Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
Korona pelasti länsimetron – ei jääkään liian pieneksi

Itse uutisen voi lukea netistä, ja Höseli siinä iloitsee, miten joukkoliikenteen matkustajamäärät laskevat.

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4404081
Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
Ihan jännä näkökulma tosiaan...

Joskin yleisellä tasolla tässä on ihan oikea havainto: koronan kiihdyttämä etätyön lisääntyminen on pääosin joukkoliikenteelle ongelma, mutta tietyiltä osin myös hyöty. Kun työmatkojen määrä vähenee kokonaismatkoista, ruuhkahuiput pienenevät ja tämä tarjoaa mahdollisuuden tehokkaampaan liikennöintiin siellä, missä joukkoliikenteellä on muukin rooli, kuin tasata (autoteiden) ruuhkahuippua tarjoamalla vaihtoehtoisen tavan tehdä työmatka. Jako kahteen vahvistuu, autokaupunki ja keskikaupunki yhä enemmän elävät aivan omia elämiään.
En ole ihan varma, miten suuri tuo pelastus nyt oikeasti oli, kun jutussa kuitenkin sanotaan seuraavasti

Lainaus Alunperin kirjoittanut Länsiväylä
Matkustajamäärien väheneminen tulee näkymään erityisesti ruuhkahuippuina. Lisäksi vaikutus on suurempi länsimetron kuin itämetron osuudella. Jo nyt matkustajamäärät ovat Wallinin mukaan pudonneet enemmän länsimetron alueella kuin Itä-Helsingissä.
Siis matkustajamäärien väheneminen on idässä pienempää nyt ja tulevaisuudessa. Eli mahtoiko tämä pelastus koskea lähinnä sitä Tapiola-Kivenlahti-väliä, joka jää harvemmalle liikenteelle ylimääräisen kääntöraiteen puuttuessa? Toki aikanaan Kruunusillat purkanevat jonkin verran itämetron paineita, mutta täydennysrakentamista metron varrella on kyllä tulossa myös ihan merkittävästi. Ja myös:

Lainaus Alunperin kirjoittanut Länsiväylä
Wallin tarkentaa, että Espoo kasvaa tulevaisuudessa voimakkaasti metron varrella, ja tarve kapasiteetin kasvattamiselle tulee myöhemmin. Milloin se tulee, on kuitenkin vielä epäselvää.