Länsimetro

Pitkät on piuhat, jos nyt vasta asia hoksataan.

Selvitysmies Virtanen: Länsimetron todelliset kustannukset pimitettiin päättäjiltä
http://yle.fi/uutiset/3-9540489
– Sellaiset tahot, joita pidän luotettavina, kertoivat, että kun päätöstä valmisteltiin, metron hinnaksi laskettiin miljardi tai vähän päälle, mutta kun se summa vaikutti päätöksenteon kannalta liian suurelta, niin päätöksentekijöille esitettiin 700 miljoonan hanke ja sitten siitä päätettiin. Nyt ollaan päätymässä siihen, että se maksaa 1,2 miljardia. Kyllä tässä on syytä epäillä, että on tehty pikkusen riisuttu versio, Virtanen sanoi Ykkösaamussa.
 
TEMn entinen kansliapäällikkö ja valtion rahoittamien rakennushankkeiden ongelmien selvitysmies Erkki Virtanen kertoi tänään Ykkösaamussa, että:

Sellaiset tahot, joita pidän luotettavina, kertoivat, että kun päätöstä valmisteltiin, metron hinnaksi laskettiin miljardi tai vähän päälle, mutta kun se summa vaikutti päätöksenteon kannalta liian suurelta, niin päätöksentekijöille esitettiin 700 miljoonan hanke ja sitten siitä päätettiin. Nyt ollaan päätymässä siihen, että se maksaa 1,2 miljardia.

Selvitysmies Virtasen löydöksistä yllättyneitä ovat:

- asiassa vedätetyiksi tulleet Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuutetut
- Juha Mieto

Länsimetro oy:hän on perustellut kustannusnousua useaan otteeseen sillä, että rakentamisen määräykset ja säännökset ovat muuttuneet 70-luvusta. Tuosta väitteestä voi ajatella kahdella tavalla. A) Se on ns. virallinen tarina, josta pidetään kiinni loppuun saakka, kuinka typerältä se sitten vaikuttaakaan. B) Selvitysmies Virtasen arvio siitä, että projektien johto on huonoa ja ammattitaidotonta, on understatement. Se silkkaa sontaa, johon pystyisi kouluttamaton apinakin.
 
Kiva kun selvitteli. Nythän se on turvallista tehdä, kun maito on niin sanotusti jo maassa ja kurat jossain muualla.

Länsimetro Oy:kin on selvitellyt. Selvitys valmistui tammikuussa, mutta ennen vaaleja sitä on turha odottaa nähtäväksi:https://helsinginmetro.wordpress.com/2017/03/16/vaalit-tulee-ja-vaalit-menee/

Virtanen kertoo, että kaikki on mennyt alusta asti pieleen, mutta syyllisiä ei etsitä. Tuo on toisin sanoen lupaus siitä, että samaa menoa voi rauhassa jatkaa maailman tappiin asti yhä uusien hankkeiden kanssa. Vähän kuin poliisi kitkisi huumekauppaa, mutta kauppiaille ei seuraisi kiinnijäämisestä mitään. Mahtaisivatkohan lopettaa hyvät bisneksensä?

Syyllisiä nimenomaan pitäisi etsiä ja heille pitäisi tulla seuraamuksia vaikka pahimmat roistot ovatkin jo kuka haudassa ja kuka eläkkeellä. Mutta jos seurauksia ei tule, yhä uudet virkamiespolvet voivat turvallisin mielin jatkaa maan tapaa, jossa virkamies valehtelee korvat heiluen, luottamusmies luottaa ja budjetit paukkuu.

Selitykset siitä, miten turvallisuusvaatimukset ovat muuttuneet 1970-luvulta, saisi jo lopettaa. Niinköhän pankki myöntäisi minulle rakennuslainaa, jos veisin 70-luvun omakotitalosuunnitelmat sinne näytille? Eiköhän ystävällinen pankin täti käskisi ensin päivittää suunnitelmat ja kustannukset 2010-luvulle ja käskisi sitten tulemaan uudelleen. Jos minä ja pankin täti ymmärrämme tuon, niin miten se ei tullut virkavastuulla toimiville johtajatason henkilöille mieleenkään? Niin monipuolisesti ammattitaidotonta väkeä ei sentään luulisi Suomesta löytyvän, joten syy on jossain muualla.

Olen muuten ollut länsimetron hinnasta väärässä koko ajan. Silloin joskus ehkä 12 vuotta sitten, kun hinta oli 452 Me, sanoin, että miljardin se maksaa. No, nyt se maksaakin 1,2 miljardia ja päälle vielä parisensataamiljoonaa muille momenteille työnnettyjä länsimetrokuluja.
 
^^ Tuo riisuttu versio oli osittain jopa kirjoitettu ihan auki suunnitelmiin, eli että katurakentamista yms. jätettiin hankkeen budjetin ulkopuolelle, mistä se on sitten osin valunut takaisin "lisäkustannuksiksi". Luotettiin vissiin siihen, että poliittisen debatin tuoksinassa ei erikseen syynätä tai laajemmin tajuta, kenen pussista mikäkin liityntäbussiterminaali ja liukuporras maksetaan.
 
Länsimetro oy:hän on perustellut kustannusnousua useaan otteeseen sillä, että rakentamisen määräykset ja säännökset ovat muuttuneet 70-luvusta. Tuosta väitteestä voi ajatella kahdella tavalla. A) Se on ns. virallinen tarina, josta pidetään kiinni loppuun saakka, kuinka typerältä se sitten vaikuttaakaan. B) Selvitysmies Virtasen arvio siitä, että projektien johto on huonoa ja ammattitaidotonta, on understatement. Se silkkaa sontaa, johon pystyisi kouluttamaton apinakin.

Miten tarkkaan Länsimetrossa ja muissa tunnelihankkeissa on mietitty näiden "tiukentuneiden turvamääräysten" toteuttamista mahdollisimman kustannustehokkaasti? Uudet normit eivät ole voineet tulla suunnittelussa yllätyksenä. Eikö rakentamisen yleisperiaatteena muutenkin ole se, että hankkeen voi toteuttaa loppuun saakka rakennusluvan hakemisen aikaan voimassaolleiden normien mukaan.

Onko aiheutettu lisäkustannuksia sillä, että ei ole tehdy halvinta mahdollista määräykset täyttävää ja menty siitä mistä aita on matalin? Edellyttääkö normit edes metrotunnelin tekemistä kaksiputkisena?
 
Selitykset siitä, miten turvallisuusvaatimukset ovat muuttuneet 1970-luvulta, saisi jo lopettaa.

Oikeastaan ei. Kyse on homman kannalta oleellisesta asiasta.

Koko Länsimetron rakentamispäätös perustuu tietoiseen valheeseen. Homma piti saada näyttämään mahdollisimman halvalta, jotta hankintapäätös saatiin nuijituksi läpi. Kuvaan kuului kustannustason laskeminen edellisen tunnelimetrotyömaan pohjalta ja sehän ajoittui 1970-luvulle. Normien tiukentuminen siis tietoisesti lakaistiin maton alle.

Jos asiassa on jokin hyvä puoli, niin se että junien lyhentämisen riesa kohdistuu ennen kaikkea sinne, minne sen pitääkin eli Helsinkiin. Lyhyet asemat perustuvat tähän samaan kustannusarvion minimointiin ja se päätös perustui HKL:n silloisen johdon vakuutteluihin, että automaatio tulee ja mitään ongelmaa lyhentämisestä ei ole.
 
Oikeastaan ei. Kyse on homman kannalta oleellisesta asiasta.

Koko Länsimetron rakentamispäätös perustuu tietoiseen valheeseen. Homma piti saada näyttämään mahdollisimman halvalta, jotta hankintapäätös saatiin nuijituksi läpi. Kuvaan kuului kustannustason laskeminen edellisen tunnelimetrotyömaan pohjalta ja sehän ajoittui 1970-luvulle. Normien tiukentuminen siis tietoisesti lakaistiin maton alle.

Jos asiassa on jokin hyvä puoli, niin se että junien lyhentämisen riesa kohdistuu ennen kaikkea sinne, minne sen pitääkin eli Helsinkiin. Lyhyet asemat perustuvat tähän samaan kustannusarvion minimointiin ja se päätös perustui HKL:n silloisen johdon vakuutteluihin, että automaatio tulee ja mitään ongelmaa lyhentämisestä ei ole.

Lopettakaa nyt tuo 1970-luvusta houriminen. Länsimetron alustavissa suunnitelmissa käytetiin pohjana Vuosaaren metrohaaran tietoja ja se valmistui 1998. Vuosaarenkin metrolla on tunneli. Ongelma oli se että länsimetron rakentamisspäätöstä viivyteltiin niin kauan että sitä ammattitaitoista organisaatiota joka rakensi Vuosaaren metroa ei enää ollut.

Peruuntunut automaatioprojekti sotki myös länsimetron suunitelmat, vaikka automaattia ei toteutettu, jouduttiin turvallisuusseikat laskemaan sen mukaan kuin olisi. Lisäksi hintaa nosti kaksi asemaa jotka jälkikäteen päätettiin rakentaa jotka alkuperäisessä suunnitelmassa ei ollut. Bussiterminaaleille tuli lisää hintaa koska Tapiolan Kilta vastusti metroasemaa Heikintorin ja Tapiontorin alle ja bussiterminaalin rakentamista Heikintorin tilalle, vaan se piti tehdä kalliisti Länsituulentien alle. Nyt Tapiolan keskusta on joka tapauksessa purettu ja ollaan rakentamssa uudelleen lukuunottamatta museoituja Heikin-ja Tapiontoria joissa toimii lähinnä hautaustoimistoja.

t. Rainer
 
Turvallisuusvaatimuksiin liittyy tässä tapauksessa semmoinen erikoisuus, että suunnitteluajankohtana muutamia vuosia sitten ei ole ollut olemassa minkäänlaista kansallista tai kansainvälistä valmista pakettia metrojärjestelmän turvallisuusratkaisuista EU-maihin. Eli "rakentamismääräyskokoelmaa" ei ole ollut.
Pelastusviranomaiset (Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos, Helsingin pelastuslaitos) ovat, kertomansa mukaan, joutuneet kokoamaan eri laeista, määräyksistä, ohjeista, direktiiveistä ja asiantuntijoilta vaatimuksensa rakentajalle. Rakentaja on sitten esittänyt konsulttien tekemiä turvallisuusratkaisumalleja, ja viranomainen on ne arvioinut ja hyväksynyt tai käskenyt muuttamaan.
 
Käykö jostain ilmi, mistä kaapeleista on kyse? Äkkiseltään ummikon vähän vaikea kuvitella, että varas menisi summassa kopeloimaan tunneliin tai syöttöasemalle, kun jännitteetkin voivat näinä aikoina olla päällä.
 
Äkkiseltään ummikon vähän vaikea kuvitella, että varas menisi summassa kopeloimaan tunneliin tai syöttöasemalle, kun jännitteetkin voivat näinä aikoina olla päällä.

Joo, tällaisesta tuskin on kyse. Veikkaan, että siellä jotain data- tai muita kaapeleita, esimerkiksi kulunvalvontaan tai turvallisuusjärjestelmiin littyvää, jonka puuttuminen on huomattu vasta siinä vaiheessa, kun sen asennuksen vuoro on tullut.
 
Takaisin
Ylös