Raide-Jokeri

Ei kai? Tuusulanväylällä on Tuomarinkylän tasalle 80 km/h rajoitus.
Ja Itäväylällä on 70 km/h rajoitus Kulosaaren sillan ja Itäkeskuksen Herttoniemen välillä. Eroa siis on, mutta ei kovin paljoa. Käytännön nopeustasoista en sitten mene takuuseen...
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti kuukangolla on joululomalla aikaa siivota tämä ketju... En ollut kyllä ihan itsekään syytön sen sotkemiseen. Mutta ehkä joskus vielä ymmärrän, miten moottoritieliittymien tilantarve ylipäätään tähän keskusteluun päätyi. Sitä odotellessa lukekaa vaikka temen blogaus aiheesta. Tai tämä toinen. Se on käytännössä ihan sama, minkälaisia eritasoliittymiä tehdään. Tilantarve on joka tapauksessa valtaisasti isompi kuin Manskun tai Paciuksenkadun kaltaisilla väylillä. Samoin kuin vaikutus kaupunkirakenteen estevaikutuksen kokemukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ja Itäväylällä on 70 km/h rajoitus Kulosaaren sillan ja Itäkeskuksen välillä.
Eikun: Kulosaaren sillalta Herttoniemen liittymään on 70 km/h, sitten on 80 km/h, joka päättyy Kehä 1:n liittymään. Siitä itään on 60 km/h.

Muuten olen samaa mieltä kuin Elmo: Mitenkään tämä keskustelu ei liity Raidejokeriin. Ja eritasoliittymät eivät kuulu kaupunkiin vaan landelle. Kaupungissa ei ole niille tilaa.

Loppukevennykseksi: Muutin pois kaupungista, kun olin 2-vuotias. Siihen asti asuin Aleksis Kiven kadulla, sitten Herttoniemessä. Se ei ollut kaupunkia, sillä kaupunki oli siellä, minne silloinen Porvoontie vei, Naurissaaren ja Kulosaaren siltojen tuolle puolen. Oli aivan itsestään selvää, että välillä käytiin kaupungissa, kun siellä ei enää asuttu.

Antero
 
Eikun: Kulosaaren sillalta Herttoniemen liittymään on 70 km/h, sitten on 80 km/h, joka päättyy Kehä 1:n liittymään. Siitä itään on 60 km/h.
Antero
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin sillalle kun tullaan, ensin on taajaman päättymismerkki (eli 80km/h), siitä muutama kymmen metriä itään on 70 km/h rajoitusmerkki ;). Jos ei nyt ihan lähiaikoina ole muutoksia tehty.
 
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin sillalle kun tullaan, ensin on taajaman päättymismerkki (eli 80km/h), siitä muutama kymmen metriä itään on 70 km/h rajoitusmerkki ;). Jos ei nyt ihan lähiaikoina ole muutoksia tehty.

Taajaman ulkopuolella on 80 km/h nopeusrajoitus, ellei merkein muuta osoiteta. Mielestäni tämä merkein muun osoittaminen voi tapahtua myös jonkin matkaa taajama päättyy -merkin jälkeen, semminkin kun samaan tolppaan sen kanssa ei käsittääkseni nopeusrajoitusta voi lätkäistä. Olisi mielenkiintoista kuulla lainoppineen kanta näihin.
 
Olisi mielenkiintoista kuulla lainoppineen kanta näihin.
Eiköhän laki sano aika yksiselitteisesti, että välillä on 80 km/h rajoitus. Kukaan ei vain ehdi laillisesti kiihdyttämään siihen ennen seuraavaa merkkiä. Käytännössä paljon kyseenalaisempi on kuitenkin tilanne, jossa taajama alkaa -merkin jälkeen tulee 60 km/h rajoitus. Ainakin oma autokoulunopettajani neuvoi, että inssiajossa tai poliisien läsnäollessa kannattaa varmuuden vuoksi tosiaan hidastaa välillä 50:n alle, jotta lain kirjainta tulee noudatettua, vaikka se vähän hölmöä onkin.
 
Käytännössä paljon kyseenalaisempi on kuitenkin tilanne, jossa taajama alkaa -merkin jälkeen tulee 60 km/h rajoitus. Ainakin oma autokoulunopettajani neuvoi, että inssiajossa tai poliisien läsnäollessa kannattaa varmuuden vuoksi tosiaan hidastaa välillä 50:n alle, jotta lain kirjainta tulee noudatettua, vaikka se vähän hölmöä onkin.

Siitäkin on selvät ohjeet lainsäädännössä: (boldaus omani)
Tieliikenneasetus sanoi:
Merkki 361

Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361 - 363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.
(merkki 361 on "nopeusrajoitus" ja merkki 571 "taajama")

Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista kertoo vielä, miten tuota "välittömästi" on tulkittava:
Merkki 571. Taajama
...
Merkin yhteyteen ei saa sijoittaa kielto- tai rajoitusmerkkiä. Taajaman alkamiskohdassa osoitetaan taajaman yleisestä nopeusrajoituksesta poikkeava rajoitus sijoittamalla nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki 20-60 metrin etäisyydelle merkin 571 jälkeen siten, että molemmat merkit ovat samanaikaisesti havaittavissa.
 
En tiennytkään että teillä on joitain nimimerkkeihin liittyviä huomioita.
Taitavasti henkilö väistää tässä arviot siitä, että hänen melskaamisensa muistuttaa mm. edesmenneiden nimimerkkien Epex82 ja Sebastin touhuamista. Yksi virke, ja sitten aiheenvaihto.
 
Taitavasti henkilö väistää tässä arviot siitä, että hänen melskaamisensa muistuttaa mm. edesmenneiden nimimerkkien Epex82 ja Sebastin touhuamista. Yksi virke, ja sitten aiheenvaihto.

Tämä taitaa liittyä jotenkin minuun. En ole tiennyt että teillä on nimimerkkeihin liittyviä huomioita, mitä foorumilla onkaan. Edesmenneet? Onko nuo henkilöt bannittu? Ilmeisesti Sebastinia ja aiemmin mainitta Renneä ei ole(?).

Mielestäni en mitenkään melskaa, vaikka ehkä hieman pölyisiä nurkkia tamppailen. Mukavaa kuitenkin olla foorumilla - keskustelemassa joukkoliikenteestä kanssanne. Kirjoitan tosiasiallisista aiheista, todenperäisiin asioihin pohjautuen - mutta olen myös huumorin tajuinen ja sarkastinen, kai se näkyy joskus kirjoituksissa. Mutta saahan sitä hauskaakin olla. Vaikka siis tottakai tosiasia on vakava ja tärkeä keskustelu joukkoliikenteestä.
 
En ole tiennyt että teillä on nimimerkkeihin liittyviä huomioita, mitä foorumilla onkaan. Edesmenneet? Onko nuo henkilöt bannittu? Ilmeisesti Sebastinia ja aiemmin mainitta Renneä ei ole(?).

Ei ole ei. Et millään arvanne syytä.

Mielestäni en mitenkään melskaa, vaikka ehkä hieman pölyisiä nurkkia tamppailen.

Ei kannata tamppailla. Moni on yrittänyt, tai oikeastaan luultavasti yleensä yksi ja sama henkilö usean nimimerkin takaa. Tämä on asiafoorumi, jonne rekisteröidytään omilla nimillä ja keskustellaan asiallisesti. Muu käyttäytyminen johtaa ylensä lähtöpasseihin.

Kirjoitan tosiasiallisista aiheista, todenperäisiin asioihin pohjautuen - mutta olen myös huumorin tajuinen ja sarkastinen, kai se näkyy joskus kirjoituksissa.

Et kirjoita todenperäisiin asioihin pohjautuen, vaan esität yleensä omia kuvitelmiasi faktoina. Myös asiassa pysyminen vaikuttaisi olevan hieman hankalaa. Eikä huumorintajusikaan valitettavasti näy yhtään kirjoituksissasi.
 
Et kirjoita todenperäisiin asioihin pohjautuen, vaan esität yleensä omia kuvitelmiasi faktoina.

Sen lisäksi mainittakoon sopivien korostuskertoimien käyttäminen päälle päin tilastofaktoilta näyttävissä asioissa. Kuten nyt vaikkapa raitiovaunujen todellisen keskinopeuden puolittaminen. Kun sen esittää lukuja käyttäen, se luetaan faktana. Jos haluaa retorisista syistä liioitella asiaa, voi käyttää laadullisia sanoja. Joskin Kantokoski on saturoinut jo niidenkin käytön. Liioittelevat ilmaisut eivät toimi, jos niitä käytetään joka toisessa lauseessa.
 
Niin no, Munkan alueen sijainti keskustasta ei ole sama kuin radan pituus. Kilometri 5 minuuttissa on aivan järkyttävän hidasta, ja tuo on vain reittioppaan antama aika. Todellisuus kadulla on pidempi. Ruuhka aikaan vieläkin pidempi. Eli 5km keskustasta / 7km rataa = ruuhka-aikana 40min.

Skarppaan nyt kuitenkin "tilastofaktojen" kanssa.
 
Niin no, Munkan alueen sijainti keskustasta ei ole sama kuin radan pituus. Kilometri 5 minuuttissa on aivan järkyttävän hidasta, ja tuo on vain reittioppaan antama aika.

Varmaan onkin, kun se on 12 km/h, ja tiedämme toisaalta, että raitiovaunujen keskinopeus ihan oikeasti on yli 14 km/h (joku toisaalla sen kertoi) ja että linja 4 ei ole edes kaikkein hitain (joka tietääkseni on kolmonen). Linjauksesta päätellen 4 on keskimääräistä nopeampi linja eli sen keskinopeus on luokkaa 15 km/h.

Olisi myös hauska tietää, mitä Reittiopas on sinulle antanut, kun minulle se kertoo välille Saunalahdentie-Lasipalatsi 5,6 km / 21 minuuttia = 16,6 km/h. Tai Saunalahdentie-Merisotilaantori 8,4 km / 33 min = 15,3 km/h. Ja tämä vielä arkipäivälle klo 17. Mutta tietysti jos sopivasti pyöristelee lukuja, lisäilee yhteen vähän ja vähentää toisesti hiukan, niin saa tulokset näyttämään itselle paljon mieleisimmiltä. Sovitaan vaikka, että linjan pituus ei olekaan 8,4 km vaan vain 7 km ja että aikaa meneekin 40 minuuttia eikä 33, niin saadaan paljon hienommalta näyttävä 10,5 km/h nopeus. Sen voikin sitten sopivassa yhteydessä vielä sanoa, että kun se nopeus on jotain 7,5 km/h, niin asialleen saa paljon enemmän painoarvoa, vaikka ollaankin valehdeltu vasta noin kertoimella 2,0.
 
Elmo, ei maksa vaivaa mennä mukaan näihin "Kantokosken" trollailuihin. Se on jo vuoden tai pari jauhanut tuota, ettei Reittiopas pidä paikkaansa ja että ratikat eivät noudattaisi aikataulujaan vaan matka-ajat olisivat huikeesti pidempiä. Ilmeisesti se ei itse niillä matkusta, sillä muutenhan se saattaisi yllättyä.

Mutta eikö kannattaisi jättää vaan noi trollolot kommentoimatta, jos se vaikka siitä kyllästyisi ja hiljenisi?
 
Takaisin
Ylös