Raide-Jokeri

Olisiko itämetron kapasiteetti niin tapissa jos olisi itämetron lisäksi raide-Jokeri ja Laajasalon raitiotiet jotka olisivat yhteydessä toisiinsa ja samat vaunut pystyisi kulkemaan kaikilla näistä?
Ei henkilökuljetuskapasiteetti, mutta junamäärä on. Jos radan tekninen kapasiteetti on 2 minuutin vuoroväli, ja aiotaan ajaa 2,5 minuutin vuorovälillä, ei sinne enään junia lisätä väliin. Toki 2,5 minuuttia on 24 junaa tunnissa ja 2 min. = 30 junaa tunnissa. Radalla on siis mahdollisuus ajaa 6 junaa lisää, ja uusien junien keskimääräinen vuoroväli on 10 min. Tällaisen lisäyksen verkollinen merkitys on kuitenkin aika vähäinen, koska se tarkoittaa käytännössä vain yhtä linjaa jostain jonnekin. Ja kuten huomaat, automaatiolla ei ole tämän(kään) asian kanssa mitään tekemistä. Kyse on ihan muista liikenneväylän perusasioista.

Jokeri ja Laajasalon ratikka ovat paljon fiksumpia ratkaisuja. Ne tarjoavat radan täyden kapasiteetin ja laajentavat laadukkaan raideliikenteen palvelualuetta toisin kuin lisäjunien ajaminen metroradalla. Samasta syystä on fiksumpaa rakentaa esim. ratikan rata Laajasalosta Itäkeskukseen (ja edelleen Östersundomiin), koska silläkin lisätään palvelualuetta.

Se rautatiekelpoisuus on kinkkisempi juttu koska VR:n rooli ja liikenöintiperiaatteet ovat sellaisten vastaisia mutta joskus voidaan elää sellaisessakin tilanteessa että Hki-Tikkurila-lentokenttä-Myyrmäki-Hki radan Espoon ja Keravan haaroineen omistavat kaupungit eikä valtio.
Ei tämä ole VR-Yhtymästä kiinni, sillä ei sen monopoli loputtomiin kestä. Kun monopoli lakkaa, valtion radalla saavat ajaa yhtä hyvin kaupunkien kuin yksityistenkin omistamat junat. Joko VR-Yhtymän junien kanssa tai ilman niitä. Johan nyt jo on liikenteessä kuntien junia, eli Junakalusto Oy:n junat. Vielä on kuljettajapalvelu ostettava VR-Yhtymältä, mutta ei enää tulevaisuudessa. Valtion ratahallinto tuskin vastustaa ratojen tehokasta käyttöä, ja uskon, että se on valmis lyhentämään teknistä vuoroväliäkin, jos vain on kysyntää.

Antero
 
HS kertoo 9.8. että Perkkaan elämyskeskus on vihdoin saanut rahoittajan. Hanketta vetää Evata Development -niminen yritys, ja tj Tommi Tuomisen mukaan keskus voitaisiin avata vuonna 2013. Kustannusarvio on 400 Me, ja kaupunki saa tontista 20 Me.

Mahtaisikohan elämyskeskuksella olla halua lobata Jokeria? Joukkoliikenteellähän tuo on aika hankalasti saavutettavissa oleva paikka tällä hetkellä, mutta junamatka Leppävaaraan ja lyhyt liityntäratikkamatka tekisivät matkasta huomattavasti helpommin hahmotettavan.

Alan olla yhä vahvemmin sitä mieltä, että Jokeri voisi aloittaa ensin lyhyemmällä linjalla, ja jos nyt tätä elämyskeskusta ajatellaan, niin linja voisi olla Itis-Leppävaara.
 
HS kertoo 9.8. että Perkkaan elämyskeskus on vihdoin saanut rahoittajan. Hanketta vetää Evata Development -niminen yritys, ja tj Tommi Tuomisen mukaan keskus voitaisiin avata vuonna 2013. Kustannusarvio on 400 Me, ja kaupunki saa tontista 20 Me.

Mahtaisikohan elämyskeskuksella olla halua lobata Jokeria? Joukkoliikenteellähän tuo on aika hankalasti saavutettavissa oleva paikka tällä hetkellä, mutta junamatka Leppävaaraan ja lyhyt liityntäratikkamatka tekisivät matkasta huomattavasti helpommin hahmotettavan.

Alan olla yhä vahvemmin sitä mieltä, että Jokeri voisi aloittaa ensin lyhyemmällä linjalla, ja jos nyt tätä elämyskeskusta ajatellaan, niin linja voisi olla Itis-Leppävaara.
Olen miettinyt samaa. Joskus oli jotain projektintynkää rakentaa Vermon raviradan ympärille, mitäköhän sillekin kuuluu? Jos tuo tehtäisiin niin miettisin sellaista ratalinjausta kuin Leppävaara - Perkkaa - Vermo - Munkkivuori...

Kun olen propagoinut kahdenksan nollan sääntöä, eli sen pitää maksaa vähintään sata miljoonaa että ketään kiinnostaa, niin on tietenkin vähän ongelmallista ehdottaa hankkeen pilkkomista, mutta... :)

Se Tapiola-Leppävaara väli on minusta kaikkein ongelmallisin. Tunneleista johtuen se on kallis, ja toisaalta välillä on hyvin vähän asutusta. Eli esimerkiksi Leppävaara - Itäkeskus voisi olla toimiva alku, ja se onneksi maksaa yli sata miljoona :) Toinen pätkä mikä minulle tulee mieleen on Itäkeskus - Oulunkylä ja siitä edelleen Kustaa Vaasankadulle. Korvaisi myös 55:n ja 71:n. Tuon bussijokerin voisi minusta tuossa tilanteessa ajaa Oulunkylästä esimerkiksi Malmin kautta Itäkeskukseen, eli korvaisi suurimmaksi osaksi 79:n.

---------- Viesti lisätty kello 16:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:53 ----------

hs.fi sanoi:
"Tässä oli Maxi, pari kerrostaloa ja peltoa", Suur-Leppävaaran aluearkkitehti Ossi Keronen sanoo. Istutaan Leppävaaran Sello-kauppakeskuksessa kello kolme iltapäivällä, ja vilinä on kuin Helsingin ydinkeskustassa.

Kymmenen vuoden ajan Keronen on ollut mukana kehittämässä Leppävaaraa. Hän sanoo aloittaneensa kahvinkeittäjänä ja apupoikana.

Yhtä matkaa Kerosen toimenkuvan kanssa on kehittynyt myös Leppävaara, vauhtia voisi luonnehtia "räjähdysmäiseksi".

"Lähtökohtana oli liikenne. Tässä risteytyvät Rantarata, Kehä I, Turuntie, etelämpänä Turunväylä, ja tulevaisuudessa ehkä pikaraitiotie, niin kutsuttu Raide-Jokeri", Keronen toteaa.
Ainakin kaupunginarkkitehti tiedostaa. Tämä on myös mielenkiintoista:
Kauppalehden keskustelupalstalta sanoi:
Erityistä: Hanke sisältää muun muassa kauppakeskuksen, messuhallin, elokuvakeskuksen, sisälaskettelurinteen, konserttisalin ja kaksi hotellia. Suuri haaste on energiatalous, erityisesti laskettelurinteeseen ja sen lauhdelämmön hyödyntämiseen liittyen. Tämän johdosta hankkeeseen tulee erillinen energiakonsultti.
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=102849
Tuo lauhdelämpö äkkiseltään puoltaisi jotain asuinrakentamista esimerkiksi siihen Vermon ympärille. Ja osa energiankulutusta se on liikennekin.
Kaavaselostus sanoi:
Kaavassa esitetään tilavaraukset Perkkaantien ajokaistojen lisäämiselle (2+2-kaistainen katu) ja jokerilinjan korvaavalle pikaraitiotielle, raidejokerille. Raide-jokerin pysäkille on varattu alue keskuksen vieressä.

Kävijämääräennustetta en löydä, mutta...

Kaavaselostus sanoi:
Kulkumuotojakauma
Vapaa-aikakeskuksen sijainti aluekeskuksessa on hyvä. Keskus on hyvin saavutettavissa niin joukkoliikenteellä, henkilöautoliikenteellä kuin myös jalan ja polkupyörällä. Asiakkaiden aiheuttama liikennesuorite jää kohtuulliseksi verrattuna syrjäisempiin sijaintipaikkoihin.
Käyttäjämääräarvioihin perustuen kulkumuotojakautuma on arvioitu seuraa-vaksi:
-jalan, pyörällä, saattoliikenteenä n.10%
-junalla ja bussilla n.40%
-henkilöautolla n.50%

...Alkupäässä tämän hankkeen aiheuttama liikenteen kasvu on 5000 ajon/vrk ja Vermontien kohdalla 2000 ajon/vrk.
http://www.espoo.fi/hankkeet/?Path=1;28;29;1047;1098;46351;46476
Eli tuosta voidaan epäsuorasti päätellä että autolla tulijoita olisi noin 6 500 päivässä jolloin julkisilla kulkumuoto-osuuden perusteella uusia kävijöitä 5 200, ja noista kyllä suurin osa luultavasti käyttäisi Raide-Jokeria. Sekä osuus että kävijämäärä luultavasti myös kasvaisivat Raide-Jokerin myötä. Eli sanotaan nyt tuollaiset 5 000 matkustajaa lisää Jokerilla vähemmän kuormitetulla osuudella, ei hassumpaa.
 
Mahtaisikohan elämyskeskuksella olla halua lobata Jokeria? Joukkoliikenteellähän tuo on aika hankalasti saavutettavissa oleva paikka tällä hetkellä, mutta junamatka Leppävaaraan ja lyhyt liityntäratikkamatka tekisivät matkasta huomattavasti helpommin hahmotettavan.

Alan olla yhä vahvemmin sitä mieltä, että Jokeri voisi aloittaa ensin lyhyemmällä linjalla, ja jos nyt tätä elämyskeskusta ajatellaan, niin linja voisi olla Itis-Leppävaara.

Tässä on havainnekuva elämyskeskuksesta:
http://www.espoo.fi/binary.asp?path=64539&field=FileAttachment.

Jos tuohon länsipäätyyn saadaan sisäänkäynti ja juna-asemalta hyvä reitti sille, ei tuo matka juna-asemalta elämyskeskukseen mitenkään kovinkaan ongelmalliselta vaikuta.

Kaavaselostuksessa: http://www.espoo.fi/binary.asp?path=66230&field=FileAttachment sivulla 9 löytyy kulkujakaumaennustus, joka näyttää seuraavanlaiselta:

Kaavaselostus sanoi:
-jalan, pyörällä, saattoliikenteenä n.10%
-junalla ja bussilla n.40%
-henkilöautolla n.50%

Kyllähän tuo Raide-Jokeri kuitenkin parantaisi tuon saavutettavuutta, vaikka junalla kulkijoiden ei siihen tarvitsisikaan vaihtaa. Vaikkapa Tapiolasta tuonne mentäessä pikaratikka olisi varmasti houkutteleva vaihtoehto. Tapiolan ja Leppävaaran alueet tulevat tiivistymään vielä sen verran paljon, että kyllä raideyhteyden saaminen noiden välille on tärkeää. Elämyskeskus on tässä vain hyvä lisä.

Joukkoliikenteen kannalta paljon ongelmallisempi on Westendinaukion lähelle mahdollisesti nouseva kylpylähotelli. Etelä-Tapiolan maankäytön kehittyessä ja jos tämä kylpylähotelli rakennetaan, voisi Raide-Jokerin laittaa lähtemään sen luota, mistä olenkin jo kirjoittanut jo aiemmin tähän ketjuun yhden viestin verran.

Vermon raviradan eteläpuolelle ei ole tulossa asutusta, vaan ainakin kaavaluonnoksen perusteella alue pyhitetään virkistyskäyttöön ja hevosurheilulle. Asuinrakentamista tulee ilmeisemmin raviradan ja Perkkaan väliin ja Siemensin tontille. Jonkin verran rakentamista tulee myös etelämmäksi, uuden Turunväylän liittymän ympäristöön, rakentaminen ei kuitenkaan tule ulottumaan Helsingin rajalle saakka.

Raide-Jokeri kulkee raviradan ohi, mutta jostain syystä raviradan kohdalle ei ole suunniteltu pysähdystä. Ehkä pitäisi? Vaikka matkustajia ei olisi kaikkina aikoina kovinkaan paljon, voisi raviurheilun seuraajista tulla hyvä lisä ravi-illan matkustajamääriin. Illalla järjestettävät ravit loppuvat kuitenkin selvästi ruuhka-ajan ulkopuolella.

Kun Espoon puolella kaupunkien rajojen tuntumassa keskitytään raviurheiluun, niin mielestäni Helsingin puolella voidaan hyvinkin Talin alueella keskittyä golfiin ja tennikseen ja muuhun vastaavaan. Ehkä tuota aluetta voisi kehittää niin, että sinne saataisiin lisää suuria yleisömääriä vetäviä urheilutapahtumia tai muita tapahtumia. Tuo Takomontien pysäkki olisi ilmeisemmin se tuota aluetta palveleva pysäkki.

Paljon Talin golfkentän aluetta keskeisemmällä paikalla Pajamäen pohjoispuolella hyvin lähellä Pitäjänmäen juna-asemaa on metsää. Tarvitseeko noin lähellä juna-asemaa olla noin paljon virkistysaluetta? Ehkä tuota aluetta voisi järjestellä uuteen uskoon, niin että virkistysaluetta olisi tarpeeksi mutta hieman eri paikassa, samoin olisi hyvä jos siirtolapuutarhan Pitäjänmäentien puoleisesta osasta voisi uhrata suikaleen asuinrakentamiselle. Tuohon viereen tulee Raide-Jokerin Pajamäen pysäkki ja Pitäjänmäen asemakin olisi kävelymatkan päässä, toisin kuin golfkentältä. Erityisesti Mäkkylän, Pitäjänmäen ja Valimon asemanseutuja pitäisi kehittää ja pitäisi päästä eroon surkeasta puolen tunnin vuorovälistä viikonloppuisin (Pitäjänmäelle ja muille väliasemille pitäisi saada harvimmillaankin 20 minuutin vuoroväli kaikille päiville aamusta iltamyöhään).
 
Kiitos tiedosta Vermoon liittyen.

Paljon Talin golfkentän aluetta keskeisemmällä paikalla Pajamäen pohjoispuolella hyvin lähellä Pitäjänmäen juna-asemaa on metsää. Tarvitseeko noin lähellä juna-asemaa olla noin paljon virkistysaluetta? Ehkä tuota aluetta voisi järjestellä uuteen uskoon, niin että virkistysaluetta olisi tarpeeksi mutta hieman eri paikassa,
Luulen että siihen on syynä se että se toimii meluesteenä teollisuusalueen ja Pajamäen välillä.

samoin olisi hyvä jos siirtolapuutarhan Pitäjänmäentien puoleisesta osasta voisi uhrata suikaleen asuinrakentamiselle. Tuohon viereen tulee Raide-Jokerin Pajamäen pysäkki ja Pitäjänmäen asemakin olisi kävelymatkan päässä, toisin kuin golfkentältä. Erityisesti Mäkkylän, Pitäjänmäen ja Valimon asemanseutuja pitäisi kehittää ja pitäisi päästä eroon surkeasta puolen tunnin vuorovälistä viikonloppuisin (Pitäjänmäelle ja muille väliasemille pitäisi saada harvimmillaankin 20 minuutin vuoroväli kaikille päiville aamusta iltamyöhään).
Ennemmän gryndataan se golf-kenttä kuin siirtolapuutarha, prkl.:) Eli ei onnistu.

Täydennysrakentamiseen ehdottaisin Vanhan Viertotien reunoja. Paras olisi tietenkin jos koko ympyrän saisi maan alle, mutta maksaa kovin.
 
Ennemmän gryndataan se golf-kenttä kuin siirtolapuutarha, prkl.:) Eli ei onnistu.

Minä kuitenkin lähtökohdaksi Pitäjänmäen juna-aseman ja valitsin kehitettävät alueet niin, että kävelymatka tuolle asemalle olisi mahdollisimman lyhyt. Mielestäni sitä pitäisi toimia niinkin kylmästi, että piirtäisi kartalle Pitäjänmäen juna-aseman ympärille ympyrän, jonka säde on viisisataa metriä ja keskittyisi erityisesti tähän alueeseen. Ei siirtolapuutarhastakaan jää tämän ympyrän sisään kuin pieni pala sen pohjoisnurkasta. Ei siirtolapuutarhaa tarvitsisi kokonaan asuinalueeksi muuttaa, vaan vain tämä pohjoisin kolkka olisi se alue, johon kiinnittäisin huomioni.

Kaupunkirataa aiotaan jossain vaiheessa jatkaa Espoon keskukseen. Tällaiset ratahankkeet ovat hyvin kalliita, joten maankäyttö tulisi virittää niin, että mahdollisimman moni hyötyy näistä hankkeista. Niinkuin edellisessä viestissäni kirjoitin, nykyisin Pitäjänmäen asemalla junatarjonta on kehno vaikkapa viikonloppuisin. Maankäyttöä kehittämällä voisi luoda paremmat edellytykset tiheämmälle junaliikenteelle. Metrolla vuoroväli on harvimmillaankin kymmenen minuuttia, oli asema mikä tahansa. Kun metro on kulussa ei satunnaiseen aikaan metroasemalle saapuja joudu odottamaan mitenkään kohtuuttomasti. Edellisessä viestissä kirjoitin kahdenkymmenen minuutin vuorovälistä, mutta ihanne olisi kuitenkin kymmenen minuutin vuoroväli. Se yhdistettynä Pisara-radan rakentamiseen ja maankäytön kehittämiseen toisi varmasti uutta potkua lähijunaliikenteelle. Lähijunaliikenteen luotettavuutta erityisesti talvisaikaan tulisi tietenkin myös parantaa.

Raide-Jokerikin on suunniteltu kulkemaan Pajamäen kohdalta ja siitä siitten Pitäjänmäentien vartta pitkin. Pajamäen ratikkapysäkin paikan voi ottaa toiseksi tarkastelupisteeksi ja ajattella, mitä sen ympäristössä on. Pajamäen pohjoispuolinen metsä on lähellä sekä Pitäjänmäen asemaa että Pajamäen ratikkapysäkkiä, joten erityisesti tämä alue on keskeinen. Jos tuonne rakennettaisiin, hyötyisivät tuosta sekä junaliikenne että Raide-Jokeri. Tällä hetkellä Pajamäen pysäkin ympäristö taitaa olla Pitäjänmäen alueelle suunnitelluista pysäkinseuduista kaikkein tehottomimmin rakennettu.
 
Se Tapiola-Leppävaara väli on minusta kaikkein ongelmallisin. Tunneleista johtuen se on kallis, ja toisaalta välillä on hyvin vähän asutusta.

Niinpä. Kitisen taas siitä, että H/K:kin saattaisi nousta yli sen maagisen ykkösen, jos tutkittaisiin vain Leppävaara-Itis -väli.

Eli tuosta voidaan epäsuorasti päätellä että autolla tulijoita olisi noin 6 500 päivässä jolloin julkisilla kulkumuoto-osuuden perusteella uusia kävijöitä 5 200, ja noista kyllä suurin osa luultavasti käyttäisi Raide-Jokeria. Sekä osuus että kävijämäärä luultavasti myös kasvaisivat Raide-Jokerin myötä. Eli sanotaan nyt tuollaiset 5 000 matkustajaa lisää Jokerilla vähemmän kuormitetulla osuudella, ei hassumpaa.

Ei hassumpaa. Ja jokainen kävijä tekee tietysti kaksi matkaa. Mutta aika suuria nuo kävijämäärät kaikkinensa kyllä ovat. Mahtavatko toteutua?

Ei siirtolapuutarhastakaan jää tämän ympyrän sisään kuin pieni pala sen pohjoisnurkasta. Ei siirtolapuutarhaa tarvitsisi kokonaan asuinalueeksi muuttaa, vaan vain tämä pohjoisin kolkka olisi se alue, johon kiinnittäisin huomioni.

Taitaa olla poliittisesti täysin mahdotonta ryhtyä purkamaan siirtolapuutarhaa asutuksen tieltä. En usko, että tuota kannattaisi juuri kukaan. Ei, vaikka kyse olisi yhdestä ainoasta mökistä.

Pajamäen ratikkapysäkin paikan voi ottaa toiseksi tarkastelupisteeksi ja ajattella, mitä sen ympäristössä on. Pajamäen pohjoispuolinen metsä on lähellä sekä Pitäjänmäen asemaa että Pajamäen ratikkapysäkkiä, joten erityisesti tämä alue on keskeinen. Jos tuonne rakennettaisiin, hyötyisivät tuosta sekä junaliikenne että Raide-Jokeri. Tällä hetkellä Pajamäen pysäkin ympäristö taitaa olla Pitäjänmäen alueelle suunnitelluista pysäkinseuduista kaikkein tehottomimmin rakennettu.

Siinä on Patterinmäki, joka on täynnä sota-aikaisia poteroita ja muita muistoja. Lie suojeltu. Jos ei ole jo, niin suojellaan heti kun joku alkaa suunnitella sinne rakentamista.

Nämä on niin vaikeita asioita, kun lentokoneesta katsottuna Helsinki ja pk-seutu on yhtä metsää, mutta kuitenkaan minnekään ei voi rakentaa mitään... Ja sitten tällaiseen kaupunkirakenteeseen halutaan vielä raskasta raideliikennettä. Umpikujahan siitä tulee.

Jokeri sinänsä on nykyiselläkin maankäytöllä perusteltu hanke (jos unohtaa raiteelle sopimattomat H/K-systeemit). Minusta Jokerin saisi käynnistää saman tien, ja sen rinnalla lähteä systemaattisesti etsimään maankäyttökohteita sen linjalta samalla periaatteella kuin tislauskolonni on tässä tehnyt.
 
Niinpä. Kitisen taas siitä, että H/K:kin saattaisi nousta yli sen maagisen ykkösen, jos tutkittaisiin vain Leppävaara-Itis -väli.
No mutta sehän on täysin mahdotonta, koska silloin Jokeri ei tarjoaisi yhteyttä länsimetroon... ;)
 
Niinpä. Kitisen taas siitä, että H/K:kin saattaisi nousta yli sen maagisen ykkösen, jos tutkittaisiin vain Leppävaara-Itis -väli.
Osaava laskentakonsultti hoitaa sen vaikka vitoseen :) Mutta vakavissaan, ja jos nyt unohdetaan ne laskelmat, niin tuo väli on oikeasti kannattavampi. Miettisin myös haarautusta Leppävaarassa, esimerkiksi Lintuvaaraan päin.

No mutta sehän on täysin mahdotonta, koska silloin Jokeri ei tarjoaisi yhteyttä länsimetroon... ;)
Tarjoaa se Itäkeskuksessa :)

Ei hassumpaa. Ja jokainen kävijä tekee tietysti kaksi matkaa. Mutta aika suuria nuo kävijämäärät kaikkinensa kyllä ovat. Mahtavatko toteutua?
Luulen että tuo automääräkin on kumpaankin suuntaan, että kyllä se on 5 000 matkaa yhteensä. Rahoitus on kuulemma löytynyt, kyllä tuo kuulostaa toimivalta idealta, eli en epäile. Siinä on sivumennen jotain erikoista että paikalle ei saa rakentaa asuntoja, mutta siihen kyllä saa rakentaa hotellin...

Taitaa olla poliittisesti täysin mahdotonta ryhtyä purkamaan siirtolapuutarhaa asutuksen tieltä. En usko, että tuota kannattaisi juuri kukaan. Ei, vaikka kyse olisi yhdestä ainoasta mökistä.
Joo. Taloudellinen puoli asiaa: Siirtolapuutarhamökeistä maksetaan jopa tonnin per palstaneliö jolla saa oikeuden maksaa vuokraa ko. mökistä. Eli vaikea tuota on pitää maan tuhlauksena.

Siinä on Patterinmäki, joka on täynnä sota-aikaisia poteroita ja muita muistoja. Lie suojeltu. Jos ei ole jo, niin suojellaan heti kun joku alkaa suunnitella sinne rakentamista.
Jos tuosta nyt tulee joku sisälaskettelualue niin jotain kiinnostusta voisi olla maanalaisella tilalle sen mäen sisällä, ja tuo olisi luontevaa toteuttaa tunnelin kanssa. Esimerkiksi joku jäähalli.
 
Jos tuosta nyt tulee joku sisälaskettelualue niin jotain kiinnostusta voisi olla maanalaisella tilalle sen mäen sisällä, ja tuo olisi luontevaa toteuttaa tunnelin kanssa. Esimerkiksi joku jäähalli.

Patterimäen maanpäällinen osa on tosiaan suojeltu, mutta sen alla on jo olemassa luola. Se rakennettiin alunperin Puolustusvoimien käyttöön, mutta on ollut viime vuosikymmenet kaupungin hiekkasiilona. Nykyisen Raide-Jokeri-suunnitelman yhteydessä sitä ollaan laajentamassa StaRan kalustovarikoksi.

Jos jotain virkistys- tai kaupallisia mahdollisuuksia haluttaisiin Pitäjänmäen aseman yhteyteen, olisi ne luontevinta rakentaa maan päälle Takkatien varteen. Nykyistä Teknoksen tehdasta vastapäätä olevat teollisuusrakennukset ovat täysin purkuvalmista kamaa, jota ei jäisi kukaan kaipaamaan. Kyseisen alueen siistiminen tulee joka tapauksessa ajankohtaiseksi, jos/kun Arinatien eteläpuolelle aiotaan täydennysrakentaa asuntoja.
 
Patterinmäen linnoituksen kohdalle ei tietenkään voi rakentaa, mutta ilmeisemmin linnoitusalue ei ulotu kyseisen metsäalueen itäreunaan, joten ehkä sinne voisi jotain rakentaakin, tässä linnoitusalue merkattuna karttaan Museoviraston sivustolla: http://www.rky.fi/read/asp/r_kohde_kartta.aspx?KOHDE_ID=1570&OBJECTID=25557. Patterinmäen alle on suunnitteilla toimintoja, muttei kuitenkaan mitään jäähallia tai vastaavaa vaan varikkoluolaa:

Kaupunkisuunnitteluvirasto sanoi:
Rakennusviraston Atomitiellä olevan varikon siirtoa suunnitellaan maanalaiseen luolastoon Patterimäen kallioon. Ajo luolastoon tulee lännestä Arinatieltä nykyisen sorasiiloluolan sisäänkäynnistä. Sisäänajon yhteyteen Arinatien varteen rakennetaan varikon tarvitsemia maanpäällisiä tiloja, kuten toimisto, varastokatoksia ja polttoaineen jakelupiste.

Jos Espoon puoleista osuutta Leppävaaran ja Tapiolan välillä ei pidetä tarpeeksi kannattavana, niin ehkä Raide-Jokerin rakentamisen voisi aloittaa väliltä Itäkeskus-Leppävaara ja palata Espoon puolella suunnittelupöydälle ja suunnitella Otaniemen kautta Tapiolaan kulkeva reitti. Se, että Raide-Jokerilla pääsee suoraan Otaniemeen ilman vaihtoa metroon Tapiolassa tai bussiin Leppävaarassa tekee joukkoliikennematkasta varmasti paljon kilpailukykyisemmän vaihtoehdon oman auton käyttöön verrattuna, että tuolla voi olla jonkin verran merkitystä myös Raide-Jokerin Helsingin puoleisella osuudella. Jos reitti lähtisi mahdollisen kylpylän kohdalta Westendinaseman tienoilta ja jatkaisi Sampokujan kautta Otaniemeen ja siitä sitten eteenpäin kohti Leppävaaraa, kulkisi ratikka tiiviisti rakennetulla vyöhykkeellä aina kylpylähotellin luota Pohjois-Tapiolaan asti. En usko, että pieni ei niin tehokkaasti rakennettu pätkä sen jälkeen voisi tehdä koko hommaa kannattamattomaksi.

Yksi vaihtoehto olisi tehdä linjaus Matinkylästä Olarin, Suurpellon, Nihtisillan ja vaikka Kilon kautta Leppävaaraan, josta sitten voisi jatkaa normaalia reittiä eteenpäin. Länsiväylän kummallekin puolelle Ison Omenan läheisyydessä rakennetaan yhä ja lyhyellä Olarin ja Suurpellon välisellä osuudella sijaitsee muun muassa Olarin lukio. Nihtisillan rakentaminen myöskin tiivistyy ja sinne tulee myöskin jonkin verran asutusta, ainakin jokunen kahdeksankerroksinen kerrostalo on suunnitteilla sinne. Eiköhän tuolla reitillä maankäyttö tule olemaan tarpeeksi tehokasta, jotta ratikka voisi kannattaa.
 
Jos Espoon puoleista osuutta Leppävaaran ja Tapiolan välillä ei pidetä tarpeeksi kannattavana, niin ehkä Raide-Jokerin rakentamisen voisi aloittaa väliltä Itäkeskus-Leppävaara ja palata Espoon puolella suunnittelupöydälle ja suunnitella Otaniemen kautta Tapiolaan kulkeva reitti. Se, että Raide-Jokerilla pääsee suoraan Otaniemeen ilman vaihtoa metroon Tapiolassa tai bussiin Leppävaarassa tekee joukkoliikennematkasta varmasti paljon kilpailukykyisemmän vaihtoehdon oman auton käyttöön verrattuna, että tuolla voi olla jonkin verran merkitystä myös Raide-Jokerin Helsingin puoleisella osuudella.
Tuota on tässäkin ketjussa käsitelty, äkkiseltään luontevaa olisi että Jokeri tekisi lenkin Pitäjänmäki - Leppävaara - Tapiola - Otaniemi - Munkkiemi - Pitäjänmäki joka myös tasapainottaisi pienempiä matkustajamääriä Pitäjänmäestä länteen. Ongelma on siinä että Lehtisaaressa ja Kuusisaaressa on aika vähän matkustajia. Lisäksi sen ratavarauksen käyttöönotto kohtaisi melkoista nimbyilyä Kuusisaaressa.
 
-- ja palata Espoon puolella suunnittelupöydälle ja suunnitella Otaniemen kautta Tapiolaan kulkeva reitti. Se, että Raide-Jokerilla pääsee suoraan Otaniemeen ilman vaihtoa metroon Tapiolassa tai bussiin Leppävaarassa tekee joukkoliikennematkasta varmasti paljon kilpailukykyisemmän vaihtoehdon oman auton käyttöön verrattuna, että tuolla voi olla jonkin verran merkitystä myös Raide-Jokerin Helsingin puoleisella osuudella.

Otaniemen ja Leppävaaran välinen yhteys olisi sinänsä tärkeä, mutta itse kannattaisin ehkä silti sitä, että Jokeri kulkisi Leppävaarasta suoraan Tapiolaan, mutta Suurpellosta kulkisi ratikka Pohjois-Tapiolan ja Otaniemen kautta Munkkiniemeen. Suurpelto tarvinnee joka tapauksessa raideyhteyden, ja tällä linjausyhdistelmällä olisi mielestäni eniten etuja.

WSP:hän teki Suurpellon raiteista jonkin selvityksenkin, mutta onko kukaan nähnyt sitä tai tietäisikö, mistä se löytyy?
 
Otaniemen ja Leppävaaran välinen yhteys olisi sinänsä tärkeä, mutta itse kannattaisin ehkä silti sitä, että Jokeri kulkisi Leppävaarasta suoraan Tapiolaan, mutta Suurpellosta kulkisi ratikka Pohjois-Tapiolan ja Otaniemen kautta Munkkiniemeen. Suurpelto tarvinnee joka tapauksessa raideyhteyden, ja tällä linjausyhdistelmällä olisi mielestäni eniten etuja.

WSP:hän teki Suurpellon raiteista jonkin selvityksenkin, mutta onko kukaan nähnyt sitä tai tietäisikö, mistä se löytyy?

Itse olen nähnyt Suurpellon raitiotiestä virallisia luonoksia vain etelä-pohjoissuuntaisesta kehä 2:ta myötäilevästä linjasta, jonka varrella ei kyllä nyt ole yhtään mitään.

Välille Otaniemi-Leppävaara kehä 1:n maastokäytävää pitkin voisi ajatella sensijaan lähijunaradan tai metroradan jatketta. Rata olisi halpa toteuttaa nyt pintaratana koska maa olisi vielä "neitseellistä". Kehäykkösen/radan varsi voisi rakentaa sitten täyteen toimistoilla joita rata palvelisi.

Jokeri-raitiotien pistäisin siinä tapauksessa kulkemaan suoraa reittiä Matinkylä- Suurpelto-Tapiola-Otaniemi- Munkkiniemi-Haaga-Itäkeskus- (Östersundom) , ei siis ollenkaan koukattaisi Leppävaaraan ensi vaiheessa.

Nämä ovat siis visioita jotka voisivat toteutua 20-30 vuoden sisällä. Mutta mikä estää toteuttamista pala palalta?

t. Rainer
 
Otaniemen ja Leppävaaran välinen yhteys olisi sinänsä tärkeä, mutta itse kannattaisin ehkä silti sitä, että Jokeri kulkisi Leppävaarasta suoraan Tapiolaan, mutta Suurpellosta kulkisi ratikka Pohjois-Tapiolan ja Otaniemen kautta Munkkiniemeen. Suurpelto tarvinnee joka tapauksessa raideyhteyden, ja tällä linjausyhdistelmällä olisi mielestäni eniten etuja.

Kyllä Leppävaaran ja Otaniemen väliset yhteydet ovat myös tärkeitä ja ylipäätänsä suora yhteys Raide-Jokerin reitin varrelta. Tapiolan ja Otaniemen välille tulee metro, joten sinänsä tuo väli ei ole tuossa se kaikkein tärkein asia.

Suurpellon Tapiolan suunnan raideyhteyteen liittyen tämä rakennushanke Orionin lääketehtaan alueen viereen suunniteltava alue on ihan mielenkiintoista seurattavaa: http://www.espoo.fi/hankkeet/?Path=1;28;29;1047;1098;46351;113904. Paljoa tuosta ei vielä saa irti, tuolla sanotaan vain, että:

Koivu-Mankkaa II sanoi:
Tavoitteena mahdollistaa kerrostaloasuminen.

Tietenkin jos metron sijaan olisi oikeasti alettu rakentamaan jotain TramWeastin kaltaista systeemiä, olisi Raide-Jokerilla aivan erilailla reittimahdollisuuksia, kun poikittaissuunnassa ja keskustan ja lähiöiden välillä kulkevat ratikat voisivat käyttää samoja kiskoja. Nyt kun metro rakennetaan, suunnitelijat varmasti miettivät sitä, kuinka pitkiä matkoja ratikka saa kulkea metron rinnalla. Tuon takia sitten osa muuten järkevistä vaihtoehdoista voi karsiutua pois. Metro Ruoholahdesta Matinkylään on hyvin kallis. Jos kustannukset kasvavat rakennusvaiheessa lisää, voi mahdollinen metron jatke Kivenlahteen tulla uhatuksi. Jos Kivenlahti-Matinkylä-metro-osuus jääkin rakentamatta, voi tulla tarve rakentaa pikaratikkayhteys Kivenlahdesta Matinkylään, josta se pitää sitten yhdistää johonkin muuhun. Tämä ei tietenkään ole vielä tämän päivän asia, mutta Länsimetron valmistuttua tuokin voi tulla nopeasti ajankohtaiseksi.
 
Takaisin
Ylös