Raide-Jokeri

Nyt vielä tuosta yhteydestä Vantaan ja Helsingin verkkojen välillä: Jokeri 2 ja Vantaan ratikka tosiaan kohtaavat Mellunmäessä ja pienellä vaivalla Tammisto-Jumbo -akselilla. Mutta nähdäkseni Jokeri 1 ja Jokeri 2 välillä ei ole mitään kovin pitkälle suunniteltuja yhteyksiä...

Viikin-Malmin ratikan yleissuunnitellun oli tarkoitus käynnistyä tällä valtuustokaudella, mutta tiedä nyt sitten, kun tuo uusi yleiskaava ei Lahdenväylän osalta mennyt läpi. Kymmenen vuoden päästä uusi yritys?

Vaan eipä tuo prioriteeteissa taitanut muutenkaan kovin korkealla olla.
 
Nyt vielä tuosta yhteydestä Vantaan ja Helsingin verkkojen välillä: Jokeri 2 ja Vantaan ratikka tosiaan kohtaavat Mellunmäessä ja pienellä vaivalla Tammisto-Jumbo -akselilla. Mutta nähdäkseni Jokeri 1 ja Jokeri 2 välillä ei ole mitään kovin pitkälle suunniteltuja yhteyksiä...

Tiederatikkahan olisi tuollainen.
 
Kysymys on pelkästä ennakoimisesta kaavoituksen avulla. Se on aktiivista mahdollisuuksien ja mahdottomuuksien miettimistä. Vasta tulevaisuudessa nähdään onko tarvetta vai ei. Mutta suunnittelussa pitää ottaa huomioon tuleva jatkaminen, ettei maalata itseä niinsanotusti nurkkaan.

Viikki-Malmi -raitiotien yleissuunnittelu alkaa tänä syksynä ja tavoitteena on, että siitä päästäisiin tekemään päätöksiä vielä tällä valtuustokaudella. Kyse on siis aika paljon enemmästä kuin vain mahdollisuuksien miettimisestä.

Malmille on tulossa 25000 asukkaan kaupunginosa. Sen kokoinen tiivis alue tarvitsee laadukasta raideliikennettä. Sitä ei tarvitse arvailla - ruuhkatunnin aikana tuolta alueelta lähtee sellainen 3000 ihmistä liikkeelle.
 
Malmille on tulossa 25000 asukkaan kaupunginosa. Sen kokoinen tiivis alue tarvitsee laadukasta raideliikennettä. Sitä ei tarvitse arvailla - ruuhkatunnin aikana tuolta alueelta lähtee sellainen 3000 ihmistä liikkeelle.

3000 on siis joukkoliikenteen osa ruuhkahuipputunnin matkoista, jos joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on 30%. Se on muuten aika paljon yhdelle pikaraitiotielle, nimittäin Kantakaupunki-Articin tuntikapasiteettimitoutus on vain 128 josta nopeasti laskemalla saa 45 metriselle tuntikapasiteetiksi 210. Malmin lenttokenttä-kaupungisosasta lähtisi siis yli 24:n Articin tai vajaan 15 45m vaunun verran porukkaa ruuhkatuntina. Osa varmasti kulkee Malmin juna-aseman suuntaan, mutta kai Kivikosta ja Viikistäkin tarttuu mukaan matkustajia, puhumattakaan jos Lahdenväylää bulevardisoidaankin joskus myöhemmin. Saa nähdä riittääkö edes 45m vaunuilla 5min vuoroväli.
 
Viimeksi muokattu:
3000 on siis joukkoliikenteen osa ruuhkahuipputunnin matkoista, jos joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on 30%. Se on muuten aika paljon yhdelle pikaraitiotielle, nimittäin Kantakaupunki-Articin tuntikapasiteettimitoutus on vain 128 josta nopeasti laskemalla saa 45 metriselle tuntikapasiteetiksi 210. Malmin lenttokenttä-kaupungisosasta lähtisi siis yli 24:n Articin tai vajaan 15 45m vaunun verran porukkaa ruuhkatuntina. Osa varmasti kulkee Malmin juna-aseman suuntaan, mutta kai Kivikosta ja Viikistäkin tarttuu mukaan matkustajia, puhumattakaan jos Lahdenväylää bulevardisoidaankin joskus myöhemmin. Saa nähdä riittääkö edes 45m vaunuilla 5min vuoroväli.

Voisi kuvitella että ensisijainen keskustayhteys lentokenttä-kaupunginosasta olisi lähijuna Tapanilasta tai Malmilta. Asemat ovat kuitenkin hyvin lähellä uutta kaupunginosaa. Pasilaankin pääsee junalla parhaiten. Toivottavasti tuo tuleva ratikkayhteys linjataan siten, että se jatkuu Lentokentältä Tapanilan aseman kautta Malmin asemalle. Uusi ratikkalinja saattaisikin toimia paremmin nimenomaan tiheänä liityntäyhteytenä junaan (Tapanila ja Malmi) sekä runkolinjoille 550 (Viikki) ja 560 (kehä I)
Varsinaisia keskustaan menijöitä ratikkaan tulisi varmaan paljon juuri Viikin kohdalta jossa linja risteää 550:n kanssa.
 
Voisi kuvitella että ensisijainen keskustayhteys lentokenttä-kaupunginosasta olisi lähijuna Tapanilasta tai Malmilta. Asemat ovat kuitenkin hyvin lähellä uutta kaupunginosaa. Pasilaankin pääsee junalla parhaiten. Toivottavasti tuo tuleva ratikkayhteys linjataan siten, että se jatkuu Lentokentältä Tapanilan aseman kautta Malmin asemalle. Uusi ratikkalinja saattaisikin toimia paremmin nimenomaan tiheänä liityntäyhteytenä junaan (Tapanila ja Malmi) sekä runkolinjoille 550 (Viikki) ja 560 (kehä I)
Varsinaisia keskustaan menijöitä ratikkaan tulisi varmaan paljon juuri Viikin kohdalta jossa linja risteää 550:n kanssa.

Kannattaa tosin huomata, että suoran ratikan vaikutusalueella on paljon kohteita. Käytännössä keskusta ja ehkä Pasila ovat ne alueet, johon junavaihto kannattaa. Sen itäpuolelle jää vielä Kumpula-Arabianranta-Vanhakaupunki-Viikki (10000 työpaikkaa), Vallila (22000 työpaikkaa), Kallio/Alppiharju (30000 työpaikkaa) ja päälle tulevat Kalasatamaan nouseva työpaikka-alue.

Helsinginniemellä on noin 100 000 työpaikkaa ja tuossa ratikkaväylän varrella runsaat 60 000 työpaikkaa ja kolme merkittävää kampusta (Viikki, Kumpula, Myllypuro). Ei se ihan yhtä paljoa ole kuin keskustassa, mutta paljon.
 
Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

Itäkeskuksesta matkustettaessa Jorvin sairaalaan kuluu aikaa noin 1,5 tuntia. Se on monen työehtosopimuksen mukaan maksimi palkattomalle työmatkalle. Mutta asia voitaisiin korjata tekemällä Raide-Jokeriin lisähaara. Rata voisi jatkua Turuntietä Jorvin sairaalan kautta vaikka Espoon keskuksen rautatieasemalle. Pikaratikka parantaisi olennaisesti Itä-Helsingin yhteyksiä tuonne. Aika paljon yhteisiä sairaanhoidollisia toimintoja on nykyisin Jorvissa, joten yhteyksien parantamisella olisi tilaus.
 
Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

Itäkeskuksesta matkustettaessa Jorvin sairaalaan kuluu aikaa noin 1,5 tuntia. Se on monen työehtosopimuksen mukaan maksimi palkattomalle työmatkalle. Mutta asia voitaisiin korjata tekemällä Raide-Jokeriin lisähaara. Rata voisi jatkua Turuntietä Jorvin sairaalan kautta vaikka Espoon keskuksen rautatieasemalle. Pikaratikka parantaisi olennaisesti Itä-Helsingin yhteyksiä tuonne. Aika paljon yhteisiä sairaanhoidollisia toimintoja on nykyisin Jorvissa, joten yhteyksien parantamisella olisi tilaus.

Bussi 235 (Elielinaukio-Leppävaara-Espoon keskus, joka myöhemmin muuttuu "runkolinjaksi" 200, yrittää paikata tätä puutetta. Ongelma on että se kiemurtelee Karakallion kautta ja vuorovälit eivät pysy luvatussa.

Jos on tulossa Itä-Helsingistä ja menossa Jorviin suosittelen metroa keskustaan + junaa Kauniaisiin ja sieltä bussia 549 Jorviin. Vaihtoineenkin pitäsii mennä alle 1,5 tuntia.

t. Rainer
 
Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

Bussi 235 (Elielinaukio-Leppävaara-Espoon keskus, joka myöhemmin muuttuu "runkolinjaksi" 200, yrittää paikata tätä puutetta. Ongelma on että se kiemurtelee Karakallion kautta ja vuorovälit eivät pysy luvatussa.

Jos on tulossa Itä-Helsingistä ja menossa Jorviin suosittelen metroa keskustaan + junaa Kauniaisiin ja sieltä bussia 549 Jorviin. Vaihtoineenkin pitäsii mennä alle 1,5 tuntia.

t. Rainer

Reittiopas ei suosittele tuota reittiä vaan bussia 549 Tapiolan metroasemalta. Vaihto kolmanteen liikennevälineeseen, junaan syö kyllä helposti tuon aikahyödyn. Reittioppaan mukaan matka-aika on jotain reilusta tunnista tuntiin ja 20 minuuttiin. Kun tähän lisätään vielä liityntäbussi niin ollaan tuossa 1,5 tunnissa. Henkilöautolla tuo väli menee reilussa puolessa tunnissa, ruuhkassa varmaankin hieman pidemmässä ajassa. Ajansäästö on merkittävä verrattuna joukkoliikenteeseen. Toki Kehä I on ruuhkainen, joka syö hyötyä.

Edit: Lisään vielä, että sosioekonominen asema korreloi käänteisesti työmatka-ajan kanssa. Itähelsinkiläinen lääkäri ei ehkä hakeudu Jorvin sairaalaan, mutta mikäli hän joutuu siellä tekemään töitä, henkilöautolle on satavarmasti siellä lämpötolppapaikka tai lämmitetty talli. Sairaanhoitajalla on parkkipaikka, koska hänenkin kannattaa työvuorojensa vuoksi ajaa omalla autolla. Laitoshuoltaja tai muu pienipalkkainen on joukkoliikennevälineissä 3 tuntia työpäivänsä lisäksi. Hänelle Jorvi on nollarajan tuolla puolen. Autoon ei ole varaa. Työtä ei kannata ottaa vastaan näin kaukaa, koska matkustaminen Tampereelle vie yhtä paljon aikaa. Taysiin pääsee kohta raitiovaunulla. Ehkä todennäköisempää kuitenkin on odottaa työttömänä työpaikkaa lähempää.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä tiedä kuinka paljoa Jokerin haarottaminen auttaisi matka-aikoja Jorviin, kun Itäkeskuksesta Leppävaaraan menee jo vajaa 50min, ja jos haaralla on sama pysäkkiväli kuin lopulla jokerilla, niin matka-ajaksi tulee Leppävaarasta eteenpäin vajaa parikymmentä minuuttia, jolloin ollaan edelleen nykytilanteessa.

Metrolla menee Tapiolaan 29min ja uuteen bussiterminaaliin 32min. Jos siitä tehtäisiin 549 reittiä rata Jorviin, niin etäisyyttä tulisi 9,5km ja Jokerin nopeudella matka-ajaksi 23min. Eli tätä reittiä samanlaisella projektilla päästäisiin jo alle tunnin.

muokkaus: Ei sittenkään 549 reittiä täysin, vaan suoraan Bembölentietä
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

Edit: Lisään vielä, että sosioekonominen asema korreloi käänteisesti työmatka-ajan kanssa. Itähelsinkiläinen lääkäri ei ehkä hakeudu Jorvin sairaalaan, mutta mikäli hän joutuu siellä tekemään töitä, henkilöautolle on satavarmasti siellä lämpötolppapaikka tai lämmitetty talli. Sairaanhoitajalla on parkkipaikka, koska hänenkin kannattaa työvuorojensa vuoksi ajaa omalla autolla. Laitoshuoltaja tai muu pienipalkkainen on joukkoliikennevälineissä 3 tuntia työpäivänsä lisäksi. Hänelle Jorvi on nollarajan tuolla puolen. Autoon ei ole varaa. Työtä ei kannata ottaa vastaan näin kaukaa, koska matkustaminen Tampereelle vie yhtä paljon aikaa. Taysiin pääsee kohta raitiovaunulla. Ehkä todennäköisempää kuitenkin on odottaa työttömänä työpaikkaa lähempää.

Jorvista kiertää urbaanilegenda, että se päätettiin aikoinaan rakentaa juuri siihen paikkaan, että jos Espoo pakkoliitetään Helsinkiin, niin Helsinki saapi sairaalan jonka sijainti on surkein mahdollinen! ;)

Mä ymmärän tuon ongelman ja se koskee melkein kaikkia Espoon työpaikkoja jotka eivät ole joko Leppävaarassa tai Keilaniemi-Matinkylä-akselilla. Niihin pääsee Helsingin suunnasta helkkarin huonosti.
Espoossa oli vielä yli 10 vuotta sitten isoja työpaikoja myös Kilo-Nihtisilta alueella mutta niiitä on purettu pois ja muutetu tai muutetaan asunnoiksi!

Jos työmatka venyy liian pitkäksi niin on melkein pakko muuttaa Espooseen jos ei halua tai voi kulkea autolla.
Esim kaupungin edullisia vuokra-asuntoja on Espoon keskuksessa ja Karakalliossa.

Mitä Jokerin jatkamiseen tulee, niin Espoon kaupungin omilta kaavoitussivuilta löytyy vähän kummastusta herättävä suunnitelma Leppävaara-Lähderanta-Niipperi-Kalajärvi pikaraitiotiestä.

t. Rainer
 
Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

Mitä Jokerin jatkamiseen tulee, niin Espoon kaupungin omilta kaavoitussivuilta löytyy vähän kummastusta herättävä suunnitelma Leppävaara-Lähderanta-Niipperi-Kalajärvi pikaraitiotiestä.

Oho! Kuka kumma sillä kulkisi? Onko sulla linkkiä tähän? Kävisin mielelläni tsekkaamassa.
 
Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

Oho! Kuka kumma sillä kulkisi? Onko sulla linkkiä tähän? Kävisin mielelläni tsekkaamassa.

Se mikään varsinainen suunnitelma ole. Lähinnä yleiskaavan tilanvarauspohdintoja tukeva karttaharjoitus.
 
Vs: Raide-Jokeri: Jorvin sairaalan yhteys

Itäkeskuksesta matkustettaessa Jorvin sairaalaan kuluu aikaa noin 1,5 tuntia. Se on monen työehtosopimuksen mukaan maksimi palkattomalle työmatkalle.

Ihan mielenkiinnosta: Missä työehtosopimuksessa kodin ja työpaikan välisestä matkasta maksetaan palkkaa?
 
Takaisin
Ylös