Sivu 311 / 324 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 211231251271291301307308309310311312313314315321 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 4651-4665/4856

Viestiketju: Länsimetro

  1. #4651
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    341

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Ovi on tehnyt tehtävänsä, jos se on estänyt palon etenemistä esimerkiksi vartilla tai puolella tunnilla
    Kyllä näiltä itse asiassa vaaditaan rakenteina enemmän. Länsimetron rata-tunnelin palorullaovet ovat EI120 eli tiiveyden ja eristävyyden osalta niiden tulee pidättää paloa 120 minuuttia.

    Kehäradan osalta tuo kuvassa oleva ovi on näköjään savunsulkuovi (ei palo-ovi), mille sillekin on asetettu vaatimus 400 celsius-asteen kestolle 2 tunniksi. Raiteenvaihtopaikalla myös Kehäradalla on käytetty (tunneleita toisistaan erottavia) järeämpiä palo-ovia, jotka ovat niin ikään EI120. En tunne Kehäradan järjestelyitä erityisesti, mutta tässä dokumentissa niitä ainakin näytään sivuavan. Siinä todetaan myös, että tuo kuvassa ollut Kehäradan savunsulkuoven ilmatilainen aukko ajojohtimelle sallii sulkemisen jännitteisenä.

  2. #4652

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1294

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Kyllä näiltä itse asiassa vaaditaan rakenteina enemmän. Länsimetron rata-tunnelin palorullaovet ovat EI120 eli tiiveyden ja eristävyyden osalta niiden tulee pidättää paloa 120 minuuttia.

    Kehäradan osalta tuo kuvassa oleva ovi on näköjään savunsulkuovi (ei palo-ovi), mille sillekin on asetettu vaatimus 400 celsius-asteen kestolle 2 tunniksi. Raiteenvaihtopaikalla myös Kehäradalla on käytetty (tunneleita toisistaan erottavia) järeämpiä palo-ovia, jotka ovat niin ikään EI120. En tunne Kehäradan järjestelyitä erityisesti, mutta tässä dokumentissa niitä ainakin näytään sivuavan. Siinä todetaan myös, että tuo kuvassa ollut Kehäradan savunsulkuoven ilmatilainen aukko ajojohtimelle sallii sulkemisen jännitteisenä.
    En väitä vastaan, en tunne teknisiä vaatimuksia tarkemmin, tai millä logiikalla tiettyihin vaatimuksiin on päädytty. Mutta paloa eristävän rakenteen tulee yksinkertaisesti estää palon leviämistä annetun aikamäärän verran ja tässä yhteydessä rakenne saa tuhoutua siten, että se pitää rakentaa kokonaan uusiksi. Sen takia vaatimukset rakenteelle ovat vähän toiset. Joskus tämä on tosin aiheuttanut vaaraakin, kun esimerkiksi palovillaa on käytetty kevythormien eristämisessä. Palovilla eristää kuumaa kyllä aikansa, mutta samalla tuhoutuu, joten vaikka se tulipalon rajaakin, se ei kestä jatkuvaa kuumentamista. Näin kevyttakat ovat sytyttäneet tulipaloja, kun peräkkäiset lämmityskerrat ovat ensin tuhonneet palovillan ja sen jälkeen hormi on päässyt sytyttämään kattorakenteet.
    Ville

  3. #4653

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1738

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Siinä todetaan myös, että tuo kuvassa ollut Kehäradan savunsulkuoven ilmatilainen aukko ajojohtimelle sallii sulkemisen jännitteisenä.
    Ettei vain tuo materiaali välittömästi johdinaukon ympärillä olisi eristävää? Ainakin sellaista ratkaisua käytetään Helsingin varikon huoltohallien ovissa. Itse ovien maadoitus sitten eliminoi kaikenlaisten indusoituvien jännitteiden jäämisen oviin.

  4. #4654
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1013

    oletus Vs: Länsimetro

    Luulisi, että ajolangasta katkaistaan virta, kun palo-ovia ryhdytään sulkemaan. Voisiko olla niin?

  5. #4655
    mv
    mv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Luulisi, että ajolangasta katkaistaan virta, kun palo-ovia ryhdytään sulkemaan. Voisiko olla niin?
    Harjoituksesta on jo sen verran aikaa, että saattaa muisti pätkiä, mutta löytyi toinen kuva. Mielestäni tuossa ovenpielessä oli jonkinlainen hätämaadoitussysteemi, joka pamahti "auki" kun kuviteltu onnettomuus oli tapahtunut. Sitä nimittäin pelastuslaitos pähkäili jonkin aikaa ennen kuin se saatiin taas nostettua normaaliasentoonsa. Tai sen varsinaisen kytkennän tekee toki varmasti joku muu kuin pelastuslaitos. Tämä ovi on siis noin puolivälissä Aviapoliksen laituria.
    Nimi: 20150523_125717.jpg
Katselukertoja: 1119
Koko: 69,9 KB
    Oven sijainti näkyy Liikenneviraston Slideshare-palvelussa olevassa "Kehärata; lessons learned"-esityksessä, ajotunneli tulee kuvassa suoraan ratatunnelin kylkeen.
    Nimi: Selection_926.jpg
Katselukertoja: 1115
Koko: 80,1 KB
    Samassa esityksessä on vielä tarkempaa dataa ovista.
    Nimi: Selection_925.jpg
Katselukertoja: 1113
Koko: 76,8 KB

  6. #4656
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1013

    oletus Vs: Länsimetro

    Mitä kuuluu Espoon suunnalle tänään? Onko joku testaillut liityntälinjoja ja Länsimetroa?

  7. #4657

    Liittynyt
    09.09.2011
    Viestejä
    27

    oletus Vs: Länsimetro

    Muutama bussivuoro jatkaa edelleen Länsiväylällä metrosta huolimatta, tosin HSL-liput eivät kelpaa.

  8. #4658

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1981

    oletus Vs: Länsimetro

    Ja länsimetron liityntäliikenteestä on Elmo Allén piirtänyt kartan, josta saa paremmin selvää kuin HSL:n kartoista.

    http://elmoallen.name/lansimetro/

  9. #4659

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    23

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ja länsimetron liityntäliikenteestä on Elmo Allén piirtänyt kartan, josta saa paremmin selvää kuin HSL:n kartoista.

    http://elmoallen.name/lansimetro/
    Ainakin minusta se näyttää yhtä monimutkaiselta, kuin HSL:n vastaava, Keski-Espoon osalta.

  10. #4660

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1294

    oletus Vs: Länsimetro

    Sinällään tällainen auttaa hahmottamaan hyvin linjat, mutta perinteisempään karttaan nähden tähän jää yksi hyvin vakava ongelma: kartta on käytännössä hyödytön, jos tiedossa ei ole kohdepysäkin nimeä. Ja vaikka se olisikin, silti voi olla vaikea keksiä, missä se on. Ongelma tämä on lähinnä turisteille tai muille ulkopuolisille, jotka ovat tulossa Espooseen johonkin vähän sivussa olevaan kohteeseen. Näin kartta- ja liikenneharrastajana itse toki osaan aika äkkkiä hahmottaa, mitä katuja nuo linjat suunnilleen kulkevat ja loppu sujuu opaskartan avulla. Espoolaisille itselle tämä on luultavasti helpompi, kuin perinteinen linjakartta. Kuka ei ole Espoosta, voi kokeeksi miettiä, miten tämän kartan avulla löytää joihinkin kohteisiin, kuten vaikka Haukilahden satamaan, WG-talolle EMMA:aan tai Träskändan kartanolle. Kun asiaa vähän miettii, niin tässä kohtaa tarvittaisiin kyllä perinteinen "spagettikartta", jotta pystyy hahmottamaan, mille pysäkille pitäisi mennä ja mitkä linjat sinne ajavat. Tästä eteenpäin tietysti Elmon kartta onkin sitten jo selvästi parempi, kun miettii, mille metro- tai juna-asemalle menisi ja millä bussilla jatkaisi perille. Pulmaksi tulee lähinnä, mistä selvittää pysäkin nimi. Paperisissa opaskartoissa ainankaan niitä harvemmin on.

    Kun joukkoliikennejärjestelmä muuttuu monimutkaisemmaksi, jossain vaiheessa tulee tietysti se raja vastaan, että yhdellä kartalla ei enää pärjätä. Berliinissä esimerkiksi muistaakseni pysäkeillä ja asemilla on peräti kolmet kartat: tällainen Elmon kartan tapainen linjakartta, myös raitio- ja bussilinjoista, opaskartta, johon on lisätty pysäkit ja linjat, sekä vielä pysäkin/aseman lähiympäristön kartta, josta voi katsoa esimerkiksi reitin vaihtoyhteydelle, kävelyreitin pysäkiltä tai asemalta eteenpäin. Tällä setillä sitten löytyykin helposti vastaus kaikenlaisiin kysymyksiin. Ehkäpä tämä on Helsingin seudunkin tie. Eli erikseen tarvitaan kartta, josta näkee, missä pysäkit ja asemat itse kaupungissa ovat ja toinen kartta, mistä näkee, kuinka itse liikenne toimii.
    Ville

  11. #4661

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3692

    oletus Vs: Länsimetro

    Liityntäliikenne toimii nyt kolmatta päivää, vähän yllättäen ilman suurempia nurinoita. Ilmeisesti käyttäjät ovat pääosin ihan tyytyväisiä metroon ja liityntään. Ihan niin kuin idässäkin.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  12. #4662

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5520

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ja länsimetron liityntäliikenteestä on Elmo Allén piirtänyt kartan, josta saa paremmin selvää kuin HSL:n kartoista.

    http://elmoallen.name/lansimetro/
    Kartta on todella hyvä ja tarpeellinen, kiitokset Elmo siitä!

    Ainoa mitä toivoisin olisi helpommin printattavissa oleva muoto, koska harmaa tausta häivyttää ohuemmat viivat.

    t. Rainer

  13. #4663

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    548

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Liityntäliikenne toimii nyt kolmatta päivää, vähän yllättäen ilman suurempia nurinoita. Ilmeisesti käyttäjät ovat pääosin ihan tyytyväisiä metroon ja liityntään. Ihan niin kuin idässäkin.
    HSL:n ja HS:n kommenttikentät ja tuntemieni henkilöiden valitus kertoo muuta. Vai meinasitko, että tuntemattomien matkustajien pitäisi valittaa toisilleen koko kyydin ajan joka kerta?

  14. #4664

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    89

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    HSL:n ja HS:n kommenttikentät ja tuntemieni henkilöiden valitus kertoo muuta.
    Samoin twitterissä on valiteettu jo kolmatta päivää. Ihmisiä, jotka kehuvat matkan lyhentyneen tai ettei enää tarvitse vaihtaa Kampissa on kymmenesosa verrattuna niihin, jotka valittavat matkan pidentyneen. Myöskin lyhentyneet matkat ovat korkeintaan 5 minuuttia, kun pidentyneet ovat keskimäärin 15min.

  15. #4665

    Liittynyt
    15.01.2014
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    64

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Samoin twitterissä on valiteettu jo kolmatta päivää. Ihmisiä, jotka kehuvat matkan lyhentyneen tai ettei enää tarvitse vaihtaa Kampissa on kymmenesosa verrattuna niihin, jotka valittavat matkan pidentyneen. Myöskin lyhentyneet matkat ovat korkeintaan 5 minuuttia, kun pidentyneet ovat keskimäärin 15min.
    Länsimetron asemien seudulla asuvalle se oli normi ja odotus, että matka lyhenee. Osa heistä vaihtoi metroon jo ennen tätä liityntäliikenteen muutosta. Kuinka moni hehkuttaa twitterissä, että juna tuli tänään ajallaan ja bussit eivät myöhästelleet verrattuna valituksiiin silloin kun myöhästymisiä tapahtuu?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Äänestys: Milloin länsimetro valmis?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 30.11.2017, 19:26
  2. HKL: Länsimetro rakenteille Ruoholahdessa marraskuussa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 02.11.2009, 16:24
  3. Länsimetro Oy
    kirjoittanut Compact foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.04.2007, 19:25
  4. Länsimetro-bussi :)
    kirjoittanut Hujis foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.05.2006, 18:55
  5. Vaihtoehtoinen länsimetro
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 22.08.2005, 00:31

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •