Oma ratkaisuni olisi se, että metron II vaiheen asemat louhitaan pitkiksi. Sitten kun kapasiteetti loppuu, Matinkylään louhittaisiin toinen luola tai se pidennettäisiin, Matinkylän ja Koivusaaren asemien välillä junat ajaisivat maan päälle Länsiväylän viereen rakennettuja raiteita pitkin ja Koivusaaren ja Lauttasaaren tapauksessa junat ehkäpä vaan ohittaisivat asemat hiljaa körötellen. Aikataulu naksautettaisiin siten kohdilleen, että Matinkylästä juna lähtee 2.5 min edellisen junan jälkeen ja saapuu Koivusaareen 2.5 min ennen tätä junaa.
Koivusaaren ja Matinkylän välillä radan rakentaminen olisi helppo juttu kun tunneli kulkee Länsiväylän vieressä ja joutomaata riittää melkein joka paikassa kahdelle raiteelle. Koivusaaresta itään se sitten ohjattaisiin tunneliin kun Länsiväylän vieressä ei enää ole tilaa ja Lauttasaaren ja Ruoholahden välisen salmen ylitys olisi erittäin vaikeaa maan päällä.
Tämä olisi tietenkin ratkaisu vasta siinä vaiheessa kun oikeasti kapasiteetti loppuu. Nythän Länsiväylällä menee 3 bussia tunnissa ja aikaisemmin niitä on mennyt onnistuneesti 130 bussia tunnissa, joten bussiralli riittää pitkään metron liian pienen kapasiteetin paikkaamiseen.
Evakuointilaiturin kuvan perusteella jäin vielä miettimään sitä miksi siinä ei ole kaidetta. Kapasiteetti olisi isompi jos evakuointilaituri tunkisi täyteen sen sijaan että ihmiset varoo raiteelle putoamista. Ja jos laituria käytettäisiin normaalissa matkustajaliikenteessä, olisi ongelmallista, että 45 x 1.4 m laiturille tunkee Matinkylässä 110 ihmistä ja kulkee sitä pitkin samalla kun vieressä kiihdyttää juna.Toinen vaihtoehto metrolaiturien pidentämiseen olisi jatkaa laituria itse tunneliin. Tunneleissa kulkee metroradan vieressä noin 1,4 metrin levyinen hätäpoistuimistaso koko tunnelin matkan.
”Tähän olisi periaatteessa järjestettävissä kulkutie pidempiä junia varten”, Lähdetie kertoo.