Länsimetro

Jutussa on kuva metrokartasta "vuodelta 1982", jossa on mm. Puotinharjun, Kluuvin ja Kaivokadun asemat. Ei kai niille tuon nimisinä ole koskaan liikennöity? Vai muistanko väärin?

Se on toimittajan virhe. Kuva on otettu ennen liikenteen alkamista. Liikenteen alkaessa käytössä olivat nykyiset nimet. Minkään 1980-luvulla avatun metroaseman nimeä ei ole muutettu jälkeenpäin.
 
Tuosta Maxin ja 339-DF:n tarkoittamasta kuvasta (tarkalleen ottaen reittikaaviosta) on ollut keskustelua vaunut.org:ssa noin kaksi vuotta sitten. Linkki kuvaan ja siihen liittyvään keskusteluun on tässä: http://vaunut.org/kuva/106741

Kuva on vaunut.org:nkin mukaan otettu vuonna 1982, mutta erittäin todennäköisesti ennen kaupallisen liikenteen alkamista. Miksi reittikaaviossa näkyy sellaisia asemia ja liityntäyhteyksiä kuin mitä näkyy, johtunee erinäisistä syistä, joita mm. J. Nordlund on kommentoinut linkitetyllä sivulla. Olen tämän kommentoijan kanssa edelleen samoilla linjoilla... :cool:
 
Viimeksi muokattu:
HS muistelee metron avajaisia vuonna 1982: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005452485.html

Alla ote vuoden 1982 päivittelystä. Tempora mutantur?

Tempora mutantur, nos et mutamur in illis. Niinpä niin. Vuonna 1982 olivat käytössä "työnimet" Kluuvi, Puotinharju sun muut, mutta liikenteen alkamishetkellä ne oli muutettu sellaisiksi kuin ne ovat nykyäänkin.

Mutta tämän päivän (18.11.2017) tunnelmiin tuo Hesarin jutussa oleva Karin piirros sopii hyvin. Korkkasin iltapäivällä M2:n (Mellunmäki-Tapiola). Tarkoitus oli mennä Matinkylään saakka, mutta olisi pitänyt vaihtaa junaa jo Itäkeskuksessa. Yritin Tapiolassa, mutta Matinkylään menevä juna oli niin täynnä, ettei enää sekaan sopinut. Niinpä jäin tutustumaan Tapiolan nykytarjontaan, kun edellisestä käynnistä sielläpäin tuli kuluneeksi pyöreitä. Tungos Tapiolan asemalla oli suunnilleen sama kuin Karin piirroksessa. Joku onneton yritti jopa polkupyörällä päästä jostakin jonnekin.

Miten ihmeessä Tapiolan asemalle on saatu survotuksi sellainen määrä liukuportaita kuin siellä oli? Niitä nimittäin tuntui olevan riittävästi joka suuntaan.

Mellunmäessä jäi lähdössä jäi vähän kaivelemaan, kun länsipään ylösmenevä liukuporras ei toiminut. Eipä sen puoleen: Kontulan metroaseman länsipäädyn alas menevä liukuporras on ollut rikki jo monta kuukautta, eikä korjausta vain kuulu. Missä lienee vika? Ja minne pitäisi lähettää palautetta? Olen kerran lähettänyt joskus elo-syyskuussa, mutta en ole saanut vastausta.

Tapiolassa tuntui olevan monia matkustajia, jotka olivat tulleet Matinkylästä ja kaipailivat sinne takaisin. Heitä ihmetytti Mellunmäestä tulleen junan saavuttua oleva teksti "Ei matkustajille" och samma på svenska. Ilo tuntui olevan suuri, kun tuon tekstin jälkeen ilmestyi tieto seuraavasta Matinkylän junasta (joka siis oli aivan turvoksissa).

Itäkeskuksessa kuulutetaan "Tämä juna jatkaa Mellunmäkeen/Vuosaareen", ja 300-sarjan junissa lisäksi "Juna Vuosaareen/Mellunmäkeen lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua". Tapiolassa kuulutettin kylmästi "Juna menee kääntöraiteelle,olkaa hyvä ja poistukaa junasta". Ei siis mitään mainintaa siitä, että Matinkylään pääsee samalta raiteelta hetken kuluttua.
 
Tapiolassa kuulutettin kylmästi "Juna menee kääntöraiteelle,olkaa hyvä ja poistukaa junasta". Ei siis mitään mainintaa siitä, että Matinkylään pääsee samalta raiteelta hetken kuluttua.

Onko kuuluttaja sama tuttu myös uudella osuudella?
 
Itäkeskuksessa kuulutetaan "Tämä juna jatkaa Mellunmäkeen/Vuosaareen", ja 300-sarjan junissa lisäksi "Juna Vuosaareen/Mellunmäkeen lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua". Tapiolassa kuulutettin kylmästi "Juna menee kääntöraiteelle,olkaa hyvä ja poistukaa junasta". Ei siis mitään mainintaa siitä, että Matinkylään pääsee samalta raiteelta hetken kuluttua.
Matkustin tänään Aku Ankka -junalla eli 313:lla. Saapuessaan pääteasemalleen Tapiolaan mitään kuulutuksia ei tullut, ainoastaan sisänäytöissä oli teksti pääteasemasta. Suurin osa matkustajista poistui junan kyydistä, mutta jäi junan kyytiin vielä jokunen matkustaja junan lähtiessä kääntöraiteelle. Tuossa samassa junassa sisänäytöt eivät tosin olleet ihan koko ajan synkronisoitu junan kulun kanssa.

Päivän aikana kohdalle osui myös vaunut 167 ja 107 - niissä kuulutukset toimivat mainiosti.
 
Metro on tänään houkutellut paljon uusia matkustajia. Järjestyksenvalvojiakin on tarvittu hallitsemaan hillitöntä yleisöryntäystä. Matkakortinlukijoitakaan ei ole ollut riittävästi kun nyt satunnaisetkin joukkoliikenteen käyttäjät on saatu liikkeelle. Tämä on toki luonnollista kehitystä, laadukas raideliikenne tunnetusti lisää joukkoliikenteen houkuttelevuutta.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005454984.html

JK. Oikeasti matkakortinlukijoita on kyllä ihan riittävästi, niiden käyttöliittymä on vain niin nerokasta suunnittelua, etteivät ensikertalaiset tai harvoin matkustavat osaa lukijaa käyttää. Samaan aikaan LIJ projektin nerokkaat käytettävyysasiantuntijat ovat toki aivan liian ylpeitä korjatakseen virheitään. LIJ projektissa taitaa olla arvot kohdellaan ja kunnon perusinsinöörimäinen "Käyttäjät ovat vaan tyhmiä, käyttöliittymä on ihan hyvä. Kyllä ne vielä joskus oppii." asenne, kun kyky myöntää ja korjata virheitä puuttuu.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kuuluttaja sama tuttu myös uudella osuudella?

Kyllä, Carla Rindell on kuuluttajana myös lännessä.

Matkustin tänään Aku Ankka -junalla eli 313:lla. Saapuessaan pääteasemalleen Tapiolaan mitään kuulutuksia ei tullut, ainoastaan sisänäytöissä oli teksti pääteasemasta.

...

Päivän aikana kohdalle osui myös vaunut 167 ja 107 - niissä kuulutukset toimivat mainiosti.

Minä matkustin päivän aikana 9 eri junalla, ja vain noin puolessa niistä taisi kuulutukset toimia.
 
Itäkeskuksessa kuulutetaan "Tämä juna jatkaa Mellunmäkeen/Vuosaareen", ja 300-sarjan junissa lisäksi "Juna Vuosaareen/Mellunmäkeen lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua". Tapiolassa kuulutettin kylmästi "Juna menee kääntöraiteelle,olkaa hyvä ja poistukaa junasta". Ei siis mitään mainintaa siitä, että Matinkylään pääsee samalta raiteelta hetken kuluttua.

Muistaakseni Matinkylään menevässä metrossa kuulutettiin Tapiolassa, että juna jatkaa Matinkylään. Matinkylässä sen sijaan kuulutettiin pelkkä pääteasemakuulutus, ei mainittu junan menevän kääntöraiteelle. Näytöissä kyllä pyöri kääntöraidekuulutuksen teksti. (Näissä tapauksissa molemmat metrot muistaakseni M300-sarjaa, aivan varma en ole)

Itse mietin myös sitä, olisiko Vuosaareen menevissä metroissa kannattanut kuuluttaa Tapiolassa vaihtomahdollisuudesta Mellunmäen metroon. Saattaa tosin toistaiseksi olla aika vähän niitä matkustajia, joita tuo vaihto edes koskee. Nyt tällaista kuulutusta ei kuulunut ainakaan M200-sarjan junassa.
 
Metro on tänään houkutellut paljon uusia matkustajia. Järjestyksenvalvojiakin on tarvittu hallitsemaan hillitöntä yleisöryntäystä. Matkakortinlukijoitakaan ei ole ollut riittävästi kun nyt satunnaisetkin joukkoliikenteen käyttäjät on saatu liikkeelle. Tämä on toki luonnollista kehitystä, laadukas raideliikenne tunnetusti lisää joukkoliikenteen houkuttelevuutta.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005454984.html

JK. Oikeasti matkakortinlukijoita on kyllä ihan riittävästi, niiden käyttöliittymä on vain niin nerokasta suunnittelua, etteivät ensikertalaiset tai harvoin matkustavat osaa lukijaa käyttää. Samaan aikaan LIJ projektin nerokkaat käytettävyysasiantuntijat ovat toki aivan liian ylpeitä korjatakseen virheitään. LIJ projektissa taitaa olla arvot kohdellaan ja kunnon perusinsinöörimäinen "Käyttäjät ovat vaan tyhmiä, käyttöliittymä on ihan hyvä. Kyllä ne vielä joskus oppii." asenne, kun kyky myöntää ja korjata virheitä puuttuu.

Mielestäni ensimmäisenä päivänä olisi voinut päästää ilmaiseksi kaikki kyytiin pyrkijät. Ihan vain avajaisten kunniaksi. Näin muistaakseni tehtiin 1982, kun Hakaniemi-Itäkeskus avattiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:16 ----------

Muistaakseni Matinkylään menevässä metrossa kuulutettiin Tapiolassa, että juna jatkaa Matinkylään. Matinkylässä sen sijaan kuulutettiin pelkkä pääteasemakuulutus, ei mainittu junan menevän kääntöraiteelle. Näytöissä kyllä pyöri kääntöraidekuulutuksen teksti. (Näissä tapauksissa molemmat metrot muistaakseni M300-sarjaa, aivan varma en ole)

Itse mietin myös sitä, olisiko Vuosaareen menevissä metroissa kannattanut kuuluttaa Tapiolassa vaihtomahdollisuudesta Mellunmäen metroon. Saattaa tosin toistaiseksi olla aika vähän niitä matkustajia, joita tuo vaihto edes koskee. Nyt tällaista kuulutusta ei kuulunut ainakaan M200-sarjan junassa.

Tuota on kuulutettu jo vuosia Itäkeskuksessa. Nyt olisi tietenkin ollut paikallaan kuuluttaa aikaisemmillakin asemille, mutta kun ei niin ei.
 
Itse matkustin muistaaseni junalla 316 Kampista Tapiolaan linjalla M2. Tapiolassa tuli kuulutus "pääteasema",mutta ei mainintaa kääntöraiteesta eikä seuraavasta junasta Matinkylään.
 
Metro on tänään houkutellut paljon uusia matkustajia. Järjestyksenvalvojiakin on tarvittu hallitsemaan hillitöntä yleisöryntäystä. Matkakortinlukijoitakaan ei ole ollut riittävästi kun nyt satunnaisetkin joukkoliikenteen käyttäjät on saatu liikkeelle. Tämä on toki luonnollista kehitystä, laadukas raideliikenne tunnetusti lisää joukkoliikenteen houkuttelevuutta.
Metromies Pekka Saurin mukaan avajaisryntäys on massakäytöksen ilmiö: "Se vahvistaa omaa identiteettiä. Se menee kuitenkin nopeasti ohi."

http://taajuus.metropolia.fi/?p=5735
 
Matkustin tänään Aku Ankka -junalla eli 313:lla. Saapuessaan pääteasemalleen Tapiolaan mitään kuulutuksia ei tullut, ainoastaan sisänäytöissä oli teksti pääteasemasta. Suurin osa matkustajista poistui junan kyydistä, mutta jäi junan kyytiin vielä jokunen matkustaja junan lähtiessä kääntöraiteelle. Tuossa samassa junassa sisänäytöt eivät tosin olleet ihan koko ajan synkronisoitu junan kulun kanssa.

Päivän aikana kohdalle osui myös vaunut 167 ja 107 - niissä kuulutukset toimivat mainiosti.
Matkustin itsekin tuolla 313:lla. Kuulutukset toimivat välillä Rautatientori-Lauttasaari. Lauttasaaren kuulutus tuli etuajassa, ja sitten näyttöihin tuli jo Koivusaari ennen Lauttasaareen saapumista ja kuulutukset loppuivat. Keilaniemen jälkeen näytöissä lukikin sitten Aalto-yliopisto pääteasema, suurin osa jatkoi silti matkaa Tapiolaan tästä huolimatta.
 
Nyt tällaista kuulutusta ei kuulunut ainakaan M200-sarjan junassa.

Kuinka paljon M200-junia oli eilen ajossa? Itse pyörin muutaman tunnin metrossa (piti vilkaista kaikki uudet asemat ja tuli ajettua molemmat linjat päästä päähän muutenkin) ja yhtään kakssatasta ei tullut vastaan. M100- ja M300-junia tuntui olevan aika tasan puolet ja puolet.
 
Takaisin
Ylös