Länsimetro

metron valtava suosio

...kun vaihtoehtoa ei ole.

Mutta juu, sekä Espoo että Helsinki ovat kaavoittamassa metron varteen melkoisesti lisää. Espoossa pelkästään tämän ykkösvaiheen varren rakennushankkeista on suuri osa vielä toteutumatta. Ts. matkustajamäärien kasvu on siltä osin varmaa ilman mitään ihmisten käyttäytymiseen liittyviä ennakoimattomia ilmiöitäkin.
 
Ja seuraava kasvupompsaus tulee jo pian, kun uusi tariffijärjestelmä otetaan käyttöön -> matkat Tapiolasta ja Matinkylästä Helsinkiin halpenevat selvästi.
 
Vähän lisää lehdistökatsausta. IL kysyy, miten "länsimetron konstailuun" reagoidaan. Vastaus (Anttila/HSL) on, ettei oikein mitenkään: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801112200660891_u0.shtml

Sama toimittaja on tehnyt jutun myös siitä, miten täyttä metrossa on: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801112200660530_u0.shtml Minusta tuossa kuvaparissa ei näy muuta kuin metrovaunu, jonka käytävällä seisoo yksi ihminen ja ovisyvennyksessä kai pari lisää. Ei siellä ole täyttä eikä ahdasta, ja toimittajakin on myöntynyt vain toteamaan, että istumapaikkaa ei löydy. Tuon vaunun väittäminen täydeksi saisikin aikaan aikamoisen naurunremakan esimerkiksi nelosen ratikassa. Jutussa on myös haastateltu Mikaa, joka ei koe liityntäliikennettä suurena ongelmana, koska hän kävelee metroasemalle. ;)

Ei se ainakaan metrovaihtoa nopeampi olisi, mutta vaihtovastuksen kanssa houkuttelisi varmaan joitakin jatkamaan bussilla Kamppiin. En usko, että matkustajia löytyisi kuitenkaan niin paljoa, että se heilauttaisi metron kuormituksia oikein mitenkään. Metron mittakaavassa joku 10 - 20 matkustajaa 12 min välein ei kuitenkaan tunnu oikein missään.

Eilen tulin illalla Töölöstä kasilla Ruoholahteen, tarkoituksenani jatkaa Vattuniemeen. Kasin kääntyessä Itämerenkadulle katsoin reittioppaasta, kannattaako minun vaihtaa siinä 21:een vai mennä metrolla yksi asemanväli Lauttasaareen. Kasin tullessa Itämerenkadulle reittiopas kertoi 21:n olevan juuri lähdössä Ruoholahden pysäkiltä ja kun jäin siinä itse pois, niin näinkin 21:n perävalot Länsisatamankadun risteyksessä. Menin sitten metroasemalle, odottelin metroa hetken ja jäin pois Lauttasaaressa. Siellä pysäkille päästyäni näin taas saman 21:n perävalot, mutta nyt paljon lähempää. Tuolla välillä siis metro on liukuportaineenkin bussia nopeampi, vaikka bussi pääsee menemään ruuhkattomassa ympäristössä eikä metrolla mennä kuin yksi asemanväli.

Jos 21 ajaa Itämerenkatua, ei ole ihme, että se on hidas. En tiedä miten se Länsisatamankadun risteys on onnistuttu saamaan niin onnettomaksi kuin se nyt on, mutta siinähän palaa odotteluun aikaa vaikka kuinka paljon. Varmaan Vattuniemen keskustabussi kannattaisi toteuttaa niin, että mennään Meripuistotietä ja Porkkalankatua Kamppiin ja annetaan 21B:n hoitaa metrosyöttö.
 
Mitä nyt olen tämän viikon 21:llä mennyt aamuisin Vattuniemestä Lauttasaaren metroasemalle (joka aamu on sattunut perus-21, ei B), niin kyllä bussi on käytännössä tyhjentynyt metroasemalla. Bussilla jatkaminen keskustaan on niin hidasta, ettei se houkuttele minua eikä näköjään muitakaan.

Aijaa. Omien havaintojeni mukaan 21 on kulkenut myös Lauttasaaren metroaseman jälkeen säännöllisesti hyvässä istumakuormassa ja välillä jopa seisojineen, mikä taas kielisi siitä, että Vattuniemen päässä kärsittäisiin kapasiteettiongelmasta tai että 21 ja 21B kuormittuvat todella epätasaisesti (mikä tosin olisi luonnollista, koska linjojen palvelualueissa ja niiden koossa on suuri ero). Linja 20 puolestaan on kulkenut poikkeuksetta melko väljänä.
 
Sama toimittaja on tehnyt jutun myös siitä, miten täyttä metrossa on: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801112200660530_u0.shtml

Tuo, että junat lähtevät aamuruhkassakin Matinkylästä täysinä mutta Tapiolasta tyhjinä, selittänee suurimman osan ongelmasta. Ihmiset välttävät liityntää Tapiolaan, kun bussiterminaali on rakennustyömaana. Ite oisin kyllä luullut, että Tapiolan asemalta kävelymatkan päässäkin on sen verran tulijoita, että keskellä aamuruuhkaa junat eivät jäisi noin autioiksi. Mikä mahtaa olla eläkeläisten osuus Tapiolan asujaimistosta...

Verraten helppo ratkaisu lienee ajaa kaikki junat Matinkylään. Ei tietty ihan helppo sekään.
 
Verraten helppo ratkaisu lienee ajaa kaikki junat Matinkylään. Ei tietty ihan helppo sekään.

Ei mitenkään helppo ja itsestäänselvä ratkaisu. Tiheällä vuorovälillä kääntäminen yhdellä kääntöraideparilla ei onnistu Mellunmäessä, Vuosaaressa eikä Ruoholahdessa.

Matinkylässä on kuitenkin - ehkä osin vähän sattumalta - tilanne, jossa laituriin saapuvan junan ohjiajovara ei yllä puolenpaikan taaemmalle vaihteelle saakka. Tämä mahdollistaa sen, että puolenvaihto (ajo käännöltä lähtölaituriin) on mahdollista samalla kun tulolaituriin on tulossa juna.

Menettelyä ei ole koskaan kokeiltu ja se on herkkä häiriöille, mutta periaatteessa saattaisi mahdollistaa kaikkien junien ajamisen Matinkylään. Edellyttää sitten vielä kääntäjän käyttämistä käännöllä. Kuljettaja ei millään ehdi vaihtaa junan toiseen päähän tällä kääntöajalla.
 
Verraten helppo ratkaisu lienee ajaa kaikki junat Matinkylään. Ei tietty ihan helppo sekään.

Kallis se ainakin on. Nythän on jo kaksi junaa enemmän liikenteessä kuin mikä oli tavoite. Olikos se nyt 34 vuorosta 36 vuoroon, eli noin 6 % kasvu.

Oliskohan se nyt kuitenkin niin, että sinänsä junissa ei ole mitenkään ylitäyttä, mutta (1) espoolaiset olivat kuvitelleet, että metrosta saa istumapaikan kun bussistakin ennen sai, ja (2) Matinkylän asema ruuhkautuu, koska siellä on ennen Kivenlahden jatkeen käyttöönottoa liikaa matkustajia siihen nähden, mihin siellä oli varauduttu? Tätä en tiedä, mutta arvaan, että koko posse pakkaa sinne asemalle yhdestä päästä, jolloin junat vielä tuppaavat kuormittumaan epätasaisesti. Onko näin?

Jos aamuruuhkassa pitää ajaa lisäjunia Matinkylään, niin voisiko vastaavasti muina kuin ruuhka-aikoina päättää Tapiolan-junat jo Kamppiin kustannussäästömielessä? Varsinaista matkustajakysynnän luomaa tarvetta ajaa siitä lännemmäs tiheällä vuorovälillä tuskin ruuhkan ulkopuolella on.
 
Kallis se ainakin on. Nythän on jo kaksi junaa enemmän liikenteessä kuin mikä oli tavoite. Olikos se nyt 34 vuorosta 36 vuoroon, eli noin 6 % kasvu.

Kun mä olen lukenut runsaasti juttua siitä, miten edullista metron liikennöiminen on bussiin verrattuna ja kilometrit halpoja, niin aattelin, että ainakin halvempaa ois kuin ruveta ajamaan liityntäbusseja Tapiolaan tai Kamppiin asti.

Tätä en tiedä, mutta arvaan, että koko posse pakkaa sinne asemalle yhdestä päästä, jolloin junat vielä tuppaavat kuormittumaan epätasaisesti. Onko näin?

Juu Matinkylän toinen sisäänkäynti on edelleen rakenteilla. Pinnalla paikat rakennustyömaana, pitäis tuleman koulu, uimahalli sun muuta.
 
Vaikka länsimetro ei ole joukkoliikennehanke kuten 339-DF aivan oikeasti toteaa on kuitenkin huolestuttavaa että kymmenentuhansia ihmisiä käytännössä jätetään ilman vaihtoehtoisia kuljetusmahdollisuuksia pitempien häiriöiden sattuessa. Bussien hankkiminen vie ainakin toista tuntia ennenkuin autot ja kuljettajat löydetään ja saadaan eri metroasemille. Tärkeät menot olisivat joko taksien tai yksityisautojen varassa. Taksien kapasiteetti eivät riittäisi, eikä kaikilla olisi siihen edes varaa. Teoriassa voi saada korvausta höseliltä mutta koska korvaus on sen harkinnan varassa sen voi pitää epävarmana saatavana. Eikä kaikilla myöskään ole omaa autoa käytettävissä, ja jos on niin mistä määränpään parkkipaikat ?
Ja miten tämä eroaa jo yli 30 vuotta olleesta tilanteesta Itä-Helsingissä? Kas kun siitä ei puhuta mitään...
 
Jos aamuruuhkassa pitää ajaa lisäjunia Matinkylään, niin voisiko vastaavasti muina kuin ruuhka-aikoina päättää Tapiolan-junat jo Kamppiin kustannussäästömielessä? Varsinaista matkustajakysynnän luomaa tarvetta ajaa siitä lännemmäs tiheällä vuorovälillä tuskin ruuhkan ulkopuolella on.
Itse ajoin tasan viikko sitten puoli yhdeltätoista Matinkylästä Rautatientorille, eivätkä kaikki saaneet silloinkaan istumapaikkaa Niittykummusta alkaen. Tapiolan linjallakin on sentään jonkin verran matkustajia, joten lienee parempi, jos he eivät täytä Matinkylän linjaa enempää.
 
Lari Malmbergin kolumni "Espoo sellaisena kuin sen tunsimme kuoli" on tänään myös painetussa HS:ssa. Verkossa https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005520537.html

Siinä esiintyy jälleen väite, että Latokaskesta on päässyt bussilla Kamppiin 20 minuutissa. Nopeasti arvioituna kyseessä on urbaani legenda. Matkaa on kuitenkin lähes 20 km. Matka-aika on toki voinut alkaa kakkosella.
 
Helsingin Sanomat on löytänyt länsimetron ennakoimattoman suuren suosion syyksi mystisen raidetekijän eli raidekertoimen:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005521737.html

Käytännössä on kyse siitä, että länsimetro on tehnyt julkisesta liikenteestä lännessä niin paljon houkuttelevampaa, että matka- ja matkustajamäärät ovat suorastaan räjähtäneet kasvuun. Aikaisempi huonosti palveleva bussiliikenne ei houkuttanut paljonkaan käyttäjiä, mutta nyt metro ja liityntä ovat houkutelleet ihmiset matkustamaan paljon enemmän kuin aikaisemmin.

Toki uskoisin osan metron lisäkäyttäjistä olevan myös siirtymää poikittaisista busseista kun monet vaihdot ovat siirtyneet keskustaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tapiolan linjallakin on sentään jonkin verran matkustajia, joten lienee parempi, jos he eivät täytä Matinkylän linjaa enempää.

Melko takaperoinen ajatus. Linjojen kuormittumisessa noin epätasaisesti nyt ei ole systeemin kannalta hyviä puolia. Toki Tapiolalaisille kiva, jos saavat ajaa tyhjällä junalla.

Jos kaikki junat ajettaisiin Matinkylään, niin matkustajamäärä ei kaiketi riittäisi ruuhkauttamaan Matinkylän junia. Ja jos riittää, niin se kertoo sitten todella rajusti aliarvioidusta kysynnästä, mikä lienis suht positiivinen ongelma.
 
Melko takaperoinen ajatus. Linjojen kuormittumisessa noin epätasaisesti nyt ei ole systeemin kannalta hyviä puolia. Toki Tapiolalaisille kiva, jos saavat ajaa tyhjällä junalla.

Jos kaikki junat ajettaisiin Matinkylään, niin matkustajamäärä ei kaiketi riittäisi ruuhkauttamaan Matinkylän junia. Ja jos riittää, niin se kertoo sitten todella rajusti aliarvioidusta kysynnästä, mikä lienis suht positiivinen ongelma.

Ei kun tuo viesti viittasi viestiin, jonka mukaan osan aikaa Tapiolan junat voisi päättyä Kamppiin. Itse olen myös sitä mieltä, että osa Tapiolan junista voisi päättyä Kamppiin. Jos molemmille idän haaroille on 7.5/10 min vuoroväli, syntyy siitä 3.75/5 min vuoroväli Itäkeskukseen asti, mutta osan aikaa Kampin ja Tapiolan välillä ei tarvitse olla kapasiteetin takia 3.75/5 min vuoroväliä, eikä 3.75/5 min vuoroväli houkuttele juurikaan matkustajia 7.5/10 min vuoroväliin verrattuna kun otetaan huomioon kustannukset.
 
Viimeksi muokattu:
Tekniikka & Talous miettii, voiko asemia pidentää: https://www.tekniikkatalous.fi/tekn...isu-voiko-asemia-pidentaa-jalkikateen-6695918

Minä en ymmärrä vastauksen sitä osuutta, joka koskee automaattimetroa. Miksi automaatti voisi ajaa tiheämmin kuin kuljettajametro? Minusta ei voi – kulunvalvonta voidaan molemmissa tehdä niin, että vuoroväli saadaan yhtä tiheäksi. Kuljettajilla se tietysti nostaa palkkakuluja, mutta se on eri asia kuin sanoa, että vain automaatti ylipäätään mahdollistaisi tiheän vuorovälin.
 
Takaisin
Ylös