Aivan, tämä on ratikan rakentamisen yksi ylivoimainen etu
HKL-metroon nähden. Tosin uusien alueiden kanssa ei pidä tehdä niin, että odotetaan, ilmaantuisiko jostain joskus matkustajia, joille sitten tehtäisiin ratikka. Ihmiset ryhtyvät käyttämään joukkoliikennettä, jos sellaista on tarjolla. Jos ei ole, niin sitten matkustetaan omalla autolla. Ja kun tätä varten vielä rakennetaan moottoritet, niin tosiasiassa on silloin päätetty, että tehdään autokaupunkia eikä joukkoliikennettä, kun rahatkin menivät tierakentamiseen.
Ei ratikka saavuta suurta suosiota ennen kuin se on rakennettu ja toiminnassa. Ei voi tehdä niin, että rakennetaan Suurpeltoon raitiotie sen jälkeen, kun Suurpellon raitiotiellä on runsaasti matkustajia.
Metron kanssa voidaan ajatella näin, koska se ei lisää joukkoliikenteen käyttöä. Voidaan laskea, että jossain bussit kuljettavat jonkun määrän matkustajia, joten jos bussit korvataan metrolla, niin siinä metrossa on saman verran kyytiläisiä huolimatta liitynnän aiheuttamista haitoista.