Länsimetro

Liityntäliikenteeseenhän on määrä siirtyä vasta lokakuussa eli toisin sanoen rinnakkaiset bussilinjat suhaavat noin kuukauden ajan yhtä aikaa länsimetron kanssa. Eli mitenkään kerrasta poikki -siirtymästä ei ole kyse.
Länsimetron historian perusteella pidän kuukauden jaksoa liian lyhyenä. Varautuisin ainkin 6 kuukauden bussiliikenteeseen ja asettaisin ongelmattoman käytön vaatimuksen 2‒3 kuukauteen. Bussiliikenne jatkuisi silloin vähintään sen ajan kuin ongelmattoman käytön vaatimus täyttyisi sekä bussiliikenteen irtisanomisajan.

Ehkä hyvä muistaa, että metroliikenteen alkaessa bussiliikenne jatkoi vuoden. Kun otetaan huomioon, miten paljon uutta ja entisistä metrourakoista poikkeavaa Espoossa on, ollaan varsin lähellä vastaavaa tilannetta kuin kokonaan uuden järjestelmän käyttöönotto. Siksi 6 kk ei ole lainkaan pitkä aika. Ja lisäksi, juurihan on nähty, että tarvittiin enemmän kuin vuosi lisää siihen, että saatiin edes rakenteet valmiiksi.

Antero
 
Ehkä hyvä muistaa, että metroliikenteen alkaessa bussiliikenne jatkoi vuoden. Kun otetaan huomioon, miten paljon uutta ja entisistä metrourakoista poikkeavaa Espoossa on, ollaan varsin lähellä vastaavaa tilannetta kuin kokonaan uuden järjestelmän käyttöönotto. Siksi 6 kk ei ole lainkaan pitkä aika. Ja lisäksi, juurihan on nähty, että tarvittiin enemmän kuin vuosi lisää siihen, että saatiin edes rakenteet valmiiksi.

Taisi Itämetron "koeaika" venyä kaksivuotiseksi. Varsinaista koeaikaa kesti kesäkuusta elokuuhun 1982, jonka jälkeen suorat bussilinjat pätkäistiin vaiheittain vuoteen 1984 mennessä. Tuo pitkäksi venynyt ylimenokausi johtui metrovaunupulasta, viimeiset metrovaunut toimitettiin vasta kaksi vuotta liikenteen aloituksesta.
 
Oliko Mellunmäen haaran tai Vuosaaren haaran käyttöönoton yhteydessä siirtymäaikaa? Länsimetro on noita pidempi kahdeksan aseman metropidennys.

Viime aikaisista hankkeista viiden aseman kehärata taidettiin kyllä ottaa käyttöön aika nopeasti, vaikka sekin valmistui vähän myöhässä.
 
Aivan sama. Täysin reisille menneen oranssin länsihuumorijunan tapauksessa pieni amatööripuuhastelu tässä vaiheessa enää mitään merkitse.
 
Viime aikaisista hankkeista viiden aseman kehärata taidettiin kyllä ottaa käyttöön aika nopeasti, vaikka sekin valmistui vähän myöhässä.
Puolitoista kuukautta ajettiin vanhoja bussilinjoja rinnalla eli heinäkuun alusta kesäaikataulun loppuun.
 
Oliko Mellunmäen haaran tai Vuosaaren haaran käyttöönoton yhteydessä siirtymäaikaa? Länsimetro on noita pidempi kahdeksan aseman metropidennys.

Viime aikaisista hankkeista viiden aseman kehärata taidettiin kyllä ottaa käyttöön aika nopeasti, vaikka sekin valmistui vähän myöhässä.

Vuosaaressa muistaakseni bussilinjasto muuttui samaan aikaan kun metro otettiin käyttöön. Ainut bussilinja mikä ajoi Vuosaaresta Itäkeskukseen oli 98v.

Heh, törmäsin tuossa uutiseen vuodelta -98 Vuosaaren metron avajaisista. Liikenneministeri Aura oli tuolloin todennut "Aura pahoittelee sitä, että lännen metroradan tilanne ei ole yhtä otollinen kuin nyt avatulla reitillä. Lännessä Espoon nykyiseen kaupunkirakenteeseen ei ole taloudellista rakentaa metroa, mikä Auran mielestä selviää ilman isoja suunnitteluprojektejakin"
 
Tästä viimeisimmästä ei nyt oikein tiedä onko kyseessä ihan oikea uusi ongelma vaiko vain Länsimetro Oy:n ihan totaalinen tiedotuskatastrofi taas kerran. Tällaisella tiedotussuorituksella saisi aikataulussakin edistyvän projektin näyttämään katastrofilta: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005354378.html

Tiistaiaamuna Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi kehotti kysymään asiasta HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoskelta. Lehmuskoskella oli kysymykseen selkeä vastaus: kysykää Ville Saksilta.
(...)

Ville Saksi kertoo olevansa kiireinen ja pyytää kysymään asiasta Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalolta tai viestintäpäällikkö Satu Linkolalta. Isotalon tavoittaminen ei onnistu, mutta Linkola pudottaa pommin.

Hänen mukaansa keskushermosto onkin jo luovutettu HKL:lle, joten sen toiminnasta pitää kysyä HKL:n Ville Lehmuskoskelta.
(...)

Uusi yritys Linkolalle. Pitkä puhelu, jonka päätteeksi Linkola myöntää, että järjestelmistä on luovutettu vain osa.

Sitä, mitä tehtäviä keskushermostoksi kuvatuilla valvontajärjestelmillä on tai minkälaisia ongelmia niihin liittyy, Linkola ei tiedä. Hänen mukaansa Länsimetro Oy:stä ei myöskään löydy yhtään sellaista työntekijää, joka ehtisi kokouksiltaan vastata kysymykseen ennen keskiviikkoa.
 
Eipähän taida testiajoissa ihan kaikki heti onnistua, mutta hyvä että harjoitellaan, sillä yleensä "repetitio est mater studiorum":
https://yle.fi/uutiset/3-9832068
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005367220.html

---------- Viestit yhdistetty klo 17:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:05 ----------

Eri uutislähteiden mukaan metrotestit tyssäsivät ilmeisesti ennen muuta sähköjärjestelmien ylikuormitusongelmiin:
https://yle.fi/uutiset/3-9832520
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005367385.html
Ulkopuolisena on näiden uutistietojen perusteella vaikea päätellä, miten vakavista ongelmista on kysymys, mutta jos tilanne on johtunut siitä, että ensimmäistä kertaa koko alueella oltiin kaikella kalustolla liikenteessä eivätkä esim. sähkönsyöttöjen kapasiteetit enää tähän riittäneet, niin pahimmassa tapauksessahan edessä voi olla ties kuinka paljon voimasähköpuolen uudelleensuunnittelua, kaapelointia, uusien muuntajien asentamista tms., joten eipä ole yllättävää, että ainakin Lehmuskoski arvioi liikennöinnin alkavan aikaisintaan lokakuussa:
https://yle.fi/uutiset/3-9833391
http://www.hs.fi/kaupunki/art-20000...-other&share=5efa89f1d8b94682d461a58c5dc0b57d
 
Viimeksi muokattu:
Eipähän taida testiajoissa ihan kaikki heti onnistua, mutta hyvä että harjoitellaan, sillä yleensä "repetitio est mater studiorum":

Niin siis testin tarkoitus nimenomaan on löytää viat ennen testausjakson päättymistä. Jos ensimmäisessä isossa testissä ei löydy mitään vikaa, testi on todennäköisesti suunniteltu väärin.

Eri uutislähteiden mukaan metrotestit tyssäsivät ilmeisesti ennen muuta sähköjärjestelmien ylikuormitusongelmiin:

Terminä "sähköjärjestelmän ylikuormittuminen" voi tarkoittaa melkein mitä tahansa. Se tuskin tarkoittaa sitä, että voimavirran sähkönsyöttö olisi alimitoitettu, vaan että jokin komponentti on ollut huonona tai pullonkaulana. Esimerkiksi sulake lauennut jostain.
 
Koska tässä ketjussa on lähes 300 sivua, en jaksanut kaivaa koko ketjua läpi löytääkseni mahdollisesti vastauksen siihen, kattaako Miprolta vuonna 2015 tilattu asetinlaite myös vanhan metron linjaosuuden? Tiheämpi liikenne (ruuhka-aikoina 2,5 minuutin vuorovälit) vanhan metron alueella alkoi jo 15.8.2016, joten kysymykseni on, edellyttääkö 2,5 minuutin vuoroväli uutta, Miprolta vuonna 2015 tilatun asetinlaitteen (ja turvalaitteiden) käyttöä, vai onnistuuko tiheä liikenne 70- ja 80-lukujen taitteesta peräisin olevalla Siemensin asetinlaitteella turvalaitteineen?
 
Koska tässä ketjussa on lähes 300 sivua, en jaksanut kaivaa koko ketjua läpi löytääkseni mahdollisesti vastauksen siihen, kattaako Miprolta vuonna 2015 tilattu asetinlaite myös vanhan metron linjaosuuden?

Vanhan osan asetinlaitteen ja käytönohjauksen uusiminen tilattiin Siemensiltä 2008 ja ne otettiin käyttöön joulukuussa 2012. Tuolloin oli usko automatisointiin vielä tallella.
 
Takaisin
Ylös