Raide-Jokeri

Kaupungin Uutta Helsinkiä -sivuilla juttu täydennysrakentamisesta:

http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset/2017-07-11/raide-jokeri-tiivistaa-helsinkia

raide-jokeri-kartta_-_verkkosivuille_-_2017-07-08.png


Tämän hetken suunnitelmissa on asuttaa tuonne 60 000 ihmistä, mikä on toisaalta Vaasan verran väkeä, toisaalta vain kuuden vuoden kasvua vastaava määrä Helsingissä tämän hetken vauhdilla. Espoo puuttuu näistä luvuista, ja Leppävaaraanhan on suunnitteilla ja rakenteilla lissää kaikkee.
 
Tämän hetken suunnitelmissa on asuttaa tuonne 60 000 ihmistä, mikä on toisaalta Vaasan verran väkeä, toisaalta vain kuuden vuoden kasvua vastaava määrä Helsingissä tämän hetken vauhdilla. Espoo puuttuu näistä luvuista, ja Leppävaaraanhan on suunnitteilla ja rakenteilla lissää kaikkee.

60k on aika vaatimattomasti, kun huomioi, kuinka paljon jokerin varrella on maata. Toisaalta täydennysrakentaminen on vaikeaa, ja realistina pitää olla tyytyväinen, jos kaikkien valitusten ja kompromissien jälkeen päästään tuohonkin lukuun. En tässä edes jaksa arvailla niiden uutisjuttujen lukumäärää, jossa kaupunginosayhdistys x itkee jonkun ryteikön perään, jossa lapset leikkivät, tai on sitä mieltä, että suunnitellaan liian korkeaa rakentamista, jonka myötä alueen luonne uhkaa peruuttamattomasti muuttua.

Helpointahan olisi esimerkiksi ajaa Oulunkylästä puskutraktorilla yli ja rakentaa se uusiksi. Aika harva niitä kuusarin lamellitaloja jäisi kaipaamaan. Saataisiin rakennettua parin pysäkin vaikutusalueelle kolmasosa kokonaistavoitteesta.
 
No nyt sitten sanotaan ääneen se, että Jokeri ei aloita vuonna 2021. Uutta ajankohtaa ei vielä uskalleta arvailla, mutta johtoryhmän muistion mukaan se voisi olla aikaisintaan 31.7.2022. Oliskohan 2023 realismia?

Laajalahteen ei tule varikkoa.

https://www.hel.fi/uutiset/fi/hkl/r...ko-suunnitellaan-rakennettavaksi-roihupeltoon

Tuossahan se vastaus on.

---Lainaus---
Raide-Jokeri-kaluston hankintasopimuksessa on sovittu, että liikennöinnin aloitusajankohta on ilmoitettava kalustotoimittajalle 42 kuukautta ennen liikennöinnin aloittamista.
---Lainaus loppu--

Siis 31.7.2022 aloitus tarkoittaa ilmoitusta kalustotoimittalle tammikuussa 2019.
 
Tuossahan se vastaus on.

Mikä vastaus? Siellä on nyt menossa ns. KAS-vaihe, jonka arvioidaan päättyvän tammikuun lopussa 2019, ja siitä on sitten laskettu eteenpäin viikkoja sen verran kuin kalustosopimus edellyttää. Siitä saadaan laskennallisesti aikaisin mahdollinen liikenteen aloittamispäiväämärä eli tuo 31.7.2022, kuten sanoin. Se on eri asia kuin tämänhetkinen paras arvio siitä, milloin liikenne alkaisi. Ja sellaista arviota ei ole vielä annettu. Arviota saamme odottaa vielä vuoden verran, ja kun se arvio tulee, niin se ei ole 31.7.2022 vaan jotain myöhempää. Toivottavasti kuitenkin 2023.
 
60k on aika vaatimattomasti, kun huomioi, kuinka paljon jokerin varrella on maata. Toisaalta täydennysrakentaminen on vaikeaa

Tuosta sitten puuttuu vielä Espoon rakennelmat. Siellä on myös tekeillä Perkkaalle, Leppävaaraan ja Maariin suht paljon, ainakin espoolaisittain.

Voisin luulla, että vanhempien lähiöiden tonteilla tulee aikaa myöden vielä myös tiivistystä nyt kaavoitettavan lisäksi putkiremppojen yms. realisoituessa, eli taloyhtiötä alkaakin kiinnostaa rakennusoikeuden lisääminen remppojen kustantamiseksi. Tai suorastaan se puskutraktori.
 
Tuntuu jotenkin erikoiselta että kun länsimetrotoimisto ilmoittaa Kivenlahden jatkeen urakkahinnan nousevan 400M€ niin sen päättäjät vain hyväksyvät ja selitellään että länsimetron ensimmäisen vaiheen perusteella uusi hinta on nyt se "oikea hinta". Eli periaatteessa lähes myönnetään että koko metrohanke myytiin päättäjille aikoinaan täysin alihintaan ja myöhemmin hinta korjattiin oikealle tasolle.

Nyt kun raide-jokerin budjetti on ylittymässä, niin tässä projektissa se ylitys pitää jostain saada säästettyä jotta budjetti pitää! Ihmettelen miten on mahdollista että länsimetrossa piikki voi olla auki kun raide-jokerin kohdalla näin ei ilmeisesti ole?
 
Nyt kun raide-jokerin budjetti on ylittymässä, niin tässä projektissa se ylitys pitää jostain saada säästettyä jotta budjetti pitää! Ihmettelen miten on mahdollista että länsimetrossa piikki voi olla auki kun raide-jokerin kohdalla näin ei ilmeisesti ole?

Minä näen pari selittävää tekijää:
  • Raide-Jokerin hankepäätös on kohtuullisen tuore ja silloin vakuutettiin, että kustannusarvio pitää. Näin iso muutos näin lyhyen ajan sisällä ei ole hyväksyttävä
  • Raide-Jokerin rakentamista ei ole vielä aloitettu, joten olisi psykologisesti helpompaa vielä päättää ettei kohonneita kustannuksia hyväksytä, vaan keskeytetään hanke
 
Kyllä noin iso kustannusnousu on kaikesta huolimatta yllätys. Toki suunnitelma on pari vuotta vanha ja ajalta, jolloin rakentaminen ei ollut ihan yhtä kivasta kuin nyt. Varmaan 15-20 pinnaa saa sen piikkiin.

Mutta on tuossa senkin jälkeen vielä selittämistä, kun mainostettiin, että kyseessä realistinen arvio ja vielä erikseen korostettiin, että tämä ei ole sellainen vedätyshinta kuin millä metrohankkeita on myyty.

En usko, että tuosta pystyy höyläämään viittä prossaa enempää ilman, että toteutetaan tyystin eri hanke kuin suunniteltiin. Ja sekin höyläys tulee syömään pahasti ihmisten hermoja jokerin rakennusaikana.

Toivottavasti kuitenkin toteutuu. Edelleen halpa raidehanke hyötyihinsä nähden. Helsinki on kasvanut viime vuodet paljon kiivaammin kuin yleiskaavan nopeimman kasvun käyrä ennustaa. Väyläkapasiteetille on tarvetta ja jokeri maksaa pähkinöitä kehän leventelyyn verrattuna.
 
Eniten närästää tieto että Raide-Jokeri ei olisi yhtään bussia nopeampi, saattaa olla mahdollisesti hitaampi. Päivällä ja ruuhka-aikaan Jokerissa on porukkaa, mutta ko 19 jälkeen monesti bussit ovat aika tyhjiä. Joku on saattanut todeta että busseillakin pärjätään. Mutta ei 100 milliä ole suuri summa kun on puhe pääkaupunkiseudun merkittävästä ympäristöystävällisestä hankkeesta. Se ei voi yksin olla veruke, jolla hanke sitten kokonaan hylätään. 100 kertaa enemmän siinä on järkeä kuin Lentoradassa.
 
Eniten närästää tieto että Raide-Jokeri ei olisi yhtään bussia nopeampi, saattaa olla mahdollisesti hitaampi.

Raide-Jokeri on selvästi bussia hitaampi, mutta mukavampi ja luotettavampi kulkuväline. Kun Jokerilla kuljetaan pääosin aika lyhyitä matkoja linjanopeus ei ole kauhean olennaista. Esimerkiksi Otaniemestä Oulunkylään ja Leppävaarasta Itäkeskukseen on nopeampi keskustavaihtoyhteys, jos matka jatkuu noista pisteistä eteenpäin.
 
Ei raitiotien ja siihen kiinteästi liittyvien taitorakenteiden (sillat, tunneli) rakentaminen tuollaista summaa maksa. Huomioiden esimerkiksi vaihteiden alhaisen määrän tuossa tulisi päästä 7 Me/km luokkaan plus taitorakenteet, ja varmaan päästäänkin. Vähän syntyy sellainen kuva, että tuhat ja yksi virastoa on keksinyt Jokerista itselleen jonkinlaisen wishlistin ja kuvitellut, että nyt on piikki auki, sinne vaan kaikki ja Jokeri maksaa. Jos Marja on ymmärtänyt oikein, että Jokerin kustannuksiin yritetään yhyttää jotain 20 miljoonan euron kaasuputkisiirtoa, jota raitiotie ei edellytä mutta joka olisi hyvä tehdä jonkun päiväkodin vuoksi, niin eipä ihme, että "raitiotien hinta nousee".

Tahdon myös muistuttaa lukijoita siitä, että Helsingissä on perinteisesti sälytetty ratikkahankkeen kustannuksiin kaikki mahdollinen ja vielä vähän enemmän, niin kuin nyt vaikka pysäköintilippuautomaatteja, kun taas länsimetrohankkeen hintalappuun ei ole laskettu hankkeeseen olennaisesti liittyviä kustannuksia, niin kuin nyt vaikka kävelytietä aseman sisäänkäynnille.

Allianssille olisi tietysti kivaa saada sovittua mahdollisimman korkea hintalappu.
 
Minusta vaikuttaa, että joukkoliikennefoorumilla on vallalla epärealistinen käsitys pikaratikkaratkaisujen kustannuksista.

Raide-Jokeri on tämän pienen kustannusnousunkin jälkeen Eurooppalaisittain hyvin halpa ratikkahanke ja edullinen raskasraiteisiin verrattuna.
 
Takaisin
Ylös