Sivu 267 / 334 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 167187207227247257263264265266267268269270271277287307327 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 3991-4005/4999

Viestiketju: Länsimetro

  1. #3991
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1344

    oletus Vs: Länsimetro

    YLE: Länsimetron rakennustyöt saivat maan painumaan Espoossa
    Pohjaveden pinta on laskenut metrotunnelin takia odotettua enemmän. Vedenkorkeuden muutokset ovat johtaneet paikoin maaperän painumiseen.

    http://yle.fi/uutiset/lansimetron_ra...poossa/8702793

  2. #3992

  3. #3993
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7954

    oletus Vs: Länsimetro

    Nyt on turvallista herätä huutelemaan ja äänestäjiä lepyttelemään, kun on jo aivan liian myöhäistä.

    Minäkin olin aivan väärässä arvioineni – kun se 452 M€ arvio julkistettiin, sanoin, että miljardin se maksaa. Mutta eihän se miljardi mihinkään riittänyt, ei edes vaikka hanke on pilkottu kaikenlaisiin hassuihin osasiin, joita ei lasketa "länsimetron kustannuksiin" ollenkaan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #3994

    Liittynyt
    28.08.2008
    Viestejä
    280

    oletus Vs: Länsimetro

    No onneksi tästä voi ottaa opiksi mahdollisissa tulevissa raidehankkeissa ja kertoa ilmoitettu hinta tietyllä kertoimella ennen kuin päätös tehdään.
    Vaikka eihän tämä tietenkään voi missään tapauksessa toistua muualla...

  5. #3995
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    561

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kalle. Näytä viesti
    No onneksi tästä voi ottaa opiksi mahdollisissa tulevissa raidehankkeissa ja kertoa ilmoitettu hinta tietyllä kertoimella ennen kuin päätös tehdään.
    Vaikka eihän tämä tietenkään voi missään tapauksessa toistua muualla...
    Merkittävä ero esim. Länsimetron ja Raide-Jokerin tai Kruunuvuoren siltahankkeen välillä on se, että Länsimetroa on jouduttu rakentamaan kilometrikaupalla kallion sisään ja kallioperän olosuhteita ei voida ikinä tietää varmuudella –> On maaperässäkin toki riskejä, mutta näitä riskejä on maanpäälisissä ratkaisuissa pienempi osuus poikkileikkauksesta, eikä se riskialtis kallioperä myöskään ympäröi maan päälle rakennettavia väyliä.

    Maanpäällisiin ratkaisuihin ei myöskään noin yleensä tarvitse rakentaa määrällisiä kustannusyllätyksiä aiheuttavia poistumistieratkaisuja yms. Tietysti materiaali- ja työkustannuksiin ja -määriin liittyy aina riskejä.

    Samasta syystä en itse ole erityisen huolissani siitä, että edes Kruunuvuoren sillan kustannukset voisivat merkittävästi kasvaa arvioidusta. Toki sielläkin liittyy erityisesti telinetöihin ja meritäyttöihin omat riskinsä, mutta niitä tarvitaan kuitenkin loppujen lopuksi aika lyhyelle matkalle.
    "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur" - Axel Oxenstierna
    "Saksan sodanjohdolla on eräs kultainen perinne. Se ei toivo, se laskee." - Majuri Sarastie

  6. #3996

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Länsimetro

    Länsimetron hintaa nosti kahden lisäaseman rakentaminen jotka alkuperäisessä suunnitelmassa eivät olleet ja se että varauduttiin automaattiajoon joka ei toteutunut. Automaattiin varautuminen lisäsi turvallisuusjärjestelyjä. Lisäksi päätettiin toteuttaa erillinen varikko Espoon Sammalvuoreen, tosin en tiedä lasketaanko se kakkosvaiheen eli Kivenlahden jatkeen kustannuksiin vai ykkösvaiheen.

    Se alkuperäinen 452 M€ joka usein kummittelee on 2000-luvun alussa arvioitu hinta melko riisutulle metrolle. Jos olisi jo 2000-luvun alussa päästy rakentamaan metroa, ilman automaattia ja mahdollisesti maan pinnalla kulkevilla osuuksilla niin loppullinen hinta olisi ollut lähempänä puolta miljardia kuin miljardi.

    t. Rainer

  7. #3997
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    403

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mutta eihän se miljardi mihinkään riittänyt, ei edes vaikka hanke on pilkottu kaikenlaisiin hassuihin osasiin, joita ei lasketa "länsimetron kustannuksiin" ollenkaan.
    Metron hyötyjä laskettaessa tuottoon otetaankin mukaan sitten kaikki sellainenkin mikä ei liity metroon ja tilastot näyttää taas hyvältä.

  8. #3998
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7954

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Länsimetron hintaa nosti kahden lisäaseman rakentaminen jotka alkuperäisessä suunnitelmassa eivät olleet
    Ilman muuta näin. Sehän on julkisissa hankkeissa tapana, että päätöksentekoon viedään karsittu karvalakki, jotta se saadaan nuijittua läpi. Sen jälkeen sitten "huomataan" että kannattaakin tehdä samalla tämä, tuo ja vielä sekin homma, ja sitten hinta nousee. Niin sanottu maan tapa.

    Yksi esitetty peruste on myös se, että ihan yllättäen pitikin tehdä kaikista sisäänkäynneistä esteettömiä ja ottaa huomioon pelastuslaitoksen vaatimuksia, jotka olivat muuttuneet Ruoholahden ajoista (1990-l alku). Tämä on hauskuudessaan vertaansa vailla. Kuvitelkaa, että siirrätte vastaavan systeemin yksityiselle puolelle. Rakentaisitteko omakotitalon niin, että hakisitte pankista lainaa sellaiseen suunnitelmaan, joka perustuu omaan 25 vuotta vanhaan mututietoonne, ja kyselisitte viranomaismääräyksistä vasta sitten, kun lainarahat ovat taskussa ja rakennuttaja aloittelemassa työmaata? Niinpä.

    Kyllä länsimetro on kaikessa tunaroinnissaan kuitenkin oikein hauska juttu – harmi vaan, että siitä hauskuudesta joudumme maksamaan niin ison laskun.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #3999

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kuvitelkaa, että siirrätte vastaavan systeemin yksityiselle puolelle. Rakentaisitteko omakotitalon niin, että hakisitte pankista lainaa sellaiseen suunnitelmaan, joka perustuu omaan 25 vuotta vanhaan mututietoonne, ja kyselisitte viranomaismääräyksistä vasta sitten, kun lainarahat ovat taskussa ja rakennuttaja aloittelemassa työmaata? Niinpä.
    Metrot ovat näköjään muuttuneet enemmän kuin omakotitalot 25 vuodessa. Länsimetron yksi ongelma oli lisäksi että se suunniteltiin alusta alkaen automaattiajoon joka ei sitten toteutunutkaan. Sitten se että metroja ei rakenneta sarjatuotantona vaan tulee vastaan tilanteita joissa pyörä pitää keksiä uudelleen. Verrattuna Olkiluodon kolmosydinvoimalaan niin metro on melkein ilmainen. Olkiluodon piti maksaa alunperin miljardin. Nyt haarukak on 8-10.

    t. Rainer

  10. #4000

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2289

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olkiluodon piti maksaa alunperin miljardin.
    Siinä vaiheessa, kun tehtiin sopimukset ja ruvettiin rakentamaan, arvio oli 3 miljardia.

  11. #4001

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1394

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kalle. Näytä viesti
    No onneksi tästä voi ottaa opiksi mahdollisissa tulevissa raidehankkeissa ja kertoa ilmoitettu hinta tietyllä kertoimella ennen kuin päätös tehdään.
    Vaikka eihän tämä tietenkään voi missään tapauksessa toistua muualla...
    Opiksi on otettu ja tällaisten isojen hankkeiden kohdalla ollaan yhä enemmän siirrytty allianssimalliin. Näiden kohdalla ikäviä budjettiylityksiä ei ainakaan vielä ole tullut. Jopa Tampereen rantatunnelikin näyttäisi valmistuvan etuajassa ja alle budjetin, vaikka kuinka on maan alla. Kyllä kai nämä budjetin ylitykset liittyvät kuitenkin huonoon projektinhallintaan taikka päätöksentekoon eikä siihen, että metallikiskojen jokin magneettinen säteily sotkisi kustannuslaskennan. Taikka oikeastaan edes maanalaiseen rakentamiseen, vaikka siinä kustannusriskit ovat ihan ymmärrettäviä.
    Ville

  12. #4002
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    338

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ilman muuta näin. Sehän on julkisissa hankkeissa tapana, että päätöksentekoon viedään karsittu karvalakki, jotta se saadaan nuijittua läpi. Sen jälkeen sitten "huomataan" että kannattaakin tehdä samalla tämä, tuo ja vielä sekin homma, ja sitten hinta nousee. Niin sanottu maan tapa.

    Yksi esitetty peruste on myös se, että ihan yllättäen pitikin tehdä kaikista sisäänkäynneistä esteettömiä ja ottaa huomioon pelastuslaitoksen vaatimuksia, jotka olivat muuttuneet Ruoholahden ajoista (1990-l alku). Tämä on hauskuudessaan vertaansa vailla. Kuvitelkaa, että siirrätte vastaavan systeemin yksityiselle puolelle. Rakentaisitteko omakotitalon niin, että hakisitte pankista lainaa sellaiseen suunnitelmaan, joka perustuu omaan 25 vuotta vanhaan mututietoonne, ja kyselisitte viranomaismääräyksistä vasta sitten, kun lainarahat ovat taskussa ja rakennuttaja aloittelemassa työmaata? Niinpä.

    Kyllä länsimetro on kaikessa tunaroinnissaan kuitenkin oikein hauska juttu – harmi vaan, että siitä hauskuudesta joudumme maksamaan niin ison laskun.
    Ei se ole tunarointi. Kustannuserien unohtaminen oli aivan tarkoituksellista huijausta, jonka hallintoalamaiset ovat kyllä alusta alkaen tunnistaneet.

    Samaahan tehdään paraikaa raidejokerin kanssa. Julkisuuteen tullaan 300 miljoonan "halvalla" kustannustasolla ja petiitillä kerrotaan että se muuten on vain radan kustannus. Varikko ja kalusto nostavat hintaa 200 miljoonaa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 18.03.2016 kello 23:45. Syy: kielenkäyttö

  13. #4003
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Samaahan tehdään paraikaa raidejokerin kanssa. Julkisuuteen tullaan 300 miljoonan "halvalla" kustannustasolla ja petiitillä kerrotaan että se muuten on vain radan kustannus. Varikko ja kalusto nostavat hintaa 200 miljoonaa.
    Mikä on normaali käytäntö, koska kalusto ja varikko kuoletetaan operatiivisina investointeina liikennöintikustannuksissa. Investointi on kuitenkin kerrottu, jotta siihen voidaan varautua kaupunkien taloussuunnittelussa.

    Osaakohan kukaan kertoa paljonko kalusto- ja varikkoinvestointeja liittyy Länsimetron Matinkylän osuuteen tai Kehärataan? Ilmoitettuihin investointikustannuksiin ne eivät sisälly. (Eikä kuulukaan sisältyä.)

  14. #4004

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2289

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Samaahan tehdään paraikaa raidejokerin kanssa. Julkisuuteen tullaan 300 miljoonan "halvalla" kustannustasolla ja petiitillä kerrotaan että se muuten on vain radan kustannus. Varikko ja kalusto nostavat hintaa 200 miljoonaa.
    Itse asiassa tuo ei ole samaa. Länsimetron miljardiksi paisuneeseen summaan ei ole koskaan kuulunut kalustoa, mutta summa tuplaantui silti (M300-hankinta luemma 140 miljoonaa).

  15. #4005

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2251

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Julkisuuteen tullaan 300 miljoonan "halvalla" kustannustasolla ja petiitillä kerrotaan että se muuten on vain radan kustannus. Varikko ja kalusto nostavat hintaa 200 miljoonaa.
    Mitä mahdat olla mieltä bussien kilpailutuskäytännöstä? Tilaaja ei investoi busseihinkaan tai niiden varikoihin pennin jeniä. Mutta jotenkin ne bussit nyt vaan ilmestyvät linjalle.

    Busseilla itse asiassa on käänteinen kuvio: kaikista suurin kuluerä eli bussien käyttämä katuverkko ei näy bussien budjetissa mitenkään. On se halpaa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Äänestys: Milloin länsimetro valmis?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 30.11.2017, 18:26
  2. HKL: Länsimetro rakenteille Ruoholahdessa marraskuussa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 02.11.2009, 15:24
  3. Länsimetro Oy
    kirjoittanut Compact foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.04.2007, 18:25
  4. Länsimetro-bussi :)
    kirjoittanut Hujis foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.05.2006, 17:55
  5. Vaihtoehtoinen länsimetro
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 21.08.2005, 23:31

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •