Ainakin Aleksis Kiven kadulla oleva S-market pärjää loistavasti suurella valikoimallaan, vaikka lähellä ei ole junaa, metroa eikä vielä edes ratikkaa. Sen sijaan kurvissa, metroaseman lähellä menestyy vähän heikommin K-market ja Valintatalo, ahdas ja vajaa S-market siellä on tuskallinen, sillä sinne ilmeisesti tunkee joukkoliikennematkustajien lisäksi väkeä Vallilasta ja Kallion koillisosista.
Ja mitenkä on käynyt Ruoholahden metroaseman K-marketin...? Eikun Cassan...? Eikun K-supermarketin vai mikä se nykyään onkaan?
Puotilan ostarilla yksi kauppa lopetti, Rastilassa marketti on palvellut autoilijoita jo vuosia ennen metroa, Vuosaaressakaan kaupat ei heti oven edestä löydy. Siilitiellä en muista kauppaa nähneenikään, Myllypuron ostari on muisto kultaiselta 60-luvulta ja onnistuneesti jäänyt metroaseman ja asutuksen väliin. Kulosaaressa ei varmaan koko saarella ole kuin yksi kauppa, keskellä saarta, kaikkien asukkaiden saavutettavissa, toisin kuin metroasema. Kalasatamassa saadaan odotella varmaan vuosikymmen. Kaisaniemeen ei vieläkään ole kalliin kaupan kilpailijaksi ilmestynyt mitään...
Täytyy kyllä myöntää, että vaikka ulkolainen osakeyhtiö tulee halpakaupallansa joka kulmalle, on se meille kuluttajille loistava asia! On sääli ja häpeä, ettei suomalaiset kaupat keksineet, että näinkin voi tehdä, eli perustaa kauppoja sinne, missä ihmiset kulkevat eikä kauppakeskuksiin tai moottoriteiden varsille.