Tähän on hyvät edellytykset. Tähän asti käytössä olleet arviot ovat jo vuosia vanhoja. Niitä on päivitetty indekseillä, mutta itse suunnitelmat eivät vastaa mm. Espoon asettamia "ehtoja".
Kustannusarviot perustuvat koko lailla yksinkertaisiin ja halpoihin ratkaisuihin - metrorakentamisen mittakaavassa. Helsingin haluaman automaatin kustannuksia ei ole mukana. Rakentamisella pidetään jostain syystä kovaa kiirettä, ja Suomen mittakaavassa ollaan ajautumassa siihen, että rakentaminen tehdään rakennusalan korkeasuhdanteessa, jossa pitäisi riittää tunnelin poraajia samaan aikaan länsimetrolle, Marjaradalle ja joidenkin unelmissa vielä keskustatunnelille.
Ja saapa nähdä, esitetäänkö Espoon valtuustolle YVA:n virheistä korjatut matka-aikalaskelmat. Eli sellaiset, jossa on mukana parin minuutin viivytys Koivusaaresta, todellisuuden mukaiset kiihtyvyydet ja automaattikäytön aiheuttama pysäkkiaikojen pidentyminen. Nämä yhdessä johtavat siihen, että aiemmin väitettyjä matka-aikasäästöjä ei synny kuin Lauttasaaren aseman kävelyetäisyydeltä. Ja silloin menevät aikaan perustuvat kannattavuuslaskelmat miinukselle, vaikka rakentamiskustannukset eivät nousisikaan.
Jatkopäätöksiä ei ehkä edes tee sama valtuusto kuin nyt. Ensi vuonna ovat kunnallisvaalit. Ihmettelen, jos Espoon kaupungin suurin investointihanke ei olisi vaaliteemana. Kyse on vain siitä, minkälaisin tiedoin.
Antero