Raide-Jokeri

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Olisi mitä suurin syy kiirehtiä raitiotietä valmiiksi sopimuskauden päättymiseen mennessä, sillä bussilla noita lukemia ei hoideta. Eikä kannatakaan hoitaa.

No vaikka hoidettaisiinkin, niin mitä mieltä siinä olisi. Suomi on rikas maa ja ei täällä ole pulaa rahasta. Yksi pikaratikkarata ei niin paljoa maksa, ettei siihen rahaa olisi, kun se helpottaisi ihmisten elämää niin paljon kuitenkin. Itseäni ei houkuta suuremmin seisoskella pitkällä poikittaislinjalla bussissa, kunnon pikaratikassa tuo kuulostaisi jo mielekkäämmältä vaihtoehdolta. Mutta istumapaikka olisi toki pop sielläkin, joten kannatan pientä ylikapasiteettia, se lisää houkuttelevuutta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Kyse ei ole ratikkavihasta ... Jos luulet, että se ratikkarata syntyy ihan tuosta vaan hetkessä, niin on se melkoista utopiaa.
Tällä seudulla puuhataan vakavissaan länsimetroa, joka liikennöisi ennen 550:n sopimuskauden loppua, mutta Jäviluoma puhuu ratikasta Jokerille 2030-luvulla. Ratikka on siellä ihan oikeasti kahdessa vuodessa jos niin halutaan, kalustoineen päivineen.

Kyllähän näitä asioita osataan jarruttaa kun halutaan. Oikein hyvä esimerkki ovat Kampin ja ysin radanrakennus. Ei ole ollut sellaista kiirettä kuin metrolla.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Tällä seudulla puuhataan vakavissaan länsimetroa, joka liikennöisi ennen 550:n sopimuskauden loppua, mutta Jäviluoma puhuu ratikasta Jokerille 2030-luvulla. Ratikka on siellä ihan oikeasti kahdessa vuodessa jos niin halutaan, kalustoineen päivineen.

En millään voi uskoa että 30 km. pituinen jokeri-rata tulisi valmiiksi kahdessa vuodessa kun raitiolinjan 9 pieniä pätkiä on jo rakennettu vuosi eikä vieläkään ole valmista. Itse pitäisin realistisena aikatauluna jokeri-radan valmistumiselle 3-5 vuotta jolloin rata valmistuisi samaan aikaan länsimetron kanssa. Tämä tietenkin edellyttää pikaisia päätöksiä suunnittelun aloittamisesta, rakentamisen pitäisi päästä alkamaan viimeistään 2010 ja tämä tuskin onnistuu nykyisellä systeemillä kun tuntuu siltä ettei mistään uusista joukkoliikennehankkeista tehdä päätöksiä tai niitä siirretään hamaan tulevaisuuteen.
 
Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Kyse ei ole ratikkavihasta, vaan siis bussi-Jokerin kapasiteetin nostosta kesken Concordian Bus Finlandin sopimuskauden ja tällä kertaa ihan konkreettisesti, eikä vain vuoroväliä jatkuvasti tihentämällä erilaisilla "apulinjoilla", joita jo nyt ovat h52A ja h52V. Jos luulet, että se ratikkarata syntyy ihan tuosta vaan hetkessä, niin on se melkoista utopiaa. Käsittääkseni se on juuri paraikaa suunnittelun alla ja kyllä minäkin haluan toki nähdä Jokeri pikaraitiotienä; kyllä se sieltä tulee.


Minä en ole ainakaan kuullut, että Raide-Jokeria olisi ihan oikeasti alettu suunnittelemaan toteutusmielessä. PLJ 2007:ssä on kyllä maininta Raide-Jokerista ja tilavaraukset ovat olemassa, mutta ei paljon muuta.

Eli vielä Raide-Jokerista ei ole toteutuskelpoista suunnitelmaa eikä minkäänlaista kunnon aikataulua. Jos Raide-Jokerille saataisiin kohtapuoleen suunnittelu käyntiin, voitaisiin se saada liikenteeseen jo 2010-luvulla.
 
Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Siitäkin huolimatta, että Geneve on eräänlainen kaksinivelbussien edelläkävijä, ei ollut minkäänlaista keskusteluakaan tuon linjan ajamisesta pidemmillä busseilla. Monien lupausten jälkeen raitiovaunu aloittaa liikennöinnin tuolla linjalla joulukuussa - vasta kymmenisen vuotta myöhässä ensimmäisestä lupauksesta. Toivottavasti pääkaupunkiseudulla ei noin pitkään viivytetä raidejokeria.
Sitähän onkin viivytetty vasta 17 vuotta. Suunnitelma kun esiteltiin näyttävästi 1990. Ja PLJ:n mukaan siis se on ajankohtainen vasta noin 25 vuoden kuluttua.

Antero
 
Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Alustavan yleissuunitelman tekemisestä on kerrottu mm. tällä foorumilla viestiketjussa http://jlf.fi/f20/595-raide-jokerin-suunnittelu-alkaa/

Alustava yleissuunnitelma ei toisaalta ole vielä aivan toteutukseen tähtäävää suunnittelua. Tavoitteena on ensisijaisesti tarkentaa ja varmistaa tilavaraukset ja saada hankkeelle laskettua investoinnin ja liikennöinnin kustannusarvio. Tietysti alustava yleissuunnitelma on välttämätön ensimmäinen askel ja periaatteessa sen perään voidaan yleissuunnitelma tehdä vaikka heti. Käytännössä täysimittaisen yleissuunnitelman ei ole ajateltu olevan ajankohtainen vielä muutamaan vuoteen.
 
Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Jos ollaan realisteja, niin raide-Jokeria ei millään saa liikenteeseen vielä moneen vuoteen, vaikka sen takana olisi yhtä vahva tahto kuin länsimetron rakentamiseen.
Miten niin? Raitiotieradan rakentaminen on huomattavasti kevyempi hanke kuin miljardin länsimetro. Vaunukalustoksikin kelpaa vakiotarjonta, jota voi ostaa edullisesti ja lyhyellä toimitusajalla toisin kuin HKL:n asiakaskohtaiset metrovaunut.

Kysymys on nimenomaan ja ainoastaan tahdosta, joka siksi toiseksi puuttuu ainoastaan muutamalta avainehnkilöltä. Kaupunkilaiset ja lautakunnat ottaisivat ilomielin vastaan nopeasti toteutettavan raidejokerin. Jopa joku autoilijakin voisi olla siitä mielissään.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle


Siten niin, että vielä ei ole edes alustavaa yleissuunitelmaa. Ennen rakentamista joudutaan tekemään paljon suunnittelutyötä, aikaa vievä YVA-prosessi ja mahdollisesti kalenteriaikaa paljon vieviä kaavamuutoksia. Itse rakentaminen tunneleineen ja siltoineen vie sekin paljon aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Siten niin, että vielä ei ole edes alustavaa yleissuunitelmaa. Ennen rakentamista joudutaan tekemään paljon suunnittelutyötä, aikaa vievä YVA-prosessi ja mahdollisesti kalenteriaikaa paljon vieviä kaavamuutoksia. Itse rakentaminen tunneleineen ja siltoineen vie sekin paljon aikaa.
Minulla on ollut jo vuosikausia Raidejokerin yleissuunnitelma. Sitä ei vaan ole päivitetty yhtä ahkerasti kuin länsimetron suunnitelmia. Linjan kaavoitus on Helsingissä käynnissä, Espoosta en tiedä, ehtivätkö tohkeissaan muuta kaavoittaa kuin metroluolia. YVA ei ole kovin kummallinen tehtävä. Pelkistettynä voi sanoa, että kaikki ympäristön haitalliset vaikutukset vähenevät, kun bussit vaihtuvat raitiovaunuiksi. Rakentamisen aikataulu on enimmäkseen kiinni siitä, miten nopeasti halutaan edetä. Kun kysymys on etupäässä tavanomaisesta maan- ja katurakentamisesta, resursseja riittää rakentaa samanaikaisesti vaikka koko linjapituudella. Ei tässä ole sellaisia ongelmia kuin tunnelimetron kanssa, jossa on pakko edetä umpikalliossa enintään niin monessa kohdassa kuin maanpintaan voidaan reikiä tehdä.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Valtuusto haluaa raitiovaunuja Jokerilinjalle

Kuunnelkaapa/katselkaapa muuten Uudenmaan uutisia. Vasemmistoliiton valtuutettu Yrjö Hakanen on tehnyt aloitteen Jokerin siirtämisestä raiteille, ja enemmistö valtuutetuista kannattaa aloitetta. Yhteistyöjohtaja Penttiläkin lausuu, että raideliikenne on perimmäinen tavoite.

Hakanen muistuttaa, että Jokeri suunniteltiin alun perin pikaraitiotieksi. Hintaa uutisessa verrattiin keskustatunneliin, jonka hinnalla saa monta 100 M€:n Raidejokeria.

Hyvä Hakanen!

Antero
 
Vs: YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Minulla on ollut jo vuosikausia Raidejokerin yleissuunnitelma. Sitä ei vaan ole päivitetty yhtä ahkerasti kuin länsimetron suunnitelmia.

Toimitapa se meille HKL:lle, KSV:lle ja Espoon kaupungille, niin vältymme tilaamasta turhaan alustavaa yleissuunnitelmaa tässä kohta ja varsinaista yleissuunnitelmaa myöhemmin. Voin minäkin sitten käyttää aikaani muuhun kuin istumalla kokouksissa, joissa suunnitellaan tarjouspyyntöä.
 
Vs: Valtuusto haluaa raitiovaunuja Jokerilinjalle

Hakanen muistuttaa, että Jokeri suunniteltiin alun perin pikaraitiotieksi. Hintaa uutisessa verrattiin keskustatunneliin, jonka hinnalla saa monta 100 M€:n Raidejokeria.

100M€:n raidejokereita saisi tosiaan monta, mutta liekö sellaisia saatavilla? Minun epätieteellinen veikkaukseni kustannuksista on 200-300 miljoonaa, mutta paremmin tiedetään, kun on jotkut pitävät suunnitelmatkin laskemista varten.

Pelkkä nauhakustannus Jokerille on hyvin karkeasti 90 miljoonan luokkaa. Sillä saadaan raiteet, sähköt ja perustason pysäkit. Katujen muutoksia ja putkisiirtoja tahtoo yleensä tulla yhtä paljon lisää. Lopuksi lisätään taitorakenteet: mahdollinen lisäsilta Käskynhaltijantielle Tuusunlanväylän yli (sekakaistat toisena vaihtoehtona), tunneli Pajamäkeen (250 metriä), lyhyt silta Leppävaaraan (Ratsusolan yli), pitkähkö silta Turunväylän yli ja pitkähkö tunneli Laajalahteen.
 
Takaisin
Ylös