Ymmärrän, että YVA:n tapa käsitellä matalalattia-pikaraitiotietä närkästyttää monia sen vaihtoehdon kannattajia. Osa perusteluista, miksi pikaraitiotietä ei voida tuoda lauttasaarta lähemmäs keskustaa ovat ihan järkeenkäypiä, mm matka-ajan pidentyminen katuajossa. Se selitys taas että satamaradan kuilua ei saada käyttöön on politiikkaa, mutta nykysuuntausten vallitessa ei asiaa voida sivuuttaa. Kombin osalta on voinut jollakin olla houkutus ujuttaa pieni laskuvirhe, niin se vaihtoehto lakkaa kiinnostamasta.Alunperin kirjoittanut JE
Näinhän se on. Kombin pitäisi liikennöidä Hakaniemeä kauemmaksi, ja osa metrovuoroista pitäisi voida korvata kombilla. Kombin ideahan olisi että metron rataan tai asemiin ei tehtäisi muutoksia. YVA:n laskelmissa on huomioitu kombin ja myös pikaraitiotien osalta että kaikki vuorot ajettaisiin vain 250-matkustajaa vetävillä nivelvaunuyksiköillä, vaikka yksiköitä voi kytkeä yhteen ainakin kaksi tai ehkä kolmekin pidemmäksi junaksi, että saadaan sitä toivottua kapasiteettia ruuhka-ajaksi.Alunperin kirjoittanut JE
Edullisimmillaan liikenne hoituisi niin että kombi liikennöisi kaikki Espoon ja Mellunmäen väliset metrovuorot, ja vanhat metrojunat pistettäisiin ajamaan vuoroja Vuosaaren ja Kampin, ja sieltä Töölön kautta Pasilaan, kun se pätkä olisi valmis.
Niin, kombi ei ole yhteensopiva raitiotien kansssa, mutta onko sen pakko olla, jos Espoossa ei ole ainoatakaan raitiotiepätkää ennestään? Espoossa ei ole kovin monessa paikassa tiiviisti rakennettua korttelikaupunkia jonka takia korkeiden laitureiden rakentaminen olisi mahdotonta. Käytännössä ainoat niin tiiviit kaupunginosat ovat Tapiola, Matinkylä ja Olari, ja ne kombi voisi alittaa kevyessä cut-and-cover tyyppisessä tunnelissa. Koko Espoo on täynnä joutomaata taloryhmien välissä jonne metroa kevyempää kombi- tai pikaraitiotietä voi huoletta vetää maan päällä, ilman että täytyy katuliikennettä häiritä. Sekä kombi- että pikaraitiotie tulee vaatimaan liityntäliikennettä, aluksi enemmän ja myöhemmin vähemmän, koska rakentaminen tapahtuisi pätkittäin, ja koskaan ei tulla saamaan raideliikennettä korvaamaan kaikkia busseja.Alunperin kirjoittanut JE
Läppäaskelmia kombi tarvitsee vain nykyisillä metroasemilla pysähtyessään, jossa laiturin ja vaunun kyljen väliin jää n 20 cm rako. Lattia ja laituri olisivat aina samassa tasossa. Rotterdamin vaunut edustavat 1980-luvun tekniikkaa, eivätkä ole kombivaunuja varsinaisessa mielessä. Jos vaunuyksikössä on useampi nivel kuin vain yksi, niin se kaartuu jyrkemmin.Alunperin kirjoittanut JE
t. Rainer