Länsimetro

edsel sanoi:
Tärkeintä ei tälläkään kertaa ole kansalaisen/asukkaan/matkustajan tarpeet...

Siitä sentään voimme kiittää espoolaispoliitikkoja, tai suurinta osaa heistä, etteivät he tätä tosiasiaa peittele. Se kai tuli selväksi valtuutettujen puheenvuoroista maanantaina. Metroa ei espoolainen tarvitse eikä kaipaa, vana se tehdään "elinkeinoelämälle". Tarkoittaako tuo salamyhkäinen termi sitten demarien hallussa olevia rakennusliikkeitä, vai keitä? Tuskin ainakaan sitä, mitä yleensä elinkeinoelämällä ymmärretään.
 
Saarikangas Demarien juoksupoikana?

339-DF sanoi:
Tarkoittaako tuo salamyhkäinen termi sitten demarien hallussa olevia rakennusliikkeitä, vai keitä? Tuskin ainakaan sitä, mitä yleensä elinkeinoelämällä ymmärretään.
Kuunnellessani Martin Saarikankaan puheenvuoroa ymmärsin asiat hieman eri tavoin kuin 339-DF...
 
Vs: Saarikangas Demarien juoksupoikana?

Rattivaunu sanoi:
Kuunnellessani Martin Saarikankaan puheenvuoroa ymmärsin asiat hieman eri tavoin kuin 339-DF...
Saarikankaan (kok) puheenvuoron ydinkohdat olivat (omat kommenttini sulkeissa):
  • Selvitykset riittää (vaikka olennaisinta ei saanut selvittää)
  • Jos ei päätetä, pakoillaan vastuuta (vastuuta mistä?)
  • Olisi pitänyt päättää 30 v sitten (totta, mutta silloinkaan ei Espoolla ollut mitään sananvaltaa asiassa)
  • Liikenteen toimittava (nythän se toimii, metron kanssa se toimii huonommin)
  • Ivestoijat tulevat tomivan liikenteen perään (Keilaniemen perusteella tarkoittaa henkilöautoja)
  • Lainaus Ollilalta: PK-seudun suuri este liikenneyhteyksien kehittymättömyys (olen samaa mieltä, mutta metro ei niitä kehitä, mitä MS tarkoitti. Nokia muuten oli aikanaan Rautatientorilla Helsingissä ja Pitäjänmäelle kulki jo "metro")
  • Pitää ajatella koko Suomea (aivan, paljonkohan 500 miljoonalla saisi eri puolilla Suomea? Esim. sekä Turun että Tampereen ratikkaverkot, jota ovat todellisesti tarpellisia)
  • Olen joka kaupungissa maailmalla käyttänyt metroa (kaupungit eivät ole tiedossa, mutta monikohan "metro" on ollut itse asiassa pikaraitiotie?)
  • Maan alla häiritsee vähiten (siinähän se tuli: köyhät metroinensa maan alle, jotta tilaa riittä autoille)
  • Poikittaisraideliikenne mukaan kanssa (kyllä, toivottavasti vaan ei metrona)
  • Ei saa unohtaa kehäteitä (ja päästiin todelliseen syyhyn)
Tämän jälkeen piti valtuutettu Laukkanen (kd) repliikkipuheenvuoron:
Että metro toisi yrityksiä? Työpaikat vähenee Hesasta ja lisääntyvät kehillä ja Espoossa. Kummassakaan ei ole metroa. (Tervetuloa tutustumaan Itä-Helsingin liike-elämän heikkoon kehittymiseen ja tyhjiin liiketontteihin)

Saarikangas vastasi tähän puhuvansa omasta kokemuksestaan johtajana, johon hän ei tarvitse neuvoja.

Minä sanoisin Saarikankaalle, että suutari pysyköön lestissään. Liikennesuunnittelun ja erityisesti joukkoliikenteen suunnittelun voisi jättää niille, jotka ovat siitä perillä. Suurenkaan liikeyrityksen johtajuus ei pätevöitä kaikille aloille. Silti otan mielelläni vastaan neuvoja ja uusia näkemyksiä, koska haluan kehittyä omalla alallani.

En kiistä, etteikö hyvistä liikenneyhteyksistä ole hyötyä yrityksille. Mutta mitä ne hyvät liikenneyhteydet ovat ja miten ne toteutetaan, selviävät paremmin sen alan asiantuntijalta. Onhan Saarikankaalla kuljettaja omalle virka-autolleenkin, eikä hän itse tee autonsa huoltoja ja korjauksia, vaikka suuri johtaja onkin.

Jos Saarikangas lukisi tätä foorumia, vastaisin hänen puheenvuoroonsa, että ensi kommentista jo käy selville, ettei hän ymmärrä joukkoliikenteestä likimainkaan riittävästi voidakseen arvioida Etelä-Espoon liikenneratkaisuja. Siinä hän on yhtä pätevä kuin suurin osa espoolaista ja myös Espoon valtuutetuista.

Vastuun pakoilua on alistua Helsingin painostukseen ja sulkea silmänsä kaikelta metroon kohdistuvalta kritiikiltä sekä päättää käyttää 500 miljoonaa siihen, että saadaan pari tiehanketta hoitoon, jotka ovat itse asiassa hoidossa jo muutenkin.

On lapsellista perustella tällaisia hankkeita henkilökohtaisilla satunnaisilla kokemuksilla ymmärtämättä edes erotella ja suhteuttaa asioita. Vihreä teekkari Kuronen kehui Saarikankaan puheenvuoron jälkeen, miten metro toimii hienosti Lontoossa. Espoossa vain ei ole 7 miljoonaa asukasta. Eikä Kuronen tainnut tietää sitäkään, miten Lontooseen suunnitellaan keskustan läpäisevää raitiolinjaa ja nimenomaan maan päälle. Olisi voinut mainita senkin, jos olisi halunnut luoda rehellisesti kuvaa todella suuren kaupungin liikenteestä. Tosin sillä ei ole paljoakaan tekemistä Espoon tai pk-seudun kanssa.

Antero
 
Länsimetron aikataulu?

Nyt kun Espoon kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Länsimetron niin kysymykseni on, mitä tapahtuu nyt?
Alkavatko neuvottelut sen maksamisesta valtion kanssa vai mistä on nyt kyse?

Milloin alkaa itse rakentaminen? :confused:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetron aikataulu?

antaeus sanoi:
Nyt kun Espoon kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Länsimetron niin kysymykseni on, mitä tapahtuu nyt?
Alkavatko neuvottelut sen maksamisesta valtion kanssa vai mistä on nyt kyse?
Oikeastaan kukaan ei voi vastata tähän. Periaatteessa Espoon pitäisi saada jonkinlainen vastaus siihen, että valtuuston asettamat ehdot toteutuvat. Mutta kuka niihin vastaa ja miten?

Helsingin kaupunginhallitus on jo päättänyt ehdottaa Espoon kaupungille, että kaupungit ryhtyvät yhdessä valmistelemaan hankesuunnitelmaa. Eli suunnittelemaan, minkälainen metro suunnitellaan. Siis nimetään kaupunkien yhteinen työryhmä miettimään asiaa.

LVM:n pitäisi varata jonkin vuoden budjettiin rahaa länsimetroa varten, mutta todennäköisesti se on mahdollista vasta sitten, kun on tehty hankesuunnitelma, koska aikaisemmin ei voi tietää, mitä metro lopulta suunnilleen maksaa ja montako euroa LVM aikoo budjetoida.

Espoon, Helsingin ja YTV:n on myös ryhdyttävä pohtimaan keskenään, miten metroa hallinnoidaan. Länsimetrosta riippumatta YTV:ssä on jo käynnissä seudullisen joukkoliikenteen hallintaa pohtiva työryhmä, jonka työn pitäisi valmistua ensi vuoden (2007) loppuun mennessä.

Ehkä siten vuonna 2008 oltaisiin siinä pisteessä, että varsinainen rakentamisen suunnittelu voisi alkaa. Ja siinäkin menee pari vuotta.

Kun rakentaminen on suunniteltu, pitää pyytää tarjoukset itse rakentamisesta. Tämän kokoluokan hankkeessa sekin kestää vuoden. Ja sitten Espoon tuleva valtuusto saattaa vihdoin päästä tekemään oikeata metron rakentamispäätöstä eli tilaamaan urakoita.

Oikeastaan huvittavaa tilanteessa on, että esim. nyt asetetuilla ehdoilla ei sinänsä ole mitään merkistystä silloin. Uusi valtuusto voi olla länsimetrosta ihan mitä mieltä tahtoo. Se voi päättää rakentamisesta vaikka valtio ei rahoita mitään, kehäteitä ei rakenneta ja metroa operoi HKL. Tai se voi päättää, että maksaa liikaa, urakoita ei tilata. Se mitä tapahtuu, on täysin kiinni poliittisista tuulista, suhdanteista, Espoon taloudesta jne. On varsin todennäköistä myös, että metro on seuraavien kunnallisvaalien (2 vuoden kuluttua) merkittävä vaaliteema, koska silloin valittava valtuusto on se, joka päättää metron rakentamisesta.

antaeus sanoi:
Milloin alkaa itse rakentaminen? :confused:
Aikaisintaan 2013-2015, jos kaikista asioista päästään sopimukseen saman tien. Myöhäisimmillään ei koskaan. Tai sitten joskus rakennetaan jotain jonka nimi on metro, mutta se ei välttämättä olekaan sitä, mitä nyt on HKL:n metro.

Antero
 
Vs: Länsimetron aikataulu?

Antero Alku sanoi:
Ehkä siten vuonna 2008 oltaisiin siinä pisteessä, että varsinainen rakentamisen suunnittelu voisi alkaa. Ja siinäkin menee pari vuotta.
Helsinki, Espoo ja valtio ovat tänään sopineet varsinaisen rakentamisen suunnittelun aloittamisesta. Olavi Louko kertoo Hesarin verkkoliitteessä, että yleissuunnitelma on tarkoitus saada valmiiksi ensi vuoden aikana, jonka jälkeen päästäisiin yksityiskohtaisiin urakkatarjouksien tekemisiin.
 
Vs: Länsimetron aikataulu?

kuukanko sanoi:
Helsinki, Espoo ja valtio ovat tänään sopineet varsinaisen rakentamisen suunnittelun aloittamisesta.

Tuo ei nyt ole ihan vielä totta. Ko. instanssien "korkeat virkamiehet", kuten HS heitä tituleeraa, ovat sopineet, että he haluaisivat aloittaa suunnittelun, jos saavat siihen rahaa ensi vuoden budjettiin. Suunnittelukustannus onkin jopa 4,5 Me, eli enemmän kuin luulin. Nyt on sitten kiinni eduskunnasta ja kaupunkien valtuustoista, myönnetäänkö nuo suunnittelurahat. Jos myönnetään, niin vasta sitten niitä rahoja voidaan alkaa myös käyttää eli aloittaa suunnittelu.
 
Vs: Länsimetron aikataulu?

Helsinki, Espoo ja valtio ovat tänään sopineet varsinaisen rakentamisen suunnittelun aloittamisesta.
Espoon tänään julkaisemassa tiedotteessa kerrotaan, että metrohankkeen projektinjohtaja on valittu ja suunnittelutyöt alkavat näillä näkymin helmi - maaliskuussa.
 
Tänään ilmestyneessä Kauppalehden Pressossa on juttua (länsi)metrosta. Haastattelussa Länsimetron projektinjohtaja Matti Kokkinen, ja onpa vähän harrastajiakin haastateltu ;)

Pressoa pääsee lukemaan ilmaiseksi osoitteessa http://www.digipaper.fi/presso/3452/. Itse metrojuttu on sivuilla 10-13.
 
Ruoholahti-Matinkylä metron hankesuunnitelman teknisen osan tilaaminen: linkki kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistaan.
Erityisesti esityslistan lopusta löytyvät liitteet ovat kiinnostavia.
 
Mielenkiintoista on erityisesti se, että metron suunnitteluun varattiin Espoon budjetissa vuodelle 2007 1,5 Me, mutta jo tässä vaiheessa suunnitteluun pitää laittaa lisää 3,5 Me. Hyvin pitävät siis kustannusarviot paikkansa... :)
 
Niin, onkohan lopputulos 3x500M€ ;)?

No, ainakin itämetron kustannukset olivat lopulta kolminkertaiset verrattuna alkuperäisiin arvioihin. Niin että siltä pohjalta sanoisin, että arviosi saattaa hyvinkin osua oikeaan :) Saas nähdä, aikooko porvarihallitus lopulta sitä länsimetroa tukea, varsinkaan jos se sitten kallistuu miljardiluokkaan. Saattaapi käydä niin, että demarit jäävät ilman metroaan tai joutuvat ainakin odottamaan seuraaviin vaaleihin.
 
Takaisin
Ylös