Raide-Jokeri

Tiiviimmälle yk-rakenteelle on kysyntää, kuten Kalasataman, Pasilan ja Jätkäsaaren _normaalikokoisten_ kohteiden ripeä rakentuminen osoittaa.
Uusien tiiviiden alueiden rakentuminen on hyvä juttu, mutta minun makuuni se ei riitä. Haluaisin nähdä tiiviimpää keskustaa ja se edellyttäisi korkeaa rakentamista. Sen kustannukset kemmiä kohden ovat korkeammat kuin tavallisten kerrostalojen ja näyttää siltä, ettei siitä saa oikein kannattavaa Helsingissä.
 
Uusien tiiviiden alueiden rakentuminen on hyvä juttu, mutta minun makuuni se ei riitä. Haluaisin nähdä tiiviimpää keskustaa ja se edellyttäisi korkeaa rakentamista. Sen kustannukset kemmiä kohden ovat korkeammat kuin tavallisten kerrostalojen ja näyttää siltä, ettei siitä saa oikein kannattavaa Helsingissä.

Tiivistäminen tarkoittaa myös usein eri toimintojen yhdistelemistä samaan kortteliin ja rakennukseen (hybridikorttelit). Tämä tekee hankkeiden riskien hallinnasta huomattavasti hankalampaa ja vastuu alkaa kaatua silloin kaupungin suuntaan.

Jokeri-korttelin osalla metroaseman, ratikka- ja bussiterminaalin sekä metroradan integroiminen samaan kortteliin lisää vaikeus- ja riskikertoimia melkoisesti.
 
Keskustelussa vois vähän täsmentää, mikä on sitä korkeata rakentamista, joka ei kannatta. Pasilan 50-kerroksiset pilvenpiirtäjäsuunnitelmat olivat aivan eri kokoluokan juttu kuin 30-kerroksiset tornit Kalasatamassa tai Vuosaaressa, jotka puolestaan ovat aivan eri kokoluokan juttu kuin yli 20-kerroksiset Niittykummussa ja Leppävaarassa, jotka taas ovat eri kokoluokan rakennuksia kuin se yksittäinen 65-metrinen (16 kerrosta?), joka on Itäkeskuksen kaatuneen projektin kaavasssa. 14-18 -kerroksisia torneja kuitenkin nousee vähän joka paikalliskeskukseen. Pelkästään Myyrmäessä on kaksi rakenteilla ja toinen mokoma jo kaavoitettuna, sekä kymmenkunta kaavoitettavana. Korkeana rakentamisena parjataan jo Hesarin kommenteissa kolmea lisäkerrosta nelikerroksiseen asuinrakennukseen Sörnäisissä.

Asiasta toiseen; Näyttäisi siltä, että jokerin vaunuja saapuu edelleen vain yksi kuussa. Tätä vauhtia kaikkia 29:ää ei ole saatu ennen alkuvuotta 2025 ja sekin olettaen, ettei ole toimituskatkoja kesäisin.
 
Leppävaaraan on vaihtoehtoina korkeaa ja matalampaa. Laurean audiotoriossa on hyvä kuulla perusteluja asukastilaisuudessa klo 17 keskiviikkona. Alustavasti matalammasta rakentamisesta ovat enemmän innostuneet asukkaat. Havainnekuvissa ei kovin hyvin näytä ympäristään sopivan massiiviset tornit.

Torneista oltiin innostuneita ja niitä haluttiin vähän sinne ja tänne. Mutta nyt on sitten ihan käytännön kokemusta kokemusta tornien haittapuolista.
 
Mutta nyt on sitten ihan käytännön kokemusta kokemusta tornien haittapuolista.

Haittapuolet taitavat johtua osaamattomista miehistä rakentaessa ja vipeltäjistä jotka säästävät kun urakkaa laskiessa... Kyllä Vancouverissa näyttää ihan samoissa olosuhteissa tornit onnistuvan ihan hyvin.
 
Haittapuolet taitavat johtua osaamattomista miehistä rakentaessa ja vipeltäjistä jotka säästävät kun urakkaa laskiessa... Kyllä Vancouverissa näyttää ihan samoissa olosuhteissa tornit onnistuvan ihan hyvin.

Voiko kaupunkirakennetta kutsua onnistuneeksi jos omakotitalojen keskellä on pilvenpiirtäjäkeskittymä, ja kaikki kulkevat autolla töihin?
 
Vancouver on onnistunutta kaupunkia vain jos rahaa on loputtomasti. Ja kun rahaa on loputtomasti, epäonnistuneita kaupunkeja ei juuri olekaan. Jopa maailman hirveimmät kaupungit ovat ihan nättejä ja toimivia kun riittävästi valikoi rusinoita pullasta, pullan kilohintaa katsomatta.

Kukapa vaikkapa tavallisen palkansaajan vaihtoehdoista välittäisi.
 
Miksi kaupunki suosii jopa yli 100k kemmin kohteita...
Siksi että 3000 kemmiä pystyttää kuka vaan (siis oikeasti jopa nakkikioskiyrittäjä) ja aina joku luulee tekevänsä sen kannattavasti. 100k+ kemmiä pystyttää tässä maassa kolme tai neljä firmaa ja vain, jos löytyy yhteistyökumppanit, ei ole toista samanmoista käynnissä ja laskevat sen kannattavaksi.

Kemmi?
https://urbaanisanakirja.com/word/kemmi/
 
Rakennusliike YIT teki oharit täysin puskista Jokerikortteli-hankkeessa. Itäkeskuksen päätepysäkki jää kauas kauppakeskuksesta täysin "ei mihinkään".
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1d6ba471-311d-4ba1-9c9d-21dbac382f31
Tämän Jokerikorttelin epäonnistumisen myötä mulle on tullut mieleeni, että olisikohan ideaa jatkaa Raide-Jokerin linjaa hieman eteenpäin aiotusta Itäkeskuksen terminaalista? Pysäkkiväli tai pari? Mieleeni tulee esimerkki Itäväylän toiselle puolelle K-Citymarketin ja Helsinki Eastonin tuntumaan?
 
Raidejokerilla ensimmäinen ajoneuvo raiteilla jumissa estämässä liikenteen kumpaankin suuntaan Pitäjänmäellä Valimotien risteyksen paikkeilla. Onneksi liikenne on vielä harvahkoa. PL 934.

20230329_145138596_iOS.jpg

20230329_144909892_iOS.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tämän Jokerikorttelin epäonnistumisen myötä mulle on tullut mieleeni, että olisikohan ideaa jatkaa Raide-Jokerin linjaa hieman eteenpäin aiotusta Itäkeskuksen terminaalista? Pysäkkiväli tai pari? Mieleeni tulee esimerkki Itäväylän toiselle puolelle K-Citymarketin ja Helsinki Eastonin tuntumaan?

Silloin, kun Östikaan vielä piti rakentaa jotain, niin tuonne hahmoteltiin jokerin kiskoilta jatkoa itään päin Itäväylän käytävässä.

Olisikohan tuolla jotain sellaista luontevaa kohdetta, jonne ratikkaa olisi fiksua jatkaa kuitenkin niin, että saataisiin pysäkki mahdollisimman lähelle metroaseman sisäänkäyntiä? Eli en lähtisi ylittämään Itäväylää, vaan menisin ennemmin Puhoksen kohdille ja sieltä sitten jonnekin. Mutta minne?
 
Silloin, kun Östikaan vielä piti rakentaa jotain, niin tuonne hahmoteltiin jokerin kiskoilta jatkoa itään päin Itäväylän käytävässä.

Olisikohan tuolla jotain sellaista luontevaa kohdetta, jonne ratikkaa olisi fiksua jatkaa kuitenkin niin, että saataisiin pysäkki mahdollisimman lähelle metroaseman sisäänkäyntiä? Eli en lähtisi ylittämään Itäväylää, vaan menisin ennemmin Puhoksen kohdille ja sieltä sitten jonnekin. Mutta minne?

Porvooseen :cool:
 
Raidejokerilla ensimmäinen ajoneuvo raiteilla jumissa estämässä liikenteen kumpaankin suuntaan Pitäjänmäellä Valimotien risteyksen paikkeilla. Onneksi liikenne on vielä harvahkoa. PL 934.

Näytä liitetiedosto 3451

Näytä liitetiedosto 3452

Voi kun olisikin ensimmäinen. Näitä on lähes viikottain, sen takia tästä on varoitettu raidejokerin uutisissa.

Tänään oli Eliel Saarisen tiellä Maria Jotunin tien kohdalla. Muita suosittuja paikkoja ovat Hämeenlinnanväylän vaihteen seutu, Viilarintiellä lähellä varikon liittymää ja Oulunkylästä radan kaartaessa Veräjämäkeen. Muita paikkoja missä on autoja ollut on mm. Otaniementie (Kuusisaarentieltä), Linnoitustie ja Leppävaarassa Sellon seudulla, tosin viimeisimmässä ei jumiutumista tapahdu johtuen alustasta (betoni/kiveys). Tampereelta oppeina: nämä tulevat jatkumaan vielä pitkään.

Viilarintien länsipuolella ei raitioliikennettä ole noin kahteen viikkoon jännitekatkon vuoksi, joten tuo liikenne toistaiseksi on hyvin harvaa. Jännitekatko johtuu hankkeen sivujen mukaisten näkemäesteiden poistamisista. Muuten koko rataverkolla ajettaisiin jo.
 
Takaisin
Ylös