Olet oikeassa, jos tarkoitat Pohjois-Espoolla Espoon maantieteellisesti pohjoisimpia alueita, jotka ovat suurelta osin luonnonsuojelualueita. Minä ajattelin, että tarkoitit Espoon kehitysvaihtoehtoja, joissa Länsiväylän käytävän lisärakentamisen vaihtoehtona oleva pohjoinen vaihtoehto oli Rantaradan käytävän lisärakentaminen.
Siinä olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että bussiliikenteeseen perustuvalla joukkoliikenteellä ei ole kovin kauaskantoista tulevaisuutta, ellei sen energiaratkaisuille ja siten käyttötaloudelle tehdä jotain radikaalia. Mutta se on myös Etelä-Espoon liityntäliikennemetron ongelma, koska sekin perustuu bussiliikenteeseen, vaikka edullisin osa bussiliikennettä eli Länsiväylän liikenne korvautuukin sähkökäyttöisellä liikenteellä. Toki liityntäliikennejärjestelmän talous suhteessa pelkkään bussiliikenteeseen paranee, kun kumipyöräliikenteen kustannustaso nousee.
Mutta kaikissa skenarioissa paras ratkaisu on se, jossa bussiliikennettä korvataan eniten sähkökäyttöisellä raideliikenteellä. Eli TramWest on paras sekä ympäristön, kustannusten että palvelutason suhteen.
Antero