Raide-Jokeri

Tapiolan ja Otaniemen välille tulee metro, joten sinänsä tuo väli ei ole tuossa se kaikkein tärkein asia.

Pohjois-Tapiolan ja Otaniemen välisillä yhteyksillä ei kyllä ole mitään tekemistä metron kanssa. Matka Pohjois-Tapiolasta sekä Otaniemen että Tapiolan metroasemalle on reilu kilometri. Pohjois-Tapiolassa kuitenkin sijaitsee Spektrin iso teknologiayrityskeskittymä ja Metropolian toimipiste. Tilaa täydennysrakentamisellekin olisi.

---------- Viesti lisätty kello 14:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:44 ----------

Jokeri-raitiotien pistäisin siinä tapauksessa kulkemaan suoraa reittiä Matinkylä- Suurpelto-Tapiola --

Miten tuohon voi yhdistää sanan 'suora'? ;) Matinkylästä Tapiolaan on Suurpellon kautta kaksi kertaa pidempi matka kuin suoraan.
 
Miten tuohon voi yhdistää sanan 'suora'? ;) Matinkylästä Tapiolaan on Suurpellon kautta kaksi kertaa pidempi matka kuin suoraan.

Suoralla tarkoitin sitä ettei menisi ollenkaan Leppävaaran ja Pitäjänmäen kautta. Eli noudattaisi sitä sinun ehdotustasi Suurpellon ratikasta mutta alkupiste olisi Matinkyässä että haarukkaan osuisi enemmän käyttäjiä.

t. Rainer
 
Pohjois-Tapiolan ja Otaniemen välisillä yhteyksillä ei kyllä ole mitään tekemistä metron kanssa.

Ei olekaan. Jos Raide-Jokeri päätettäisiin rakentaa Otaniemen kautta Tapiolaan, kulkisi se luonnollisesti Tapiolassa Sampokujan kautta. Luinkin tuon edellisen viestisi vähän turhan huolimattomasti, siitä sitten aiheutui pieni sekaannus. Pohjois-Tapiolan kautta kulkevassa Suurpellon yhteydessä ongelmana on Suurpellosta Tapiolaan pääsy. Tämä varmaan hoituisi sitten Raide-Jokeriin vaihtamalla Pohjois-Tapiolassa, jos Raide-Jokeri kulkisi siitä suoraan Tapiolaan. Otaniemen yhteydet tuottaisivat myös ongelmia, joten ei tuokaan mikään paras ratkaisu olisi. Tuolla tavalla ratikkareitit eivät olisi ollenkaan metron kanssa päällekkäisiä, mutta ei sen kuitenkaan pitäisi olla kaikkein tärkein peruste linjauksille.
 
Mitä jos Jokerin haarottaisi Lepuskista Tapiolaan ja Otaniemeen?

Tapiolan ja Otaniemen välillehän tulee metroyhteys, joten sitä väliä tuskin tarvitsee kauheasti ratikalla palvella (toki siihenkin varmasti matkustajia riittäisi...). Lepuski-Tapiola välin matkustajamääräthän ovat pienempiä kuin muulla reitillä, joten ei haittaa vaikka joka toinen vaunu jää pois.

Lisää hintaa tuosta tietysti tulisi, tälle muutenkin kalleimmalle osuudelle.
 
Mitä jos Jokerin haarottaisi Lepuskista Tapiolaan ja Otaniemeen?

Tapiolan ja Otaniemen välillehän tulee metroyhteys, joten sitä väliä tuskin tarvitsee kauheasti ratikalla palvella (toki siihenkin varmasti matkustajia riittäisi...). Lepuski-Tapiola välin matkustajamääräthän ovat pienempiä kuin muulla reitillä, joten ei haittaa vaikka joka toinen vaunu jää pois.

Lisää hintaa tuosta tietysti tulisi, tälle muutenkin kalleimmalle osuudelle.

Juurikin näin. Eikä niitä oravannahkoja kuluttavia raidemaileja kovinkaan paljon lisää tulisi tällä haaroituksella.
 
Mitä jos Jokerin haarottaisi Lepuskista Tapiolaan ja Otaniemeen?

Tapiolan ja Otaniemen välillehän tulee metroyhteys, joten sitä väliä tuskin tarvitsee kauheasti ratikalla palvella (toki siihenkin varmasti matkustajia riittäisi...). Lepuski-Tapiola välin matkustajamääräthän ovat pienempiä kuin muulla reitillä, joten ei haittaa vaikka joka toinen vaunu jää pois.

Lisää hintaa tuosta tietysti tulisi, tälle muutenkin kalleimmalle osuudelle.
Minulle varmaan joku alitajunnasta kumpuava mieltymys kiertolinjoihin, mutta miksei samantien: Leppävaara - Tapiola - Otaniemi - Leppävaara
 
Mitä jos Jokerin haarottaisi Lepuskista Tapiolaan ja Otaniemeen?

Sen verran täytyy kyllä korjata itseä, kun erehdyin karttaa katsomaan, että ei sitä vielä Lepuskista asti varmaankaan kannata haarottaa, vaan vasta jossain Pohjois-Tapiolan seudulla. Koko lailla samassa suunnassa ovat nimittäin sekä Otaniemi että Tapoiola, eikä siinä Laajalahdessa ole kauheasti kysyntää kummallekaan niistä rinnakkaisista linjoista.

---------- Viesti lisätty kello 23:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:38 ----------

Minulle varmaan joku alitajunnasta kumpuava mieltymys kiertolinjoihin, mutta miksei samantien: Leppävaara - Tapiola - Otaniemi - Leppävaara

Jos päädyt yhdistää, niitä ei voi jatkaa eteenpäin kumpaakaan. Ja niin kauan kun länsimetro on kesken, tuollaisesta sen kanssa rinnakkaisesta yhden pysäkinvälin pätkästä puhuminenkaan ei varmaan sovi.

Meinasitko muuten yksi- vai kaksisuuntaista lenkkiä? Yksisuuntaisessa olisi selkeämpi aikataulutus, mutta jompaan kumpaan menijöiden kannalta se olisi huono, kun sinne on varmaan pakko laskea pieni tasoitusseisonta johonkin.
 
Eliel Saarisen tie välillä Ilkantie - Hämeenlinnan motari Kaupsussa, http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/P__t_ksenteko/HelaContentKsv?doc=Ksv_2010-09-23_Kslk_26_El. Kiskot on nyt sitten piirrety kadun eteläreunaan, johon on varmaan ihan hyvä syyt, mutta minua vaivaa vähän nuo liikenneympyrät. Tuossa käy niin että ratikkaa joutuu väistämään myös suoraan ajava liikenne ympyrässä kun kiskot eivät kulje sen keskeltä. Jos tuollaista reunarataa tehdään niin minusta niin että liikenneympyrä on sen verran kauempana että ratikka katkaisee vain yhden sisäänajosuunnan.

Kaavakuvat:
http://www.hel.fi/static/public/hel...C17308-2B02-40A9-A96B-01C63C3F3E4A/5912-7.pdf
http://www.hel.fi/static/public/hel...1EF9C9-4386-423E-82B2-84D4EBEB1665/5911-7.pdf
 
Muistelen aiemmin kritisoineeni sitä, että Ilkantien kiertoliittymän kohdalla ollaan vielä kadun keskellä ja vasta myöhemmin siirrytään sitten sinne Eliel Saarisen tien etelälaitaan. Minusta tämä uusi liikennesuunnitelma on tältä osin huomattava parannus ratikan sujuvuuden kannalta. Aiemmin perusteena oudohkolle ratkaisulle oli kai se, että ratikka tulisi sen verran lähelle kiertoliittymän kaakkoiskulmassa olevien talojen parvekkeita, että ajolankojen sijoitus olisi hankalaa. Ilmeisesti tuo ongelma on nyt ratkennut ja ajolangat ovat turvallisen kaukana parvekkeista.

Teme, ei nykyaikainen ratikka, sellainen kuin Jokeri, väistä mitään autoja, leikkasi se sitten ympyrän mistä kohtaa tahansa. Autot väistää sitä, ettei tule ruumiita. ;)
 
hs 19092010 sanoi:
Metrohankkeiden jalkoihin uhkaa jäädä myös Raide-Jokeri.
Espoosta Helsinkiin kulkevan pikaraitiotien on suunniteltu kulkevan jo 2016, mutta espoolaiset vaikuttavat olevan valmiita lykkäämään sen seuraavalle vuosikymmenelle.
"Jää väkisinkin 2020-luvulle", sanoo Louko. Myös kaupunginhallituksen puheenjohtajan Saija Äikäs-Idänpään-Heikkilän (kok) ja I varapuheenjohtajan Sirpa Hertellin (vihr) suunnitelmissa raskaat raidehankkeet ohittavat pikaraitiotien.
Että raide-Jokerista taitaa tulla ns. ikuisuushanke, eli ei toteudu koskaan.
 
Että raide-Jokerista taitaa tulla ns. ikuisuushanke, eli ei toteudu koskaan.

Vähän samaa olen miettinyt. Nyt taantuman aikana olisi hyvä jatkaa suunnittelua, jotta toteutukseen päästään kun nousukausi taas koittaa. Espoon Loukon puheille en panisi kovin paljon painoarvoa, eiköhän Louko jää pikku hiljaa eläkkeelle syystä tai toisesta. Minusta Helsinki voisi, ja sen pitäisi, tehdä Jokerin eka vaihe Pitäjänmäeltä Itikseen itse. Toivon mukaan Jokeri nyt vähintäänkin on HLJ:n ykköskorissa. Noissa PLJ/HLJ:saahan on tapa ollut vähän sellainen että ykköskorissa on ne hankkeet, jotka oikeasti tehdään (vaikkei toki sillä aikataululla kuin on sovittu) ja kakkoskori on sitten roskakori, jonne kerätään kaikki sälä jota joku vaatii mutta jonka toteuttamisesta ei ole aikeita.
 
Teme, ei nykyaikainen ratikka, sellainen kuin Jokeri, väistä mitään autoja, leikkasi se sitten ympyrän mistä kohtaa tahansa. Autot väistää sitä, ettei tule ruumiita. ;)
Joo, mutta mietin asiaa lähinnä niinpäin että jos ylitetään vain yksi kaksikaistainen väylä niin siitä voisi ajaa lujempaa läpi. Tai sitten ei.

---------- Viesti lisätty kello 16:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:53 ----------

Että raide-Jokerista taitaa tulla ns. ikuisuushanke, eli ei toteudu koskaan.
No jaa. Se mitä tehdään ja mitä ei, on loppujen lopuksi poliittinen päätös, ja esimerkiksi Espoo varmaan yrittää ostaa Kehä II jollain tavalla takaisin agendalla. Tms. Pikkurahaa se on verrattuna Matinkylän metroon Kivenlahdesta puhumattakaan, pikemminkin epäilisin sen lykkäystä. Enkä muuten olisi ihan ihmeissäni jos se niistä kustannussyistä johtuen muuttuisi Raide-Jokerin jatkoksi.
 
Raide-Jokeri voidaan toteuttaa ensi vaalikaudella 2011-2015 jos se nostetaan Helsingissä ja Uudellamaalla vaalien keskeiseksi kysymykseksi.

Raide-Jokerin toteutusvalmius on parempi kuin Tampereen tai Turun raitioteiden, koska väylä on pääosin kaavoitettu, alustava yleissuunnitelma on tehty ja merkittävä osa radan taitorakenteista on jo tehty.

Olisi myös hyvä nostaa esille, että hankkeen voi toteuttaa vaiheina, esimerkiksi I vaihe Leppävaara - Itäkeskus sekä hankkeen hyödyllisyyttä voi nostaa jatkamalla Helsingin raitioteitä Raide-Jokerille asti.
 
Ilmeisesti tuo ongelma on nyt ratkennut ja ajolangat ovat turvallisen kaukana parvekkeista.

Saattaa olla hyvinkin minun sanomisiani. Taisi kuitenkin olla niin, että oikea ongelma silloin aiemmin oli itään vievän bussipysäkin ja ratikkapysäkin yhteinen leveys. Tällä suunnittelukierroksella huomattiin, että bussipysäkit on pakko sijoittaa kiertoliittymän tulosuunnille, jotta geometria toimii. Pysäkithän mieluiten laitetaan poistuville suunnille, jotta oikean pysäkin voi valita kulkusuunnan eikä linjan mukaan. Näin ollen ei ollut enää ongelmaa bussipysäkin leveyden suhteen.

---------- Viesti lisätty kello 0:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:16 ----------

Raide-Jokeri voidaan toteuttaa ensi vaalikaudella 2011-2015 jos se nostetaan Helsingissä ja Uudellamaalla vaalien keskeiseksi kysymykseksi.

Pitäisikö se nostaa keskeiseksi kysymykseksi, kun esimerkiksi Kruunuvuorenrannan alueen ratikkayhteys uuden alueen rakentumisen tahdissa on edelleen epävarma? Jokeri on kuitenkin pääosin nykyistä kaupunkirakennetta palveleva hanke, joten se ei ole yhtä akuutti. Lisäksi bussilinja on jo ylikuormittunut eli nykyisen sopimuksen jatkaminen optiolla 2013 jälkeen haittaisi matkustajamäärien kasvua. Uusi sopimus ja sopiva optioiden suunnittelu sallisi valmistumisen joustavasti 2018-2022.

Melkoinen urakka olisi saada linja valmiiksi 2015 mennessä, jos niin haluttaisiinkin. Esimerkiksi YVA on tekemättä. Kaluston hankkiminen tässä tahdissa vaatisi standardivaunujen käyttöä ja nekin pitäisi tilata pikavauhtia. Liikennöitsijä pitäisi hankkia ulkoa ja varikolle pitäisi kaavoittaa paikka. Asemakaavan muutoksia tarvitaan myös linjalle ja kaavaprosessit kestävät arviolta 2-3 vuotta.
 
Takaisin
Ylös