Hernesaari versoaa - ota kantaa?

Ehdottoman hyvä idea ja toisessa päässään Käpylän asemalle saakka. Sitten suoraan Mäkelänkatua ja Hämeentietä Hakaniemeen ja Rautatientorille sekä siitä Mansku, Bulevardi, Freda, Tehtaankatu jne. Korvaa bussilinjoja samalla suunnalla.

Mutta jottei mene taas samojen asioiden toistoon, niin pysytään asiassa eli ratikka h1 Hernesaaren joukkoliikenteeksi, ehdottomasti!
 
Ykkösen nykyinen reitti on vähän onneton. Kun Käpylän liikennettä ei ole haluttu kehittää eikä lopettaa, ykköstä ei ole reititetty uudelleen.

Ysi tai kymppi on varmaan menossa Hernesaareen, jos isoa linjaremonttia ei tule. Tuo riippuu kyllä aika paljon siitä, milloin Korkeavuorenkadulle ja Kapteeninkadulle saadaan kiskot.
 
Naapurostoryhmä 2 suunnitelmassa copterlinen helikopterikenttä siirtyisi Malmin kentälle. Nykyinen kenttä on varsin mainiossa paikassa Hernesaaressa keskellä Helsingin keskustaa ja olisi varsin ikävää jos se joutuisi muuttamaan Malmin kentälle, josta on jonkinmoinen matka keskustaan ja varsinkin kun Copterlinen kotisivuilla mainitaan että uusi kaupunkiterminaali valmistuu Hernesaareen 2008.

Löytyyköhän mistään päin maailmaa helikopterin ja raitiovaunun vaihtoasemaa?;)
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jottei mene taas samojen asioiden toistoon, niin pysytään asiassa eli ratikka h1 Hernesaaren joukkoliikenteeksi, ehdottomasti!
Joo hyvä. Mietin ja soitin KSV:n palstalla jonkun verran suutani siitä onko Hernesaaren ihan pakko olla tuollainen pussinperä? Jonkinlainen yhteys Jätkäsaareen olisi hyvä jos se on vain mahdollista, kävelysiltaa on piirretty pohjoisosaan joten ei tämä kai ihan mahdotonta ole.

Eli osaisiko joku Jätkän linjasuunnittelua paremmin seurannut sanoa, että olisiko siitä vastaavaa hyötyä jos kiskot menisivät Hernesaaresta Jätkäsaareen suurin piirtein Pihlajasaarenkadun kohdalta läppäsiltaa, tunnelia, tms. pitkin? Tai sitten siitä Matalasalmenkujan kohdalta johon kävelysiltaa on piirusteltu? Esim. kiertolinja Kauppatori - Tehtaankatu -Hernesaari - Jätkäsaari - Bulevardi - Kauppatori...
 
Eli osaisiko joku Jätkän linjasuunnittelua paremmin seurannut sanoa, että olisiko siitä vastaavaa hyötyä jos kiskot menisivät Hernesaaresta Jätkäsaareen suurin piirtein Pihlajasaarenkadun kohdalta läppäsiltaa, tunnelia, tms. pitkin? Tai sitten siitä Matalasalmenkujan kohdalta johon kävelysiltaa on piirusteltu? Esim. kiertolinja Kauppatori - Tehtaankatu -Hernesaari - Jätkäsaari - Bulevardi - Kauppatori...
Arvaan, että läppäsilta on liian vaikea puheenaihe juuri nyt sen vuoksi, että siitä on riidelty ja riidellään jo Laajasalon raitiotieyhteyden kanssa. Omasta mielestäni asia ei ole mikään ongelma, kun se ei ole sitä Amsterdamissakaan.

Toinen syy sille, miksi tällaisesta ei sovi puhua ovat HKL:n ja KSV eri näkemykset jo Jätkäsaarenkin raitiotiestä. HKL on sitä mieltä, että Jätkäsaari hoituisi metron liityntäbusseilla, joskin joukkoliikennelautakunta on samalla kannalla kuin KSV. Tässä tilanteessa on vaikea alkaa suunnitella vielä lisää raitioliikennettä, kun kerran operaattorivirasto on sitä vastaan.

Pussinperät eivät yleensä ole kovin hyviä ratkaisuja, mutta voi olla, ettei Hernesaaren ja Jätkäsaaren välillä kuitenkaan olisi kovin paljon liikenteen tarvetta. Mieleeni tulee, että kysyntä olisi lähinnä siinä tapauksessa, että molemmissa oleviin työpaikkoihin olisi työmatkaliikennettä ristiin asuinalueilta. Palveluiden osalta kumpikin lienevät omavaraisia. Sen sijaan Jätkäsaaren vapaa-ajanpalveluille voisi olla kysyntää Hernesaaren puolella.

Antero
 
Arvaan, että läppäsilta on liian vaikea puheenaihe juuri nyt sen vuoksi, että siitä on riidelty ja riidellään jo Laajasalon raitiotieyhteyden kanssa.
Ja minä kun taas ajattelin, että jos ne kerran on hyväksytty sinne Laajasalonkin suuntaan niin miksei tuonnekin? On se nyt jotenkin omituista, että KSV piirtää näitä toisiin kohteisiin ja toisiin ei...

Toinen syy sille, miksi tällaisesta ei sovi puhua ovat HKL:n ja KSV eri näkemykset jo Jätkäsaarenkin raitiotiestä. HKL on sitä mieltä, että Jätkäsaari hoituisi metron liityntäbusseilla, joskin joukkoliikennelautakunta on samalla kannalla kuin KSV. Tässä tilanteessa on vaikea alkaa suunnitella vielä lisää raitioliikennettä, kun kerran operaattorivirasto on sitä vastaan.
Mitä jos ehdottaisi ratikkaa metroasemalta Ruoholahden ja Jätkäsaaren läpi Hernesaareen, noin niinku kompromissina :)

Pussinperät eivät yleensä ole kovin hyviä ratkaisuja, mutta voi olla, ettei Hernesaaren ja Jätkäsaaren välillä kuitenkaan olisi kovin paljon liikenteen tarvetta. Mieleeni tulee, että kysyntä olisi lähinnä siinä tapauksessa, että molemmissa oleviin työpaikkoihin olisi työmatkaliikennettä ristiin asuinalueilta. Palveluiden osalta kumpikin lienevät omavaraisia. Sen sijaan Jätkäsaaren vapaa-ajanpalveluille voisi olla kysyntää Hernesaaren puolella.
Minusta nuo vahvistaisivat toistensa palveluita, samaan tapaan kuin Punavuori ja Eira, sekä päinvastoin kuin Katajanokka ja Kruunhaka.
 
Kyllä Jätkäsaaren ja Hernesaaren välille on saatava yhteys. Ikävä kyllä laivareitti vaatinee nostosiltaa, joka tulee kalliiksi.

Vai onko olemassa "automaattilossia", joka selviäisi talvesta? Vai olisiko jonkinlainen gondolihissi mahdollinen ratkaisu?
 
Tässä tilanteessa on vaikea alkaa suunnitella vielä lisää raitioliikennettä, kun kerran operaattorivirasto on sitä vastaan.

Suuri syyhän on se, että HKL:ssä on samassa korissa nuo kaksi teknisesti erilaista kiskoliikennetoimialaa. Ja kun metroliikennettä pitää kaikin mahdollisin keinoin kehittää, jää tietysti se "pikkujuna" aina taka-alalle.
 
Mitä jos ehdottaisi ratikkaa metroasemalta Ruoholahden ja Jätkäsaaren läpi Hernesaareen, noin niinku kompromissina :)
No eiköhän siltakin järjesty, jos ehdottaa liityntäliikennebussia. Saisikohan se olla sähköbussi, edes akkukäyttöinen... ;)

Antero
 
Takaisin
Ylös