Ei tässä koko Raide-YVA:a olla lyttyyn lyötykään. On turha olettaa, että kritiikki tarkoittaa kaiken lyttyyn lyömistä.Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
Raide-YVA:ssa seuraavast asiat on tehty varsin oikein:
- Liikennöinti- ja investointikustannukset on arvioitu varsin tarkoin
- Vaihtoehtojen liikennemallinnukset on tehty käytettävissä olevilla malleilla varsin huolellisesti.
- Metrovaihtoehto on suunniteltu huolella ja oikein.
Raide-YVA:ssa seuraavat asiat on tehty rankasti väärin:
- "Pikaraitiotie" ja "Kombi" - vaihtoehdot on suunniteltu tarkoituksellisesti väärin, jotta ne menestyisivät huonosti.
- Yhteiskuntataloudellinen laskelma on tehty tarkoituksellisesti väärin, jotta metro saataisiin kannattavaksi.
Tästä olemme varmasti samaa mieltä. Joukkoliikennehankkeiden arvioinnissa keskeinen perustelu tulisi olla siirtymä autoliikenteestä joukkoliikenteeseen.Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
Mutta: Länsimetro nyt tutkitussa muodossa ei johda eikä voi johtaa siirtymään autoliikenteestä joukkoliikenteeseen.
Tämä on myös RaideYVA:n tärkein tulos.
Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että pääosa Etelä-Espoon sekä asunnoista että työpaikoista on kauempana kuin kävelyetäisyydellä metroasemista.
On moneen kertaan tutkimuksissa todettu, että raideliikenne lisää joukkoliikenteen käyttöä vain kävelyetäisyydellä asemista tai pysäkeistä. Syöttöliikenne alentaa joukkoliikenteen käyttöä suhteellisesti.