Sivu 315 / 327 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 215235255275295305311312313314315316317318319325 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 4711-4725/4904

Viestiketju: Länsimetro

  1. #4711

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5550

    oletus Vs: Länsimetro

    Eikö josks monta vuotta sitten keskusteltu siitä että penkkien vähentäminen ja seisomapaikkojen lisääminen ei onnistu koska Kulosaaren sillalla on painosrajoitus joka ei salli enempää matkustajia metrovaunuihin kuin mitä nyt on?

    t. Rainer

  2. #4712

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    903

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Sellainen asia tuli myös mieleen, että kuinka nousijamäärät voivat olla 20000 odotettua korkeammat, mutta autojen määrä länsiväylällä on lähes ennallaan? Odottiko HSL, että ihmiset vaihtaisivat enemmän omaan autoon vai onko metro syönyt Rantaradalta matkustajia?
    Espoon maantiede on vähän sellainen, että aika harvalle vaihto lähijunasta metroon on mielekäs ja niille kenelle teoriassa on, liikkumaväline tuppaa olemaan auto. Ts. ratojen puolivälissä asuu ylipäänsä verrattain vähän ihmisiä ja kyse on pientalovaltaisista alueista.

    Kyllä ilmeisin selitys on se, että HSL:llä ei ole ollut kovin tarkkaa tietoa Etelä-Espoon bussiliikenteen matkustajamääristä. Kuulostaa toki uskomattomalta nykyaikana, kun matkustajat leimaavat elektronisesti sisään ja matkamäärät pitäisi saada järjestelmästä, mutta ei tuollaista 20k.n matkamäärää yksinkertaisesti synny tyhjästä Espoon kokoisesta pitäjästä.

  3. #4713

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    50

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HeSa Näytä viesti
    HKL:n Lähteenmäen lausunto että istumapaikkojen vähentäminen olisi vaihtoehto tulevien kapasiteettiongelmien ratkaisemiseksi on mielestäni ainutlaatuisen törkeä ja ylimielinen. Meitä siis pakotettaisiin matkustamaan karjakuljetusvaunuissa ! (viviP:n lainaus).
    Lähdetie vastaa: kyse oli vaihtoehdosta, joita ei montaa ole. Istumapaikkojen poistaminen on aika yksinkertainen, vaikkakin tulee vaatimaan kasvaneiden junapainojen vuoksi siltojen vahvistamista Helsingin puolella.

    Kuten tuossa haastattelussakin sanoin, niin bussimatkustajille muutos on tietysti suuri tässäkin mielessä kun metrossa istumapaikkoja on suhteessa vähemmän. Toisaalta tämä on lähijunamatkustajille ihan sama tilanne. Ruuhka-aikaan ei esim. Leppävaarasta junista istumapaikkaa saa nytkään. Itsekin (länsi)metrolla ja lähijunilla päivittäin työmatkani matkustan ja ihan hyvin sen seisten saan tehtyä.

  4. #4714
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1410

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Kyllä ilmeisin selitys on se, että HSL:llä ei ole ollut kovin tarkkaa tietoa Etelä-Espoon bussiliikenteen matkustajamääristä. Kuulostaa toki uskomattomalta nykyaikana, kun matkustajat leimaavat elektronisesti sisään ja matkamäärät pitäisi saada järjestelmästä, mutta ei tuollaista 20k.n matkamäärää yksinkertaisesti synny tyhjästä Espoon kokoisesta pitäjästä.
    Olisiko HSL unohtanut laskea mukaan Kirkkonummelta busseilla tulevat, jotka nyt, linjaa 190 lukuunottamatta, joutuvat myös pakkovaihtoon Matinkylässä? Muutenkin hölmöä poistaa 190:ltä matkokorttien käyttöoikeus ja jättää täten Westend, Haukilahti ja Matinsolmun ympäristö motteihin, joista pitää palata takaisinpäin liityntäbussein tai kävellen vähintäänkin tuplaten matka-ajan (esim. Westendinasema-Kamppi 10 min->30 min, Hyljelahti-Kamppi). Tai varmaan 190:n kyytiinkin pääsee jos löytää aikataulut eikä vaihto-oikeudettomuus haittaa. Samalla 190:n palvelualue Kirkkonummelta länteen (51-tien varsi) jää vaille HSL:n palvelua lukuunottamatta iltaa ja yötä, jolloin HSL-kortti yhtäkkiä kelpaakin linjalla 191. Ainoastaan muutaman vuoron verran päiväsaikaan, käytännössä ei ollenkaan, kulkee Siuntion ja Kirkkonummen väliä bussit 181 ja 182. Vuohimäki, Båtvik, Pikkala, Degerby ja koko Etelä-Siuntio on siispä jätetty liittymislahjana käytännössä täysin ilman HSL-palvelua ja vielä erityiskiitokseksi poistettu HSL-kortin käyttöoikeus olemassaolevalta "runkolinjalta" 190.

  5. #4715

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1312

    oletus Vs: Länsimetro

    Jos tosiaankin metrolla on nyt enemmän käyttäjiä, kuin järjestelmä vetää, ongelma on periaatteessa helppo ratkaista. Pitää vain muistaa, että metro perustuu liityntäliikenteeseen ja kokonaiskuormaa on helppo säätää muuttamalla liityntäalueen kokoa. Eli palautetaan kaukaisimpien alueiden liikennettä takaisin bussien varaan.

    Pidemmällä tähtäyksellä voisi aloittaa uuden linjan suunnittelu, joskin kustannussyistä mieluummin pikaratikkana. Minun intuition mukaan linjan pitäisi olla ns. Tiederatikan jatke Otaniemi - Tapiola - Haukilahti - Matinkylä - Olari. Konsepit olisi hieman samanlainen, kuin Laajasalon pikaratikalla, eli se ottaa kuormaa metrolta, mutta myös monipuolistaa yleensäkin yhteyksiä, kun Otaniemessä voisi vaihtaa linjaa riippuen siitä, onko menossa eteläiseen vai pohjoiseen kantakaupunkiin. Ehkäpä liikkeelle voisi lähteä myös BRT-konseptilla, jotta ei tarvitsisi jäädä odottamaan Tiederatikan taikka 0-jokerin valmistumista.
    Ville

  6. #4716

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Kyllä ilmeisin selitys on se, että HSL:llä ei ole ollut kovin tarkkaa tietoa Etelä-Espoon bussiliikenteen matkustajamääristä. Kuulostaa toki uskomattomalta nykyaikana, kun matkustajat leimaavat elektronisesti sisään ja matkamäärät pitäisi saada järjestelmästä, mutta ei tuollaista 20k.n matkamäärää yksinkertaisesti synny tyhjästä Espoon kokoisesta pitäjästä.
    YVA-selvitystä varten vissiin pyöriteltiin EMME-malleja. Siihen ilmeisesti laitetaan koko joukko oletuksia liikenneverkosta, joukkoliikenteestä ja ihmisten käyttäytymisestä. Oma vaikutelmani oli, että ei ole realistisesti mallinnettu sitä, että jos kaikki matkustajat pakotetaan metroon, niin he myös menevät sinne, kun vaihtoehtoja ei ole. Siis ainakin näin ekalla viikolla, kun auton hankkiminen/työaikojen järjesteleminen tms. ei ihan käden käänteessä onnistu.

    Emmetyksiä on täällä kritisoitu runsaasti. Vuoden 2005 YVAssakin on eri vaihtoehdot: silloinen nykybussi, kehitetty bussi, metro, kombimetro, pikaratikka. Pikaratikalle on saatu todella alhaiset luvut, jotka näyttävät nykytodellisuuden valossa vielä kertaluokkaa epärealistisemmilta kuin metron.

  7. #4717
    BusfanFINBSF avatar
    Liittynyt
    26.07.2017
    Sijainti
    Kirkkonummi, Masala
    Viestejä
    281

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Olisiko HSL unohtanut laskea mukaan Kirkkonummelta busseilla tulevat, jotka nyt, linjaa 190 lukuunottamatta, joutuvat myös pakkovaihtoon Matinkylässä? Muutenkin hölmöä poistaa 190:ltä matkokorttien käyttöoikeus ja jättää täten Westend, Haukilahti ja Matinsolmun ympäristö motteihin, joista pitää palata takaisinpäin liityntäbussein tai kävellen vähintäänkin tuplaten matka-ajan (esim. Westendinasema-Kamppi 10 min->30 min, Hyljelahti-Kamppi). Tai varmaan 190:n kyytiinkin pääsee jos löytää aikataulut eikä vaihto-oikeudettomuus haittaa. Samalla 190:n palvelualue Kirkkonummelta länteen (51-tien varsi) jää vaille HSL:n palvelua lukuunottamatta iltaa ja yötä, jolloin HSL-kortti yhtäkkiä kelpaakin linjalla 191. Ainoastaan muutaman vuoron verran päiväsaikaan, käytännössä ei ollenkaan, kulkee Siuntion ja Kirkkonummen väliä bussit 181 ja 182. Pikkala,
    Onhan meillä puolen tunnin / tunnin välein menevät junat. Pikkalaa palvelee parin tunnin välein menevä 902/K. Mutta eihän Länsimetroa ihmisille tehty, vaan vaikeuttamaan ihmisten matkoja.
    Viimeisin muokkaaja BusfanFINBSF; 11.01.2018 kello 15:15.
    RIP X-juna 27.3.2016-18.6.2018


    Juutuupi:https://www.youtube.com/channel/UCdY...8d_F7ivrubs81w

  8. #4718

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3737

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Sellainen asia tuli myös mieleen, että kuinka nousijamäärät voivat olla 20000 odotettua korkeammat, mutta autojen määrä länsiväylällä on lähes ennallaan? Odottiko HSL, että ihmiset vaihtaisivat enemmän omaan autoon vai onko metro syönyt Rantaradalta matkustajia?
    Jokerilta ja muilta poikittaislinjoilta taitaa olla tullut paljon nyt keskustassa vaihtavia matkustajia. Aikaisemmin Martinlaakson radan junista kannatti vaihtaa Huopalahdessa bussiin jos meni Länsiväylän käytävään, nyt mukavin reitti on vaihto keskustassa. Samoin Tuusulanväylän käytävässä vaihto metroon Sörnäisissä on varmaan korvannut poikittaislinjoja.

    Nyt olisi toki mielenkiintoista nähdä, onko Länsimetro jo vaikuttanut Kehä I:n liikennemääriin ja miten liikennemäärät kehittyvät tulevaisuudessa. Toki kun seutu kasvaa joukkoliikenteen vaikutus on vaikea erottaa muista muutoksista.

    Lisäksi tuo ennuste taitaa olla myös perustunut aika vanhaan dataan.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 11.01.2018 kello 15:41.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  9. #4719
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6848

    oletus Vs: Länsimetro

    Kun bussikaistat on jäljellä ja Kampin terminaali samoin, vajaalla käytöllä, niin eikö voisi ajatella, että kasvot melkein säilyisivät, jos kaikkein kaukaisimmilta alueilta (Kivenlahti, Soukka ym) ajettaisiin vielä suoria busseja, kunnes metrojatke valmistuu? Se olisi minusta tyylikäs vastaantulo hätää kärsimässä oleville espoolaisille ja voisi ehkä vähän hillitä autoliikenteen kasvupaineita.

    Ehkä tämän farssin realisoitumisesta voisi se hyöty sentään olla, että Höseli unohtaa sen älyvapaan idean bussin 21 viemisestä Laivurinkadulle. Saisi edes vattuniemeläiset pidettyä poissa metrosta, kun veisi heidät keskustaan asti, kuten alunperin luvattiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ArtiZi Näytä viesti
    Lähdetie vastaa: kyse oli vaihtoehdosta, joita ei montaa ole. Istumapaikkojen poistaminen on aika yksinkertainen, vaikkakin tulee vaatimaan kasvaneiden junapainojen vuoksi siltojen vahvistamista Helsingin puolella.
    Minusta vastaustasi ei voi tulkita ylimieliseksi. Jos toimittaja tivaa, että mitä vaihtoehtoja tässä nyt on, niin pakkohan se on vastata, vaikka vastaus ei olisikaan kaikkien mieleen. Minäkin jäin tosin miettimään sitä, että penkkejä pois ja seisojia tilalle johtaa kasvaneisiin painoihin, mitä sirot sillat eivät kestä. Metroa on myös pidetty kruununjalokivenä, jonne on kautta aikain järjestetty reilusti kapasiteettia, eli siinä missä ratikassa joutuu seisomaan säännöllisesti niin metrossa on hemmoteltu istumapaikoilla ja nyt tilanne on ikään kuin uusi. Se varmasti vaikuttaa metron maineeseen.

    Mistähän ne kaikki Matinkylän metromatkustajat oikein ovat tulleet, kun tuo määrä tuntuu jotenkin nyt tulleen pyytämättä ja yllätyksenä kaikille? Vai onko vaan niin, että vaikka vuorokausitasolla ei ollakaan korkeissa lukemissa, niin aamuruuhkan piikki on terävämpi kuin muilla pääsuunnilla?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #4720
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6093

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ehkä tämän farssin realisoitumisesta voisi se hyöty sentään olla, että Höseli unohtaa sen älyvapaan idean bussin 21 viemisestä Laivurinkadulle. Saisi edes vattuniemeläiset pidettyä poissa metrosta, kun veisi heidät keskustaan asti, kuten alunperin luvattiin.
    Mitä nyt olen tämän viikon 21:llä mennyt aamuisin Vattuniemestä Lauttasaaren metroasemalle (joka aamu on sattunut perus-21, ei B), niin kyllä bussi on käytännössä tyhjentynyt metroasemalla. Bussilla jatkaminen keskustaan on niin hidasta, ettei se houkuttele minua eikä näköjään muitakaan.

    Ja ihan vertailuna vanhaan: ennen länsimetroa nopein tapa päästä keskustaan oli 21V + vaihto metroon Ruoholahdesta. Lähtemällä Vattuniemestä samaan aikaan kuin ennen ehdin nykyisin yhtä aiempaan metroon eli matka nopeutui n. 2,5 min. Paluumatkalla aikavoitto on isompi, koska 21V:hen vaihtaessa oli pidempi vaihtokävely Lauttasaareen päin mennessä.

  11. #4721
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6848

    oletus Vs: Länsimetro

    Miten tuohon vaikuttaisi, jos 21:n päättäri olisi Kampin terminaalissa? Tietysti päällekkäisyys metron kanssa lisääntyy verrattuna Bulevardin vaihtoehtoon, mutta olisiko tuo nopeampi ja auttaisiko keventämään metron kuormaa?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #4722

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Vai onko vaan niin, että vaikka vuorokausitasolla ei ollakaan korkeissa lukemissa, niin aamuruuhkan piikki on terävämpi kuin muilla pääsuunnilla?
    Noin se vissiin on, minkä ei ehkä pitäisi olla yllätys, kun katsoo, paljonko liityntäliikenteen valuma-alueella on nukkumalähiötä. Idässä vastaavalla etäisyydellä lähiövyöhykkeellä on kaksi metrohaaraa, mikä tasannee menoa niin, että kaikki eivät pökäise samaan terminaaliin.

  13. #4723
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6848

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Noin se vissiin on, minkä ei ehkä pitäisi olla yllätys, kun katsoo, paljonko liityntäliikenteen valuma-alueella on nukkumalähiötä. Idässä vastaavalla etäisyydellä lähiövyöhykkeellä on kaksi metrohaaraa, mikä tasannee menoa niin, että kaikki eivät pökäise samaan terminaaliin.
    Taitaa olla myös niin, että puhtaasti sosioekonominen asema vaikuttaa matkustajapiikkien terävyyteen lännessä ja idässä: työssäkäyvien suhteellinen osuus, työpaikkojen laatu, opiskelijoiden suhteellinen osuus ja määrä sekä toimettomien määrä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #4724
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6093

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Miten tuohon vaikuttaisi, jos 21:n päättäri olisi Kampin terminaalissa? Tietysti päällekkäisyys metron kanssa lisääntyy verrattuna Bulevardin vaihtoehtoon, mutta olisiko tuo nopeampi ja auttaisiko keventämään metron kuormaa?
    Ei se ainakaan metrovaihtoa nopeampi olisi, mutta vaihtovastuksen kanssa houkuttelisi varmaan joitakin jatkamaan bussilla Kamppiin. En usko, että matkustajia löytyisi kuitenkaan niin paljoa, että se heilauttaisi metron kuormituksia oikein mitenkään. Metron mittakaavassa joku 10 - 20 matkustajaa 12 min välein ei kuitenkaan tunnu oikein missään.

    Eilen tulin illalla Töölöstä kasilla Ruoholahteen, tarkoituksenani jatkaa Vattuniemeen. Kasin kääntyessä Itämerenkadulle katsoin reittioppaasta, kannattaako minun vaihtaa siinä 21:een vai mennä metrolla yksi asemanväli Lauttasaareen. Kasin tullessa Itämerenkadulle reittiopas kertoi 21:n olevan juuri lähdössä Ruoholahden pysäkiltä ja kun jäin siinä itse pois, niin näinkin 21:n perävalot Länsisatamankadun risteyksessä. Menin sitten metroasemalle, odottelin metroa hetken ja jäin pois Lauttasaaressa. Siellä pysäkille päästyäni näin taas saman 21:n perävalot, mutta nyt paljon lähempää. Tuolla välillä siis metro on liukuportaineenkin bussia nopeampi, vaikka bussi pääsee menemään ruuhkattomassa ympäristössä eikä metrolla mennä kuin yksi asemanväli.

  15. #4725

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3737

    oletus Vs: Länsimetro

    On kyllä aika yllättävää, että metro näyttää nykymitoituksella olevan Etelä-Espoon tarpeisiin alimitoitettu liikenneratkaisu.

    Nopealla aikajänteellä myös toisen linjan jatko Matinkylään poistaa kyllä ruuhkat lännessä, mutta metron valtava suosio vaatii myös muita toimenpiteitä.

    Nyt onkin syytä uudestaan edetä metron automatisoinnin kanssa, jotta vuoroväliä saadaan lyhennettyä ja siten nostettua kapasiteettia, ohjaamojen tila matkustajakäyttöön ja kuljettajakustannukset säästettyä.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

Vastaavia viestiketjuja

  1. Äänestys: Milloin länsimetro valmis?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 30.11.2017, 18:26
  2. HKL: Länsimetro rakenteille Ruoholahdessa marraskuussa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 02.11.2009, 15:24
  3. Länsimetro Oy
    kirjoittanut Compact foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.04.2007, 18:25
  4. Länsimetro-bussi :)
    kirjoittanut Hujis foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.05.2006, 17:55
  5. Vaihtoehtoinen länsimetro
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 21.08.2005, 23:31

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •