Sivu 97 / 292 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 173757778793949596979899100101107117137157177197 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1441-1455/4374

Viestiketju: Länsimetro

  1. #1441
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Tosin automaattimetrosta on katsottu saatavan pitkällä aikavälillä hyötyä niin paljon, että investointi kannattaa. Ei automatisointia muuten suunniteltaisi. Tämä lisälasku ei siten heikennä metron kannattavuutta.
    Automatisoinnin kannattavuutta ei ole osoitettu pitävillä laskelmilla. Helsinki on kaupunginhallituksen suulla antamallaan lausunnolla myöntänyt tämän itsekin - asiaa ei tietenkään ole uutisoitu yhtä näyttävästi kuin automatisoinnin rakentamishalua.

    Ne Helsingin valtuustolle esitetyt laskelmat, joiden mukaan automatisointi maksaisi 70 M€ ja säästäisi kustannuksia tai lisäisi matkustajia siten, että 70 M€:n investointi tulee katetuksi, ovat puutteellisia ja virheellisiä.

    70 M€ sisältää vain laitetoimittajalta ostettavan tekniikan, ei automatisoinnin edellyttämiä rakenteita rataan, kuten laituriovet ja jatkuva evakuointilaituri tunneleihin. Näiden rakentamiskuluja ei ole missään vielä esitettykään. Valmistelussa vakuutettiin, ettei automatisointi lisää tarvittavaa junamäärää, mutta "hyödyt" on kuitenkin laskettu vuorovälillä, jota ei voi toteuttaa ilman lisäjunia. Niidenkään kuluja siis ei ole mukana.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Tässä keskustelussa on YVA ollut usein pohjana, kun on sanottu metron tuovan vain minimaalisia hyötyjä. Jos on sitä mieltä, että YVA tehtiin huonosti niin silloin siihen ei kannattaisi vedota niissäkään tilanteissa, kun uskoo YVA:sta löytyvän jotain omia mielipiteitä tukevaa.
    Tässä keskustelussa pitäisi perustaa asia totuuteen, ei mielikuviin tai RaideYVA:n. RaideYVA:ssa on sekä virheitä että virheetöntä tietoa. Pitää kyetä erottamaan, mikä on väärin ja mikä ei.

    Viittaan usein RaideYVA:an, koska se on viranomaisten tekemä selvitys, ja keskustelun metrofanaatikot vetoavat usein siihen, että viranomaiset tekevät oikein ja luotettavasti. Kuten edellä juuri vetosit automatisoinnin suhteen. Toisin sanoen pyrin esittämään asialleni perusteita, joiden odotan kelpaavan metrofanaatikoille. Mutta näyttää siltä, että viranomaisselvityksetkin kelpaavat vain silloin, kun ne tukevat omaa uskoa.

    Taitaa olla niin, että on ihan sama sekin, kuka sanoo. Ratkaisevaa on, mitä sanoo. Jos tukee metroa, se on totta, jos kritisoi, se on valhetta. Onko näin, vai voitko PNu myöntää todeksi ja uskovasi johonkin, mikä on metrolle kriittistä?

    Antero

  2. #1442
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Jos sivistysvaltiossa eletään, laskelma on laadittava uudestaan ja tehtävä tarpeelliset johtopäätökset.
    Laskelmaa laaditaan koko ajan uudelleen ja epäilemättä niistä tehdään myös johtopäätökset. Aika näyttää mitä ne ovat. Eihän metron rakentamista ole vielä lopullisesti päätetty, kuten olet monta kertaa jo itsekin todennut.

  3. #1443
    kemkim avatar
    Liittynyt
    25.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Vielä pitäisi siis löytää ainakin 1,957 miljardilla "siltarumpuja", että voisi puhua "useista miljardeista".
    Vaasan moottoritie, Kuopion moottoritie, Imatran moottoritie.

    Jyväskylä-Vaajakoski -moottoritie tuli niin kalliiksi maakuntien miesten rakennusratkaisujen takia, että sen rakentaminen piti lopettaa kesken rahojen puutteeseen, eikä vielä tänäkään päivänä ohita Vaajakosken taajamaa, kuten oli tarkoitus.

    Vaasan moottoritie rakennettiin 1960-luvulla autoistumisen ajan monumentiksi, jotta Vaasa voisi antaa suurkaupungin vaikutelman. Se ei palvele kaupungin sisäistä liikennettä, vaan kulkee asumattoman ruotsinkielisen maaseudun halki ja loppuu äkkinäisesti keskelle korpea. Sillä ei olekaan ikinä ruuhkaa. Vaasan seudulla näitä siltarumpuhankkeita onkin paljon: kaupunkia palvelematon moottoritie, Raippaluodon silta, kannattamaton laivayhteys Ruotsiin. RKP junailee rahat näihin kaikkiin?

    Itä-Suomi olisi myös aiheellista mainita. Varkauteen kulkee kannattamaton taajamajuna Pieksämäeltä. Samoin sinne lennettiin vuosia yhteiskunnan tuella kannattamattomia lentoja, jotka ovat vähän väliä katkolla matkustajien puutteen takia. Voisi hyvin ajatella, että Varkauden bussiyhteydetkin olisivat ostoliikennettä. Lappeenrantaan ja Imatrallekin junat ovat pääosin ostoliikennettä, samoin lennot. Bussivuoroja supistetaan joka vuosi. Joensuun juna on kannattamaton, mutta lennot kannattavat ainakin toistaiseksi. Joensuussa oli tätä teollisuustuotantoakin, olikohan se Perlos, sekin kuulemma oli yhteiskunnan tukemaa. Itä-Suomi on kokonaisuudessaan vaikeaa aluetta, ei se pärjäisi ilman yhteiskunnan tukiaisia. Kunnatkin nauttivat valtion harkinnanvaraista avustusta (=kuntien toimeentulotukea), etteivät menisi konkurssiin. Joissain kunnissa tilanne on mennyt niin pahaksi, että houkuttelevat jopa syrjäytyneitä uusiksi asukkaikseen, kun muita ei ole tulossa (Rääkkylä).
    Yöbussissa on tunnelmaa

  4. #1444

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    960

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Vaasan moottoritie, Kuopion moottoritie, Imatran moottoritie. Jyväskylä-Vaajakoski -moottoritie
    Saisiko noista parisataa miljoonaa kasaan. Vielä puuttuu siis ainakin 1,75 miljardia.

    Joukkoliikenteen ostot ja yritysten investointituet eivät ole tiehankkeita (ellei sitten muun Suomen olemassaoloa ylipäätään aleta kutsua "siltarumpupolitiikaksi", jotta voitaisiin todistaa, kuinka pieni raha on pistää miljardi metroon).

  5. #1445

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5394

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Saisiko noista parisataa miljoonaa kasaan. Vielä puuttuu siis ainakin 1,75 miljardia.

    Joukkoliikenteen ostot ja yritysten investointituet eivät ole tiehankkeita (ellei sitten muun Suomen olemassaoloa ylipäätään aleta kutsua "siltarumpupolitiikaksi", jotta voitaisiin todistaa, kuinka pieni raha on pistää miljardi metroon).
    Miltä kuulostaisi Saimaan kanava ja Valcon kuvaputkitehdas? Tai Hornetit? Ne kun lentävät vallan muilta kentiltä kuin Hki-Vantaalta. Tai Ahvenanmaalle suunnatut merenkulun eri verohelpotusmuodot.

    Eiköhän haudata sotakirveet vähäksi aikaa ja katsotaan miten me täällä Espoossa itse hanskataan se metro, ja kysytään neuvoa sitten jos kysytään.

    t. Rainer

  6. #1446
    kemkim avatar
    Liittynyt
    25.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Joukkoliikenteen ostot ja yritysten investointituet eivät ole tiehankkeita
    Kyllä ne joukkoliikenteen ostot ovat aluepolitiikkaa siinä missä muukin. Mitä muutakaan ne olisivat? Itä-Suomi ja Pohjois-Suomi kuihtuisivat hyvin nopeaan, ellei valtio lappaisi rahaa sinne päin pääkaupunkiseudulta.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  7. #1447

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    960

    oletus Siltarumpumetro?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Kyllä ne joukkoliikenteen ostot ovat aluepolitiikkaa siinä missä muukin. Mitä muutakaan ne olisivat? Itä-Suomi ja Pohjois-Suomi kuihtuisivat hyvin nopeaan, ellei valtio lappaisi rahaa sinne päin pääkaupunkiseudulta.
    Yhteiskunnan normaalien toimintojen pyörittäminen tuskin on sitä, mitä tarkoitetaan "siltarumpupolitiikkalla", josta uhoamisesta tämä kaikki lähti. Tiettävästi myös Etelä-Suomen läänissä tehdään joukkoliikenteen ostoja, eikä pääkaupunkiseudunkaan joukkoliikenne ei ole itsekannattavaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Eiköhän haudata sotakirveet vähäksi aikaa ja katsotaan miten me täällä Espoossa itse hanskataan se metro, ja kysytään neuvoa sitten jos kysytään.
    Jos niin halutaan, eivätkä maalaisten rahat kelpaa, metro voidaan hanskata Espooseen ihan Espoon (ja Helsingin) omilla rahoilla. Ei valtionkolmanneksen vastaanotto ole mitenkään pakollista.

  8. #1448
    kemkim avatar
    Liittynyt
    25.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Siltarumpumetro?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Jos niin halutaan, eivätkä maalaisten rahat kelpaa, metro voidaan hanskata Espooseen ihan Espoon (ja Helsingin) omilla rahoilla. Ei valtionkolmanneksen vastaanotto ole mitenkään pakollista.
    Joo, heti kun menestyviltä kunnilta otettavat ylimääräiset tulonsiirrot konkurssikunnille lopetetaan. Helsingin kaupungin kassa pursuaisi rahaa, jos ei tarvitsisi osinkoja maksaa aluepolitiikan alttareille. Nyt joudutaan lopettamaan kouluja, jotta rahaa saataisiin. Espookin joutuu rahoittamaan investointinsa velkarahalla, vaikka on maan ykköskuntia talouden suhteen, koska valtio imee niin paljon tuloja itselleen. Osansa on toki myös sillä, että hyvätuloiset on ohjattu ottamaan tulonsa osinkoina, joista ei mene kunnallisveroa ja veroprosentti on mukavat 29 % (osingot ovat jopa verovapaita tiettyyn summaan asti) eli lopetetaanpa puhe siitä, että yli puolet menisi hyvätuloisten tuloista veroihin. Keskituloisilla niin voi ollakin, kun he eivät voi ottaa rahojaan osinkoina ulos.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  9. #1449

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    356

    oletus Vs: Siltarumpumetro?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Osansa on toki myös sillä, että hyvätuloiset on ohjattu ottamaan tulonsa osinkoina, joista ei mene kunnallisveroa ja veroprosentti on mukavat 29 % (osingot ovat jopa verovapaita tiettyyn summaan asti) eli lopetetaanpa puhe siitä, että yli puolet menisi hyvätuloisten tuloista veroihin. Keskituloisilla niin voi ollakin, kun he eivät voi ottaa rahojaan osinkoina ulos.
    Mikäköhän sinun mielestäsi on hyvätuloisen raja? Suomalaiset ovat (lehtien perusteella) kateellisia esimerkiksi Liliuksen optiotuloista, joista maksetaan veroa ansiotuloverotuksen mukaan. Liliuksen viime vuoden ansiotulo oli 11,3 miljoonaa, pääomatulot 0,5 miljoonaa (vuonna 2005 at 4,4 ja pot 3,3). Jos suurituloiset kerran voivat ottaa tulonsa osinkoina, mikseivät esim. Fortumin johtajat tehneet niin?
    Vai onko jälleen kerran sekoitettu osinko- ja optiotulot?

  10. #1450
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6386

    oletus Vs: Siltarumpumetro?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Jos niin halutaan, eivätkä maalaisten rahat kelpaa, metro voidaan hanskata Espooseen ihan Espoon (ja Helsingin) omilla rahoilla. Ei valtionkolmanneksen vastaanotto ole mitenkään pakollista.
    Ei valtio tulekaan ikimaailmassa osallistumaan 800 miljoonaan taikka miljardiin sillä 30%:lla. Ei ainakaan niin kauan kuin demarit eivät edes ole hallituksessa. Helsinki voi rakentaa ilman valtion rahojakin ja varmaan sen tekeekin, mutta Espoossa tuskin sitä niellään.

  11. #1451
    kemkim avatar
    Liittynyt
    25.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Siltarumpumetro?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Jos suurituloiset kerran voivat ottaa tulonsa osinkoina, mikseivät esim. Fortumin johtajat tehneet niin?
    Vai onko jälleen kerran sekoitettu osinko- ja optiotulot?
    En tiedä, miksi eivät tee niin, jos asia on noin. Kyllähän julkisuudessa on naureskeltu näille 0 euron ansiotulot omaaville tunnetusti rikkaille ihmisille, mutta hehän ottavat tulot yritystensä kautta pääomatuloina. Hullu olisi se, joka kalliina ansiotulona ottaisi rahansa käteen. Ellei halua sitten esiintyä kunnollisena veronmaksajana?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  12. #1452

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    356

    oletus Vs: Siltarumpumetro?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Kyllähän julkisuudessa on naureskeltu näille 0 euron ansiotulot omaaville tunnetusti rikkaille ihmisille, mutta hehän ottavat tulot yritystensä kautta pääomatuloina. Hullu olisi se, joka kalliina ansiotulona ottaisi rahansa käteen. Ellei halua sitten esiintyä kunnollisena veronmaksajana?
    Osinkoja maksetaan vain osakkeiden omistajille. Muutenkin pääomatulot vaativat, että on pääomaa josta nuo tulot tulevat. Esim. sivulta http://www.hs.fi/verotiedot/list.do voi tarkastella viime vuoden verotietoja. Näistä näkyy että kaikki pääomatulolistalla olevat ovat ensisijaisesti omistajia ja sijoittajia, kun taas kaikki johtajat yms. ovat ansiotulolistalla. Käytännössä ainoastaan yksityisyrittäjät voivat itse päättää oman palkkansa verotustavan: maksaako yrittäjä itselleen palkkaa vai ottaako osan tuloksesta itselleen osinkoina.
    Viime vuoden suurimpien pääomatulojen saaja muuten oli kuolinpesä, joka oli Suurpellon alueen yksityisiä suurimpia maanomistajia. Tulot tulivat näiden maiden myynnistä VVO:lle ja Asuntosäätiölle.

  13. #1453
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Länsimetro

    Tässä viestiketjussa on joitain kommentteja joihin aion vielä vastata - mutta tähän väliin pieni katsaus mitä Länsimetron kanssa samoihin aikoihin on tulossa metroväylän varrella:

    Lauttasaari:
    http://kuvablogi.com/nayta/prev/img765064.jpg

    http://www.ncc.fi/asunnot/paakaupunk...arlettKuva.jpg

    http://www.ncc.fi/asunnot/paakaupunk...sericakuva.jpg

    Tapiola:
    http://www.tapiola.fi/NR/rdonlyres/A.../00Risteys.JPG

    Keilalahti / Otaniemi tehdään näiden mukaan:

    http://i114.photobucket.com/albums/n...06/Kuva1-1.jpg

    http://i114.photobucket.com/albums/n...2006/Kuva4.jpg

    http://i114.photobucket.com/albums/n...2006/Kuva5.jpg
    http://i114.photobucket.com/albums/n...06/Kuva3-1.jpg

    Tähän:



    Nousee nämä:








  14. #1454

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    960

    oletus Vs: Länsimetro - seiskaysiysi!

    Herra Merra on tänään ilmoittanut metroyhtiön hallituksen kokouksessa, ettei länsimetron hinta nouse yli 800 miljoonan. Häntä lienee ojennettu, sillä vielä viime viikolla Merra arvioi, että hinta voi kohota jopa yli miljardin. Tällä viikolla Merra arvioi, että hinta voi jäädä jopa alle 800 miljoonan. Ei maksa paljon mitään!

  15. #1455
    kemkim avatar
    Liittynyt
    25.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Länsimetro - seiskaysiysi!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Herra Merra on tänään ilmoittanut metroyhtiön hallituksen kokouksessa, ettei länsimetron hinta nouse yli 800 miljoonan.
    Taas nähdään, mitä tapahtuu kuhnailemalla tärkeissä infrahankkeissa. Jos Länsimetro olisi rakennettu 1990-luvun laman aikaan, olisi saatu homma paljon halvemmalla.
    Yöbussissa on tunnelmaa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Äänestys: Milloin länsimetro valmis?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 24.03.2013, 17:35
  2. HKL: Länsimetro rakenteille Ruoholahdessa marraskuussa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 02.11.2009, 17:24
  3. Länsimetro Oy
    kirjoittanut Compact foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.04.2007, 20:25
  4. Länsimetro-bussi :)
    kirjoittanut Hujis foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.05.2006, 19:55
  5. Vaihtoehtoinen länsimetro
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 22.08.2005, 01:31

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •