Mikä ei tarkoita, että joukkoliikenteessä ei kannattaisi pyrkiä kustannustehokkuuteen. Kalleutta ja kannattamattomuutta on käytetty kuitenkin jo pitkään mm. ratikoita vastaan tarvittaessa tarkoitushakuisia vertailulukuja käyttäen. Metrolle samat säännöt eivät näytä pätevän.
Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että nykyiset LVM:n hankearviointiohjeet eivät sovi taajamien joukkoliikenteen (eikä autoliikenteen) arviointiin. Ohjeiden pohjalta raideliikenne on lähes väistämättä kannattamatonta. Kaupunkitalous olisi parempi arviointien lähtökohta. Toivoisin vain, että joukkoliikenteen ammattilaisetkin tunnustaisivat tämän yhteisesti eivätkä käyttäisi hankearviointeja valikoivasti tiettyjä hankkeita vastaan. Tästä syystä en itse yleensä viittaa Länsimetron hyöty-kustannussuhteeseen.