Sivu 102 / 103 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 222426282929899100101102103 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1516-1530/1539

Viestiketju: Raide-Jokeri

  1. #1516
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7833

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Jokerin porukalla on vielä paljon opeteltavaa raideliikenteestä. Nyt kävi niin, että Mäksy jäi pysäkille odottamaan vaunua, joka ei koskaan tullut.

    https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5748643

    Tarkoitus oli siis ajeluttaa Espoon kaupunginjohtajaa Perkkaalta Leppävaaraan, mutta huurteenpoisto jäi puolitiehen.

    Helsingissä ajettiin vielä 90-luvulla erillisiä huurteenpoistoajoja aamuisin ja nimenomaan neliakselisilla vaunuilla, koska ne olivat huomattavasti vähemmän herkkiä huurteen aiheuttamille virtakatkoksille kuin nivelvaunut. En tiedä, miten tämä nykyään hoidetaan kantakaupungin verkossa, mutta muistelen, että työvaunuissa on erillinen huurteenpoistovirroitin, eli kaiketi sitten sillä. Jokerin työvaunutarpeeseen havahduttiin niin myöhään, että vaunua ei vielä ole, onkohan sitä vielä tilattukaan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #1517

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    102

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jokerin porukalla on vielä paljon opeteltavaa raideliikenteestä. Nyt kävi niin, että Mäksy jäi pysäkille odottamaan vaunua, joka ei koskaan tullut.

    https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5748643

    Tarkoitus oli siis ajeluttaa Espoon kaupunginjohtajaa Perkkaalta Leppävaaraan, mutta huurteenpoisto jäi puolitiehen.

    Helsingissä ajettiin vielä 90-luvulla erillisiä huurteenpoistoajoja aamuisin ja nimenomaan neliakselisilla vaunuilla, koska ne olivat huomattavasti vähemmän herkkiä huurteen aiheuttamille virtakatkoksille kuin nivelvaunut. En tiedä, miten tämä nykyään hoidetaan kantakaupungin verkossa, mutta muistelen, että työvaunuissa on erillinen huurteenpoistovirroitin, eli kaiketi sitten sillä. Jokerin työvaunutarpeeseen havahduttiin niin myöhään, että vaunua ei vielä ole, onkohan sitä vielä tilattukaan.
    Oli harmillinen yhteensattuma, että linjaa ei saatu ajokelpoiseksi ennen koeajoa.

    Huurteenpoistoa tarvitaan kovin harvoin siellä, missä liikennettä ajetaan säännöllisesti. Muutaman tunnin liikennetauon aikana ei ehdi juurikaan sellaista huurretta muodostua, joka estäisi liikennöinnin. Kantakaupungissa huurteenpoistoa ajetaan tarvittaessa monitoimivaunuilla, joilla voidaan ajolankaan levittää myös huurteen muodostumista estävää liuosta.

    Paitsi että PR550:n liikenne on lähes ympärivuorikautista, niin Raide-Jokerille on tarkoitus tuoda myös ensi talveksi monitoimivaunu.

  3. #1518
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1388

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ArtiZi Näytä viesti
    Paitsi että PR550:n liikenne on lähes ympärivuorikautista, niin Raide-Jokerille on tarkoitus tuoda myös ensi talveksi monitoimivaunu.
    Vaikka liikennöintiajat ovat laajemmat, niin kai yksittäisellä osalla rataa oleva tauko vastaa bussilinjan nykyistä taukoa, pitkän kierrosajan ja varikon sijainnin takia? Eli siis siitä kun viimeinen vaunu palaa varikolle siihen kun ensimmäinen lähtee on lyhyt aika verrattuna siihen, milloin viimeinen vaunu kääntyy lännestä varikolle, siihen kun ensimmäinen vaunu ohittaa varkon lännestä.

  4. #1519
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2205

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ArtiZi Näytä viesti
    Paitsi että PR550:n liikenne on lähes ympärivuorikautista, niin Raide-Jokerille on tarkoitus tuoda myös ensi talveksi monitoimivaunu.
    Onko se jo tilattu Saksasta?

  5. #1520

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    102

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Onko se jo tilattu Saksasta?
    Tarkoitus on siirtää aluksi toinen nykyisistä monitoimivaunuista Raide-Jokerin linjalle. Uutta vaunua ei ole vielä tilattu.

  6. #1521
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4853

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Kuljetus K. Rissasen pitkä lavettiajoneuvoyhdistelmä seisoi Raide-Jokerin varikolla iltapäivällä, havainto 21.3.2023 klo 13.30 paikkeilla. Kuormaa ei havaintohetkellä ollut.

  7. #1522

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    583

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Viikkiin on viime viikolla(?) ilmestynyt uusia näyttötauluja. Ratikkapysäkillä on ruudut kumpaankin suuntaan, vaikka vain länteen menevän pysäkin ruutu oli kuvaushetkellä päällä. Lisäksi lännen suunnan bussipysäkillä oli pienempi näyttö, josta näkyi seuraavat lähdöt. Näytön malli vaikuttaisi olevan täysin uusi.

    Nimi: IMG_20230321_203348.jpg
Katselukertoja: 540
Koko: 57,6 KB Nimi: IMG_20230321_203722.jpg
Katselukertoja: 536
Koko: 57,9 KB

    Nimi: IMG_20230321_203405.jpg
Katselukertoja: 538
Koko: 56,2 KB

  8. #1523
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4853

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Myös Aalto-yliopiston pysäkillä on sähköinen näyttötaulu.

    Nimi: IMG_24618B.jpg
Katselukertoja: 534
Koko: 47,1 KB

  9. #1524

    Liittynyt
    08.10.2017
    Viestejä
    37

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Kuljetus K. Rissasen pitkä lavettiajoneuvoyhdistelmä seisoi Raide-Jokerin varikolla iltapäivällä, havainto 21.3.2023 klo 13.30 paikkeilla. Kuormaa ei havaintohetkellä ollut.
    Onkohan sama joka oli jo koko viime viikon? 607 saapui sillä 11.3. edeltävänä yönä. Käsittääkseni Roihupellossa oleva kanta-artic 407 (olikohan oikea numero?) on lähdössä sillä takaisin kantakaupunkiin

  10. #1525
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2805

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Rakennusliike YIT teki oharit täysin puskista Jokerikortteli-hankkeessa. Itäkeskuksen päätepysäkki jää kauas kauppakeskuksesta täysin "ei mihinkään".
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1...d-21dbac382f31

  11. #1526

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1193

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Saattaa kuitenkin olla kevyesti haastavaa löytää urakoitsijaa, joka suostuu laittamaan nimet alle soppariin, jossa kaikki oikeudet ovat kaupungilla ja kaikki velvollisuudet urakoitsijalla. Tästä on kaupungilla viime aikojen kokemusta työterveyshuollon tontilla.

    Noin geneerisesti: Sopimus syntyy vain, kun kumpikin osapuoli näkee hinnat ja ehdot sellaisiksi, että niihin kannattaa suostua.
    Et kyllä taida pahemmin tietää rakentamista? Nimet paperiin vasta kun tontti on kaavoitettu ja luovutuskelpoinen. Nämä kumppanuuskaavoitushankkeet ovat silkkaa isojen rakennusliikkeiden paapomista.

  12. #1527
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7336

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Vaikka minä tykkäänkin tiiviistä kaupungista ja asuisin mieluusti nykyistä tiiviimmässä Helsingissä, niin näyttää ikävä kyllä siltä, että markkinat eivät näe läheskään kaikkia niitä kaupungin tiivistämishankkeita kannattavina, mitä kaupunki olisi valmis kaavoittamaan. Itäkeskuksen Jokerikorttelin lisäksi Pasilan tornitalot ovat toinen tuore esimerkki.

  13. #1528

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1193

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Vaikka minä tykkäänkin tiiviistä kaupungista ja asuisin mieluusti nykyistä tiiviimmässä Helsingissä, niin näyttää ikävä kyllä siltä, että markkinat eivät näe läheskään kaikkia niitä kaupungin tiivistämishankkeita kannattavina, mitä kaupunki olisi valmis kaavoittamaan. Itäkeskuksen Jokerikorttelin lisäksi Pasilan tornitalot ovat toinen tuore esimerkki.
    Kalasataman tornit ovat myös nousseet aika verkkaisesti, mutta noin tleensä ottaen käsittämättömän väärä johtopäätös. Se että muutama megaluokan hanke on kaatunut, tarkoittaa lähinnä, että megaluokan rakennushankkeissa on megaluokan riskit, joille on vaikea löytää kantajia. Varsinkaan epävarmassa suhdanteessa. Miksi kaupunki suosii jopa yli 100k kemmin kohteita, liittynee luultavasti suunnitteluresursseihin ja vajavaiseen markkinaymmärrykseen. Mutta nyt on kantapään kautta (taas) opittu, että tuon tyyppisissä hankkeissa on riskejä myös kaupungille.

    Tiiviimmälle yk-rakenteelle on kysyntää, kuten Kalasataman, Pasilan ja Jätkäsaaren _normaalikokoisten_ kohteiden ripeä rakentuminen osoittaa. Siksi että 3000 kemmiä pystyttää kuka vaan (siis oikeasti jopa nakkikioskiyrittäjä) ja aina joku luulee tekevänsä sen kannattavasti. 100k+ kemmiä pystyttää tässä maassa kolme tai neljä firmaa ja vain, jos löytyy yhteistyökumppanit, ei ole toista samanmoista käynnissä ja laskevat sen kannattavaksi.

  14. #1529

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2246

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Ei se ole kallista rakentaa ihan tavallista, autotonta umpikorttelikaupunkia. Jostain syystä Helsinki ei vaan suostu. Vain mahdottoman kallis on kyllin hyvää. Paitsi jos rakennetaan syrjään automatkan päähän, sitten halpa on ok.

  15. #1530
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2179

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Vaikka minä tykkäänkin tiiviistä kaupungista ja asuisin mieluusti nykyistä tiiviimmässä Helsingissä, niin näyttää ikävä kyllä siltä, että markkinat eivät näe läheskään kaikkia niitä kaupungin tiivistämishankkeita kannattavina, mitä kaupunki olisi valmis kaavoittamaan. Itäkeskuksen Jokerikorttelin lisäksi Pasilan tornitalot ovat toinen tuore esimerkki.
    Noiden tornitalojen suhteen esiintyi sellaista muoti-ilmiötä, että niitä haluttiin sinne ja tänne. Aiemmin kaupunkisuunnittelussa linjattiin, että Helsingin siluetti pidetään 6-8 kerroksisten talojen korkeudella. Kalasatama osoittaa että tornitalojen rakentamisessa on myös ongelmia. Kyllä se osaltaan saa ostajatkin varovaiseksi, jos uutta taloa pitää korjata useammasta kohdasta.

    Toinen kysymys kaupunkisuunnittelun on sitten se että ensin hoettiin mantraa "tiivis kaupunkirakenne". Viimeaikojen mantra sitten on sitten korkea ja tiivis. Asukkaat ovat heränneet ja kysyvät että onko tämä Helsingissä välttämätöntä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 10:18
  2. HKL: Raide-Jokeria suunnitellaan
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.10.2008, 12:00
  3. Raide-Jokerin varikko
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 27.03.2008, 05:45
  4. Raide-Jokeri kannattava nykyisillä matkustajamäärillä?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 28.09.2006, 11:08
  5. Outo raide Hiekkaharjussa
    kirjoittanut Resiina foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 10:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •