Ehkäpä tässä nyt on vähän liioittelua puolin ja toisin. Varmasti tuosta 85 % liityntäliikenteen alueella asuvista osa jatkaisi metrolla itään, jolloin vaihtojen määrä ei lisäänny. Mahdollisesti tuo määrä olisi jopa suurempi kuin se osuus matkustajista, joka nyt vaihtaa metroon (esimerkiksi minä en välttämättä viitsi vaihaa metroon mennäkseni jonnekin Rautatieaseman lähistöille, mutta jos olisin vaihtanut metroon jo Matinkylässä varmaankin jatkaisin Rautatientorille).
Se määrä ei kuitenkaan ole niin suuri, että olisi perusteltua pakoittaa 85 % Etelä-Espoon joukkoliikennematkustajista tekemään ylimääräisen vaihdon. Se vaihto saattaa olla vahto bussista henkilöautoon.
Mitähän matematiikkaa oikein sovellat? Jatkaako 100 % metroaseman vieressä asuvista Kampista itään? Minä veikkaisin että vaihto poistuu 1 - 3 prosentilta.
Metron käyttäjänä et ilmeisesti tiedä, kuinka kauniilta valaistu kaupunki näyttää :-) Sitäpaitsi esimerkiksi Tapiolassa sisätiloissa odottaminen onnistuu jo nyt (ainakin silloin kuin kaupat ovat auki). Ei olisi mitenkään mahdotonta lisätä lämpimiä odotustiloja muuallekin, jos niin haluttaisiin tehdä.
Mitä taas tulee noihin kauempaa kävelemällä ja pyörällä metropysäkille saapuviin, niin eipä tuo paljon muuta nykytilannetta. Nykyinen bussiliikennekin on monin paikoin jo niin taajaa, ettei aikataulusidonnaisuutta enää käytännössä ole (ainakaan ruuhka-aikoihin), joten "liityntä" toimii aivan yhtä hyvin kuin metron kanssa.
Kari