Sivu 85 / 292 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 52545657581828384858687888995105125145165185 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1261-1275/4374

Viestiketju: Länsimetro

  1. #1261
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tässä viestissäni laskin RaideYVA:n tietojen perusteella, kuinka suuri määrä tämä "vähintään 15 % Etelä-Espoossa asuvista" on, joiden vaihtomäärä vähenee eli metron miljardi-investoinnista on hyötyä vaihtojen suhteen. Se on 7000 matkaa eli 3500 Etelä-Espoon asukasta.

    Toinen väittämä edellä on, että vaihtojen määrä ei kasva. Samassa edellä viitatussa viestissä on laskettu - RaideYVA:n antamien tietojen perusteella - että vaihtojen määrä kasvaa 9000:ssa matkassa eli 4500 asukkaalla. Siis väite ei pidä paikkaansa.
    Eli vaihtojen kokonaismäärä kasvaisi arviosi mukaan 2000 matkalla. Viimeisimmät arviot ovat hiukan lohdullisempia eli vaihtojen määrä kasvaisi seututasolla vajaalla tuhannella. Tämän ja monta muutakin arvioitua lukua löytää Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman luonnoksesta.

    Arvaan, että kyseistä luonnoksesta löytyy muutakin keskustelun aihetta. Ehkä ketjuun saadaan jopa jotain uutta

  2. #1262

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    960

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    En sanoisi noin yksioikoisesti. Raitioliikennettä ei ole jatkettu esim. Munkkivuoreen, Maunulaan tai Oulunkylään, vaikka niihin se olisi onnistunut ihan yhtä helposti kuin Lauttasaareen. Taustalla on täytynyt olla muitakin tekijöitä. Ja kuten tiedämme, nykyään yhtenä syynä on raitioliikenteen kalleus.
    En ole sanonutkaan "noin yksioikoisesti", vaan, heti ennen sitaattia, että YKSI SYY on metrosuunnitelma, joka on estänyt raitiotien rakentamisen Lauttasaareen.

    Täällä on varmaan minua viisaampia, jotka voivat kyseenalaistaa ajatuksen kalliista raitioliikenteestä. Metron kalleudesta ei ainakaan rakentamiskustannusten osalta tarvitse enää väitellä, hintalappu on sitä luokkaa, että Hesarikin joutuu pikku hiljaa myöntämään hankkeen hyvin kalliiksi.

  3. #1263
    kemkim avatar
    Liittynyt
    25.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    En sanoisi noin yksioikoisesti. Raitioliikennettä ei ole jatkettu esim. Munkkivuoreen, Maunulaan tai Oulunkylään, vaikka niihin se olisi onnistunut ihan yhtä helposti kuin Lauttasaareen. Taustalla on täytynyt olla muitakin tekijöitä. Ja kuten tiedämme, nykyään yhtenä syynä on raitioliikenteen kalleus.
    Poliittisesti verrattavissa olevat vaihtoehdot ovat siis käytännössä bussit tai raskasraiteet. Ainoa poikkeus tehdään silloin, jos bussin kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä, kuten Jokeri-linjalla. Sekin rakennettaisiin varmaan raskasraiteena, ellei pysähdyksien tarve olisi niin tiheä. Sama käytäntö on Tukholmassa, ensisijaisesti raskasraiteita ja busseilla syöttöliikennettä niille, mutta poikittaisliikenteessä voidaan käyttää pikaraitioteitä.

    Tramwestissä ei varmaankaan teknisesti olisi mitään vikaa, mutta koska metro on jo valmiina Ruoholahteen asti, se on metron suurin valtti. Ja metrossa ei varsinaisesti mitään vikaa ole vaan se hoitaa tehtävänsä hyvin, niin ei nähdä tarpeelliseksi tehdä kalliita muutostöitä metroradalle. Mikäli puhtaalta pöydältä lähdettäisiin ja haluttaisiin viimeisetkin optimoinnit tehdä joukkoliikenneverkostolle, niin ehkäpä tunneli louhittaisiin, mutta se voitaisiin täyttää pikaratikoiden heilurilinjoilla.

    Valittiin mikä tahansa liikenneratkaisu, ympäröivä kaupunki siihen kuitenkin sopeutuu ajan kuluessa. Harva bussiliikenne Espoon ja Vantaan malliin sopii autokaupunkiin, mutta liityntäpainotteinen raskaan raideliikenteen malli luo väkisinkin joukkoliikennekaupunkia ympärilleen. Pikaraitiotiekin keskittää kysyntää verkoston varrelle, kun bussivaihtoehdossa busseja kulkee vähän joka paikassa ja tarjonta jakautuu melko tasaisesti. Raideliikenne on ikäänkuin joukkoliikenteen korkeaa luokkaa ja jos sitä on saatavilla, sen varrelle halutaan sijoittua. Jos sitä ei ole, ei sijainnilla ole niin paljon väliä, koska bussilla pääsee.
    Viimeisin muokkaaja kemkim; 08.01.2008 kello 22:37.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  4. #1264

    Liittynyt
    30.07.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    38

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Eli vaihtojen kokonaismäärä kasvaisi arviosi mukaan 2000 matkalla. Viimeisimmät arviot ovat hiukan lohdullisempia eli vaihtojen määrä kasvaisi seututasolla vajaalla tuhannella. Tämän ja monta muutakin arvioitua lukua löytää Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman luonnoksesta.

    Arvaan, että kyseistä luonnoksesta löytyy muutakin keskustelun aihetta. Ehkä ketjuun saadaan jopa jotain uutta
    Ainakin Helsingin uutisissa on jo ehditty ihmetellä 194:n ja 195:n poistumista, joka katkaisee Kuusi- ja Lehtisaaren suunnasta suorat yhteydet Helsingin keskustaan. Mehukas lainaus lehdestä:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Uutiset 6.1.2008
    - HKL suunnittelee Helsingin sisäiset linjat. Minulla ei ole tietoa onko HKL suunnittelemassa korvaavia yhteyksiä. Kuusisaaresta ja Lehtisaaresta pääsee jatkossakin seutulinjoilla keskustaan, mutta matkustajat joutuvat vaihtamaan Munkkiniemessä tai Meilahdessa, sanoo liikennesuunnittelun päällikkö Reijo Teerioja Pääkaupunkiseudun yhteistyövaliokunnasta (YTV). ... ... - Syy siihen miksi 194 ja 195 jätettiin pois, on aika tiukka kustannusraami. Suunnittelussa on lähdetty siitä, että bussiliikenteen kustannustaso ei nouse länsimetron myötä. Eli Kuusisaari ja Lehtisaari joutuvat säästökohteiksi? - Se riippuu HKL:n ratkaisusta. Meidän käsityksemme mukaan sieltä pääsee vaihtamalla ihan hyvin keskustaan, Teerioja vastaa.
    Eli siis bussiliikenteen kustannuksia on vaikea saada alenemaan länsimetron myötä? Että HKL hoitakoot Helsingin yhteydet ja että YTV:llä ei hirveästi kiinnosta mitä HKL suunnittelee? Hyvinhän näyttäisi yhteistyö sujuvan yhteistyövaliokunnassa

    Itselleni pisti silmään, että näköjään metro vaikuttaa myös Lintuvaaraan asti, josta on poistumassa käytännössä kaksi linjaa, 52 ja 510. Korvaavista vuoroista 22:lle tai 231:lle ei ole tuossa paperissa puhetta. En kyllä ymmärrä miten 510:n oikaisu Kehää pitkin eli siis Lintuvaaran olennaisimpien asuinalueiden ohitus mahtaa liittyä metroon. Ainakin se heikentää Lintuvaaran alueen palvelua. Ehkä syynä ovat nuo kulut, jotka on pakko painaa alas tässä yhteydessä.

  5. #1265
    QS6
    QS6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    28.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Länsimetro

    Ottamatta itse keskustelun substanssiin kantaa, seuraavat korjaukset:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    [...] sitten Porkkalankadun sillalla bussikaista. [...]
    Ikävä kyllä ei ole.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Espoosta Kampin suuntaan bussikaista on minun mielestäni koko välillä Länsiväylä-Kamppi. Matkalla on kolmet liikennevalot [...]
    Kuudet.

  6. #1266
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Fiss Näytä viesti
    Itselleni pisti silmään, että näköjään metro vaikuttaa myös Lintuvaaraan asti, josta on poistumassa käytännössä kaksi linjaa, 52 ja 510. Korvaavista vuoroista 22:lle tai 231:lle ei ole tuossa paperissa puhetta. En kyllä ymmärrä miten 510:n oikaisu Kehää pitkin eli siis Lintuvaaran olennaisimpien asuinalueiden ohitus mahtaa liittyä metroon. Ainakin se heikentää Lintuvaaran alueen palvelua. Ehkä syynä ovat nuo kulut, jotka on pakko painaa alas tässä yhteydessä.
    Lintuvaaran kauttahan kulkee nykyään kaksikin Leppävaaran syöttölinjaa eli e22/B ja e23. Kyllä kai nämä tulevat säilymään ja niiden asema päinvastoin korostumaan tulevaisuudessa; nehän ovat Leppävaaran, tulevaisuudessa toivottavasti myös Espoon, kaupunkiradan liityntälinjoja.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #1267

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Tramwestissä ei varmaankaan teknisesti olisi mitään vikaa, mutta koska metro on jo valmiina Ruoholahteen asti, se on metron suurin valtti. Ja metrossa ei varsinaisesti mitään vikaa ole vaan se hoitaa tehtävänsä hyvin, niin ei nähdä tarpeelliseksi tehdä kalliita muutostöitä metroradalle.
    Suhtaudun Länsimetroon parempi kuin ei mitään asenteella, mutta ylläoleva argumentti on sen verran yleinen ja väärä että puutun nyt siihen. Oppikirjavirhe vaikkapa yritysjohdossa on että jos tehty huono investointi, niin sitä paikataan tekemällä sen varaan lisäinvestointeja, jotta siitä saataisiin jotenkin kannattava. Aivan kuin uhkapelaaja joka haluaa voittaa häviämänsä rahat takaisin. Investointeja pitää tarkastella yksi kerrallaan, tämä ei toki sulje pois verkostohyötyjä olemassaolevaan rakenteeseen liittymisestä.

    Jätän viisammille sen erittelemisen mitä rakenteellista vikaa metrossa on, mutta jostain syystä nuo asemat ovat täysin järjettömän hintaisia. Kuvittele itsesi metrosuunnittelijaksi: Nouset kirstunvartijan kanssa Rautatieasemalta metroon, ja toteat siinä jäätä rikkoakseksi että tälläinen asema maksaa 50 miljoonaa euroa ja me haluttaisiin tehdä näitä puolen tusinaa. Siis koko tämä asematunnelli, kysyy rahoitusvastava? Öö, ei kun se pelkkä asema.... Kehäradalle saa reilulla 100 miljoonalla yhdeksän asemaa, ja siitäkin vajaa 80 miljoonaa menee kahteen maanalaiseen asemaan.

    Vaikka Länsimetro rakennettaisiinkin, niin mitään metron kakkoslinjaa ei tällä kustannustasolla tulla tekemään. Joko tehdään jotain perustavanlaatuisia muutoksia metrotekniikkaan jotta kustannukset saadaan jotenkin tolkulliseksi, tai sitten tehdään jotain muuta. Minulle sinänsä sama, kunhan tehdään jotain. Esimerkiksi, Soininvaara kommentoi blogissaan, että vihreät aikanaan vaativat M200-juniin ilmavirtamahdollisuuden, jotta voitaisiin tehdä edullisia pinta-asemia. Tiedä sitten olivatko väärässä tuossa oletuksessa.

    Mielenkiintoinen ajatusleikki on että Länsimetro venyy kustannusten vuoksi, vaihtoehto "rakennetaan matalamman suhdanteen aikana" ei ole poliittisestikaan pois suljettu. Toisaalta oletetaan, että Raidejokeri taas aikaistuu, pysyy budjetissaan, ja osoittautuu muutenkin hyväksi. Siinä vaiheessa kysymys miksei tämä juna voi vaan jatkaa keskustaan nousee varmasti esiin.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Valittiin mikä tahansa liikenneratkaisu, ympäröivä kaupunki siihen kuitenkin sopeutuu ajan kuluessa.
    Periaatteessa näin. Mutta käytännössä, mitä näyttöä meillä on pääkaupunkiseudulla siitä että olemassaoleva yhdyskuntarakenne olisi uuden radan myötä tiivistynyt?
    Viimeisin muokkaaja teme; 09.01.2008 kello 09:12. Syy: Muutettiin suomeksi

  8. #1268

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5394

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Voi tosin olla, että osuudella Matinkylä-Kivenlahti hinta ei nouse yhtä paljon ja varmasti Ruoholahti-Matinkylä -osuutta vielä karsitaan hinnan laskemiseksi.
    Minä ainakin lasken sen varaan että Matinkylä-Kivenlahti osuus metrosta tulee kilometriä kohden halvemmaksi kuin Ruoholahti-Matinkylä, koska Matinkylästä länten voidaan rata rakentaa maanpäälisenä osittain, ja asemista tehdä yksinkertaisempia. Olisikohan n 1 miljardissa nykyrahassa mitattuna Ruoholahti-Kivenlahti metron kokonaiskustanuksissa silloin perää?

    t. Rainer

  9. #1269
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Jos Matinkylän metron kustannusarvio pysyy nykyisessä lukemassaan ja Kivenlahden osuuden hinta nousee yhtä paljon, hintaluokka on 1,2 miljardia
    Voidaanko tästä päätellä, että Länsimetrolle laadittu tämänhetkinen nykyinen kustannusarvio välille Ruoholahti - Matinkylä on 800 - 900 miljoonaa euroa, jolloin Matinkylä - Kivenlahti maksaisi 300 - 400 miljoonaa euroa.

    Olisi se varsin uskomatonta, jos suostuttaisiin siihen, että hanke, joka oli 452 miljoonan euron hintaisena juuri ja juuri kannattava, kun hyöty/kustannuslaskelma vääristeltiin, voitaisiin toteuttaa 800-900 miljoonan euron hintaisena.

    Vaikuttaa lisäksi siitä, että 600 miljoonaa euroa on nyt asetettu siksi tavoitteeksi, johon metro yritetään karsia. Kysymys on kuitenkin siitä, että tällöin joudutaan tinkimään siitä laatutasosta, josta Espoon kaupunginvaltuusto päätti.

    On täysin perusteltua, että vaaditaan tämän hetkinen kustannusarvio viipymättä julkisuuteen!

  10. #1270
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kari Näytä viesti
    Mitähän matematiikkaa oikein sovellat? Jatkaako 100 % metroaseman vieressä asuvista Kampista itään? Minä veikkaisin että vaihto poistuu 1 - 3 prosentilta.
    Tässä oli kysymys niistä matkustajista, jotka nykyään joutuvat vaihtamaan bussista metroon Ruoholahdessa tai Kampissa. Siitä en ainakaan itse muista nähneeni lukuja, kuin suuri osa Etelä-Espoosta saapuvista tähän ryhmään kuuluu. Itämetrossa kuitenkin Rautatientorin metroaseman käyttäjämäärät ovat lähes kaksinkertaiset Kampin metroaseman käyttäjämäärään verrattuna. Jos oletamme saman suhteen pätevän Länsimetron kohdalla niin tällöin yli puolet Etelä-Espoosta tulevista jatkaisi vähintään Rautatientorille asti. Vaihto poistuisi tai kävelymatka lyhenisi siis yli puolelta Etelä-Espoosta saapuvista.

  11. #1271
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Eli vaihtojen kokonaismäärä kasvaisi arviosi mukaan 2000 matkalla. Viimeisimmät arviot ovat hiukan lohdullisempia eli vaihtojen määrä kasvaisi seututasolla vajaalla tuhannella. Tämän ja monta muutakin arvioitua lukua löytää Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman luonnoksesta.
    1000-2000 ylimääräistä vaihtoa on pieni vähemmistö kaikista Etelä-Espoosta Helsinkiin tehtävistä matkoista. Tämä on siis se ryhmä, jonka kohdalla palvelun voidaan katsoa aidosti heikkenevän metron myötä. Niillä joiden kohdalla vaihtojen määrä vähenee tai pysyy samana, voidaan metron katsoa parantavan palvelua, koska he saavat täsmällisemmän ja paremman matkustusmukavuuden omaavan liikennejärjestelmän.

  12. #1272
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Mutta käytännössä, mitä näyttöä meillä on pääkaupunkiseudulla siitä että olemassaoleva yhdyskuntarakenne olisi uuden radan myötä tiivistynyt?
    Tämä on aika hauska kysymys sinänsä. Pääkaupunkiseudulla maankäyttö raideliikenteen varressa on tiivistynyt, koska sitä on tietoisin päätöksin ja asemakaavamuutoksin tiivistetty. Näin on tehty esimerkiksi Pääradan varressa (Malmi-Tapanila-Puistola-Pukinmäki, Tikkurila, Koivukylä), Rantaradan varressa (Leppävaaran ja Kilon asemakaavat) ja metron varressa (Ruoholahti, Herttoniemenranta, Itäkeskus, Kurkimäki, Mellunmäki-Vesala, Vuosaari).

    Lisäksi Martinlaakson rata sekä raitiotien jatkeet Katajanokalle, Itä- ja Länsi-Pasilaan, Pikku Huopalahteen, Arabianrantaan ja Pasilan konepajalle on rakennettu välttämättöminä edellytyksinä ko. alueen rakentamiselle.

    Kaikissa tapauksissa on kuitenkin kyse selkeistä kaupunkien kaavoituspäätöksistä, joilla on hyödynnetty päätettyä rataverkkoa tai laajennettu rataa palvelemaan päätettyä maankäyttöä. Joka tapauksessa, kyse on aina ollut tietoisista kunnan kaavoitusratkaisuista.

    Markkinaohjaus näkyy lähinnä kiinteistöjen hinnassa.

  13. #1273

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Tämä on aika hauska kysymys sinänsä. Pääkaupunkiseudulla maankäyttö raideliikenteen varressa on tiivistynyt, koska sitä on tietoisin päätöksin ja asemakaavamuutoksin tiivistetty. Näin on tehty esimerkiksi Pääradan varressa (Malmi-Tapanila-Puistola-Pukinmäki, Tikkurila, Koivukylä), Rantaradan varressa (Leppävaaran ja Kilon asemakaavat) ja metron varressa (Ruoholahti, Herttoniemenranta, Itäkeskus, Kurkimäki, Mellunmäki-Vesala, Vuosaari).
    Niin no, sikäli kun radan vieressä on joutomaata (Tapanila) tai esim. teollisuuskäytöstä vapautuvaa maata (Herttoniemi), tai kauppatilaa (Leppävaara) niin toki se on myöhemmin kaavoitettu verrattaen tiiviisti. Mutta olemassaolevien asuintalojen purkamisen kynnys on hyvin suuri, esim. Myllypuro ei tiivistinyt tippaakaan siitä että sinne vedettiin metro. Vaikkapa Otaniemeä on aika vaikea olennaisesti tiivistää rakentamatta koko aluetta uusiksi, Tapiolassakaan tyhjiä tontteja ei juuri ole.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Kaikissa tapauksissa on kuitenkin kyse selkeistä kaupunkien kaavoituspäätöksistä, joilla on hyödynnetty päätettyä rataverkkoa tai laajennettu rataa palvelemaan päätettyä maankäyttöä. Joka tapauksessa, kyse on aina ollut tietoisista kunnan kaavoitusratkaisuista.

    Markkinaohjaus näkyy lähinnä kiinteistöjen hinnassa.
    Jos markkinaohjaus nostaa tontin arvoa riittävästi, niin voisi kuvitella että omistaja jossain vaiheessa uudisrakentaa tontin tehokkaammin. Käytännössä, kuten totesit, tämä edellyttää kunnallisia päätöksiä.

  14. #1274

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    960

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Jätän viisammille sen erittelemisen mitä rakenteellista vikaa metrossa on, mutta jostain syystä nuo asemat ovat täysin järjettömän hintaisia. Kuvittele itsesi metrosuunnittelijaksi: Nouset kirstunvartijan kanssa Rautatieasemalta metroon, ja toteat siinä jäätä rikkoakseksi että tälläinen asema maksaa 50 miljoonaa euroa ja me haluttaisiin tehdä näitä puolen tusinaa. Siis koko tämä asematunnelli, kysyy rahoitusvastava? Öö, ei kun se pelkkä asema.... Kehäradalle saa reilulla 100 miljoonalla yhdeksän asemaa, ja siitäkin vajaa 80 miljoonaa menee kahteen maanalaiseen asemaan.
    Juuri näin. Yhteisillä rahoilla on helppo leikkiä, kun ei tarvitse ajatella sitä kirstua. Kukaan, joka bisneksenään yrittäisi saada Etelä-Espoon joukkoliikenteen markkinaosuutta nykyisestä hyvästä vielä paremmaksi, tuskin omilla rahoillaan päätyisi metron rakentamiseen, vaan kevyempiin ja palvelevampiin ratkaisuihin.

  15. #1275

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    960

    oletus Vs: Länsimetro

    Mahdolliseen länsimetroon tulisi lasiovet ja ovijärjestelmät.

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135233143190

Vastaavia viestiketjuja

  1. Äänestys: Milloin länsimetro valmis?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 24.03.2013, 17:35
  2. HKL: Länsimetro rakenteille Ruoholahdessa marraskuussa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 02.11.2009, 17:24
  3. Länsimetro Oy
    kirjoittanut Compact foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.04.2007, 20:25
  4. Länsimetro-bussi :)
    kirjoittanut Hujis foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.05.2006, 19:55
  5. Vaihtoehtoinen länsimetro
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 22.08.2005, 01:31

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •