Raide-Jokeri

Anteron ajatus taisi perustua siihen, että jos Jokerin valmistumisen aikaan Varioille pitää joka tapauksessa tehdä iso remontti, niin ne voisi saman tien muuttaa kaksisuuntaisiksi ja laittaa Jokerille. Tämmöisen ajoituksen osuminen kohdalleen ei siis ole mitenkään selvää. Itse epäilen, että Variot laittettaisiin tuossa tilantessa mieluummin tunkiolle. Millainen Bombardierin korjaustahti on tällä hetkellä? Tekevätkö he isompia korien ja teilien repeämien tms. paikkausta jatkuvasti?
 
Anteron ajatus taisi perustua siihen, että jos Jokerin valmistumisen aikaan Varioille pitää joka tapauksessa tehdä iso remontti, niin ne voisi saman tien muuttaa kaksisuuntaisiksi ja laittaa Jokerille. Tämmöisen ajoituksen osuminen kohdalleen ei siis ole mitenkään selvää. Itse epäilen, että Variot laittettaisiin tuossa tilantessa mieluummin tunkiolle. Millainen Bombardierin korjaustahti on tällä hetkellä? Tekevätkö he isompia korien ja teilien repeämien tms. paikkausta jatkuvasti?
Juuri näin. Varioiden huoltosopimus päättyy 2017. Meneillään olevaan 10-vuotiseen huoltosopimukseen liittyi tietynlainen peruskorjaus. Mutta on tietenkin arvoitus, missä kunnossa vaunut ovat vuonna 2017. Perusrakennettahan ei ole muutettu toisin kuin Siemens teki vastaavassa tilanteessa Combinoille. Siten on mahdollista, että kun Varioita on käytetty Helsingin verkolla vuoteen 2017, ne saattavat olla jälleen peruskorjauksen tarpeessa, jolloin tulee harkittavaksi, mitä vaunujen kanssa kannattaa tehdä.

Jos arvataan, että Varioiden jatkuva käyttö Helsingin verkolla on niin kallista, ettei sitä kannata jatkaa, kysymys on siitä, mikä on Helsingille edullisin tapa jatkosta. Romuttaminen ei ole edullista, mutta myynti jonnekin käyttöön tai mahdollisuus käyttää vaunuja itse niin, ettei käyttö maksa niin paljon kuin Helsingin verkolla, on parempi vaihtoehto.

Itse asiassa edullisinta olisi, että kun Variot on nyt juuri korjattu, ne voitaisiin siirtää heti sellaiseen käyttöön, jossa ne eivät vaurioituisi uudelleen. Eli jos päätettäsiin rakentaa Raidejokeri heti ja liikenne voisi alkaa 2 vuoden päästä, Variot olisivat vielä kunnossa niin, että säästyisi niiden uudelleen korjaaminen vuonna 2017. Säästyvä korjauskustannus voisi olla ehkä 15 M€. Samaan aikaan, parin vuoden päästä, alkaa Transtechin sarjatuotantovaunujen toimitus. Voitaisiin ottaa käyttöön optio ja mahdollisesti tuplata Transtechin toimitusvauhti. Siten siis korvautuisi Varioiden jääminen pois nykyverkon liikenteestä. Apuna olisi myös pidennettyjen Nr-vaunujen lisäkapasiteetti, ja valoetuuksin voidaan edelleen vähentää vaunutarvetta (ja alentaa liikennöintikuluja samalla kun palvelutaso paranee).

Tällä järjestelyllä säästyisi 15 M€:n korjauslasku sekä noin 20 vuoden pääomakulut, kun Varioita voidaan käyttää 20 lisävuotta esim. romuttamisen sijaan. 40 vaunun 20 vuoden pääomakulujen arvo on noin 50 M€. Siis Raidejokerin rakentaminen heti säästäisi ehkä 65 M€ sen sijaan, että viivytellään kaikenlaisten johdinauto- ja tuplanivelbussikokeilujen kanssa niin, että Variot ajetaan taas rikki.

Tätä asiaa voi ajatella tietenkin monella tavalla. Voidaan ajatella, että saadaan 65 M€ alennus Raidejokerin kustannuksiin, koska heti tekeminen säästää näin paljon. Tai voidaan ajatella, että siirrytään puoli-ilmaiseen liikennöintiin, koska saadaan ”ilmaiseksi” Jokerin kalusto.

Espoossa pitää tietenkin tässä tapauksessa hyväksyä se, että Raidejokeri tehdään 1000 mm raideleveydelle. Vaikka itse asiassa Variot on äärimmäisen helppo muuttaa mille hyvänsä raideleveydelle siirtämällä pyöränrengas moottorin ympärillä vain toiseen paikkaan.

Antero
 
Tätä asiaa voi ajatella tietenkin monella tavalla. Voidaan ajatella, että saadaan 65 M€ alennus Raidejokerin kustannuksiin, koska heti tekeminen säästää näin paljon. Tai voidaan ajatella, että siirrytään puoli-ilmaiseen liikennöintiin, koska saadaan ”ilmaiseksi” Jokerin kalusto.

Espoossa pitää tietenkin tässä tapauksessa hyväksyä se, että Raidejokeri tehdään 1000 mm raideleveydelle. Vaikka itse asiassa Variot on äärimmäisen helppo muuttaa mille hyvänsä raideleveydelle siirtämällä pyöränrengas moottorin ympärillä vain toiseen paikkaan.

Ja kun sen Jokerin rakentamisen voisi aloittaa vaikka nyt ja aluksi Pitäjänmäkeen tai Leppävaaraan. Sitä Espoo tuskin vastustaisi. Suurin riidanaihe Jokerin osalta Espoossa on että mitä reittiä se jatkaisi Leppävaarasta.

Tuo että leveämmätkin raideleveydet kuin 1000 mm ovat mahdollisia pitää vakavasti ottaa huomioon kanssa.

t. Rainer
 
Tuo että leveämmätkin raideleveydet kuin 1000 mm ovat mahdollisia pitää vakavasti ottaa huomioon kanssa.

No ei oikeastaan. Koko seudun kevytraideliikenne on tonnisilla kiskoilla ja sille leveydelle on hyvin kalustoa saatavilla. Rautateille ratikoita ei voi viedä mm. lainsäädännöllisistä ja aikataulullisista syistä. En näe mitään syytä sille, että Jokerin tai minkään muunkaan uuden pk-seudun ratikkayhteyden raideleveyksien tulisi poiketa nykyisestä standardista.
 
tai mahdollisuus käyttää vaunuja itse niin, ettei käyttö maksa niin paljon kuin Helsingin verkolla, on parempi vaihtoehto.

Kuinka todennäköistä on, että Variot toimisivat hyvin Jokerilla? Käsittääkseni esim. Combinoita meni remonttikuntoon aika paljon geometrialtaan helpommiltakin radoilta kuin mitä Helsingin keskustassa on.
 
Variohan kulkee "kuin juna" suoralla ja loivissa kaarteissa (vaikka Hämeentien sillalla esim), eikä vaapu eikä kiemurtele eikä rutise.
 
Kuinka todennäköistä on, että Variot toimisivat hyvin Jokerilla? Käsittääkseni esim. Combinoita meni remonttikuntoon aika paljon geometrialtaan helpommiltakin radoilta kuin mitä Helsingin keskustassa on.
Tähän on vaikea vastata. Asiaa voi kyllä selvittää laskemalla. HKL:n teettämät laskelmat Varioiden kestoiästä pitivät koko lailla hyvin paikkansa sen kanssa, miten vaunut alkoivat repeillä. Väsymisvaurioiden luonne on sellainen, että varsin pieni ero kuormitushuippujen suuruudessa vaikuttaa paljon vaurion esiintymisaikaan (väsyminen on logaritminen ilmiö suhteessa kuormituskertojen määrään ja suuruuteen). Tämän perusteella on oletettavissa, että odotettu kestoikä voi hyvinkin 10–30 -kertaistua Jokerin ratageometrialla verrattuna kantakaupungin geometriaan. Joka tapauksessa Jokeri on helpompi paikka kuin minkään kaupungin keskusta.

Antero
 
Miksi Raide-Jokerin tarvitsisi mennä edes Leppävaaraan? Rakennettaisiin se nopeasti Huopalahti-Itäkeskus-välille. Itse olen kokenut, että Westendinasema-Huopalahti-väli hoituisi busseinkin, vasta Huopalahdesta alkaen itään on oikea riski, että bussi täyttyy kokonaan ja ihmisiä jää ulos. Yhtä hyvin bussin voi oikaista siirtolapuutarhalta Vermolle, on se silti halvempaa, kuin raitiotie, jos sille ei ole tarvetta. Huopalahdesta olisi tahdistettu välitön vaihto bussiin, juuri Huopalahden hyödyt:
  • Tunneliasema, jonne ei vinokaan sade tai vahvakaan myrsky yllä
  • Helppo muuttaa lämmitetyksi
  • Junalla loppumatka sujuu nopeiten
  • Suuri liikenneympyrä, jonka ympärille mahtuu hyvin yksi Jokerikaista takaisin Itäkeskukseen kääntyvälle ratikalle
  • Liikenneympyrän ja aseman välissä paljon tilaa, jonne voidaan laittaa bussien odotusruutuja
  • Mahdollisimman mukava vaihto
  • Ei hidasta kenenkään matkaa
  • Lyhyempi matka Itäkeskukseen eli vähemmän kustannuksia ja rakennusaikaa
  • Huopalahdesta länteen voidaan jatkaa niin montaa eri bussiversiota, kuin eri reittejä halutaan Espoon puolelle vetää
  • Ei tarvitse neuvotella Espoon kanssa
Matkustajat, jotka pitävät pikku kävelyä vaihtoa mukavampana, voisivat halutessaan jäädä vasta liikenneympyrän pysäkillä (josta on esim. Kutomotielle 500m kävely)


Matka-ajat Huopalahden asemalta Raide-Jokerin ajaessa Itäkeskuksen ja Vihdintien liikenneympyrän väliä (min)Tahdistettu suorempi ja parhaiden etuuksien bussijokeri (vaihdoksi laskettu 0:45 min)Kävely ympyrältä (+1:00 raitiovaunumatkaa liikenneympyrälle saakka)Nyky-jokeri (ei vaihtoaikaa)Suurin piirtein tahdistettu juna(vaihdoksi laskettu 1:30 min)
Pitäjänmäkeen(Kutomotie)3:156 min3 min12:20 (kävelyineen)
Taasen Valimolle 10 min nopeammin kuin Jokerilla.
Pitäjänmäkeen (asemalle)8:30 (sis. 1min kävely)21 min7 min4:45
Mäkkylään8:3029 min10,5 min6:30
Leppävaaraan12:0041 min15 min5:40-9:15
 
Miksi Raide-Jokerin tarvitsisi mennä edes Leppävaaraan? Rakennettaisiin se nopeasti Huopalahti-Itäkeskus-välille. Itse olen kokenut, että Westendinasema-Huopalahti-väli hoituisi busseinkin, vasta Huopalahdesta alkaen itään on oikea riski, että bussi täyttyy kokonaan ja ihmisiä jää ulos. Yhtä hyvin bussin voi oikaista siirtolapuutarhalta Vermolle, on se silti halvempaa, kuin raitiotie, jos sille ei ole tarvetta. Huopalahdesta olisi tahdistettu välitön vaihto bussiin, juuri Huopalahden hyödyt:

En oikein saanut selvää tarkoititko että raide-Jokerin pitäisi päättyä Huopalahden asemalle vai Pitäjänmääkeen (liikenneympyrään)?
Minun mielestäni sen pitäisi vähintään kulkea Pitskun työpaikka-alueelle asti, siksi että suuri osa Jokerin matkustajista menee juuri sinne. Väliaikainen päättäri (jonne mahtuisi oikein kääntösilmukkakin) voisi olla Pitäjänmäentien ja Pajamäentien risteyksessä.
Huopalahden asema (anteeksi vaan haagalaiset) on työmatkaliikennettä ajatellen valitettavasti niin "just in the middle of nowhere" kuin mikään voi olla. Olkoot että sieltä on loistavat vaihtoyhteydet junalla.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Jokeri ei vaadi silmukoita, joten päättäri voi olla ihan kylmästi keskellä Pitäjänmäentietä. Tarpeen mukaan liikennettä voitaisiin periaatteessa laajentaa pysäkinväli kerrallaan, joten jos Espoon puolelle mennessä rakennettavat tunnelit viivästyvät, voi Jokeri jäädä tosielämässäkin joksikin aikaa Pitäjänmäentielle. Itäkeskus-Pitäjänmäki on kyse vain katutöistä ja siltojen peruskorjauksesta.
 
Villi arvaus: valtion rahoitusosuus.
Jep.

Ja seudullisen yhteistyön teeskentely on maailman ensteks tärkein asia.

Mutta toisaalta jos Laajasalon ratikan valtionrahoituksen saa menemään läpi niin tuokin este voisi poistua.

Must näin:
- Itäkeskus - Viikki - Huopalahti - Meilahti - Pasila - Kalasatama pikaraitsikka
- Bussi 590 Westendinasema - Leppävaara - Pitäjänmäki - Pasila - Itäkeskus

58, 59, jne. päällekkäiset pois. Olis selkeä.
 
Mielestäni 550 olisi ihan luonteva jatkaa olemistaan bussina Temen esittämässä skenaariossa uuden 590:n sijaan. Reitti on sama Espoossa, ja 590 on sitäpaitsi luontevampi linjatunnus bussi-Jokeri 3:lle: 550, 570, 590. Pikaratikka olkoon vaikka J1.
 
Mielestäni 550 olisi ihan luonteva jatkaa olemistaan bussina Temen esittämässä skenaariossa uuden 590:n sijaan. Reitti on sama Espoossa, ja 590 on sitäpaitsi luontevampi linjatunnus bussi-Jokeri 3:lle: 550, 570, 590. Pikaratikka olkoon vaikka J1.
Ytv:n vaihtuessa HSL:ksi tietääkseni se vaihdettiin niin, että Jokeri I 550, Jokeri II 560, Jokeri III 570.

Bussin on oltava 550, sillä vain Helsingissä kulkeva raitiotie voi olla vain kaksinumeroinen. Siispä raitiovaunu 55, ja nyky-h55-bussi korvattaisiin muutenkin:
  • Kasiratikkaa jatketaan 55:n pohjoispäätyyn (+1 raitiovaunu)
  • Joku 70-sarjan bussi, vaikka 73, Kumpulan kampuksen kautta (+2.5 min/linjasivu)
  • h52 päättäriksi vaihdettaisiin Kalasatama (ei muutosta hyvillä etuuksilla) (506 hoitaa jo yhteyden poikittain Hämeentielle Vanhakaupunkiin)
  • Ysiratikka tulee kulkemaan joka tapauksessa Hakaniemi-Kamppi-välin. (ei muutosta)
 
Ytv:n vaihtuessa HSL:ksi tietääkseni se vaihdettiin niin, että Jokeri I 550, Jokeri II 560, Jokeri III 570.

Olet kyllä juttuinesi jälleen metsässä. Kaikki nykyiset julkaisut puhuvat Jokeri II:sta 570:na.

Bussin on oltava 550, sillä vain Helsingissä kulkeva raitiotie voi olla vain kaksinumeroinen. Siispä raitiovaunu 55, ja nyky-h55-bussi korvattaisiin muutenkin:
  • Kasiratikkaa jatketaan 55:n pohjoispäätyyn (+1 raitiovaunu)
  • Joku 70-sarjan bussi, vaikka 73, Kumpulan kampuksen kautta (+2.5 min/linjasivu)
  • h52 päättäriksi vaihdettaisiin Kalasatama (ei muutosta hyvillä etuuksilla) (506 hoitaa jo yhteyden poikittain Hämeentielle Vanhakaupunkiin)
  • Ysiratikka tulee kulkemaan joka tapauksessa Hakaniemi-Kamppi-välin. (ei muutosta)

Luovaa, jälleen...
 
Takaisin
Ylös