En usko kenenkään (muutamaa harrastajaa lukuun ottamatta) käyttävän metroa sen aikataulun perusteella. Haarojen 8 min vuorovälikin on niin lyhyt, etteivät ihmiset tutki enää aikatauluja, vaan ottavat mieluummin matkaansa sen 8 min. pelivaran. Ja liitynnän käyttäjillehän metron aikataululla ei ole mitään arvoa.
Mutta mikään ei estä ajamasta bussiliikennettä yhtä täsmällisesti. Jos vain halutaan, eikä selitellä syitä, miksi muka Suomessa ei voi. Siksi toiseksi Länsiväylän bussiliikenne lienee erinomaisen hyvin aikataulussaan pysyvää, koska sillä ei käytännössä ole juuri mitään hidasteita.
Metroaseman 25 miljoonan euron hinnalla voi rakentaa 100 pientä omakotitaloa bussipysäkeille ja ostaa vielä jokaiseen laajakuvataulutelevision, jota voi katsella pari minuuttia bussia odotellessa. Tosiasaissa lämmitetty / ilmastoitu ovellinen lasikoppi ei maksa omakotitalon hintaa.
Kysymys on vain ja ainoastaan asenteesta. Metroasemat saavat maksaa mitä vain, mutta bussipysäkki ei. Mutta se ei estä sitä, että bussipysäkille voi tehdä täsmälleen yhtä mukavat olosuhteet kuin metroasemalle.
Eikä niitä olosuhteita metroasemillekaan tehdä matkustusmukavuuden vuoksi, vaan ne syntyvät pakosta siinä sivussa. Tervetuloa vain kokeilemaan uusimpia tuiskun ja viiman kanssa varustettuja metroasemia Kalasatamassa, Vuosaaressa ja Rastilassa.
Antero