Länsimetro

Länsimetron lyhyisiin asemiin liittyen haluaisin esittää kysymyksen: olisiko myös Ruoholahdesta länteen mahdollista ajaa kolmen vaunuparin junilla niin, että ensimmäinen ja viimeinen vaunu jäävät laiturin ulkopuolelle, eikä näiden ovet aukea? Niistä siis poistuttaisiin ja niihin noustaisiin vaunuparin toisen vaunun ovien kautta. M100-junilla tämä ei toki toimisi, mutta mikäli M200- ja M300-junia on riittävästi, voisi esimerkiksi joka toisen junan ajaa kolmella vaunuparilla (M200- tai M300-junalla) ja joka toisen kahdella vaunuparilla (M100-junalla).
Lontoossa on tällainen käytäntö käytössä tietyillä asemilla kun uudet "S7 Stock"-junat on otettu käyttöön Circle Linellä. Nämä uudet junat ovat aiempaa C69/77-stockia pidempiä, eikä siten mahdu muutamille asemille. Tunnelissa olevat ovet eivät aukea, ulos pääsee junan muista ovista; käytäntöä kutsutaan termillä "Selective Door Opening".

http://3.bp.blogspot.com/-JKu5vbaptWI/UXBSieyxViI/AAAAAAAANhI/rNL1BqAfwfE/s1600/doornotinuse.jpg

Myös Docklands Light Railwayn joillain asemilla on sama käytäntö.
 
M300 on yksi nelivaunuinen kiinteä, läpikäveltävä putki, jonka pituutta ei voi muuttaa (6-vaunuiseksi). En tiedä, voiko pidentää 8-vaunuiseksi, siis kytkeä yhteen kaksi M300-yksikköä tai voiko yhden M300- ja yhden M200-yksikön kytkeä yhteen.

M200-vaunuilla tuo onnistuisi sikäli kun ovet sattuvat oikeaan kohtaan laituriovien kanssa. Sattuvatko, sitä en tiedä. M200-vaunuja vaan on kovin vähän.

M300-junan nelivaunuisuuden unohdin kokonaan, mutta 8-vaunuisena se olisi liian pitkä nykyisillekin asemille. M200-junien vähyys oli itsellänikin suurimpana ongelmana mielessä, mutta M200+M300-yhdistelmä voisi olla toimiva, mikäli tekniset mahdollisuudet tällaiseen kytkentään on.

Lontoossa on tällainen käytäntö käytössä tietyillä asemilla kun uudet "S7 Stock"-junat on otettu käyttöön Circle Linellä. Nämä uudet junat ovat aiempaa C69/77-stockia pidempiä, eikä siten mahdu muutamille asemille. Tunnelissa olevat ovet eivät aukea, ulos pääsee junan muista ovista; käytäntöä kutsutaan termillä "Selective Door Opening".

http://3.bp.blogspot.com/-JKu5vbaptWI/UXBSieyxViI/AAAAAAAANhI/rNL1BqAfwfE/s1600/doornotinuse.jpg

Myös Docklands Light Railwayn joillain asemilla on sama käytäntö.

Itse asiassa DLR:n käytännön pohjalta tätä mietinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Länsimetron lyhyisiin asemiin liittyen haluaisin esittää kysymyksen: olisiko myös Ruoholahdesta länteen mahdollista ajaa kolmen vaunuparin junilla niin, että ensimmäinen ja viimeinen vaunu jäävät laiturin ulkopuolelle, eikä näiden ovet aukea?
Et ole ihan ensimmäinen, joka epätoivossaan tätä ehdottaa.

En tiedä muiden maiden turvallisuuskäytännöistä, mutta Matinkylän metron asemat lyhennettiin sen tähden, että automaatista piti tehdä pakollinen. Ja säästettiin muka rahaa, kun automaatti maksaa enemmän kuin asemien lyhentämisen säästö. Säästö tehtiin siten, että ei tarvitse louhia toiseen päähän asemaa hätäpoistumistietä. Tämä taas perustuu siihen ajatukseen, että asemalla on vain 4 vaunua, ei kuusi, kuten nykyään. Neljään vaunuun mahtuu 33 % vähemmän ihmisiä kuin kuuteen vaunuun, joten vähemmän ihmisiä = vähemmän hätäuloskäyntitarvetta.

Jos nyt sitten tuodaan 6-vaunuinen juna, niin asemalle tuleva ihmismäärä ei siitä muutu, että asema on junalle liian lyhyt. Kun se toinen hätäuloskäynti puuttuu, niin ei tuoda 6-vaunuista junaa ja sen ihmismäärää. Että se sitten siitä.

Ja 100-sarjan junilla tämä ei onnistuisi muutenkaan, kun laitimmaisista vaunuista ei nyt vaan pääse ulos sitten ollenkaan.

M200- ja M300-junien mekaaninen rakenne sallisi, jos laituirovet venyvät vielä lisää. Mutta arvaan, että M300-junista tulee täysin yhteensopimattomia muiden junien kanssa, joten sen puoleen sitten ei sovi. Jos joku tietää yhteensopivuudesta muuta, olisi kiva kuulla.

Antero
 
Tämänpäiväiseen Hesariin oli päässyt mukaan lehden linjasta poikkeava toimituksellinen lipsahdus, jossa nuottaniemeläispariskunta kertoo myyvänsä asuntoaan metron vuoksi – se kun vie avautuessaan heidän joukkoliikenneyhteytensä. ""Yksi syy on länsimetron tulo. Meidän edestä ei enää mene busseja Helsingin keskustaan", Birthe Westermarck vertaa."

Kuinkahan monen asunnon arvo mahtaa metron myötä laskea ja kuinka monen nousta? Itä-Helsingissä muistelen suhteen olevan noin plusmiinusnollla.

http://www.hs.fi/kaupunki/Espoo+ei+...n+kallis+tavallisille+asujille/a1397192771305
 
Tämänpäiväiseen Hesariin oli päässyt mukaan lehden linjasta poikkeava toimituksellinen lipsahdus, jossa nuottaniemeläispariskunta kertoo myyvänsä asuntoaan metron vuoksi – se kun vie avautuessaan heidän joukkoliikenneyhteytensä. ""Yksi syy on länsimetron tulo. Meidän edestä ei enää mene busseja Helsingin keskustaan", Birthe Westermarck vertaa."

Kuinkahan monen asunnon arvo mahtaa metron myötä laskea ja kuinka monen nousta? Itä-Helsingissä muistelen suhteen olevan noin plusmiinusnollla.

http://www.hs.fi/kaupunki/Espoo+ei+...n+kallis+tavallisille+asujille/a1397192771305

Nuottaniemeläisillä säilyvät yhteydet länsimetronkin jälkeen 4 kerta parempina kuin meillä sunalaisilla jotka emme edes asu koko metron vaikutuspiiirissä! Eli ihan oikein että muuttavat pois, kyllä noiden kämpillä ottajia löytyy. Koko Espoon liikennesuunnittelu haisee, niillä joilla on huonot yhteydet huononnetaan lisää että niillä joilla on ennestään hyvät saadaan parannettua.

t. Rainer
 
Eiks ne mahtaisi mennä kaupaksi jonnekin idän suuntaan? Tappiota voi tietysti silti tulla tuo 20 M verrattuna junien käyttämiseen loppuun Helsingissä.
Elektriška-liikenteeseen Venäjälle? Metron laiturikorkeus on 1050 mm, Venäjän rautateiden laiturikorkeus on 1100 mm. Eiköhän venäläisissä erikoisolosuhteissa tällainen 5 cm toleranssi ole hyvinkin kestettävissä, tai sitten keksitään jokin luova ratkaisu.
 
"Ihmiset eivät pidä ajatuksesta, että joutuvat vaihtamaan. Myös matka-ajan pidetymisestä tuli paljon palautetta".
Ja asiahan tulee ihan uutena. Kukaan ei koskaan ennen ole kertonut, että kun tulee metro, menevät suorat bussilinjat. :roll:

Antero
 
Ja asiahan tulee ihan uutena. Kukaan ei koskaan ennen ole kertonut, että kun tulee metro, menevät suorat bussilinjat.

On kerrottu tai ei, eivät ihmiset kuuntele. Pari kuukautta sitten juttelin Olarissa asuvan autottoman eli joukkoliikennettä käyttävän tuttavan kanssa. Hän oli siinä sinänsä loogisessa uskossa, että koska metro ei sitä kautta kulje, ei sillä ole hänen liikkumisensa kannalta mitään merkitystä. Aika yllättynyt oli, kun kuuli, ettei Olaristakaan pääse sitten enää keskustaan, Matinkylään vain. Ei ensin edes uskonut sitä todeksi.
 
On kerrottu tai ei, eivät ihmiset kuuntele. Pari kuukautta sitten juttelin Olarissa asuvan autottoman eli joukkoliikennettä käyttävän tuttavan kanssa. Hän oli siinä sinänsä loogisessa uskossa, että koska metro ei sitä kautta kulje, ei sillä ole hänen liikkumisensa kannalta mitään merkitystä. Aika yllättynyt oli, kun kuuli, ettei Olaristakaan pääse sitten enää keskustaan, Matinkylään vain. Ei ensin edes uskonut sitä todeksi.

Eihän tuota ole tuntunu ymmärtävän poliitikot tai virkamiehetkään, koska ajatusmalli on ollut se, että:"Jos kritisoit Länsimetrohanketta syystä X, niin olet silloin Helsingin suosituimman joukkoliikennemuodon vastustaja ja sinua pitää silloin paheksuttaman."
 
Eilen(29.4.) ainakin klo 9.30 ja n. klo 12 oli Tapiolan metrotyömaalla, tennispuiston puoleisella raiviolla työntekijöiden lakko/mielenilmaus. Miestä seisoi suuremmalla joukolla julisteiden ja kylttien kanssa tien varrella. Mitä bussin kyydistä ehdin kylttejä lukea, niin viestinä oli että jokin metroprojektin alihankkijoista on konkurssissa. Ja ilmeisesti tämä toimija on myös lakkoilevien työntekijöiden työnantaja.
 
Eilen(29.4.) ainakin klo 9.30 ja n. klo 12 oli Tapiolan metrotyömaalla, tennispuiston puoleisella raiviolla työntekijöiden lakko/mielenilmaus. Miestä seisoi suuremmalla joukolla julisteiden ja kylttien kanssa tien varrella. Mitä bussin kyydistä ehdin kylttejä lukea, niin viestinä oli että jokin metroprojektin alihankkijoista on konkurssissa. Ja ilmeisesti tämä toimija on myös lakkoilevien työntekijöiden työnantaja.

Tästä on ollut kaksikin uutista metro.fi:ssä. Kysymys on pääurakoitsija Trabagin ja aliurakoitsija Larmixin välisestä sopimusriidasta. Uutisen mukaan aliurakoitsijan sopimus on purettu minkä takia 50 työntekijää menettää työpaikkansa. Uutisessa ei tarkemmin yksilöity sopimuksen päättymisen syitä. Mielenilmauksella ei ole ollut vaikutusta työmaan toimintaan.
 
YLE uutisoi tänään näin:

--

Länsimetro uhkaa myöhästyä aina vain enemmän

Länsimetro painii vakavien aikatauluongelmien kanssa. Käyttöönotto uhkaa viivästyä aina vain enemmän, sillä automatisoinnista vastaava Siemens on ilmoittanut metron olevan valmis ajoon vasta marraskuussa 2017. HKL tahtoo junat liikkeelle syksyllä 2016. Siemensin ilmoituksesta kertoi ensimmäisenä Helsingin Uutiset.

http://yle.fi/uutiset/lansimetro_uhkaa_myohastya_aina_vain_enemman/7227075
 
Taantuman (ja laman) aikana rakentaminen hidastuu. On syynä tietysti automatisaation ratkottavat kysymykset myös.
 
Takaisin
Ylös