan ja Oulunkylän kautta Itäkeskukseen. Uutta rataa tarvittaisiin vain Tapiolasta Leppävaaraan, sekä pieni pätkä Haagasta (Kivihaasta) Ilmalan ratapihan pohjoispuolitse Metsälään. Radat Leppävaarasta Huopalahteen ovat olemassa sekä Oulunkylä-Itäkeskus, tosin vain 1-raiteisena, mutta kohtauspaikkoja voinee lisätä, tai leventää vanhan Hertsikan satamaradan penkka 2-raiteiseksi. Tietysti missä ja miten duorata ylittää/alittaa kaukojunaradat ovat oma kysymyksensä.
- Ulompi kehä Leppävaarasta Kannelmäen, Martinlaakson ja Lentokentän kautta Hakunilaan ja Vuosaareen. Uutta rataa tarvittaisiin vain Leppävaarasta Kannelmäkeen ja Tikkurilasta (Hakkilasta) itään, olettaen että Marja-rata on olemassa.
t. Rainer