Länsimetro

Ehkäpä juuri siksi koska ihmiset eivät ole tietokoneita joten he tekevät kuten heistä tuntuu hyvältä eivätkä niin kuin tietokone haluaisi heidän tekevän.

Näinhän se on. Eri ihmiset arvostavat eri asioita, ja huomattavan suuri osa ei oikeastaan mieti sen kummemmin mitään, vaan tekee kuten on tottunut. Tuossa Anteron kertomassa esimerkissä voisi ajatella, että nämä metromatkustajat, joita äkillinen ahtaus on alkanut ärsyttää, ryhtyisivät pohtimaan vaihtoehtoisia kulkutapoja. Mutta moni meistä muuttaa käyttäytymistään oikeastaan vasta pakon edessä. Tottumukset istuvat tiukassa.
 
Jos nämä puheena olevat metromatkustajat mittaisivat matka-aikaa lähtöpaikan ovelta määränpään ovelle, he päätyisivät metron sijaan bussiin tai ratikkaan.

Kyllä metro on kävelyajankin huomioiden joukkoliikennevälineistä nopein Toisen Linjan ja Porthaninkadun risteyksestä Kurviin. Hakaniemen päässä kävelymatka metron laiturille on selvästi lyhyempi kuin Hakaniemen bussi- tai ratikkapysäkeille.

Vaikka olisi jatkamassa Hämeentietä tai Mäkelänkatua pohjoiseen Kurvista, niin ruuhkaiseen aikaan on jopa nopeampi mennä ensin metrolla Sörnäisiin ja hypätä vasta siinä bussiin tai ratikkaan.
 
Kyllä metro on kävelyajankin huomioiden joukkoliikennevälineistä nopein Toisen Linjan ja Porthaninkadun risteyksestä Kurviin. Hakaniemen päässä kävelymatka metron laiturille on selvästi lyhyempi kuin Hakaniemen bussi- tai ratikkapysäkeille.

Vaikka olisi jatkamassa Hämeentietä tai Mäkelänkatua pohjoiseen Kurvista, niin ruuhkaiseen aikaan on jopa nopeampi mennä ensin metrolla Sörnäisiin ja hypätä vasta siinä bussiin tai ratikkaan.

Reittioppaan mukaan kyllä tuohon suuntaan (matka-ajassa ero 2 minuuttia), mutta ei paluumatkalla. Bussit ovat lähes neljä minuuttia nopeampia välillä Toinen linja 7 - Hämeentie 50.
 
Reittioppaan mukaan kyllä tuohon suuntaan (matka-ajassa ero 2 minuuttia), mutta ei paluumatkalla. Bussit ovat lähes neljä minuuttia nopeampia välillä Toinen linja 7 - Hämeentie 50.

Reittiopas kävelyttää tuossa tapauksessa metrosta pois Hakaniemen eteläisen sisäänkäynnin kautta eli se laskee aivan liian pitkän kävelymatkan. Kävelyissä reittiopas ei huomioi liikennevalojen vaikutusta, minkä vuoksi taas bussivaihtoehdon kokonaismatka-aika on todellisuudessa pidempi.
 
Mutta metro on sinänsä luotettavampi eli tulee useammin oikeaan aikaan, bussin ongelma että heittelee, mutta toisaalta jos haluaa bussin voittavan voi sen tehdä juuri tekemällä haun paikassa missä menee sata bussia....
 
Kyllä metro on kävelyajankin huomioiden joukkoliikennevälineistä nopein Toisen Linjan ja Porthaninkadun risteyksestä Kurviin. Hakaniemen päässä kävelymatka metron laiturille on selvästi lyhyempi kuin Hakaniemen bussi- tai ratikkapysäkeille.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa varmaan on kuten kirjoitat. Erinomainen esimerkki siitä, miten tärkeää olisi rakentaa metrolle riittävästi sisäänkäyntejä. On kurjaa rakentaa miljardirata, mutta säästää sen saavutettavuudessa. Jos Hakaniemi olisi tavanomainen helsinkiläinen yksipäinen asema, olisi tuokin asetelma toisin päin.

Kaisaniemen aseman toinen sisäänkäynti toisi metron käytännössä Kruununhakaan, Sörkan aseman toinen sisäänkäynti puolestaan Torkkeliin ja vähän niin kuin sydän-Kallioon. Ruoholahden toinen sisäänkäynti Länsilinkin tienoilla laajentaisi käytettävyyttä sekin.
 
Tässä nimenomaisessa tapauksessa varmaan on kuten kirjoitat. Erinomainen esimerkki siitä, miten tärkeää olisi rakentaa metrolle riittävästi sisäänkäyntejä. On kurjaa rakentaa miljardirata, mutta säästää sen saavutettavuudessa. Jos Hakaniemi olisi tavanomainen helsinkiläinen yksipäinen asema, olisi tuokin asetelma toisin päin.

Kaisaniemen aseman toinen sisäänkäynti toisi metron käytännössä Kruununhakaan, Sörkan aseman toinen sisäänkäynti puolestaan Torkkeliin ja vähän niin kuin sydän-Kallioon. Ruoholahden toinen sisäänkäynti Länsilinkin tienoilla laajentaisi käytettävyyttä sekin.

Puhumatta Rautatientorin aseman länsipäästä Lasipalatsin kulmalle.
 
Ei muuten ole ihan yksi eikä kaksi kertaa, kun olen koiranilmalla kävellyt Sokokselta Forumin kautta Kamppiin. Ei kovin kätevää, muttei ole Helsingin metrokaan yhtä asemanväliä. Paitsi jos sattuu olemaan Porthaninkadun ja Toisen linjan risteyksessä ja on matkalla Kurviin. Tai millä hyvänsä asemalla ja on matkalla seuraavalle asemalle. Jos on valmiiksi metrojunan kyydissä ja huomaa kesken matkan, että voisi sittenkin mennä yhden asemavälin pidemmälle, niin sitten alkaa olla jo tosi kätevää.

Helsinkiläisistä jalankulkuympäristöistä voisi myös keskustella, jos joku avaisi ketjun. Niistä(kin) riittäisi juttua.
 
Matkustajien kannalta eka hyvä uutinen länsimetrosta pitkään aikaan, lainaan Länsiväylä-lehdestä 17-18.12.:

"Espoosta Helsinkiin ei kuitenkaan katkaista nykyisillä reiteillä samalla hetkellä kun metron liikennöinti käynnistyy. Ehkä kuukauden verran olisi sopiva aika ajaa suoria bussilinjoja ja metroa samanaikaisesti. Silloin olisi ihmisillä aikaa totutella uuteen liityntäliikenteeseen ja paikata mahdolliset ongelmat ennen suorien bussivuorien loppumista".

Tämä siis HSL:n hallituksen espoolaisen varapuheenjohtajan mukaan. Tuntuu järkevältä ja luulisin että noin kuukauden lisäkustannukset voidaan niellä koko valtavan kustannus(lisä)potin huomioonottaen.
 
Reittiopas on siis tehty todellisuuden mukaan, kiireiset jalankulkijat eivät piittaa liikennevaloista.

Suomessahan jalankulkijathan ovat ihan lampaita, jotka seisovat keskellä yötä punaisissa valoissa, vaikka kilometrin säteellä ei näy muita elollisia olentoja kuin yöperhosia katulampun loistossa ja seinänviertä kiiruhtava rotta.
 
Suomessahan jalankulkijathan ovat ihan lampaita, jotka seisovat keskellä yötä punaisissa valoissa, vaikka kilometrin säteellä ei näy muita elollisia olentoja kuin yöperhosia katulampun loistossa ja seinänviertä kiiruhtava rotta.

Nimenomaan. Ja sitten on näitä risteyksiä, joissa valot vaihtuvat vihreiksi, jos painaa nappia (esim. Ruoholahti (M)). Se on kyllä suoranaista kiusantekoa autoilijoita kohtaan heittää ne punaiset siihen, kun siitä kulkee hiljaiseen aikaan ehken viisi autoa tunnissa ohi. :D
 
Takaisin
Ylös