Sivu 2 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/73

Viestiketju: Raideliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö Suomessa

  1. #16

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Raideliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    EU ja/tai kansaiväline rautatiejärejestö UIC on laatinut normeja joita on enemmän tai vähemmän pakko noudattaa näissä asioissa.
    UIC:n normeja ei ole pakko noudattaa - kuten ei OSShD:n normejakaan. Normien noudattaminen kuitenkin parantaa yhteensopivuutta, josta aina ei ole mitään hyötyä. EU:n direktiiveja on pakko noudattaa, mutta nehän onneksi määräilevät vain junapituuksia ja nopeuksia yhteensopivalla rataverkolla. Suomikin luistaa näistä direktiiveistä, sillä Pendolino on 40 metriä liian lyhyt suurnopeusjunaksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Varmasti tarvtaan jonkinlaista kulunvalvontaa. Tuskin Ranskassakaan annettaisiin 100km/h kulkevan maksavia matkustajia kuljettavan raitiotien toimia ilman minkäänlaista linjasuojausta pelkkiin tieliikennelakin pykälien nojalla.
    Miksi ihmeessä tieliikennelakia noudatettaisiin (omalla penkereellään kulkevalla) raitiotiellä? Eihän sitä noudateta junaradallakaan!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Esikaupunkijunan, metron ja pikaraitiovaunun tekniset erot ovat usein aika pieniä. Ratkaisun nimellä ei ole merkitystä, vaan sillä minkälaisia joukkoliikenneratkaisuja tuotetaan.
    Lyonin tapauksessa kyseessä on varmasti raitiotie. Kalustona on normaali Stadlerin Tango ja rata on nykyisen raitiotieradan jatke (ja ohitusraiteet nykyisen raitiotien pysäkeille). Olet kuitenkin oikeassa, että tekniset erot ovat monesti pieniä.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  2. #17

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Raideliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Miksi ihmeessä tieliikennelakia noudatettaisiin (omalla penkereellään kulkevalla) raitiotiellä? Eihän sitä noudateta junaradallakaan!
    Kyllä tieliikennelaki on voimassa esim Koskelantien ja Paciuksenkadun omalla penkallaan kulkevilla raitiotie-osuuksilla. Jos radalla ei olisi pitkällä matkalla ainoatakaan tasoristeystä, niin vain silloin se olisi tieliikenne- tai rautatielainsäädännön ulkopuolella.

    t. Rainer

  3. #18
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Varion suurin nopeus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Yleinen tieliikennelaki kieltää korkeammat nopeudet kuin 60 km/h liikennevaloilla ohjatuilla kaduilla, ja raitiovaunujahan ohjataan nimenomaan liikennevaloilla.
    Joko Kehä ykkösellä on runsaasti laittomia osuuksia tai sitten tuo raja on edelleen 70 km/h.

    Sattumoisin sama 70 km/h on ymmärrykseni mukaan Saksassa näkemällä ajattevan raitioliikenteen rajoitus eli 80 km/h rajoituksella tarvitaan opastimet. Tästä syystä jotkin saksalaiset raitiotiet ovat tyytyneet 70 km/h huippunopeuteen, jos nopeamman ajon mahdollistavia osuuksia on vain vähän. Silloin ei maksa vaivaa investoida opastimiin ja niiden ylläpitoon.

    Ranskan säännöistä en tiedä, mutta uusilla ranskalaisilla pikaraitioteillä käytetään kaksisuuntaisia vaunuja ja puolenvaihtopaikkoja. Olettaisin, että jo tästä syystä käytössä on vähintäänkin pakkopysäytyksen sisältävä linjasuojastus, jotta vaunut eivät voi ajaa nokkakolareita. Yleensäkin uusilla pikaraitioteillä käytetään kulunvalvontaa ja Jokerillekin sellainen luultavasti tulee.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Raideliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kyllä tieliikennelaki on voimassa esim Koskelantien --- omalla penkallaan kulkevilla raitiotie-osuuksilla. Jos radalla ei olisi pitkällä matkalla ainoatakaan tasoristeystä, niin vain silloin se olisi tieliikenne- tai rautatielainsäädännön ulkopuolella.
    Kun en olle paikkakuntalaisia, niin kysynkin, että mikä raitsikkalinja kulkee Koskelantiellä?

  5. #20

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Varion suurin nopeus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Joko Kehä ykkösellä on runsaasti laittomia osuuksia tai sitten tuo raja on edelleen 70 km/h.
    Kehän Espoon puolisissa muutamassa risteyksessä taitaakin olla niin. Mutta Espoossahan on omat lait, tiesitkö?

    t. Rainer

  6. #21

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Raideliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Kun en olle paikkakuntalaisia, niin kysynkin, että mikä raitsikkalinja kulkee Koskelantiellä?
    Yritän ulkopaikkakuntalaisena arvata uudestaan: Kustaa Vaasan tie sitten, Koskelan vaunuhalleille johtavat raiteet.

    t. Rainer

  7. #22

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3672

    oletus Vs: Raideliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö Suomessa

    Tieliikennelaki 25 §
    Nopeusrajoitukset

    [Liikenneministeriö] voi antaa määräyksiä yleisestä nopeusrajoituksesta koko maassa tai tietyssä osassa maata. Tiekohtaisista ja paikallisista nopeusrajoituksista päättää [liikenneministeriön] tarvittaessa antamien yleisten ohjeiden mukaisesti ja 51 §:n säännöksiä noudattaen se, jolle liikenteen ohjauslaitteen asettaminen kuuluu.


    Eli liikenneministeriön antamat yleiset ohjeet määrittävät käytettävät nopeudet.

    Tiehallinto on tehnyt taajamien nopeusrajoituksista seuraavanlaisen ohjeen:
    http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2130017_00.pdf

  8. #23

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Yleinen tieliikennelaki kieltää korkeammat nopeudet kuin 60 km/h liikennevaloilla ohjatuilla kaduilla, ja raitiovaunujahan ohjataan nimenomaan liikennevaloilla.
    Luin tieliikennelain, enkä sieltä löytänyt mitään tällaista. Kenties tähänkin on joku asetus eikä laki?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos radalla ei olisi pitkällä matkalla ainoatakaan tasoristeystä, niin vain silloin se olisi tieliikenne- tai rautatielainsäädännön ulkopuolella.
    Mihin tämä tulkinta perustuu? Mikä on pitkä matka? Onko tuo pitkä matka määritelty jossakin laissa, asetuksessa, ukaasissa tai direktiivissä vai päättääkö tuomioistuin sen tapauskohtaisesti?

    Suomen laki (ratalaki ja rautatielaki) ei juurikaan määräile sellaisia rautateitä, jotka eivät ole Suomen valtion omistamia, joten tältä osin Helsingin raitiotiet ovat lain ulkopuolella.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  9. #24
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Raideliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Kun en olle paikkakuntalaisia, niin kysynkin, että mikä raitsikkalinja kulkee Koskelantiellä?
    Jos eräät suunnitelmat Käpylän linjan kehittämisestä toteutuvat joskus, voipi Koskelantiellekin joskus tulla raitiotiekiskot. Myös KOPRA-suunnitelmassa muistaakseni mentiin raitiovaunulla Koskelantien keskellä.

    Todennäköisesti edellä Rainer tarkoitti Koskelan halleille johtavaa raitiotietä, joka menee tosiasiassa Kustaa Vaasan tien keskellä, omalla alueella pl. muutamat ryhmittymiskaistat. Kustaa Vaasan tien radalla saisi lainsäädännön puitteissa ajaa raitiotievaunuilla 60 km/h. Osalla kalustosta se alkaa olla hankalaa. Olisiko helpointa Manneilla ja Luddella? Tai Laihialaisilla (erityisesti #11:llä)?

  10. #25

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Luin tieliikennelain, enkä sieltä löytänyt mitään tällaista. Kenties tähänkin on joku asetus eikä laki?
    Muistan kun edellisen kerran keskusteltiin näistä asioista, nähneeni laissa sellaisen kohdan. Se nopeusrajoitus siis on 60, tai Laten mukaan 70 kun tiellä on valo-ohjattuja risteyksiä. Ei missään niimessä 80.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Mihin tämä tulkinta perustuu? Mikä on pitkä matka? Onko tuo pitkä matka määritelty jossakin laissa, asetuksessa, ukaasissa tai direktiivissä vai päättääkö tuomioistuin sen tapauskohtaisesti?
    Etäisyyttä ei ole toistaiseksi määritelty missään laissa. Tuomioistuin päättää jos sattuu vahinkoja, jollaisia luultavasti sattuu, jos lähdetään sille linjalle ettei mitään rautatiemaailman turvalaitteita ja muita varoituslaitoksia tarvita radalla jolla on tasoristeyksiä ja jolla ajetaan yli 60 km/h.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Suomen laki (ratalaki ja rautatielaki) ei juurikaan määräile sellaisia rautateitä, jotka eivät ole Suomen valtion omistamia, joten tältä osin Helsingin raitiotiet ovat lain ulkopuolella.
    Kyllä se koskee yksityisratoja kanssa, mm Karhulan-Sunilan rt:tä ja eri satamien ja teollisuuslaitosten ratapihoja.

    Raitiotie on todellakin kevytraidekulkuneuvo jota ei koske kaikki rautateiden määräykset, mutta se edellyttää että sitä on myös ajettava kevyellä kaasujalalla. Rautatiejunan ja raitiovaunun ero on vähän niinkuin auton ja mopoauton, jota saa ajaa kevyen liikenteen väylällä, kun taas autoa ei.

    t. Rainer

  11. #26

    Liittynyt
    07.11.2006
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Luin tieliikennelain, enkä sieltä löytänyt mitään tällaista. Kenties tähänkin on joku asetus eikä laki?
    Se liittyy liikenneministeriön päätökseen tieliikenteen liikennevaloista (552/1990) ja sen toiseen momenttiin, jossa sallitaan liikennevalojen käyttäminen vain teillä, joiden rajoitus on enintään 70 km/h.

  12. #27

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kyllä se koskee yksityisratoja kanssa, mm Karhulan-Sunilan rt:tä ja eri satamien ja teollisuuslaitosten ratapihoja.
    Kyllä koskee, mutta mielestäni varsin vähän verrattuna valtion rataverkkoon. Ratalaki lähinnä antaa määräyksiä rautatien rakentamiseen ja siihen liittyvään suunnitteluun. Nuo määräykset koskevat valtiota ja yksityisiä yhtiöitä. Rautatielaki koskee monin osin vain valtion rataverkkoa. Kumpikaan laki ei kuitenkaan määrää millekään kiskonpätkälle tehtäväksi opastimia eikä rajoita junien nopeutta. Siksi mielestäni Suomen laki ei kovin paljon määräile sellaisia rautateitä, jotka eivät ole valtion omistuksessa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Rautatiejunan ja raitiovaunun ero on vähän niinkuin auton ja mopoauton, jota saa ajaa kevyen liikenteen väylällä, kun taas autoa ei.
    Toivottavasti sinulla ei ole mopoa tai mopoautoa, kun et tunne liikennesääntöjäkään! Jos tiellä on liikennemerkki, jossa on sinisellä pohjalla valkoinen jalankulkija, pyöräilijä tai molemmat, ei sillä tiellä saa ajaa mopolla tai mopoautolla (ellei ajamista erikseen lisäkilvellä sallita). Näitä merkkejä ovat numerot 575, 682, 412, 422, 423, 424 ja 425. Merkkien kuvia voit katsella Tiehallinnon kotisivuilta.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  13. #28

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Alur Näytä viesti
    Se liittyy liikenneministeriön päätökseen tieliikenteen liikennevaloista (552/1990) ja sen toiseen momenttiin, jossa sallitaan liikennevalojen käyttäminen vain teillä, joiden rajoitus on enintään 70 km/h.
    Kiitos. Nyt löytyi oikea päätös.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Liikenneministeriö 18.6.1990
    2 §
    Liikennevaloja saa käyttää vain tiellä, jolla ajoneuvon suurin sallittu nopeus on enintään 70 km/h.
    Ei tämä kiellä raitiovaunulla ajamista yli 70 km/h nopeudella. Raitiovaunu voi kääntyä sellaiselle tielle, jossa ei ole liikennevaloja ja suurin sallittu nopeus on 100 km/h, ja sen jälkeen palata liikennevaloin ohjatulle tielle tietysti nopeudella 70 km/h. Edelleenkään tielle ei vaadita opastimia tai kulunvalvontaa, jos nopeusrajoitus on yli 70 km/h.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  14. #29

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Ei tämä kiellä raitiovaunulla ajamista yli 70 km/h nopeudella. Raitiovaunu voi kääntyä sellaiselle tielle, jossa ei ole liikennevaloja ja suurin sallittu nopeus on 100 km/h, ja sen jälkeen palata liikennevaloin ohjatulle tielle tietysti nopeudella 70 km/h. Edelleenkään tielle ei vaadita opastimia tai kulunvalvontaa, jos nopeusrajoitus on yli 70 km/h.
    Tieliikennelaissa puhutaan myös tilannenopeudesta, eli ajoneuvoa ei saa kuljettaa sellaisella nopeudella ettei sillä pysty pysähtymään jos edessä havaitsee esteen. Tästä Esko Riihelät jaksavat joka sunnuntai muistuttaa. Kun tietää että raitiovaunujen jarrutusmatkat ovat pikkasen toista luokkaa kun autojen, niin jos tiellä on luokaa 100 km/h nopeusrajoitus, ratikkaa on ajettava huomattavasti hitaammin kuin muu liikennevirta. Vai uskaltaisitko lähteä kokeilemaan?

    t. Rainer

  15. #30

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kun tietää että raitiovaunujen jarrutusmatkat ovat pikkasen toista luokkaa kun autojen, niin jos tiellä on luokaa 100 km/h nopeusrajoitus, ratikkaa on ajettava huomattavasti hitaammin kuin muu liikennevirta.
    Ajattelinkin sellaista tilannetta, että raitiotie kulkisi omalla penkallaan ajoradan sivussa. Sellaista en halua kokea enkä kokeilla, että liikennevirrassa on yksi muita hitaampi liikenneväline!
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raideleveydet Suomessa
    kirjoittanut Jysky foorumissa Junat
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 17.09.2010, 02:26
  2. HSL: Maankäyttöä tulee kehittää raideliikenteeseen tukeutuen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 20.04.2010, 21:59
  3. Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 02.01.2009, 17:28
  4. Jenkkibussi Suomessa
    kirjoittanut antti foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 11.09.2008, 21:49
  5. Suurnopeusjunia Suomessa?
    kirjoittanut antaeus foorumissa Junat
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 11.06.2008, 19:12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •