Länsimetro

Siinä on jokusella metrokuskilla mahdollisuus kirjoitella kiitos valtio, yhteiskunta, veronmaksajat ja heidän rahojaan jakavat visionäärit! #enolisitässä #EnOlisiMalagassaJulkisenSektorinPalkollisenaIlmanTyövelvoitetta #hyvinvointiyhteiskunta #fiksutsomekampanjat
 
Siinä on jokusella metrokuskilla mahdollisuus kirjoitella kiitos valtio, yhteiskunta, veronmaksajat ja heidän rahojaan jakavat visionäärit! #enolisitässä #EnOlisiMalagassaJulkisenSektorinPalkollisenaIlmanTyövelvoitetta #hyvinvointiyhteiskunta #fiksutsomekampanjat

Siinä on näköjään myös jokusella kirjoittelijalla mahdollisuus kirjoitella ikään kuin tietäisi. Missä on kerrottu, että kuljettajat saavat palkkaa ilman työvelvoitetta?
 
Siinä on näköjään myös jokusella kirjoittelijalla mahdollisuus kirjoitella ikään kuin tietäisi. Missä on kerrottu, että kuljettajat saavat palkkaa ilman työvelvoitetta?

Siinä on näköjään myös jokusella kirjoittelijalla mahdollisuus kirjoitella ikään kuin tietäisi. Missä on kerrottu, että kuljettajat ovat juuri Malagassa?

#internethjumoristinahdinkokunjengiottaakaikenniinkirjaimellisesti
 
Viimeksi muokattu:
Siinä on näköjään myös jokusella kirjoittelijalla mahdollisuus kirjoitella ikään kuin tietäisi. Missä on kerrottu, että kuljettajat ovat juuri Malagassa?

#internethjumoristinahdinkokunjengiottaakaikenniinkirjaimellisesti

Huumori on vaikea tekstilaji. Joskus siinä voi epäonnistua niin pahasti, ettei lukija tajua sen olevan huumoria.
 
Huumori on vaikea tekstilaji. Joskus siinä voi epäonnistua niin pahasti, ettei lukija tajua sen olevan huumoria.
Niinpä... :lol:

Mielestäni esitin kuitenkin aidon kysymyksen. Metrojunankuljettajan ajolupa vanhenee yllättävän nopeasti, ellei ajoa ole – ja on aika iso ruljanssi viedä neljä kurssillista kuljettajia ajokokeeseen. Ylen uutinen, jota muistelin kysyessäni, tietää kertoa, että ylimääräisten kuljettajien palkkakulut ovat 400 000 euroa kuukaudessa. (http://yle.fi/uutiset/3-9036722 .) Kuka tämän maksaa? Ja koska en ole asunut Helsingissä seitsemään vuoteen, ajattelin kysyä, että miten uusien kuljettajien työtilanne on järjestetty. Osa varmasti on osallistunut uuden kaluston rasitusajoihin ja osa länsimetron koeajoihin, mutta olisi mielenkiintoista kuulla, että näkyykö kuljettajista muodostettuja asemaisäntäpartioita vielä liikkeellä.

Ja sitten: totta, asun Espanjassa, en tosin Málagassa (onneksi oikeaakin Espanjaa on vielä jäljellä) ja elän täällä aivan omilla rahoillani ja sokerina pohjalla maksan veroni Suomeen. ;)
 
Mielestäni esitin kuitenkin aidon kysymyksen.
Metroa viimeksi tänään käyttäneenä, en ole havainnut laitureilla juuri muita kuin matkustajia. Veronmaksajana olisi kiinnostavaa kuulla, miten värvättyjen kuljettajien työ- ja palkka-asiat on järjestetty. Foorumilla on jäseniä, jotka tämän osaavat kertoa.

Aiheeseen liittyvänä vähän hupaisana episodina sain kuulla vieressä seisoneiden matkustajien keskustelua metrossa tänään noin 16:40. Valittelivat, kun oli niin täyttä. Tarkoitti sitä, että ovien välisessä tilassa matkusti seisten noin 20 henkilöä. Toinen kysyi, miten on näin täyttä, mihin toinen vastasi, että näin on aina tähän aikaan. Mutta vähän helpottaa Sörnäisissä. Pohtivat sitten, miten täyttä on kun uusi metro avataan. Kumpikin matkusti metrolla Hakaniemestä Sörnäisiin. Olimme junan etumaisessa vaunussa, joten voi olla, että rouvat tulivat asemalle 2. linjan sisäänkäynnistä. Silti ihmettelen, miksi matkustaa tuo väli metrolla. Varsinkin, jos täyttöaste kiusaa.

Antero
 
Metrojunankuljettajan ajolupa vanhenee yllättävän nopeasti, ellei ajoa ole – ja on aika iso ruljanssi viedä neljä kurssillista kuljettajia ajokokeeseen.

Mistään en mitään tiedä, eli tämä on puhdasta arvailua. Mutta veikkaisin, että ei ole mahdoton homma järjestää kullekin kuljettajalle joku ajovuoro silloin tällöin, että tuntuma pysyy.

Osa varmasti on osallistunut uuden kaluston rasitusajoihin ja osa länsimetron koeajoihin, mutta olisi mielenkiintoista kuulla, että näkyykö kuljettajista muodostettuja asemaisäntäpartioita vielä liikkeellä.

Kun tiheään vuoroväliin siirryttiin, näkyi asemilla ylimääräistä henkilökuntaa (siis henkilökuntaa ylipäätään, normaalistihan heitä ei metrossa juuri näe) huomioliivit päällä opastamassa matkustajia. Sitä en tiedä, olivatko kuljettajia vai muuta väkeä.
 
Kun tiheään vuoroväliin siirryttiin, näkyi asemilla ylimääräistä henkilökuntaa (siis henkilökuntaa ylipäätään, normaalistihan heitä ei metrossa juuri näe) huomioliivit päällä opastamassa matkustajia. Sitä en tiedä, olivatko kuljettajia vai muuta väkeä.

Olivat kuljettajia ja lähinnä juuri näitä uusimmilta kursseilta valmistuneita.
Tällä hetkellä homma on ilmeisesti katkolla jostain syystä (suurin osa uusista kuljettajista lienee Länsimetron koeajoissa).
 
Nämä tällaiset ovat ilahduttavia hetkiä jlf:n lukijalle, kun toimittaja lukee foorumia, tarttuu johonkin aiheeseen, ottaa selvää ja kirjoitaa sitten jutun. Mainiota!
 
Silti ihmettelen, miksi matkustaa tuo väli metrolla. Varsinkin, jos täyttöaste kiusaa.

Antero

Kävelläkö pitäisi? vai matkustaa bussilla tai ratikalla? vai ihan peräti taksilla?
Selitätkö miksi metrossa ei saisi matkustaa vain yhtä asemanväliä ja miksi, jos näin kuitenkin tekee, ei saisi olla harmistunut siitä että junat ovat täysiä?
 
Olisikohan tuo "ei saisi" nyt kuitenkin hitusen rankka tulkinta siitä, mitä Antero kirjoitti? Minä koin Anteron lähinnä pohdiskelevan sitä, miksi ihmiset toimivat epärationaalisesti joukkoliikenteessä. Tämähän on tullut foorumilla usein esiin, kun mietittään, miksi tietokonemallinnukset kerta toisensa jälkeen ennustavat liikkumista enemmän tai vähemmän pieleen. Varsinkin ratikkahankkeiden kohdalla ennusteet ovat menneet metsään oikein kunnolla, kun tietokone luulee, että ihmiset käyttäytyvät rationaalisesti.

Jos nämä puheena olevat metromatkustajat mittaisivat matka-aikaa lähtöpaikan ovelta määränpään ovelle, he päätyisivät metron sijaan bussiin tai ratikkaan. Joku muu kuin lyhyt matka-aika on siis vienyt heidät metroon – ehkä mielikuva väljyydestä, harha nopeudesta tai halu odotella sisätiloissa.
 
...miksi ihmiset toimivat epärationaalisesti joukkoliikenteessä ... Varsinkin ratikkahankkeiden kohdalla ennusteet ovat menneet metsään oikein kunnolla, kun tietokone luulee, että ihmiset käyttäytyvät rationaalisesti.

Ehkäpä juuri siksi koska ihmiset eivät ole tietokoneita joten he tekevät kuten heistä tuntuu hyvältä eivätkä niin kuin tietokone haluaisi heidän tekevän. Itsekin olen sen verran laiska että sen sijaan että olisin kävellyt (kuten tietokone varmaan minun olettaisi tekevän) viime viikon nollakelissä Kaivopihan edestä Kamppiin meninkin metrolla (koska ratikka meni juuri nokan edestä enkä viitsinyt odotella tuulisella pysäkillä seuraavaa).
Ei siis ehkä kannata liikennesuunnittelussa luottaa pelkästään siihen mitä tietokone luulee ihmisten tekevän...
 
Takaisin
Ylös