Pääomakulut tulevat kuvioihin, jos niitä todella syntyy, eli joutuu lainaamaan ulkopuoliselta rahaa hankkeeseen.Alunperin kirjoittanut Antero Alku
Oletetaan että Espoolla on varaa maksaa oma osuutensa metrosta (200 milj €) lainaamatta rahaa. Jos rahat sijoitettaisiin vaihtoehtoisesti muuhun, ei tuotto välttämättä ole nykyisen korkotason vallitessa 3%. Tietysti kaupunki voisi alentaa veroprosenttia, ja antaa asukkaiden itse päättää mitä he rahoillaan tekevät.
Kun puhutaan metron hinnasta, niin voi myös ajatella mitä sillä vaihtoehtoisesti saisi. Espoon osuudella voisi palkata 500 lääkäriä lisää viideksi vuodeksi, mutta ei pidemmäksi aikaa.
Tai rakennuttaa esim 1000 kpl n 80 neliön rivitaloasuntoja joiden hinta on 200000€. Se ei edes riittäisi kattamaan Espoon vuosittaisen asukaslisäyksen asuntotarvetta. Metron hinnalla saisi 10000 perheautoa. Siis joka kahdeskymmenesviides espoolainen voittaisi kaupungin järjestämissä arpajaisissa oman Toyota corollan tai Ford focuksen, joka kestäisi 15 vuotta. Metro kestää 3 kertaa pidempään.
Moottoritiehankkeet ovat auto- ja polttoaineverotuksen takia aina tuottavempia valtiolle kuin raideliikennehankkeet. Mutta tieliikenne lähtee siitä oletuksesta että tien käyttäjä maksaa itse ajamisensa, ja se on paljon kalliimpaa kuin joukkoliikenteellä matkustaminen.Alunperin kirjoittanut Antero Alku
Tietysti moottoriteille voidaan laittaa kulkemaan myös joukkoliikennettä, mutta moottoritiet kulkevat useimmiten tietyn suojaetäisyyden päässä asutuksen ohi, ja siksi kattavan bussiliikenteen järjestäminen moottoriteitä pitkin johtaa siihen että reitistö on yhtä spagettia. Matkustaminen on helppoa ja nopeaa vain bussilinjojen päätepisteiden välissä, mutta ei päätepisteestä jonnekin puolivälissä olevaan kohteeseen, tai näiden välillä, jos kohteet ovat sivussa moottoritiestä. Tämä on se länsiväylän bussiliikenteen varsinainen problematiiikka, joka tekee bussilla matkustamisesta pienemmälle joukolle houkuttelevaksi kuin metron käyttö, kun puhutaan niin suurista matkustajamääristä jotka nyt väylää pitkin liikkuvat.
t. Rainer