Tarkkailin tänään matkustajavirtoja Matinkylässä ja tuo meni yllättäen niin, että ennen kuin juna oli saapunut laiturille, osa matkustajista hajaantui koko laiturin mitalle, mutta kun M100-juna seisoi laiturilla joka ikinen matkustaja meni ensimmäiseen vaunuun. Voisi auttaa asiaa, jos liukuporrastilan ovien yläpuolella olisi iso näyttö, ja siitä näkisi sekunnilleen kauanko aikaa on junan lähtöön. Varmaan helpointa toteuttaa niin että lähtöaika on kellonaika ja näytössä näkyy kellonaika sekunnin tarkkuudella.
Tämä ei ole yhtä paha ongelma ruuhkautumisen kannalta, mutta metrolla kulkee nyt merkittävästi enemmän arvolipulla matkustavia, matkakorttien lukulaitteet on sijoitettu keskelle kulkutietä ja jono laitteille asettuu usein muiden ihmisten eteen tukkeeksi.
---------- Viestit yhdistetty klo 18:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:40 ----------
Tässä on kaksi erillistä ongelmaa. Kivenlahden metro vähentää vaihtoja, jos metroasema tulee viereen, mutta ei lyhennä matka-aikoja alueilta joilla ei jatkossakaan tule olemaan metroasemaa. Hyvä nyrkkisääntö on, että kun länsimetro menee Länsiväylän pohjoispuolella, matka-ajat pitenee merkittävästi eteläpuolen alueilta (ks. kartta), ja kun se menee eteläpuolella vastaava koskee Länsiväylän pohjoispuolen alueita. Esimerkiksi Kivenlahti ja Soukka kaipaavat tilapäistä linjaa ja ongelma ratkeaa kun metro kulkee sinne, esimerkiksi Saunalahti ja Latokaski tarvitsevat pysyvän linjan Kamppiin.
![]()