Sivu 255 / 334 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 155175195215235245251252253254255256257258259265275295315 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 3811-3825/4999

Viestiketju: Länsimetro

  1. #3811

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3814

    oletus Vs: Länsimetro

    Tammi-kesäkuussa 2014 Espoon väestönkasvu (2234 henkeä eli 0,9 % puolessa vuodessa) koostui seuraavasti:

    Syntyneiden enemmyys: 1041 henkeä
    Kotimainen nettomuutto: 501 henkeä
    Ulkomainen nettomuutto: 692 henkeä

    Varsinaisesti sitä kuinka paljon väestönmuutoksesta on ulkomaalaistaustaista ei noista luvuista voi tarkasti päätellä.

    http://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/j...2_Tikkanen.pdf

  2. #3812
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    ... eniten kasvavat ryhmät ovat ulkomaalaiset ja eläkeläiset.
    Eläkeläisten määrän kasvu taitaa tulla enimmäkseen väestön ikääntymisestä, ei siitä, että Espooseen muuttaa muualta runsaasti eläkeläisiä. Tosin, jos muuttaisi, ne tuskin olisivat sitä ryhmää, jolla on tuloja rahoittaa metroa.

    Luin jostain hiljan tietoja Espoon väestönkasvusta, mutta en nyt löydä sitä. Taisi olla jotain valtuuston esitysten oheismateriaalia. Asia kun on Espoossa ajankohtainen juuri nyt, kun siellä pohditaan kunnallisten palveluiden mitoitusta, kun niihin ei ole rahaa. Metron rakentamisen mitoitusta ei Espoossa pohdita, vaikka Espoossa ei olekaan rahaa peruspalveluiden järjestämiseen. Ehkä pohtimattomuus johtuu siitä, että valtuustolle ei kerrota, mitä metro maksaa, vaikka valtuutetut sitä kysyvät. Vastausta ei ollut viime maanantain esityslistatekstissä, ja lisäksi asia jätettiin pöydälle.

    Antero

  3. #3813

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5916

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eläkeläisten määrän kasvu taitaa tulla enimmäkseen väestön ikääntymisestä, ei siitä, että Espooseen muuttaa muualta runsaasti eläkeläisiä. Tosin, jos muuttaisi, ne tuskin olisivat sitä ryhmää, jolla on tuloja rahoittaa metroa.
    Juuri ikääntymisestä johtuu mutta sama koskee koko Suomea. Espoossa on suhteessa vähemmän yli 65-vuotiaita kuin Helsingissä joka tapauksessa. Ulkomaalaisista suurin osa on Euroopasta eikä kehitysmaista josta voi vetää tietyjä johtopäätöksiä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Luin jostain hiljan tietoja Espoon väestönkasvusta, mutta en nyt löydä sitä. Taisi olla jotain valtuuston esitysten oheismateriaalia. Asia kun on Espoossa ajankohtainen juuri nyt, kun siellä pohditaan kunnallisten palveluiden mitoitusta, kun niihin ei ole rahaa. Metron rakentamisen mitoitusta ei Espoossa pohdita, vaikka Espoossa ei olekaan rahaa peruspalveluiden järjestämiseen. Ehkä pohtimattomuus johtuu siitä, että valtuustolle ei kerrota, mitä metro maksaa, vaikka valtuutetut sitä kysyvät. Vastausta ei ollut viime maanantain esityslistatekstissä, ja lisäksi asia jätettiin pöydälle.
    Espoossa peruspalvelut on järjestetty yhtä hyvin ellei paremmin kuin muualla. Jos rahasta tulee tiukkaa voi veroäyriä nostaa n puolella prosentilla ja silti se jakaisi manner-Suomen toiseksi alimman veroäirin sijoituksen yhdessä Helsingin ja Naantalin kanssa.

    t. Rainer

  4. #3814
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Juuri ikääntymisestä johtuu mutta sama koskee koko Suomea.
    Espoon väkiluku ei lisäänny siitä, että Espoon asukas täyttää 65 vuotta. Hän ei tarvitse myöskään uutta asuntoa.

    Mutta 65 täyttänyt lakkaa maksamasta kunnallisveroa eläkkeelle jäädessään niin paljon kuin kuin ennen eläköitymistä. Ja ikääntyvä ihminen alkaa kuluttaa kasvavassa määrin mm. terveyspalveuita. Ja usein ikääntyvä päätyy kunnan kustannuksella vanhainkotiin tai palvelutaloon. Näillä asioilla on ihan eri merkitys kunnan taloudelle kuin sillä, että hyvin ansaitseva työikäinen muuttaa Espoon ulkopuolelta Espooseen ja siis lisää sekä Espoon asukasmäärää että verotuloja.

    Antero

  5. #3815
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7376

    oletus Vs: Länsimetro

    Hesarin sivuilta löytyy juttu poliittisesta väännöstä Helsingin ja Espoon välillä Länsimetron rakentamisesta 1960-luvulta metron rakentamispäätökseen asti. Lisäksi jutussa on maanalaiset kuvat kaikkien metroasemien työmailta.

  6. #3816
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4062

    oletus Vs: Länsimetro

    Myös Skyscrapercity-foorumin kaupunkiliikenneosiossa on oma Helsingin metroa käsittelevä ketju, jossa on runsaasti kuvia valmisteilla olevasta länsimetrosta (ja myös kehäradasta):

    http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1690937

  7. #3817
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7862

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Hesarin sivuilta löytyy juttu poliittisesta väännöstä Helsingin ja Espoon välillä Länsimetron rakentamisesta 1960-luvulta metron rakentamispäätökseen asti. Lisäksi jutussa on maanalaiset kuvat kaikkien metroasemien työmailta.
    Mielenkiintoisia poimintoja + kommenttini perässä:

    HS:n eläkkeellä oleva päätoimittaja aikoo julkaista "länsimetrohistoriikin" sitten, kun rata joskus avataan liikenteelle. Lie yhtä uskottava kuin olisi persujen laatima historiikki maahanmuutosta tai vihreiden laatima historiikki ydinvoimalan rakentamisesta.

    Vuonna 1985 Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja on todennut: "Muualla maailmassa metro rakennetaan kaupunkeihin, joissa asuu todella paljon väestöä. Jotta metrossa olisi järkeä, pitäisi vissiin kaikkien suomalaisten muuttaa tänne." Pitää edelleen paikkansa.

    Espoon joukkoliikennelautakunta vuonna 1988: "Mitkään asialliset syyt eivät edellytä metron rakentamista." Tämäkin pitää edelleen paikkansa. Oikeastaan se on jopa myönnetty, kun enää eivät edes espoolaisvirkamiehet jaksa väittää, että metro säästäisi rahaa tai parantaisi joukkoliikennettä.

    Pölyn peittämä matkakaiutin soittaa työmaapöydällä slaavilaista rockia. Se siitä metrotyömaan suomalaisia työllistävästä vaikutuksesta. Taitaa tämäkin työvoima olla halpatuotettu ulkomailta.

    Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtajan ja myöhemmin Helsingin kaupunkisuunnittelusta vastaavan apulaiskaupunginjohtajan Hannu Penttilän käsitys pikaraitiotiestä: "Huuhaata." Tällaista mielipidettä tuskin voi esittää missään muualla kuin Suomessa joutumatta täysin naurunalaiseksi. Penttilä ilmesesti puhui sillä itsevarmuudella, jonka vain täydellinen ammattitaidottomuus voi antaa. Vai ovatko sadat länsimaiset kaupungit perustaneet joukkoliikennejärjestelmänsä "huuhaalle"?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #3818

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5916

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtajan ja myöhemmin Helsingin kaupunkisuunnittelusta vastaavan apulaiskaupunginjohtajan Hannu Penttilän käsitys pikaraitiotiestä: "Huuhaata." Tällaista mielipidettä tuskin voi esittää missään muualla kuin Suomessa joutumatta täysin naurunalaiseksi. Penttilä ilmesesti puhui sillä itsevarmuudella, jonka vain täydellinen ammattitaidottomuus voi antaa. Vai ovatko sadat länsimaiset kaupungit perustaneet joukkoliikennejärjestelmänsä "huuhaalle"?
    Minua häiritsi vain tämä vähättelevä suhtautuminen pikaraitioteihin. Muuten artikkeli kertoi tasan tarkkaan niistä asenteista joita espoolaiset viljelivät metrosta ja Helsingistä 1970-90 lukujen ajan.

    t. Rainer

  9. #3819
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7862

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Minua häiritsi vain tämä vähättelevä suhtautuminen pikaraitioteihin. Muuten artikkeli kertoi tasan tarkkaan niistä asenteista joita espoolaiset viljelivät metrosta ja Helsingistä 1970-90 lukujen ajan.

    t. Rainer
    Suhtautuminen pikaraitioteihin kertoo toimittajan omasta ja tietysti ennen kaikkea Penttilän osaamisesta.

    Sinänsä tuo oli Hesarin jutuksi aika hyvä. Kuukausiliitteen puolella on muutenkin vielä sellaista aitoa journalismia, joka päivälehdestä nykyään puuttuu. Sellaista, jossa uutisia tuotetaan muutenkin kuin googlettamalla ja naapurilehtien nettisivuja kopioimalla. Siksi kai sillä päivälehdellä meneekin niin huonosti.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #3820
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Suhtautuminen pikaraitioteihin kertoo toimittajan omasta ja tietysti ennen kaikkea Penttilän osaamisesta.
    Juurikin näin. Mutta tällä tavalla YTV ja Helsinki halusikin ihmisten ymmärtävän pikaraitiotien.

    Pikaratikasta Kuukausiliitteen toimittaja Mikko-Pekka Heikkinen kirjoittaan näin:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS Kuukausiliite
    Metroa vastustaneessa viivytystaistelussa Espoon viimeisiä aseita oli niin sanottu pikaratikka. Se ilmaantui joukkoliikennepuheisiin 1990-luvun alussa.

    Pikaraitiotie on nopeampi kuin tavallinen ratikka, mutta huomattavasti kevyempi kuin metro. Pikaratikan reitti voi edetä muun liikenteen seassa, koska sitä ei tarvitse eristää ympäristöstä, kuten metrorataa, jonka virtakisko kulkee radan vieressä. Pikaratikka-aktiivien mukaan väline olisi voinut kiitää Helsingistä Länsiväylän vartta kahdeksaakymppiä ja puikkelehtia pitkin Espoon lähiöitä kotiovelle asti.

    Helsingin apulaiskaupunginjohtajan Hannu Penttilän mukaan pikaratikka oli "huuhaata". Penttilä toimi 1990-luvun alussa Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtajana.

    "Osalle pikaratikka oli harkittu sivuaskel, harhautus. Osa oli mukana naiiviuttaan", Penttilä sanoo.

    Pikaratikan liittäminen Helsingin metrorataverkkoon olisi ollut mahdotonta. Väline olisi vaatinut oman raidejärjestelmän. Ja pääkaupunki edellytti naapurin valitsevan mahdollisimman sujuvan yhteyden.

    Vielä helmikuussa 2006, vain kuukausia ennen kuin Espoon kaupunginvaltuusto teki historiallisen päätöksen, Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta oli sitä mieltä, että pikaratikka olisi parempi kuin metro.
    Muuten juttu on minusta fanittajatasoa ja sopisi paremmin Länsimetro Oy:n mainoslehteen kuin valtakunnalliseen aikakausilehteen. Kun olen aikalainen sekä osallinen tapahtumissa, joista jutussa kerrotaan, tiedän, miten väärän kuvan historiasta juttu antaa valikoidessaan vain metromyönteisiä fragmentteja todellisista tapahtumista. Esimerkiksi siitä juttu vaikenee tyystin, ettei HS ole aina ollut kritiikittömästi metromyönteinen. Vielä 1990-luvun puolivälissä Hesarista löytyi pääkirjoitukseen asti kritiikkiä YTV:n ja Helsingin yksisilmäisyydestä ja tarkoitushakuisuudesta.

    Jutun tulkinta Espoon taikinkäännöstä metroasiassa on myös ilmeisen väärä. Kun katsoo, mitä milloinkin tapahtui, avainrooliin nousee Helsingistä Espooseen palkattu Olavi Louko. Viran saadessaan Espoon metroa helsinkiläisenä virkamiehenä kannattanut Louko julistautui metron vastustajaksi, mikä ilmeisesti oli välttämätöntä, jotta Espoon poliitikot hyväksyivät silloisen kaupunginjohtajan Margetta Kokkosen virkaan pyytämän Loukon tehtäväänsä. Helsinki ei Loukoa lähettänyt, mutta henkilökohtaiset asiat sattuivat sopivasti Helsingin ja sen metropainostuksen eduksi. Mäkelää pidän asiassa sivuroolin esittäjänä, joka sopeutui Loukon käsikirjoitukseen.

    Joku poliittisen historian tutkija voisi penkoa sen, millä Louko Espoon poliitikkojen päät käänsi. Mutta tuskinpa sellaiseen tutkumukseen saa rahoitusta vielä vuosikausiin. Metrosta hyötyneet ja hyötyvät pitänevät huolen vaikenemisesta varmaan vielä haudankin takaa.

    Antero

  11. #3821
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4062

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS-Kuukausiliite
    Pikaratikan reitti voi edetä muun liikenteen seassa, koska sitä ei tarvitse eristää ympäristöstä, kuten metrorataa, jonka virtakisko kulkee radan vieressä.
    Hesarin ja apulaiskaupunginjohtaja Penttilän asiantuntemuksessa on pahoja puutteita.

    OMH86.cz: Essen 2012: http://youtu.be/hzNOCD50x-Q
    Joukkoliikenneharrastaja

  12. #3822
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4062

    oletus Vs: Länsimetro

    Mielipidekirjoitus tämän päivän Hesarissa (5.10.2014):

    Lauttasaaren rinnakkainen liikenne tulee liian kalliiksi http://www.hs.fi/mielipide/a14123886...e8f63304106a1a
    Joukkoliikenneharrastaja

  13. #3823
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7862

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Arttu Kuukankorpi, HS 5.10.2014
    Lauttasaarta kohdellaan joukkoliikenteen suunnittelussa kuten muitakin metron vaikutuspiiriin kuuluvia kaupunginosia. Toisin sanoen metro tarjoaa tiheävälisen runkoyhteyden, jota tukee paikallinen liityntäliikenne, eikä asuinalueilta ole metron kanssa päällekkäistä bussiliikennettä Helsingin ydinkeskustaan.
    Tämäkö merkitsee nyt sitä, että se Bulevardiakin kulkeva bussi on karsittu? Vai eikö se ole metron kanssa päällekkäinen, kun se o pari korttelia etelämpänä?

    Taitaa olla Larussa kysyntää villille bussiliikenteelle, kun metro aloittaa. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten sellaiseen käytännössä puututtaisiin, jos joku ajaisi "tilausajoa" Vattuniemestä Rautatientorille.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #3824
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4062

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Taitaa olla Larussa kysyntää villille bussiliikenteelle, kun metro aloittaa. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten sellaiseen käytännössä puututtaisiin, jos joku ajaisi "tilausajoa" Vattuniemestä Rautatientorille.
    Onnibushan voisi heittää keikkaa kaksikerrosbusseillaan Kiasmalle.
    Joukkoliikenneharrastaja

  15. #3825
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Onnibushan voisi heittää keikkaa kaksikerrosbusseillaan Kiasmalle.
    Eipä taida voida. Joukkoliikenne on lailla HSL:lle annettu monopoli. Vain Finnairin lentokenttäbusseja katsotaan tässä asiassa läpi sormien. Lauttasaarelaiset eivät taida olla niin tärkeä tekijä valtakunnassa, että heidän annettaisiin rikkoa lakia.

    Itse kiinnitin huomiota, että HSL:n selityksessä vedottiin siihen, ettei metron rinnalla pidetä pintaliikennettä. Sehän ei pidä paikkaansa Lauttasaaren etäisyydellä keskustasta. Sörnäisten asema on yhtä kaukana Kaivokadusta kuin Lauttasaaren itäranta. Sörnäisten ja Kaivokadun väliltä ei ole raitio-ja bussiliikennettä lopetettu ja pakotettu lähiseudun asukkaita metroon matkalla Kaivokadulle.

    Lauttasaarta voi verrata lähiöihin sikäli, että sieltä on vain yksi reitti keskustaan – Länsiväyläähän eivät lauttasaarelaiset käytä. Mutta 3 km:n etäisyydeltä ei ole mitään mieltä pakottaa matkustamaan ensin väärään suuntaan metroasemalle ja sitten vaihtamaan metroon. Siis matkustajien palvelun kannalta. Mutta siihen tarkoitukseenhan metroa ei tehdäkään

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Äänestys: Milloin länsimetro valmis?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 30.11.2017, 18:26
  2. HKL: Länsimetro rakenteille Ruoholahdessa marraskuussa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 02.11.2009, 15:24
  3. Länsimetro Oy
    kirjoittanut Compact foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.04.2007, 18:25
  4. Länsimetro-bussi :)
    kirjoittanut Hujis foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.05.2006, 17:55
  5. Vaihtoehtoinen länsimetro
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 21.08.2005, 23:31

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •