Ok, kaikki tietänevät Länsimetroa puolustavan kantani. Pari sanasta siitä vielä.
Toiset (ja monet noissa länsimetron tilaisuuksissakin olleet) puolustavat nykyisiä suoria bussiyhteyksiä, joita ovat nimenomaan eteläisen Espoon seutulinjat. Taitaa jokunen mennä Leppävaaraan tai Turuntien varteenkin; esim. linjat 106, 109, 110 ja 154/156. Metron myötä Espoon sisäiset linjat pysyvät melkoisen nykyisellään tai järjestellään uudelleen hieman (esim. e12 ja e14 sekä e42 ja uusi linja e46).
Nykyiset Kamppiin jatkuvat seutulinjat ovat mielestäni melkoisen häiriöalttiita ja nykyisen bussiliikenteen kilpailutuksen myötä tehokkaiksi ja tiukiksi muuttuneet autokierrot sekä osaltaan myös kuljettajien ajosarjat tekevät niistä melkoisen haavoittuvia ja pienikin (tai suurempi) liikennehäiriö sekoittaa helposti koko liikenteen. Metron myötä nykyiset pitkät seutulinjat muuttuvat luotettavimmiksi liityntälinjoiksi ja siten myös bussiliikenteen laatu mielestäni paranee. Metro itsessään onkin sitten tiuhaan kulkeva, täsmällinen ja luotettava joukkoliikenneväline. Tämä tietysti asettaa myös vaatimuksia tuolle liityntäliikenteelle, jonka vuorovälien tiheentyminen on myös osaltaan parannus Espoon joukkoliikenteelle.
Toivottavasti vaan saavat pysäkkikyltit yms. välittömän joukkoliikenneinfran kuntoon metron tuloon mennessä Espoossa ja Kauniaisissa. Ettei esim. Kauniaisissa olevassa pysäkkikyltissä lue edelleen linja 109z, vaikka tuollaista linjaa ei ole kulkenut enää vuosikausiin.
Lauttasaaren kohdalla tilanne on omalta kohdaltani loistava, sillä metroasema tulee lähes "alakertaan". Vattuniemestä ja muilta alueilta, jotka ovat etäällä metroasemasta, joukkoliikennematkat muuttuvat suurimmaksi osaksi vaihdollisiksi. Lauttasaaren sillan kupeessa joukkoliikennetarjonta muuttuu radikaalisti ja metron myötä pitää alkaa katsoa aikataulusta, milloin on syytä mennä pysäkille. Nythän sitä ei tarvitse tehdä, kun bussiliikenne Lauttasaarentiellä on niin tiuhaa. Tilanne on mielestäni hieman vastaava, kun aikaisemmin Koskelantietä kulkeneista bussilinjoista suurin osa (h62, h64 ja h66) siirrettiin ajamaan Mäkelänkatua suoraan Tuusulantielle ja vain h65A jätettiin sinne. Sielläkin piti ruveta tutkimaan aikatauluja, kun aikaisemmin riitti vain, että meni pysäkille. Lauttasaaren sillan kohdalla ratkaisu on mielestäni h21V jatkaminen suorana bussiyhteytenä Helsingin keskustaan. Nykyinen reitti on kuitenkin aivan liian häiriöaltis ja ruuhkautuva ja niinpä se tulisi ajaa linjana h21 Lauttasaaren ja Ruoholahden metroasemien kautta Bulevardia pitkin Erottajalle.
Tai mikä vielä parempi; raitiolinjana Bulevardin suunnalta (esim. h6 jatko tms.) Lauttasaareen (em. metroasemien kautta).
Mutta se onkin sitten jo aivan toinen juttu.