Länsimetro

Tämä ei ole pelkästään suomalainen tapa vaan esim Tukholman metron osuudet keskikaupungin ulkopuolella on rakennettu samalla tavalla, ensin rakennettin metrolinjat, sitten lähiöt asemien ympärille. Samaa menettelytapaa on noudatettu myös monessa muussa Euroopan ja USA:n suurkaupungissa joihin metro on rakennettu vasta 2. maailmansodan jälkeen.

t. Rainer

Voihan sitä sanoa että Kruunuvuorenrannassa toimitaan juuri toisinpäin eli talot kohta pystyssä, siltaa vielä unelmissa.
 
Voihan sitä sanoa että Kruunuvuorenrannassa toimitaan juuri toisinpäin eli talot kohta pystyssä, siltaa vielä unelmissa.

Kruunuvuorenranta on kuitenkin suunniteltu ratikkayhteys mielessäpitäen kuten Martinlaakso ja Myyrmäki junan kanssa, joissa ensimmäiset rakennukset valmistuivat jo 1969 vaikka Juna rupesi kulkemaan vasta 75. Toisin kuin taas Itä-Helsingissä ja Etelä-Espoossa, joissa jotkin mertoasemien ympäristöt ovat olleet pystyssä yli 20 vuotta ennen kuin metro rupesi kulkemaan.

Kieltämättä vuoteen 2026 on tästä hetkestä hieman pitempi aika kuin 6 vuotta.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:40 ----------

Tuossa Hesarin jutussa on muuten virhe. 20 ei ole leikkauslistalla, vaan se lyhenee Hietalahteen. Erottajalle pääsee kyllä linjalla 21, jonka voisi hyvinkin ajaa Asema-aukiolle tai Kamppiin, jolloin Bulevardilla ei tarvitsisi kuskin varoa vastaantulevia ratikoita.

Lisäksi tuota 21V säilyttämistä oli tarjottu ratkaisuna Metron Kapasiteettiselvityksessä Kivenlahden linjan 2025 tilanteeseen, joten ei luulisi olevan kovin suuri kynnys säilyttää.
 
Viimeksi muokattu:
On se nyt kumma kun Lauttasaaren, Tapiolan, Otaniemen ja Matinkylän työpaikka- ja asuntomääriä ei voi katsoa riittävän suureksi joukoksi metron jatkamiseen.

Matinkylään kulkee tynkämetro harvennetulla vuorovälillä. Mielestäni on aivan ilmeistä, ettei Länsimetrolle riitä käyttäjiä ilman mittavaa lisärakentamista. Kun myös viralliset kysyntäennusteet perustuvat maankäytön kehittämiselle, niin on itse asiassa varsin merkillistä, että tästä pitää edes väitellä.

Metron vastaiseen propagandaan kuuluu, että väärässä olemista ei myönnetä. Hinnan ylityksestä huolimatta ja orgasoinnin sähläämisestä huolimatta metron hyödyt pitkällä tähtäyksellä ovat kiistattomat.
Eipä tässä ole kukaan kyseenalaistanut metron hyötyjä pitkällä aikavälillä.

Mun pointti on vain ja ainoastaan se, että metron onnistumista ei pidä arvioida sitä vasten, että mitään ei olisi tehty. Mielekäs vertailukohta on joku vaihtoehtoinen tulevaisuusskenaario, kontrafaktuaali, tai mistä nyt haluaakaan puhua. Olisiko ollut parempia vaihtoehtoja kuin tunneli Kivenlahteen ja kasa metrolähiöitä. Olisi. Ja tämän sanominen on myös ihan relevanttia, koska vaihtoehtoja oli olemassa, tietoa saatavilla. Silti Helsingin ja Espoon virkamiehet ja poliitikot päättivät rakentaa lisää 60-70-lukua pk-seudulle.
 
Lauttasaarelaiset keräävät Hesarin mukaan adressia 21V:n lakkauttamista vastaan.
21V Lauttasaaren suuntaan on iltaruuhkassa varmasti hitaampi kuin metro+bussi Vattuniemeen mennessä. 21V juuttuu Kampintorin jälkeen ruuhkaan, jossa pienikin eteneminen edellyttää kiilaamista oikealta tulevan liikenteen eteen, sekä usein pitää myös pysäyttää risteykseen ja tukkia se. 21V:n säilyttämisessä ei ole järkeä, jos reittiä ei muuteta tai autoliikennettä kielletä kyseisellä alueella. Tai sitten 21V voisi kulkea pelkästään aamuruuhkassa. Tosin silläkin reitillä voi olla suurta ruuhkaa.
 
Vapaavuoren kilahdus Anteron väitteen vuoksi tehdyssä jatkojutussa kertoo, että jäljillä ollaan.
 
Vapaavuoren kilahdus Anteron väitteen vuoksi tehdyssä jatkojutussa kertoo, että jäljillä ollaan.

Juttu täällä: https://yle.fi/uutiset/3-9973148

Sipoota en osaa koplata länsimetroon, mutta olen itse ollut Anteron kanssa tapaamassa kahta johtavaa espoolaispoliitikkoa, jotka suoraan sanoivat meille, että Espoo kokee olevansa seinää vasten: joko metro tai liittäminen Helsinkiin. Eivät he sitä sen kummemmin perustelleet, että kuka heitä sellaisella oli uhkaillut, eikä heidän tarvinnutkaan. Miksi olisivat sellaista keksineet? Tuota taustaa vasten ei ole mitenkään epäuskottavaa, että Sipoo olisi toiminut pelotteena tälle uhkaukselle.
 
Juttu täällä: https://yle.fi/uutiset/3-9973148

Sipoota en osaa koplata länsimetroon, mutta olen itse ollut Anteron kanssa tapaamassa kahta johtavaa espoolaispoliitikkoa, jotka suoraan sanoivat meille, että Espoo kokee olevansa seinää vasten: joko metro tai liittäminen Helsinkiin. Eivät he sitä sen kummemmin perustelleet, että kuka heitä sellaisella oli uhkaillut, eikä heidän tarvinnutkaan. Miksi olisivat sellaista keksineet? Tuota taustaa vasten ei ole mitenkään epäuskottavaa, että Sipoo olisi toiminut pelotteena tälle uhkaukselle.

Niin sanottu asiantuntija, toteaa Vapaavuori. Sipoon ryöstön yksi koira siis älähti, kun kalikka kalahti.

Vaikka käytössä olisi maailman parhaat asiantuntijat, poliitikot tietävät aina parhaiten ja kantavat sitten poliittisen vastuun esim siirtymällä palkkiosuojatyöpaikkaan Brysseliin.
 
Niin sanottu asiantuntija, toteaa Vapaavuori. Sipoon ryöstön yksi koira siis älähti, kun kalikka kalahti.

Sipoon ryöstön ensisijainen tarkoitus oli Helsingin yritys vastata nurmijärvi-ilmiöön, eli tarjota pientaloasumista sitä halajaville veronmaksajille. Toki kulisesseissa on eri tasoilla ja tahoilla tietysti voitu vilautella muitakin kortteja ilman että muut asianosaiset ovat edes olleet vilautuksista tietoisia, ja sitä en yritä edes kiistää, etteikö Alku olisi ennustanut Länsi- ja automaattometrohankkeiden ongelmat profeetan lailla. Kukin voi lukea tämän palstan kyseisiä asioita käsittelevät ketjut läpi, Vapaavuorenkin kannattaisi. Ehkä löytyisi sen jälkeen enemmän nöyryyttä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
21V Lauttasaaren suuntaan on iltaruuhkassa varmasti hitaampi kuin metro+bussi Vattuniemeen mennessä. 21V juuttuu Kampintorin jälkeen ruuhkaan, jossa pienikin eteneminen edellyttää kiilaamista oikealta tulevan liikenteen eteen, sekä usein pitää myös pysäyttää risteykseen ja tukkia se. 21V:n säilyttämisessä ei ole järkeä, jos reittiä ei muuteta tai autoliikennettä kielletä kyseisellä alueella. Tai sitten 21V voisi kulkea pelkästään aamuruuhkassa. Tosin silläkin reitillä voi olla suurta ruuhkaa.

Olen käyttänyt aiemmin vuosia 21v linjaa ja se oli niin epäkäytännöllinen, etenkin ruuhkassa paljon häiriöitä.
En näe lauttasaarelaisilla muuta syytä kuin mukaavuuden halu, ehkä joku huumekäyttäjämetroilijoiden pelko myös? En koskaan haluaa kulkea foliohattu päässä taas voi jotekin huomata siellä missä raha on myös valta.
 
Takaisin
Ylös