Raide-Jokeri

Ja jos kaupallinen taho epäonnistuu, sitten se pyytää kaupungeilta tukea. Sitten Espoon ja Helsingin on pakko antaa koska liikennettä ei voi lopettaa.

Onko pakko tunkea joka paikkaan yksityisiä firmoja sähläämään. Jos HKL on kerran onnistunut niin miksi ei saisi jatkaa.

Jollainlailla yrittäjänä se on aika vaikeaa taistella isoa vastaan jos se omistaa paikan ja tekee siellä tulosta estäen kipailun, omalla alallla näin, hyvä että on säännöt ja jos haluaa valtio ettei kaadu syliin niin tehköön sellaiset säännöt ettei kaadu.

Tuossa muuten laki https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161398
 
Työt ovat syksynkin aikana edenneet huomattavasti. Uutta raidetta on muun muassa Etelä-Haagan ja Pohjois-Haagan osa-alueiden rajan tuntumassa.
Syksyn aikana rataa on rakennettu myös Pirjontien laitaan ja Pakilantielle. Ajankohtaisia kuvia alkaen tästä kuvasta. Pirkkolantien radalla on jo nurmirata melko lailla nurmiradan näköistä, ja ilmastonmuutoksen (ja ehkä muidenkin asioiden) ansiosta vihertävää väriä oli nähtävissä joulukuussakin.
 
Syksyn aikana rataa on rakennettu myös Pirjontien laitaan ja Pakilantielle. Ajankohtaisia kuvia alkaen tästä kuvasta. Pirkkolantien radalla on jo nurmirata melko lailla nurmiradan näköistä, ja ilmastonmuutoksen (ja ehkä muidenkin asioiden) ansiosta vihertävää väriä oli nähtävissä joulukuussakin.

Hieno kuvasarja Raidejokerin rakentumisesta. Vai saa Hesakin ihan oikeata nurmirataa vignole-kiskolla?
 
Viimeksi muokattu:
Raide-Jokerin FB-sivulla oli juttu nyt käytöstä pois jäävästä sillasta Vantaanjoen yli. Siinä mainittiin, että sillan kautta olisi 60-luvulla ajettu junilla henkilöliikennettä. Tietääkö joku tästä enemmän?
 
Raide-Jokerin FB-sivulla oli juttu nyt käytöstä pois jäävästä sillasta Vantaanjoen yli. Siinä mainittiin, että sillan kautta olisi 60-luvulla ajettu junilla henkilöliikennettä. Tietääkö joku tästä enemmän?

21.12.1962-5.1.1963, jolloin Helsingin kaupungin liikennelaitoksen lakonuhan takia järjestettiin korvaavaa liikennettä neljällä junaparilla päivässä maanantaista lauantaihin. Välipysähdykset olivat Pasila, Käpylä ja Oulunkylä. Tämä oli lyhyt aikainen kokeilu
 
21.12.1962-5.1.1963, jolloin Helsingin kaupungin liikennelaitoksen lakonuhan takia järjestettiin korvaavaa liikennettä neljällä junaparilla päivässä maanantaista lauantaihin. Välipysähdykset olivat Pasila, Käpylä ja Oulunkylä. Tämä oli lyhyt aikainen kokeilu

Oli siis olemassa vain HKL:n henkilökunnan lakonuhka, mutta itse lakkoa ei tullut. VR oli ehtinyt aloittaa Helsingin kaupunginhallituksen toivomuksen mukaisen junaliikenteen. Koko liikenneaikana, 11 päivää, oli matkustajia junissa kaikenkaikkiaan vain 26 henkeä. Junat eivät siis korvanneet mitään, mutta olivat toimivan bussiliikenteen lisänä.

HKL:n lakko oli vasta 21.1.-22.2.1963 ja henkilökunta sai mitä halusikin, eikä VR:kään enää sotkeutunut kiistaan näillä lakonmurtamisjunillaan.

Raitiossa 1/1988 on asiasta artikkeli.
 
Huomasin, että Pitäjänmäen paikkeille on jo asennettu pätkittäin raiteita. Patterinmäen tunneliakin on jo louhittu ja sillä suunnalla raiteita on jo pidempi matka. Sateinen keli ei houkuttanut kuvaamaan.
 
Työt ovat edenneet eri kohdissa Jokerin linjalla. Kuva-aineistoa Haagasta, Otaniemestä (myös Maarista) ja Leppävaarasta on päivitetty kansioon alkaen tästä kuvasta.
 
Takaisin
Ylös