Raideliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö Suomessa

Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

Ajattelinkin sellaista tilannetta, että raitiotie kulkisi omalla penkallaan ajoradan sivussa. Sellaista en halua kokea enkä kokeilla, että liikennevirrassa on yksi muita hitaampi liikenneväline!

Ajaahan isoilla maanteillä kaikenlaisia traktoreita ja työkoneitakin n 50 km/h vauhtia.

Ja toisaalta, millä estää että toinen ratikka ei aja toisen perään jos perässätulevalla on 100 lasissa, tai törmäävät toisiinsa, jos ovat joutuneet samalle raiteelle vastakkaisiin suuntiin, eikä ole opastimia varoittamassa, eli Kuurilan uusinta?

t. Rainer
 
Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

Tieliikennelaissa puhutaan myös tilannenopeudesta, eli ajoneuvoa ei saa kuljettaa sellaisella nopeudella ettei sillä pysty pysähtymään jos edessä havaitsee esteen.

Raitiovaunu ei ole ajoneuvo (TLL 2 a §).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

Kyllä se koskee yksityisratoja kanssa, mm Karhulan-Sunilan rt:tä ja eri satamien ja teollisuuslaitosten ratapihoja.

KSR kuuluu valtion rautatieverkkoon, siksi sitä koskee rautatielaki. Se on siis omistuksellisesti ykstyinen, mutta liikenteellisesti osa yleistä rataverkkoa, siksi siellä pätee yleinen junaturvallisuussääntö.

HKL:n raitioradoilla ei ole kiinteää yhteyttä yleiseen rataverkkoon, joten ne eivät ole yleisten rautateitä koskevien sääntöjen piirissä. Ne ovat HKL:n oma hiekkalaatikko, joilla ratikat kulkevat "soveltuvin osin" tieliikennelain mukaan, eli tieverkolla mennään tieliikenteen säännöillä mikäli mahdollista.

HKL:n metrorataa koskee sama asia. Raiteensulku Oulunkylässä ja vaikeasti keskelle ajorataa sijoitettu yhdysraide nähdään riittäväksi eristykseksi yleisestä rataverkosta, joten oletusarvoisesti JT ei päde metroradallakaan, tosin joitain HKL:n omia lainauksia, kuten opastimen pätemättömyysmerkki, siellä on.
 
Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

No mikä se sitten on? (sorry, nyt mun pitää lähteä)

Raitiovaunu on raitiovaunu. Laissakin puhutaan tarvittaessa erikseen raitiovaunusta, kuten

Tieliikenneasetus sanoi:
211. Etuajo-oikeutettu tie

Merkki 211

Merkillä osoitetaan tietä, jonka liikennettä risteäviltä teiltä tulevien ajoneuvojen ja raitiovaunujen on väistettävä.

- Janne
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

KSR kuuluu valtion rautatieverkkoon, siksi sitä koskee rautatielaki. Se on siis omistuksellisesti ykstyinen, mutta liikenteellisesti osa yleistä rataverkkoa.
Voisitko selittää, mitä tämä tarkoittaa? Mitä tarkoittaa rautatieverkko? Sana rataverkko on selitetty rautatielaissa, joten sen sanan minäkin ymmärrän. KSR on KSR eikä kuulu valtion rataverkkoon.

HKL:n raitioradoilla ei ole kiinteää yhteyttä yleiseen rataverkkoon, joten ne eivät ole yleisten rautateitä koskevien sääntöjen piirissä.
Kiinteä yhteys rataverkkoon ei tee kiskoista automaattisesti rautatietä. Esimerkiksi Tampereen tai Turun raitiotiet eivät ole rautateitä, vaikka ne olisikin yhdistetty rataverkkoon duovaunujen liikennöintiä varten. Mielestäni tieliikennelakia pitää tulkita niin, että raitiotiet ovat yleisiä teitä. Onko tästä muita mielipiteitä?

No mikä se sitten on?
Raitiovaunu on raitiovaunu (paitsi rautatiellä liikkuessaan juna). Se ei ole tieliikennelaissa tarkoitettu ajoneuvo. Minä käytin siitä nimitystä liikenneväline, mutta ehkä senkin joku todistaa vääräksi nimitykseksi.
 
Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

Voisitko selittää, mitä tämä tarkoittaa? Mitä tarkoittaa rautatieverkko? Sana rataverkko on selitetty rautatielaissa, joten sen sanan minäkin ymmärrän. KSR on KSR eikä kuulu valtion rataverkkoon.
Vompatti on täydellisesti oikeassa. KSR ei ole valtion rataverkkoa, vaan yksityinen rautatieosakeyhtiö.

Samoin kaupunkien ja teollisuusyritysten omat radat, raiteet jne. eivät ole valtion rataverkkoa, vaan omistajiensa omia liikenneväyliä. Esimerkiksi Helsingin satamarata ei ole valtion rataverkkoa, vaan Helsingin kaupungin (satamalaitoksen) väylä.
 
Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

Raitiovaunu on raitiovaunu (paitsi rautatiellä liikkuessaan juna). Se ei ole tieliikennelaissa tarkoitettu ajoneuvo. Minä käytin siitä nimitystä liikenneväline, mutta ehkä senkin joku todistaa vääräksi nimitykseksi.
Ja raitiovaunujen käyttämä rata ei ole aina tie, jota koskee tieliikenteen lainsäädäntö. Raitiovaunua koskee tieliikennelainsäädäntö silloin kun raitiovaunun rata on kadulla tai tiellä. Sitten kun rata ei ole tiellä tai kadulla, tieliikennelainsäädännöllä ei ole asiaa raitiovaunujen käyttämälle radalle.

Tie on määritelty näin:
Tieliikennelaki 2 § sanoi:
1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;

Tieliikennelaki määrittelee myös raitiotien:
Tieliikennelaki 2 § sanoi:
14) raitiotiellä yksinomaan raitiovaunuliikenteelle tarkoitettua tien osaa tai erillistä tietä;

Raitiotie rinnastetaan ajorataan ajoradan ylittämistä käsittelevässä pykälässä 44. Muuten laki viittaa raitiovaunuun lähinnä rinnastaessaan sen linja-autoon soveltuvissa kohdin. Tieliikenteen sääntöjen noudattaminen on määrätty raitiovaunun kuljettajalle soveltuvin osin pykälässä 47.

Kerrataan vielä se, miksi raitiovaunu ei ole ajoneuvo:
Tieliikennelaki 2 a § sanoi:
1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla


Tieliikenneasetus määrittelee raitiovaunukaistan joka osoitetaan liikennemerkein 543 a ja b.

Eli raitiotie on yleiselle liikenteelle tarkoitetun tien osa tai erillinen yleiselle liikenteelle tarkoitettu tie, jolla saa olla vain raitiovaunuliikennettä. Raitiovaunukaista on selvästi tällainen tien osa eli raitiotie. Mutta onko ajoratojen välissä oleva puurivillä eristetty rautatie raitiotie vai ei? Minusta ei, jos kerran sitä ei voi käyttää yleiselle liikenteelle. Raitiovaunun kulku ei ole yleistä liikennettä. Mutta jos puurivin keskellä olevan radan yläpuolelle pannaan liikennemerkki 543, merkki osoittaa radan raitiotieksi, jolla tulee voimaan tieliikennelaki.

Siis silloin kun raitiovaunuille tarkoitettu rata ei ole määritelty raitiotieksi, se on rautatie, jota tieliikennelaki ei koske (Tieliikennelaki 1 § 2 mom.)

Antero
 
Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

Kiskokulkuneuvo.

Joissakin kielissä sekä kulkuneuvon että ajoneuvon vastineet ovat yksi ja sama asia. Mm. ruotsin kielen fordon.

Ruotsia äidinkielenään puhuvana ei aina mahda sille ettei aina tunne suomen kielen vastinesanojen eroja, jos niitä on useampi.

t. Rainer
 
Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

Eli raitiotie on yleiselle liikenteelle tarkoitetun tien osa tai erillinen yleiselle liikenteelle tarkoitettu tie, jolla saa olla vain raitiovaunuliikennettä. Raitiovaunukaista on selvästi tällainen tien osa eli raitiotie. Mutta onko ajoratojen välissä oleva puurivillä eristetty rautatie raitiotie vai ei?

Minusta ei, jos kerran sitä ei voi käyttää yleiselle liikenteelle. Raitiovaunun kulku ei ole yleistä liikennettä. Mutta jos puurivin keskellä olevan radan yläpuolelle pannaan liikennemerkki 543, merkki osoittaa radan raitiotieksi, jolla tulee voimaan tieliikennelaki.

Siis silloin kun raitiovaunuille tarkoitettu rata ei ole määritelty raitiotieksi, se on rautatie, jota tieliikennelaki ei koske (Tieliikennelaki 1 § 2 mom.)

Suomessa kaikki raitioteihin liittyvä käsiteistö ja lainsäädäntö on hyvin epäselvää. Mutta ei minun mielestäni esim Munkkiniemen Puistotien pätkä nyt mikään rautatiekään ole. Sanoisin että se on yleinen puisto jonka keskellä on raitiotiekiskot. Koskevathan liikennesäännöt myös kevyttä liikennettä joka käyttää samaa puistoa.

Ruotsissa koko kaupungin raitiotieverkosto on aina spårväg riippumatta siitä onko rata puurivien välissä vai kadulla. Poikeuksena Lidingöbanan tietenkin, jolla on rautatie-status, koska sillä ajetaan myös veturivetoisia kaupallisen liikenteen tavarajunia. Asiaa voi tietenkin tarkistaa kysymällä SSS:n foorumissa.

t. Rainer
 
Lainsäädäntö

Suomessa kaikki raitioteihin liittyvä käsiteistö ja lainsäädäntö on hyvin epäselvää. Mutta ei minun mielestäni esim Munkkiniemen Puistotien pätkä nyt mikään rautatiekään ole. Sanoisin että se on yleinen puisto jonka keskellä on raitiotiekiskot. Koskevathan liikennesäännöt myös kevyttä liikennettä joka käyttää samaa puistoa.
Olen insinööri, en juristi, mutta...

Tieliikennelaki (2 §) määrittelee pyöräkaistan ja pyörätien, jotka molemmat ovat tien osia tai erillisiä teitä. Puistossa oleva polku ei ole tieliikennelain mukainen tie. Tie on yleiselle liikenteelle avoin, puiston polku ei ole sitä, eikä siellä ole tieliikennelaki ja liikennesäännöt voimassa.

Tieliikennelaki ja sen voimassaolo siis lähtevät selkeästi ajoneuvoliikenteestä. Jalankulku on sallittua ja säätelemätöntä kaikkialla, ja tieliikennelaki koskee jalankulkua vain silloin, kun jalankulku tapahtuu tiellä tai sen osalla.

Polkupyörä ei ole ajoneuvo, vaan se on moottoriton ajoneuvo, joka on määritelty Ajoneuvolaissa:
Ajoneuvolaissa 19 § sanoi:
Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua, vähintään kaksipyöräistä, polkimin tai käsikammin varustettua moottoritonta ajoneuvoa. Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.

Tieliikennelaki ja liikennesäännöt taas on tehty ajoneuvoja varten.

Ja sehän jo kävi selväksi, ettei raitiovaunu ole ajoneuvo.

Ruotsissa ja Saksassa sekä muissa maissa lainsäädäntö on erilaista kuin Suomessa. EU:n myötä näitä asioita harmonisoidaan. Mutta olin esim. Amsterdamisssa kesällä museoraitiotiellä, joka siellä oli sikäläisen lainsäädännön mukaan rautatie. Siellä rautateitä koskivat tietyt liikennöintikäytännöt, joita siis noudatettiin raitiovaunujen liikennöidessä rautatietä. Sama periaate on Saksassa, jossa on muutamia meidän mielestämme raitioteitä, mutta ne ovat rautateiksi rekisteröityjä ja raitiovaunut noudattavat niillä Saksan rautatieliikenteen lainsäädäntöä.

Meillä ei kuitenkaan ole vastaavaa selkeätä lainsäädäntöä rautateille yleensä, vaan Rautatielaki koskee lähes yksinomaan RHK:n rataverkkoa. Yksityisellä rautatiellä - ja Helsingin raitiotie on "yksityinen" koska se ei ole valtion - saa toimia varsin vapaasti. Myös RHK:n säännöistä piittaamatta.

Tämä on tilanne nyt. Jos Suomeen alkaa syntyä läjäpäin raitiovaunuin liikennöitäviä yksityisiä rautateitä, tulee varmasti tarpeelliseksi säätää joitain niitä koskevia lakeja. Mutta se on sitten toinen juttu.

Antero
 
Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

Mutta ei minun mielestäni esim Munkkiniemen Puistotien pätkä nyt mikään rautatiekään ole. Sanoisin että se on yleinen puisto jonka keskellä on raitiotiekiskot.

Ja höh? Mikä on raitiotiekisko ja rautatiekisko?

Jos kirjoittaja käsittää urakiskon (esim. vanha tuotemerkki Phoenix) raitiotienä ja profiililtaan tutun rautatiekiskon (Vignol) rautatienä, niin ollaan metsässä. Ei kiskoprofiili kerro radan statusta. RHK:n verkostossa on Vignolia sekä nykyään jossain myös urakiskoa. Juridisesti ei kiskon ulkomuoto voi siis sanella eroa.

Ei ole kauaa aikaa kun Munkkiniemen Puistotien raitiotie oli vignolia puupölkyillä ja kiinnitystapa oli modernein jousinauloin. Olisi kelvannut sen aikaiselle valtionrautatielle hyvänä esimerkkinä onnistuneesta modernista ratatekniikasta.
 
Vs: Nopeus liikennevaloin ohjatulla kadulla

Ruotsissa koko kaupungin raitiotieverkosto on aina spårväg riippumatta siitä onko rata puurivien välissä vai kadulla. Poikeuksena Lidingöbanan tietenkin, jolla on rautatie-status, koska sillä ajetaan myös veturivetoisia kaupallisen liikenteen tavarajunia. Asiaa voi tietenkin tarkistaa kysymällä SSS:n foorumissa.

No ei Lidingön raitiotiellä mitään veturivetoisia tavarajunia ole ollut miesmuistiin. Margarinbolaget lopetti rautatieliikenteensä jo 1978 ja Shell myöhemmin, niin että viimeinen tavarajuna kulki 1982. On aivan turhaa heittää tänne omia kuvitelmia lapsuudesta ja kuitata väärien tietojen levittäminen sillä, että tarkistakaa te muut ne asiat joltain ulkomaiselta nettisivustolta, jos viitsitte. Tarkistamattahan ne jutut jäävät ja juttu jää elämään omaa elämäänsä täällä jlf:ssä. Onkin sangen ikävää, että tänne tungetaan omia kosteita päiväunia/painajaisia ynnä muita kuvitelmia vakavasti otettavan tosiasian sekaan. Olettaisin, että tänne kirjoittajat hieman panostaisivat juttuihinsa, eivätkä esittäisi aivan päättömiä hajatelmia. Kun kirjoitetaan jotain, tehkää kuten esimerkiksi kirjoittaja "Antero Alku", jonka kirjoitukset ovat lasinkirkkaat ja joita ei tarvitse kontrolloida ja perään katsoa.

Olen todennut laajaan omaan historia- yms. arkistooni sekä maailmalla kiertämiseeni tukeutuen, että AA:n kirjoituksiin voi täysin luottaa. Muutama muukin hieman harvemmin äänessä oleva ansaitsee luottamukseni, mutta luvattoman paljon tänne kirjoitellaan häirikkömäisesti silkkaa potaskaa. Ehkä tietämättä ja luulemalla.

Koettakaa siis itsekukin huomata, että missä kirjoituksessa on totuutta ja missä häivähdystä.
 
Raitiotie, pikaraitiotie vai rautatie?

No ei Lidingön raitiotiellä mitään veturivetoisia tavarajunia ole ollut miesmuistiin.
No eipä sellaista ole edes olemassa, joten asiasta ei tarvitse ottaa mitään paineita.

Sitä vastoin Lidingön rautatiestä kerrotaan upealla tavalla esitettynä täällä. Pääsivun johdanto-osassa sanotaan seuraavasti: "Linje 21 är egentligen en järnväg, men då Lidingöbanan körs med spårvagnar, får den naturligtvis vara med här." = Linja 21 on varsinaisesti rautatie, mutta koska Lidingön radalla ajetaan raitiovaunuilla, saa se luonnollisesti olla täällä (tukh. ratikkasivustolla) mukana.

Minä itse käsittelen Lidingön rautatietä pääsääntöisesti samoissa yhteyksissä kuin Ruotsin muitakin esikaupunki- ja pikaraitioteitä. Tällä hetkellä Ruotsin ainoa pikaraitiotie näyttäisi olevan Tvärbanan. Paljon pikaisemmalta raitiotieyhteydeltä matkustajan mielestä varmasti tuntuu Göteborgin raitiotiematka keskustasta Angerediin tai mihin tahansa sen radan varrelle.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös