Ei, vaan voidaan jopa ajaa lyhyemmällä vuorovälillä ja suuremmalla linjanopeudella, kun automaatti ei ole haittaamassa. Pärjätään ehkä vähemmällä kalustotarpeellakin jos kiertoaika on tarpeeksi automaattia parempi.
Miten niin?
Siten, ettei ole tarvetta käyttää aikaa hitaaseen junan kohdistamiseen oville ja asemalla voidaan seistä vain sen aikaa kun ihmiset tulevat ja menevät. Aikataulusta voidaan tehdä tiukempi kuin automaatilla, ja ihminen pystyy sopeutumaan laitureiden tapahtumiin toisin kuin kone. Siten liikennöinnistä tulee luotettavaa, koska ihmisen ajolle voidaan asettaa aikamarginaali, jota käytetään tarvittaessa. Automaatti käyttää aikamarginaalinsa koko ajan ja häiriö johtaa aina myöhästymiseen ja kierron hidastumiseen. Kuljettaja-ajossa häiriöön voi käyttää aikamarginaalia, jolloin häiriö jää yhden junan ja parhaimmillaan yhden aseman kohdalle siksi aikaa, kunnes häiriön viivästys on saatu kurotuksi pois.
Antero