En äkkiseltään löytänyt tietoa metron ratageometrian vaatimuksista, mutta mutuna sanoisin metron kääntösäteen olevan sitä luokkaa, että tuollaisesta lenkistä tulisi aikamoisen pitkä. Kaupunkiliikenne.netin tietojen mukaan metron kääntösäde tyypillisesti on minimissään sadan metrin luokkaa, Helsingin metrossa oletettavasti enemmän. Joku asiasta enemmän tietävä vahvistakoon tai kumotkoon tämän.
Toinen sisäänkäynti on käytössä, mutta vain hätäpoistumistienä. Eli hätäpoistumistarkoituksessa kaikki olemassaoleva kapasiteetti on nytkin käytössä, ja matkustajamääriä ajatellen hätätilanne on se, jonka mukaan poistumistiet loppujen lopuksi joudutaan mitoittamaan.
Hakaniemen aseman alle ei käsittääkseni ole louhittu metrolle mitään, vaan ns. U-linjan metroa ajatellen (siis 70-luvulla kaavailtu linja Martinlaakson radalta Kamppiin ja sieltä eteläisen kantakaupunginkautta kiertäen Hakaniemen alitse kohti pohjoista) nykyisen asemahallin vierelle on louhittu lyhyt pätkä toista asemahallia. Toisen aseman rakentaminen vaatisi siis merkittäviä louhintatöitä, minkä lisäksi pitäisi ratkaista eritasoliittymänä siirtyminen toiselta linjaraiteelta toisen linjaraiteen alitse uudelle asemalle ja käännölle. Tämän toteuttaminen oletettavasti vaatisi liikennekatkoa pitkäksi aikaa, vaikka jotain varautumisia linjalta toiselle siirtymiseen on taidettu louhia Hakaniemen aseman molemmalle puolelle nykyistä metroa rakennettaessa - tai näin muistelen joskus arvelleeni maanalaisessa asemakaavassa näkyvien tunnelin leveämpien kohtien perusteella.