Länsimetro

Yle uutiset 16.1.2008


Yle uutiset 16.1.2008 sanoi:
Kustannusten nousu vaarantaa länsimetron
Julkaistu 16.01.2008, klo 16.24

Kuva: YLE

Länsimetron rakentaminen on vaarassa kustannusten nousun vuoksi. Länsimetron arvioidaan maksavan nyt 800 miljoonaa euroa. Valtio on luvannut aikaisemmin osallistua kustannuksiin kolmanneksella, mutta
hinnan kohoamisen kaksinkertaiseksi pelätään olevan liikaa valtiolle.



Espoon valtuusto päätti syyskuussa vuonna 2006, että Espooseen rakennetaan metro. Ruoholahdesta Matinkylään ulottuvan metron hinnaksi oli laskettu 430 miljoonaa euroa.

- Näyttää siltä, että emme luultavasti saa alle 800 miljoonalla kaikkea sitä, mitä turvallisuusviranomaiset, käyttäjät ja kustannusten nousu vaatii, arvioi Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko.

Länsimetron hintaa ovat nostaneet eniten turvallisuus- ja käyttömukavuusvaatimukset asemilla ja metrojunissa. Hinnan kohoaminen, lähes kaksinkertaiseksi alun perin arvioidusta, on saanut muutamat valtuutetut epäilemään koko metrohanketta. Espoon valtuuston metropäätöksessä on ehto, että valtio rahoittaa metron rakentamiskustannuksista kolmanneksen.

- Nyt näillä uusilla laskelmilla näemme, että valtion osuus nousisi jo lähelle 300 miljoonaa euroa. On aivan selvää, että summa on niin suuri, että ei sellaista valtioneuvostoa tästä maasta löydy tai eduskuntaa, joka antaisi 300 miljoonaa euroa yhden kaupungin liikenneratkaisuihin, ennakoi valtuustoryhmän puheenjohtaja Antero Laukkanen (kd.)

Kevytraitiovaunu voisi korvata metron

Metrohankkeen epäilijät esittävät, että Espoo ottaisi uudelleen harkintaansa muut metrokeskustelussa aikoinaan esillä olleet joukkoliikennevaihtoehdot.

- Kaikista edullisin vaihtoehto, ja varmasti toimivin vaihtoehto, olisi nykyisen bussiverkon vahvistaminen. Mutta koska hinta nousee näin korkealle, kevytraitiovaunuvaihtoehto on erittäin varteenotettava vaihtoehto. Sillä voitaisiin myös rakentaa poikittaisliikennettä Espoossa hyvin pienillä kustannuksilla, suunnittelee valtuustoryhmän puheenjohtaja Antero Laukkanen (kd.)

Länsimetron hallitus ei pidä ajatuksesta, että metro korvattaisiin vaihtoehtoisilla joukkoliikennemuodoilla vaan haluaa viedä metrosuunnitelmaa eteenpäin aikataulun mukaisesti.

- Nyt valmistelemme asiaa niin, että saisimme tämän kaupunginhallitukseen helmikuussa ja mahdollisesti valtuustoon maaliskuussa, kertoo Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko.
.
YLE Uutiset
 
Vs: Länsimetro - seiskaysiysi!

Jos Länsimetro olisi rakennettu 1990-luvun laman aikaan, olisi saatu homma paljon halvemmalla.

Suuri osa Länsimetron kustannusnoususta on suhdanteista riippumatonta.

Laman aikana Suomen julkisen talouden maksukyky oli myös huomattavasti nykyistä heikompi. Niin Espoon, Helsingin kuin Suomen valtionkin.

On toki selvää, että Keynesiläisesti ajatellen suuria infrahankkeita kannattaa tehdä laman aikana suhdannetta korjaavana elvytyksenä. Näin tehtiin esimerkiksi Turun raitiotien suuri 1930-luvun laajennus.

Suhdanne-elvytyksenäkään ei kannata tehdä täysin kannattamattomia hankkeita, esimerkiksi Länsimetroa.
 
Minusta ei vaikuta uskottavalta, että valtio perääntyisi länsimetrohankkeesta. Metrosta valtio maksaa kuitenkin paljon vähemmän kuin vaikka Kehä I:stä tai Kehäradasta.
 
Vs: Länsimetro - seiskaysiysi!

Taas nähdään, mitä tapahtuu kuhnailemalla tärkeissä infrahankkeissa. Jos Länsimetro olisi rakennettu 1990-luvun laman aikaan, olisi saatu homma paljon halvemmalla.
Minä kävin laman aikana ala-astetta Espoossa. Silloin ei kyllä olisi mistään löytynyt rahaa metroon, kun parhaimmillaan (tai siis pahimmillaan) luokanopettajiakin lomautettiin pariksi viikoksi.
 
On selvää, että kun YVA on todennut länsimetron 452 miljoonan hintaisena vaikutuksiltaan juuri ja juuri plussan puolelle päätyväksi hankkeeksi, sen täytyy muuttua 800 miljoonan hinnalla hyvin miinusmerkkiseksi hankkeeksi, eikä hanketta näin ollen voi rehellisin keinoin esitellä valtuustoille plusmerkkisenä.

Kaikki muut johtopäätökset edellyttävät tosiasioiden vääristelyä.
 
Kaikki muut johtopäätökset edellyttävät tosiasioiden vääristelyä.

Koska liikenneasioissa kaikista asioista ei ole olemassa absoluuttisia totuuksia (tai niitä ei tunneta), voidaan muihin johtopäätöksiin päätyä vääristelemättäkin. Jos kannattavuutta arvioidaan kuten raide-YVA:ssa, päädytään toki mitä ilmeisimmin kannattamattomaan lopputulokseen.
 
On muistettava, että nykyinen metro on kerännyt valmiinaolonsa aikana lisämatkustajia 1990- ja 2000-luvuilla etenkin kantakaupungin sisäisillä matkoilla. Näin muistan lukeneeni HKL:n jostain raportista. Väkeä on siirtynyt maan päällisistä ratikoista ja busseista metroon ruuhkien lisääntyessä maan päällä. Mikäli ihmiset ovat halukkaita matkustamaan kantakaupungin sisällä metrolla, voisi mm. ehdotettu metro Santahamina-Punavuori-Kamppi-Munkkiniemi olla hyvä idea. Maanalaisia pitkiä käytäviä olisi hyvä rakentaa tässä tilanteessa tarpeeksi, jotta ei tarvitse talvella kulkea ulkoilmassa ja odotella liikennevalojen vaihtumisia. Tässä voitaneen hyödyntää valmiina olevien pysäköintihallien louhittuja tiloja.
 
Vs: Länsimetro - seiskaysiysi!

Minä kävin laman aikana ala-astetta Espoossa. Silloin ei kyllä olisi mistään löytynyt rahaa metroon, kun parhaimmillaan (tai siis pahimmillaan) luokanopettajiakin lomautettiin pariksi viikoksi.

Espoossa on rahaa, mutta ei ole halua hoitaa kunnallisia peruspalveluja. Niinhän tässä pari vuotta sittenkin Espoossa kauhisteltiin, kun ei ollut varaa koulukirjoihin paikallisissa kouluissa. Samoin toimeentulotuen kanssa on ollut ongelmia, kun kunta ei tahdo hoitaa näitä asioita kuntoon. Vasta kun oikeustahot puuttuivat tähän lukuisten valitusten jälkeen, jo löytyi rahaa ja energiaa hoitaa hommat kotiin.
 
Vs: Länsimetro - seiskaysiysi!

Espoossa on rahaa, mutta ei ole halua hoitaa kunnallisia peruspalveluja.
Minusta Espoota on ihan turha syyttää siitä, että länsimetron budjetti on paisumassa sietämättömäksi. Varsinkin, kun koko länsimetro on nimenomaan Helsingin eikä Espoon taloudellisista intresseistä kyhätty hanke.
 
1000000000,00 e

Siis Adieu Etelä-Espoon tunnelirata!

Herran haltuun, olit surullisen huvittava episodi Helsingin joukkoliikenteen historian pitkässä juoksussa. Mammuttitautinen landepeltojen alle louhittu tunnelihanke, joka ei olisi tuonut mukanaan muuta kuin velkaköyhyyden kansamme jälkikasvulle. Olisit ollut kuin sntl.

Nyt on aika ryhtyä päättämään uudenlaisesta, järkevästä, eu:maisesta tulevaisuuden inhimillisestä ja rakennushinnaltaan kohtuullisesta raideliikenteestä!

Mammuttien on sanottu kuolleen jo tuhansia vuosia sitten, mutta nyt näyttää viimeinen, tosin sikiö, vasta korisevan kuolinkamppailuaan. Ehkä inkarnaatio vielä pyrkii henkiin Landbon seisakkeella susirajan tuollapuolen...

Jalat tukevasti maanpinnalla - sekä raiteet myös!
 
Vs: Länsimetro - seiskaysiysi!

Minusta Espoota on ihan turha syyttää siitä, että länsimetron budjetti on paisumassa sietämättömäksi.

Se budjetin paisuminen johtuu ihan puhtaasti rakennusalan ylikuumenemisesta. Johan se on kuultu, että asuntojenkin rakentaminen hiipuu, koska ylisuurten tuotantokustannusten paisuttamilla hinnoilla ne eivät käy kaupaksi. Jos odotetaan, että tulee taantuma ja rahastoidaan rahat kasvamaan korkoa ja odottamaan sitä, niin kyllä se Länsimetro taas on siedettävän hintainen. Odotellessa voidaan suunnitelmia hioa.
 
Vs: Länsimetro - seiskaysiysi!

Se budjetin paisuminen johtuu ihan puhtaasti rakennusalan ylikuumenemisesta.

Ei se pelkästään ylikuumenemisen takia ole noin poskettomasti kallistunut. Se on kallistunut YVA:n jälkeen tehdyn automaatiopäätöksen vuoksi sekä pelastuslaitoksen tiukentuneiden vaatimusten vuoksi. Nämä molemmat olisi toki voitu ottaa huomioon jo siinä vaiheessa, kun suunnitelmia esiteltiin valtuustolle. Automaatioon Helsinki oli jo siinä vaiheessa lähtenyt ja olisi varmaan ollut kohtuullista olettaa, että YVA-vaiheessa olisi oltu yhteydessä pelastustoimeen eikä uskoa, että 70-luvun ratkaisut kelpaavat sellaisenaan myös yli 30 vuotta myöhemmin.

Tuo YLE:n uutinen ei ole mitenkään yllättävä. Valtio varmaan katsoo voivansa osallistua länsimetroon sillä alkuperäisellä 150 Me:llä, mikä vastaa noin 19% 800 miljoonasta (joka tuskin jää lopulliseksi hintalapuksi). Ei ole eka kerta kun lausun tämänkin arvion ääneen ;)

Nyt on mielenkiintoista, löytääkö HS huomiseen lehteen pari demarivaltuutettua, jumppamaikan ja ehkä jonkun kokoomuslaisen jotka toteavat että kyllä metro on tärkeä vaikka se on kallistunut. Olettaisin, että jotain tämäntapaista voisi odottaa. Tai sitten HS vaikenee kokonaan.
 
Näyttää vaikenevan kokonaan. Koko illan aikana ei HS:n nettisivuilla ole mainittu sanallakaan metroyhtiön hallituksen kokouksesta, jossa 800 miljoonaa virallistettiin. Viikko sitten oli uutinen, jossa siteerattiin Ylen väitettä 800 miljoonasta ja etsittiin oma tietolähde, joka puhui 700:sta.

Kun Hesarin sivuilta hakee sanalla "länsimetro", voi todeta, että samaan aikaan kun hintakupla on viimeisen viikon ajan ollut puhkeamassa ja tänään puhjennut, meille on lähes päivittäin syötetty juttuja, joissa länsimetron rakentaminen on jo päätetty ja käytännössä alkanut ja sen asemille kaavoitetaan sitä ja tätä.

Että näin aivojamme pestään vuonna 24 j.Orw. (jälkeen Orwellin).
 
Minusta ei vaikuta uskottavalta, että valtio perääntyisi länsimetrohankkeesta. Metrosta valtio maksaa kuitenkin paljon vähemmän kuin vaikka Kehä I:stä tai Kehäradasta.

Aivan. Länsimetro on valtiolle pieni tuettava verrattuna juuri moniin tiehankkeisiin. Esm 50km pätkä moottoritietä maksaa 500+ miljoonaa euroa ja tällaiseen hintaan kuuluu tien omistussuhde rakennuttajalle seuraavaksi 20v vuodeksi. Miten tällainen hanke on kannattava? Mitä erityistä hyötyä moottoritiet tiet tuo verrattuna joukkoliikenteeseen ja vaikka suurnopeusrataan?

eikä hanketta näin ollen voi rehellisin keinoin esitellä valtuustoille plusmerkkisenä.

Kyse on joukkoliikenteestä minkä tehtävänä on tuoda palveluja, ei niin ikään tuottaa profiittia. Tässä tapauksessa Länsimetro liittyy vahvasti seudulliseen liikennejärjestelmään. Mutta tottakai on laskettu mitä tonttien hinnan arvon nousuilla saadaan ja muutenkin kaupallisen sektorin eli yritysten tekemillä massiisivisilla investoinnoilla Etelä-Espooseen. Länsimetro on sijoitus hyvinvointiyhteiskuntaan. Länsimetro on yleishyödyllinen hanke. Kannattava/kannattamaton -tällaista mustavalkoista näkemystä ei voi ottaa. Täytyy muistaa että Länsimetro rakennetaan seuraavan 100 vuoden tarpeisiin.

Minusta Espoota on ihan turha syyttää siitä, että länsimetron budjetti on paisumassa sietämättömäksi. Varsinkin, kun koko länsimetro on nimenomaan Helsingin eikä Espoon taloudellisista intresseistä kyhätty hanke.
Helsingin ja Espoon taloudellisia intressejä ei voi eriyttää. Kummatkin osapuolet hyötyvät toisista. Ja on vääjämättäkin selvää Espoon olevan suhteessa suurempi nettoaja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Näyttää vaikenevan kokonaan. Koko illan aikana ei HS:n nettisivuilla ole mainittu sanallakaan metroyhtiön hallituksen kokouksesta, jossa 800 miljoonaa virallistettiin. Viikko sitten oli uutinen, jossa siteerattiin Ylen väitettä 800 miljoonasta ja etsittiin oma tietolähde, joka puhui 700:sta.

Kun Hesarin sivuilta hakee sanalla "länsimetro", voi todeta, että samaan aikaan kun hintakupla on viimeisen viikon ajan ollut puhkeamassa ja tänään puhjennut, meille on lähes päivittäin syötetty juttuja, joissa länsimetron rakentaminen on jo päätetty ja käytännössä alkanut ja sen asemille kaavoitetaan sitä ja tätä.
Joillain hesarin toimittajilla tuntuu kyllä olevan hermot kireällä: http://blogit.hs.fi/suurkaupunki/suu-tukkoon-lansimetrosta-espoolaiset/
 
Takaisin
Ylös