Länsimetro

Poliitikot yrittävät jälkiviisastelulla keräillä irtopisteitä länsimetroselvityksen perusteella, mutta tällaiseen pikku nuhteluun asia silti päättyy, eli eipähän niissä päättäjien hyväveli/hyväsisko-kuppikunnissa kukaan tietenkään joudu loppujen lopuksi mihinkään vahingonkorvauksiin (sen sijaan me kaikki veronmaksajathan sitten maksamme metron loppulaskut kokonaisuudessaan):
https://yle.fi/uutiset/3-9896383
 
Länsimetron puolella ollut vika sekoitti toiminnassa olevan metron vuorovälejä Tiistai-iltana https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005421710.html. Länsimetron asetinlaitteessa havaittiin vika hieman ennen kello kuutta illalla. Vika saatiin kuitenkin korjattua jo melko pian kello 18:n jälkeen.
Vian korjaamisen yhteydessä länsimetron puoleinen liikennöinti lopetettiin Tiistai-illaksi.

Käsittääkseni HKL edellyttää kahden viikon häiriötöntä testiliikennettä ennen varsinaisen liikennöinnin aloittamista. Onko siis niin, että kun esimerkiksi tällainen asetinlaitevika on havaittu ja koeliikenne keskeytetty, alkaa kahden viikon testijakso jälleen alusta?
 
Länsimetron puolella ollut vika sekoitti toiminnassa olevan metron vuorovälejä Tiistai-iltana https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005421710.html. Länsimetron asetinlaitteessa havaittiin vika hieman ennen kello kuutta illalla. Vika saatiin kuitenkin korjattua jo melko pian kello 18:n jälkeen.
Vian korjaamisen yhteydessä länsimetron puoleinen liikennöinti lopetettiin Tiistai-illaksi.

Käsittääkseni HKL edellyttää kahden viikon häiriötöntä testiliikennettä ennen varsinaisen liikennöinnin aloittamista. Onko siis niin, että kun esimerkiksi tällainen asetinlaitevika on havaittu ja koeliikenne keskeytetty, alkaa kahden viikon testijakso jälleen alusta?

Niin sen pitäisi kaiken järjen mukaan mennä, että lasku nollautuu ja kaksi viikkoa alkaa alusta. Metron pitäisi toimia 365pv vuodessa moitteettomasti, joten kahden viikon yhtäjaksoinen vaatimus koevaiheessa ei ole likaa vaadittu.
 
Hsl ja Hkl pitävät perjantaiaamuna tiedotustilaisuuden jossa mitä ilmeisemmin kerrotaan vihdoin matkustajaliikenteen aloituspäivä. Helsingin sanomat aprikoi että mahdollinen aloituspäivä olisi 18.11.
 
Viimeksi muokattu:
Liikenneprofessori: Länsimetro ei ole kohtuuton investointi. https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/...stannusarvio-1-2-miljardia/6653312#gs.kwyPUBE.

Liikenneprofessori Jorma Mäntysen mukaan hanke tulee kuitenkin maksamaan itsensä takaisin.

- Tehokas joukkoliikenne on nähtävä kaupunkikehityksen ja kasvun instrumenttina ja siihen nähden tämä länsimetron reilu miljardi ei tunnu kohtuuttoman suurelta investoinnilta, eikä se ole myöskään maailman mittakaavassa kalliimmasta päästä kaikista pulmista huolimatta, Mäntynen sanoo kymmenen uutisissa.

Professorin mukaan länsimetro korvaa suuren määrän autoliikennettä, mikä säästää sekä tilaa että ympäristöä.

Tarkoittaakohan professori suurella automäärällä nykyistä suoraa bussiliikennettä vai henkilöautoja? Varmasti kokonaisautomäärä Länsiväylällä lyhyellä aikavälillä tulee laskemaan. Mutta jossain vaiheessa yksityisautoilu valtaa busseilta vapautuvan tilan.
 
Saisi Mäntynen avata vähän laskelmiaan kansalle. Kun Matinkylän metron H/K suhde oli ymmärtääkseni 800M hintalapulla alle 0.7:n, niin kuinka päästään 1,2 Miljardilla yli yhden?
 
Tarkoittaakohan professori suurella automäärällä nykyistä suoraa bussiliikennettä vai henkilöautoja? Varmasti kokonaisautomäärä Länsiväylällä lyhyellä aikavälillä tulee laskemaan. Mutta jossain vaiheessa yksityisautoilu valtaa busseilta vapautuvan tilan.

Veikkaisin, että busseilta vapautuva tila vallataan saman tien, ainakin Espoon sisällä. Helsingin keskustaan pääsyä kylläkin rajoittavat liikennevalot ja Mechelininkadun risteyksen vetoisuus kuten ennenkin.

Itse ymmärtäisin professorin puheita niin, että hän vertaa tulevaisuuden skenaarioita metrolla ja ilman. Siis jos Etelä-Espoota olisi rakennettu ilman metroa entiseen tapaan, niin autoliikennettä tulisi vielä selvästi enemmän kuin nyt tapahtuu. Samoin metron kannattavuus perustuu olettamiin maankäytöstä, eli kaupunkirakenteen tiivistymisestä. Tuo on tietysti eri asia kuin kuntataloudellinen kannattavuus. Maan arvon noususta osa menee yksityisille.
 
Veikkaisin, että busseilta vapautuva tila vallataan saman tien, ainakin Espoon sisällä. Helsingin keskustaan pääsyä kylläkin rajoittavat liikennevalot ja Mechelininkadun risteyksen vetoisuus kuten ennenkin.
Keilaniemen ja Ruoholahden välisen osuuden bussikaistoille on suunniteltu uudenlaisia rajoituksia bussien poistumisen myötä. Nykyisille bussikaistoille päästetään jatkossa tavaraliikenne ja vähäpäästöiset henkilöautot. Aiheesta on kirjoittanut parisen kuukautta sitten mm. Länsiväylä. Asiasta uutisoitiin muuallakin mediassa.

Valvonta sen suhteen, ovatko auton hiilidioksidipäästöt yli vai alle 80 g / km ei ehkä ole helpointa mahdollista, joskin valvova viranoimainen saanee rekisteritiedoista tai niiden avulla varsin kattavat tiedot automallin päästöistäkin.

EDIT: Tarkennettu mittayksikköä
 
Viimeksi muokattu:
Reittioppaan aikatauluissa taitaa vielä olla jonkin verran puutteita. Kun klikkasin kartalta Keilaniemen asemaa ja katsoin aikatauluja Tapiolan/Matinkylän suuntaan, aikataulu näytti seuraavaa 18.11. kello 12:n kohdalla:

klo 12: 05/M2 08/M1 20/M2 31/M1 38/M1 53/M1

Tuossa on lähtöjä todella vähän, ja esim. Koivusaaressa lähtöjä näkyi samoihin aikoihin enemmän samoilla säädöillä.
 
Veikkaisin, että busseilta vapautuva tila vallataan saman tien, ainakin Espoon sisällä. Helsingin keskustaan pääsyä kylläkin rajoittavat liikennevalot ja Mechelininkadun risteyksen vetoisuus kuten ennenkin.

Itse ymmärtäisin professorin puheita niin, että hän vertaa tulevaisuuden skenaarioita metrolla ja ilman. Siis jos Etelä-Espoota olisi rakennettu ilman metroa entiseen tapaan, niin autoliikennettä tulisi vielä selvästi enemmän kuin nyt tapahtuu. Samoin metron kannattavuus perustuu olettamiin maankäytöstä, eli kaupunkirakenteen tiivistymisestä. Tuo on tietysti eri asia kuin kuntataloudellinen kannattavuus. Maan arvon noususta osa menee yksityisille.

Samaa mieltä, jos rakentamiskaavailut toteutuvat täysimääräisinä, on yksityisautoilun osuuden pakko pudota, koska katuverkkojen kapasiteetti ei riitä.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:40 ----------

Keilaniemen ja Ruoholahden välisen osuuden bussikaistoille on suunniteltu uudenlaisia rajoituksia bussien poistumisen myötä. Nykyisille bussikaistoille päästetään jatkossa tavaraliikenne ja vähäpäästöiset henkilöautot. Aiheesta on kirjoittanut parisen kuukautta sitten mm. Länsiväylä. Asiasta uutisoitiin muuallakin mediassa.

Valvonta sen suhteen, ovatko auton hiilidioksidipäästöt yli vai alle 80 g ei ehkä ole helpointa mahdollista, joskin valvova viranoimainen saanee rekisteritiedoista tai niiden avulla varsin kattavat tiedot automallin päästöistäkin.

Kyllä tämäkin valvonta voidaan automatisoida, perustuu rekisterikilpien automaattiseen lukemiseen ja vertaamiseen autojen rekisteritietokantaan. Todellisen kuljettajan selvittäminen sitten samaan tapaan kuin peltipoliisien ylinopeussakoissa. Osaako joku sanoa, toimiiko Oopperatalon kohdalla oleva bussikaistan ajoa valvova sakotuskamera jo nyt näin?
 
Liikenneprofessori: Länsimetro ei ole kohtuuton investointi. https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/...stannusarvio-1-2-miljardia/6653312#gs.kwyPUBE.

Liikenneprofessori Jorma Mäntysen mukaan hanke tulee kuitenkin maksamaan itsensä takaisin.

- Tehokas joukkoliikenne on nähtävä kaupunkikehityksen ja kasvun instrumenttina ja siihen nähden tämä länsimetron reilu miljardi ei tunnu kohtuuttoman suurelta investoinnilta, eikä se ole myöskään maailman mittakaavassa kalliimmasta päästä kaikista pulmista huolimatta, Mäntynen sanoo kymmenen uutisissa.

Professorin mukaan länsimetro korvaa suuren määrän autoliikennettä, mikä säästää sekä tilaa että ympäristöä.

Tarkoittaakohan professori suurella automäärällä nykyistä suoraa bussiliikennettä vai henkilöautoja? Varmasti kokonaisautomäärä Länsiväylällä lyhyellä aikavälillä tulee laskemaan. Mutta jossain vaiheessa yksityisautoilu valtaa busseilta vapautuvan tilan.

Ei tämä professori aivan väärässä ole. Joku syyhän sille on, että metro on rakennettu – kyllä asemien ympäristössä maan arvo nousee ja kulkeminen helpottuu. Vastaavasti se sitten hankaloituu kauempana asemista, mutta siellä ei tarvitse enää uutta rakentaa, joten sillä ei ole rakennusliikkeille niin väliä.

Hankkeen maksaja vain on väärä, kun kaupungit maksavat ja rakennusliikkeet hyötyvät. Todellinen hyöty/kustannussuhde olisi saatu nähtäville ihan sillä, että olisi ilmoitettu rakennusliikkeille, että rakentakaa torninne kunhan teette toimivan joukkoliikenteenkin. Mitä luulette, olisiko metroa nähty?
 
Takaisin
Ylös