Helsingin itämetro rakennettiin yli 20 vuotta sitten samanlaiseen ympäristöön, ennen metroa oli suoria busseja lähiöiden ja Rautatientorin välillä ja metroa vastustettiin aluksi samasta syystä.Alunperin kirjoittanut Kani
Nykyisin ei metroa vastusteta tai kaivata suoria busseja idästä takaisin keskustaan.
Syystä että:
t. Rainer
- Metro on vahvistanut itä-Helsingin omia aluekeskuksia ja palveluja, niin että ihmiset ovat ryhtyneet hoitamaan päivittäiset menonsa niissä, sensijaan että lähtevät aina Helsingin keskustaan
- Metro on toistuvissa asiakastyytyväisyysvertailuissa saanut parhaimman arvosanan kaikista joukkoliikennevälineistä
- Aika harvalla on nykyisin muutenkaan mahdollisuus tehdä työmatka julkisilla ilman että jossain vaiheessa joutuu vaihtamaan
- Omasta autosta riippuvaiset (lasten päivähoitoon viemisten ym syistä) saavat jätettyä autonsa metroaseman liityntäpysäköintipaikalle, ja säästää selvää rahaa siihen verrattuna että lähtisi autollaan keskustan ruuhkaan
- Metro lisää tarjolla olevien lähtöjen määrää, niin että julkisten käytön kynnys alenee, koska matkustamiseen vähän outoon paikkaan tai työmatkaruuhkan ulkopuolella ei tarvita tarkkaa etukäteissuunnittelua ja aikataulujen opiskelua.