Raide-Jokeri

Minulle ainakin esimakua metrosta on antanut nykyinen metrobussilinjasto...
Mutta nythän tätä esimakua on tarjolla Itä-Helsingissä. Ensin voi matkustaa liityntäbussilla Itäkeskukseen ja vaihtaa siellä runkobussiin 99. Moten tekevät näin, koska juuri nyt runkobussi ajaa useammin kuin metro ja runkobussin pysäkki on lähempänä ja helpommin saavutettavissa kuin metrolaituri. Lisäksi kaupungissa on enemmän pysäkkejä ja ne kaikki ovat maanpinnalla. Siten kävelymatka on lyhyempi ja perillä on nopeammin.

Pieni kehitysehdotus vielä, HKL-SUY huomio! Runkobussin 99 vuorot voitaisiin kätevästi yhdistää liityntälinjaan, jonka vuoro saapuu Itikseen juuri ennen 99:n lähtöä kohti keskustaa. Ja paluusuunnassa päin vastoin. Näin säästettän aina 5 minuutin välein tarpeeton vaihto bussista toiseen. Matka-aikaa säästyy ja matkustajatyytyväisyys kasvaa - ai niin, mutta sehän ei saa kasvaa, kun on kyse busseista. :(

Muuten olisin ehdottanut, että ensisijaisesti olisi yhdistetty aina Vuosaaren metroradan suuntaan liikennöiviin vuoroihin, koska sinne suuntaan on nyt kysyntää vaihtottomille matkoille. Nythän tähän suuntaan on aina 2 vaihtoa.

Antero
 
Muuten olisin ehdottanut, että ensisijaisesti olisi yhdistetty aina Vuosaaren metroradan suuntaan liikennöiviin vuoroihin, koska sinne suuntaan on nyt kysyntää vaihtottomille matkoille. Nythän tähän suuntaan on aina 2 vaihtoa.

Itse asiassa, kun tätä rupeaa miettimään, niin Vuosaaren tuplavaihdot olisi todellakin kannattanut välttää yhdistämällä linjat 98 ja 99 yhdeksi linjaksi. Se vaan sitten olisi tainnut syödä kaikki matkustajat pois Vuokin shuttlemetrosta, mikä ei tietenkään käy.
 
Hyväksyimme kaupunkisuunnittelulautakunnassa eilen 17.6. Raidejokerin alustavan yleissuunnitelman konsulttitarjouksen. Työ oli EU-laajuisessa julkisessa tarjoushaussa keväällä. Suunnitelma valmistuu maaliskuussa 2009.

Kiintoisaa ja positiivista on, että suunnitelmaa tulee tekemään Karlsruhen liikennelaitoksen konsulttiyritys TTK. On siis odotettavissa, että Raidejokeria suunnitellaan osaavin ja kokenein voimin. TTK on jo aiemmin tehnyt suppeahkon selvityksen Raidejokerin mahdollisesta yhteisliikenteestä metron kanssa. Suomalaisena osapuolena työssä on WSP Finland Oy.

Antero
 
Vaikuttaa munakkaalta touhulta, harmi, että jokeri2 ei saa samaa suosiota, vaikka se on todella kiireellinen hanke.
Tampere ja Turku voivat nyt ottaa oppia: kun on itse aktiivinen, niin LVM on mukana. Eipä ole kuulunut Turusta ja Mansesta pikaratikasta saatikka ratikasta mitään, koska poliitikot eivät sitä halua.

Jokerille avautuu myös omat sivut 17.10.2008 www.raidejokeri.info
 
Saas nähdä millainen mieliala tuolla Oulunkylän tilaisuudessa vallitsee huomenna maanantaina 20.10. klo 18-20. Oulunkylän ala-asteen ruokalassa, Teinitie 12, on siis Raide-Jokerin esittely- ja keskustelutilaisuus.
 
Saas nähdä millainen mieliala tuolla Oulunkylän tilaisuudessa vallitsee...

Toivottavasti vallitsi vähän parempi henki kuin Tapiolan tilaisuudella. Sen miltei valtasi "Laajalahtimafia", jonka uhkakuvissa lapset jäävät joukolla ratikan alle ja koko pahuus pitäisi siirtää KehäI:n varteen. Eivät ne tainneet kuulua joukkoliikennettä käyttävään väkeen lainkaan. Toki hanketta kiiteltiinkin.

Itselleni (asun Tapiolassa ja olen ahkera julkisten käyttäjä) jäi hivenen paha maku myös esittelijästä, joka suhtautui esmes allekirjoittaneen kysymyksiin hivenen alentuvasti. Kysymykset koskivat mm täydentävää ja syöttävää bussiliikennettä, tulevaa vaihtoyhteyden suunnitteluperiaatteita ratikka-metro-bussi Tapiolan teminaalissa ja joitain paikallisia pikkudetaljeja kuten Otaniemen-Innopolin seudun tulevia yhteyksiä.

Itse vähän kallistun siihen suuntaan, että olisi ollut varmaan fiksumpaa vetää metro suoraksi ja hoitaa Otaniemi ja Keilaniemi mukaan raidejokerilla, sillä sinne sopisi useampikin pysäkki. Otaniemeen ja lähistölle (Innopoli, Keilaranta) tulee nyt aikamoisia kävelyliityntöjä, jos bussit poistetaan sieltä kokonaan.
 
Itselleni (asun Tapiolassa ja olen ahkera julkisten käyttäjä) jäi hivenen paha maku myös esittelijästä, joka suhtautui esmes allekirjoittaneen kysymyksiin hivenen alentuvasti. Kysymykset koskivat mm täydentävää ja syöttävää bussiliikennettä, tulevaa vaihtoyhteyden suunnitteluperiaatteita ratikka-metro-bussi Tapiolan teminaalissa ja joitain paikallisia pikkudetaljeja kuten Otaniemen-Innopolin seudun tulevia yhteyksiä.

Itse vähän kallistun siihen suuntaan, että olisi ollut varmaan fiksumpaa vetää metro suoraksi ja hoitaa Otaniemi ja Keilaniemi mukaan raidejokerilla, sillä sinne sopisi useampikin pysäkki. Otaniemeen ja lähistölle (Innopoli, Keilaranta) tulee nyt aikamoisia kävelyliityntöjä, jos bussit poistetaan sieltä kokonaan.
Jep, ja rahaa säästyisi jotain 150 miljoonaa. Tuolla voisi tehdä raidejokeria ja vaikka Tiedelinjan (bussi 550) kiskoille. Mut kun ei olla köyhiä eikä kipeitä.
 
Tiedelinjan (bussi 550) kiskoille.

Eikö tiedelinja ole bussi 506? Oli miten oli, luulenpa että myös 506 reitillä nähtäisiin huima matkustajakehitys, jos siihen satsattaisiin vähänkään jokerimaisesti ja laitettaisiin päätepiste tai edes joku piste Tapiolan terminaaliin.
 
Eikö tiedelinja ole bussi 506? Oli miten oli, luulenpa että myös 506 reitillä nähtäisiin huima matkustajakehitys, jos siihen satsattaisiin vähänkään jokerimaisesti ja laitettaisiin päätepiste tai edes joku piste Tapiolan terminaaliin.
Joo, numerot sekaisin. Joka tapauksessa, kolmea pätkää lukuunottamatta matkalla on jo kiskot, puuttuvat ovat: Arabia - Viikki, Vallilanlaakso, ja Munkkiniemi - Otaniemi (Tapiola). Veikkaan että olisi suosittu yhteys.
 
Tampere ja Turku voivat nyt ottaa oppia: kun on itse aktiivinen, niin LVM on mukana. Eipä ole kuulunut Turusta ja Mansesta pikaratikasta saatikka ratikasta mitään, koska poliitikot eivät sitä halua.

Kannattaisi nyt seurata peliä eikä puhua omiaan. Tampereella tehtiin TASE2025 - selvitys LVM:n 50% rahoituksella, ja Turussa tehdään Turun seudun joukkoliikenne 2020 - selvitystä LVM:n 50% rahoituksella.

Turun seudun joukkoliikenne 2020-selvityksen pikaraitiotieosiosta tiedotetaan joulukuussa kun välivaihe on valmis.

Turussa pikaraitiotie on vaalien yksi pääteema, ja Vihreät, RKP, Vasemmistoliitto ja SDP ovat ilmoittaneet kannattavansa hanketta ja ottaneet sen vaaliohjelmaansa, ja Keskustassa ja Kokoomuksessa on myös kannattajia.

Tampereella paikallisjunaa on priorisoitu raitiotien edelle, mutta raitiotiellä on myös vahvaa kannatusta.
 
Toivottavasti vallitsi vähän parempi henki kuin Tapiolan tilaisuudella. Sen miltei valtasi "Laajalahtimafia", jonka uhkakuvissa lapset jäävät joukolla ratikan alle ja koko pahuus pitäisi siirtää KehäI:n varteen. Eivät ne tainneet kuulua joukkoliikennettä käyttävään väkeen lainkaan. Toki hanketta kiiteltiinkin.

Kyllä vallitsi, onneksi. Kovin asiallisia olivat Oulunkylän-tilaisuuteen osallistuneiden mielipiteet ja kannanotot. Yksi mummeli tosin oli sitä mieltä, että ratikan voisi rakentaa "jonnekin länteen" koska hän käyttää bussia ja se on hyvä.

Yleisö jopa toivoi raidejokerin aikaistamista, mikäli suinkin mahdollista. Tilaisuudessa kerrottiin tavoitevuodeksi 2015-16.

Yleisön kommentit koskivat suurimmaksi osaksi pysäkkien sijoittelua ja määrää.
 
Toivottavasti vallitsi vähän parempi henki kuin Tapiolan tilaisuudella. Sen miltei valtasi "Laajalahtimafia", jonka uhkakuvissa lapset jäävät joukolla ratikan alle ja koko pahuus pitäisi siirtää KehäI:n varteen. Eivät ne tainneet kuulua joukkoliikennettä käyttävään väkeen lainkaan. Toki hanketta kiiteltiinkin.
Olin itsekin tuolla Tapiolan koululla pidetyssä tilaisuudessa. Päällimmäisenä jäi mieleen se, että Laajalahdessa taitaa olla aika vireä asukasyhdistys. ;)

Suurin pelko ainakin Otaniemessä käyvillä tuntui olevan se, että länsimetron ja raide-Jokerin myötä bussiliikenne akselilla Tapiola-Otaniemi-Leppävaara loppuu kokonaan. Eli jos haluaa Otaniemestä Leppävaaraan (ja edelleen vaikkapa sieltä pohjoiseen), niin kulkutapa olisi tulevaisuudessa heidän mielestään kaikessa hankaluudessaan tämä: metrolla ensiksi Otaniemestä Tapiolaan ja sieltä Raide-Jokerilla Leppävaaraan. Pitäisin suurena ihmeenä, jos Otaniemestä ei Raide-Jokerinkaan aikana pääsisi Kehä I:tä pitkin bussilla Leppävaaraan. (Nythän tuossa kulkee kolme bussilinjaa eli e52, 510, 512A sekä tietysti 550.)

Sinällään hyvä, että esittelijät käyttivät Tukholman Tvärbanania paljolti esimerkkinä. Ehkä useimpien ihmisten on helpompi saada pikaratikalle jotain konkreettista kuvaa, jos esimerkki löytyy niinkin läheltä kuin länsinaapurimme pääkaupungista. Me joukkoliikenneharrastajat sen sijaan emme tyydy pelkästään Tvärbananiin vaan kaukokaipuu Strasbourgiin ja Karlsruheen on valtava. :D
 
Takaisin
Ylös