Näinhän se on. Meidän kotimaiset esimerkkimme rajoittuvat sadan vuoden taakse, kun maanomistajat rakensivat korpeen mutta kaupungin lähelle, eikä yksityisautoilu ollut mahdollisuus. Silloin tehtiin yksityiset raitiotiet Munkkaan, Haagaan ja Kulosaareen. Myöhemmin aluerakentamisen vuosikymmeninä rakennusliikkeet pantiin kyllä tekemään infraa, katuja ja koulujakin, mutta joukkoliikenne ei silloin enää kiinnostanut ketään. Jos olisi kiinnostanut, niin kyllä ne rakennusliikkeet olisivat raitiotienkin tehneet.
Tässä länsimetron tapauksessa on kurjaa se, että siinä on hassattu niin vietävästi rahaa aivan turhaan, kun tarjolla olisi ollut joukkoliikenteen palvelutasoa parantavia mutta metroa edullisempia vaihtoehtoja. Metrohan ei ole joukkoliikennehanke, sen ovat espoolaispoliitikotkin ymmärtäneet, ja hyvä että ovat. Mutta se, että piti kalleimmalla mahdollisella tavalla tehdä jotain, joka huonontaa joukkoliikennettä – ja sitten vielä maksattaa se veronmaksajilla niin, että hyötyjät saavat hyödyn ilmaiseksi.
Toisaalta voi ajatella niinkin, että kalliit oppirahat on nyt maksettu. Metroa ei enää lisää tule, eihän Kaukoidän metroakaan tunnuta millään saavan järkevänhintaiseksi vaikka sitä miten on laskettu, ja Helsinki keskittyy laadukkaisiin raitiotieihin.